متخصص مچ دست

کف دست محل اتصال استخوان های زند زیرین و زند زبرین به کف دست می باشد. در قسمت جلوی کف دست چهار استخوان و در ردیف انتهایی نیز چهار استخوان دیگر قرار گرفته است که جمعا استخوان های خرده دست را تشکیل می دهند و یک قوس را در دست ایجاد می کنند. به طور کلی می توان گفت که کف دست از استخوان ها و اعصاب حساسی تشکیل شده است و مانند هر عضو دیگری ممکن است دچار بیماری شوند. در چنین شرایطی مراجعه به متخصص مچ دست ضرورت پیدا می کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با اقدامات درمانی انجام شده توسط متخصص دست همراه ما بمانید

Wrist-specialist

.

چه زمانی بايد به فوق تخصص دست خوب در تهران مراجعه کنيم؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، عوامل مختلفی وجود دارند که سبب ایجاد علائم آزار دهنده در کف دست می شوند اما به خاطر داشته باشید که بروز همه این نشانه ها، هشداری برای وجود یک بیماری حاد یا مزمن نمی باشند. حتما برای بسیاری از شما کاربران گرامی پیش آمده که مدتی دچار درد کف دست شوید. این درد ممکن است نتیجه کار زیادو خستگی دست شما باشد که با کمی استراحت درمان می شود. حال این پرسش ایجاد می شود که چه هنگام مراجعه به متخصص مچ دست لازم است؟ در ذیل این قسمت به بعضی از این موارد اشاره می کنیم.

• هنگامی که درد به نواحی دیگر پیشروی کند.
• زمانی که درد با گذشت مدت کوتاهی تخفیف نیافته و افزایش یابد.
• فرم کف دست از حالت عادی خارج شده باشد.
• آسیب به کف دست با خونریزی قابل توجهی همراه باشد.
• هنگامی که فرد قادر به حرکت کف دست نباشد.
• زمانی که آسیب به مچ با تب بالای 38 درجه سانتی گراد همراه باشد.
• در صورتی که تغییر شکل ظاهری مانند قرمزی، تورم، التهاب پوستی و زخم در پوست کف دست قابل رویت باشد.
• در صورتی که فرد به تازگی مبتلا بیماری عفونی و ویروسی شده باشد.
• زمانی که آسیب به کف دست سبب از دست رفتن قسمتی از توده عضلانی کف دست شده باشد.
• و در نهایت زمانی که افراد با بی حسی، گزگز و ضعف بیش از حد در کف دست رو به رو باشد، رفتن نزد متخصص مچ دست از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

متخصص مچ دست چگونه مچ را معاينه می کند؟

متخصص مچ دست نیز مانند هر پزشک دیگری در وهله اول به معاینه فیزیکی کف دست می پردازد. در معاینه کف دست، بررسی وضعیت دست و ساعد ضروری می باشد. متخصص مچ دست با دقت دست را زیر نظر قرار می دهد و هر گونه تغییر فرم، تورم، زخم، تغییر رنگ و کبودی در دست را ملاحظه و ثبت می کند.
گاهی نیز در صورت نیاز محل آسیب را لمس می کند تا به میزان حرارت، حساسیت و تحریک پذیری دست پی ببرد. توجه داشته باشید که این اقدامات بایستی به صورت کاملا حرفه ای و توسط متخصص مچ دست انجام شود زیرا اگر استخوان کف دست دچار شکستگی شده باشد، هر گونه حرکت اضافه و اشتباه کف دست ممکن است فرد را با عواقب زیان باری مواجه سازد.
متخصص مچ دست، از دو زاویه به ارزیابی حرکت مچ می پردازد. به بیان دیگر ابتدا حرکات منفعل که بیمار صرفا به کمک پزشک قادر به انجام آن است، بررسی می شود و سپس حرکات اکتیو یا فعال که بیمار به تنهایی می تواند آن ها را انجام دهد، بررسی می شود.
متخصص مچ دست پس از معاینه فیزیکی، ممکن است، آزمایشات مختلفی را برای بیمار تجویز نماید. همچنین گاهی ارجاع بیمار به کلینیک تخصصی مچ دست برای عکس برداری از مچ الزامی می باشد که معمولا بررسی عکس های منتج از رادیوگرافی برای متخصص مچ دست کفایت می کند. موارد زیر بعضی از روش های تشخیصی اختلالات کف دست هستند.

• ایجاد فشار از طریق ضربه به بخش فوقانی عصب مدیان جهت تست میزان درد
• ارزیابی سوابق مصرف دارو بیماری های پیشین مراجع
• الکترومیوگرافی یا تست سرعت هدایت پیام عصبی
• تصویربرداری اشعه ایکس
• آزمایش خون و ادرار
• نمونه گیری از مایع مفصل کف دست جهت یافتن کلسیم و بلورها (آسپیراسیون)
• سونوگرافی
• ام آر آی
• سی تی اسکن

 

بيماری ها ی کف دست

کف دست یکی از اعضای مهم بدن انسان است که هر گونه درد و ناراحتی در آن می تواند، افراد را از انجام فعالیت های روزمره آن ها باز دارد. چرا که همزمان با بروز علائم بیماری در کف دست، معمولا افراد قادر به بلند کردن و گرفتن اجسام نمی باشند. در این وضعیت کیفیت زندگی آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. اکنون قصد داریم تا شما را با انواع اختلالات کف دست که عوامل اصلی مراجعه به متخصص مچ دست هستند، آشنا نماییم.

گانگلیون
گانگلیون کف دست که تحت عنوان غلیظک نیز شناخته می شود، برآمدگی نرمی است که عموما در اطراف مفصل ها و غلاف رباط ها مشاهده می شود. این بیماری شایع ترین اختلال کف دست می باشد. به تازگی متخصصان کف دست به این نتیجه رسیده اند که منشا گانگلیون کیست های موجود در اطراف مفصل کف دست هستند که در اثر عوامل دژنراتیو و یا تروما دچار تورم می شوند. این بیماری در افراد جوان رایج بوده و گاهی با درد همراه است. به ویژه اگر اعصاب مدیان نیز درگیر شده باشند.

کین باخ
این بیماری یکی دیگر از دلایل مراجعه به متخصص مچ دست می باشد و علت آن مختل شدن مسیر جریان خون به استخوان هلالی می باشد. به طور معمول کسانی که دچار این بیماری می شوند، در ابتدا احساس می کنند که کف دستشان پیچ خورده است. چرا که این بیماری با درد، تورم، عدم توانایی حرکت و سایر نشانه های پیچ خوردگی همراه است.

نقرس
در صورتی که بدن به اختلال در دفع اوریک اسید و یا تولید بیش از اندازه این ماده در بدن دچار شده باشد، بلورهای ریزی در داخل مفاصل مختلف بدن انباشته می شوند. این بیماری غالبا در مفاصل کف دست، مچ پا و زانو مشاهده می شود و با درد شدید همراه است. دقت کنید که این اختلال با نقرس کاذب متفاوت می باشد. نقرس کاذب تنها اختلالی مشابه است که به دلیل تجمع پیروفسفات کلسیم بدون آب در مفاصل، علائمی مانند تورم، التهاب و درد را ایجاد می نماید.

تاندونیت
التهاب و آسیب دیدگی تاندون در مفاصل بدن اصطلاحا تحت عنوان تاندونیت شناخته می شود. علائمی که به طور معمول در هنگام مراجعه به متخصص مچ دست گزارش می شوند، تیر کشیدن و درد شدید می باشند.

دکوروان
دلیل سندرونم دکوروان هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما متخصص مچ دست بر این باور می باشد که استفاده طولانی مدت و مکرر از کف دست می تواند، عامل زمینه ساز بروز این بیماری باشد. لازم به ذکر است که دکوروان در خانم هایی با سن بالا بیشتر مشاهده می شود. هدف این بیماری تخریب تاندون های کف دست بوده و علائمی مانند عدم توانایی در چرخاندن مچ، سنگینی، تورم و درد انگشت شست را ایجاد می کند.

آرتروز کف دست
آرتروز اختلالی است که به موازات افزایش سن در اثر عوامل سایشی و تخریبی ایجاد می شود. غضروف موجود در مفصل کف دست که به حرکت آسان مچ کمک می کند، در افراد میانسال دچار تخریب می گردد. درد و کاهش دامنه حرکات کف دست از جمله نشانه های آرتروز می باشد که با مراجعه به موقع و سریع به متخصص مچ دست قابل کنترل می باشد.

سل مفصل کف دست
سل اختلالی است که عامل باکتریایی دارد و می تواند از طریق جریان خون به سمت استخوان و مفاصل منتشر شود. چنانچه این میکروب، مایع مفصلی کف دست را آلوده نماید، مفصل متورم شده و غضروف آن به تدریج از بین می رود. افراد می بایست با شروع علائمی مانند تب، تعریق بیش از حد، کم خونی، خستگی و… سریعا به متخصص مچ دست مراجعه کرده و مانع سرایت بیماری و گسترش آن شوند.

آرتریت روماتوئید
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یکی از انواع بیماری های خود ایمنی است که در صورت عدم مراجعه به متخصص مچ دست و انجام اقدامات درمانی، همه مفاصل بدن را درگیر می کند. این بیماری با دفرمه شدن کف دست، درد، تورم و سفتی مفاصل همراه است.

سندروم تونل کارپال
این بیماری بر اثر فشردگی و آسیب عصب میانی موجود در کانال کف دست ایجاد می شود. طبق گفته متخصص مچ دست، تونل کارپال در نتیجه فشار بیش از حد ناشی از بارداری و مشاغل خاص در افراد به وجود می آید و با علائمی همچون درد، بی حسی و گزگز کف دست همراه است.

 

متخصص مچ دست چه داروهايی را تجويز می کند؟

به طور معمول مصرف دارو، در خط مقدم درمان اکثر ناراحتی های ناحیه کف دست قرار گرفته است. تجویز دارو عمدتا با هدف تسکین درد و کاهش التهابات صورت می گیرد. یکی از انواع این داروها، ضدالتهاب های غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین می باشند که به ویژه در بیماری آرتریت و تونل کارپال جهت کاهش علائم موثر می باشند. سایر انواع داروها را در ذیل ای بخش ذکر می کنیم.
کوتیکواستروئیدها؛ این دسته از داروها در موارد شدید بروز علائم توسط متخصص مچ دست تجویز می شوند. کورتیکواستروئیدها دارای تاثیری سریع بوده و عملکردی مشابه کورتیزون های طبیعی موجود در بدن را دارد. متخصص مچ دست این داروها را به دو شکل تجویز می کند. به عبارتی دیگر چنانچه هدف پزشک، کاهش التهابات سیستمی باشد، نوع خوراکی دارو تجویز می شود و اگر هدف متخصص مچ دست، افزایش دامنه حرکتی مفصل باشد، دارو را مستقیما به موضع مورد نظر تزریق می کند.
مسکن ها؛ از آن جایی که درد نخستین علامت اکثر بیماری ها می باشد، متخصص مچ دست به تجویز مسکن ها نیز می پردازد. این گروه از داروها در درمان آرتریت کف دست کاربرد فراوانی دارند. مسکن ها برخلاف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که به کاهش درد و التهاب کمک می کنند، تنها برای تسکین درد مفید هستند. به همین دلیل عوارض جانی کمتری داشته و احتمال بروز آلرژی را کاهش می دهند.
داروهای تعدیل کننده؛ این گروه از داروها سبب کنترل بیماری و عدم پیشرفت آن می شوند و در درمان روماتیسم مفصلی، آرتریت پسوریاتیک و لوپوس کاربرد فراوانی دارند.
اصلاح کننده ریکشن های بیولوژیک؛ این نوع داروها جدیدترین داروهای ساخته شده برای درمان اختلالات مفصلی هستند که کلینیک تخصصی مچ دست توسط بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران تجویز می شوند. این داروها بدون سرکوب سیستم ایمنی بدن، روند بروز التهاب را کند می کنند.
داروهای تحریک ساخت استخوان؛ این داروها که برای درمان پوکی استخوان نیز استفاده می شوند، در کاهش میزان تحلیل استخوان مفید هستند. این نوع از داروها خصوصا برای کسانی که با شکستگی های پی در پی استخوان کف دست مواجه می شوند، تجویز می گردند.

 

درمان بيماری های کف دست در کلينيک تخصصی مچ دست چگونه است؟

افراد مبتلا به اختلالات فوق بایستی با مراجعه به بیمارستان و کلینیک تخصصی مچ دست، جهت انجام سریع اقدامات درمانی قدم بردارند. متخصص مچ دست در کلینیک تخصصی مچ دست ابتدا به تشخیص بیماری می پردازد. بیماری های کف دست، بسته به نوع عامل بیماری زا و شدت آسیب، هر کدام دارای نوع خاصی از درمان می باشند. در قسمت زیر برخی از راه های درمان ناراحتی کف دست را بیان می کنیم.

استراحت
داشتن استراحت و عدم تحرک تا پایان دوره نقاهت، یکی از موارد مهمی است که در کلینیک تخصصی مچ دست برای بیماران تجویز می شود. این مورد به ویژه در هنگام شکستگی ضرورت پیدا می کند. همچنین در مواقعی که درد نشانه بارز بیماری مچ است، استراحت می تواند، گزینه خوبی برای کاهش علائم باشد.

اسپلینت مچ دست
انواع مچ بند، بریس و اسپیلنت ها برای یازتوانی حرکتی به کف دست، مورد استفاداه قرار می گیرند. این نوع ابزار معمولا در مواقع آسیب به تاندون ها و رباط ها مورد استفاده قرار می گیرند. اسپیلنت از مفصل کف دست پشتیبانی کرده و از ایجاد فشار بر روی آن جلوگیری می کند.

TENS
این شیوه به معنای تحریک عصب های الکتریکی از طریق پوست می باشد. زمانی که فرد با درهای حاد یا مزمن شدید مواجه باشد، با تحریک الکتریکی از راه پوست، سریعا بهبود می یابد. متخصص مچ دست در کلینیک تخصصی مچ دست، این روش درمانی را با استفاده از دستگاه های پیشرفته انجام می دهد. به این صورت که ابتدا الکترودهایی را بر روی کف دست قرار داده و جریان ملایمی را به سمت گیرنده های درد هدایت می کند.

فیزیوتراپی مچ دست
فیزیوتراپی روشی است که توسط بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران تجویز می گردد. فیزیوتراپی بایستی تحت نظارت کارشناس فیزیوتراپیست انجام می شود. این روش بی نظیر دارای نتایج فوق العاده ای است که توانایی حرکت و قدرت را کف دست باز می گرداند و نه تنها خود به تنهایی یک راه درمان عالی محسوب می شود، بلکه گاهی جزو ملزومات جانبی سایر روش های درمانی نیز هست.
اساس کار طب فیزیکی بر ماساژدرمانی و ورزش می باشد که در این روش فیزیوتراپیست و مراجع با همکاری یکدیگر به انجام برخی حرکات ورزشی و اصلاحی می پردازند. کارشناس فیزیوتراپیست همچنین با بهره گیری از شیوه هایی آب درمانی، مگنت تراپی، تکارتراپی و… به التیام درد و ترمیم آسیب مفصل دست کمک می کنند. تعدادی از حرکات ورزشی ساده که کارشناس فیزیوتراپیست، انجام آن ها در خانه توصیه می کند، در قسمت
پایین بیان می کنیم.
کشش کف دست در حالت نیایش؛ کف دست های خود را در حالت دعا به یکدیگر بچسبانید و سپس در مقابل قفسه سینه خود قرار دهید. آرنج های شما بایستی در این وضعیت به سمت بیرون قرار گرفته باشند. اکنون سعی کنید تا کف دستان خود را به سمت پایین بیاورید تا کمی کشش در مفصل مچ احساس نمایید. 20 ثانیه در این شرایط باقی مانده و دستان خود را رها کنید.
فشار آوردن به توپ با کف دست؛ توپ تنیس یا هر توپ کوچک دیگری را که در دسترس دارید، در کف دست خود قرار دهید و تا جایی که برایتان مقدور است، با انگشتان خود به آن فشار وارد کنید. حرکت مذکور را 10 مرتبه و به مدت 5 ثانیه تکرار نمایید.
حرکت کششی کف دست؛ یکی از دستان خود را در مقابل بدن خود قرار دهید به صورتی که دستتان از ناحیه مفصل آرنج خم نشده باشد و کف دستتان به سمت بالا قرار بگیرد. سپس با دست دیگر خود، انگشتانتان را به سمت زمین بکشید. طوری که کمی کشش در کف دست احساس نمایید.
حرکت چرخشی کف دست؛ انگشتان خود را مشت کنید و سپس به آرامی مچ خود را از ناحیه مفصل بچرخانید. توجه کنید که با وجود آسان بودن این حرکات ورزشی، نمی توان آن ها بدون مشورت با کارشناس فیزیوتراپیست انجام داد.

متخصص مچ دست چه زمانی تصميم به جراحی می گيرد؟

در برخی موارد شدید آسیب دیدگی متخصص مچ دست می بایست به کمک جراحی کف دست را ترمیم نماید. جراحی عمدتا در هنگام بروز آسیب های مانند شکستگی، آرتریت شدید، پارگی تاندون و رباط، تونل کارپال و دررفتگی استخوان ضرورت می یابد. جراحی یک نوع روش درمانی با حساسیت بالا می باشد.
از همین رو می بایست توسط فوق تخصص دست خوب در تهران انجام شود. در جراحی بیماری تونل کارپال متخصص مچ دست به حذف فشار از روی عصب می پردازد و برای جراحی های مربوط به ترمیم استخوان مفصل کف دست از یکی از سه روش مندرج در ذیل این قسمت استفاده می کند.
عمل فیوژن مچ دست؛ فیوژن اصطلاحا به معنای جوش دادن می باشد. متخصص مچ دست در این جراحی، کف دست را به استخوان ساعد جوش می دهد. در نتیجه کف دست دیگر قادر به حرکت و چرخش نخواهد بود. این روش معمولا به عنوان آخرین راه چاره جهت تسکین درد آرتریت مفصل کف دست مورد استفاده قرار می گیرد. با این کار درد برای همیشه از بین می رود اما فرد برای انجام فعالیت های روزانه خود با مشکل رو به رو خواهد شد.
تعویض مفصل مچ دست؛ گاهی متخصص مچ دست جهت جایگزین نمودن مفصل کف دست با مفصل های مصنوعی اقدام می نماید. در این جراحی پزشک می بایست از ایمپلنت های فلزی و پلاستیکی استفاده کند. به این صورت که قسمت های آسیب دیده کف دست را برداشته، و مفصل مصنوعی را جایگذاری نماید. نتایج حاصل از این عمل در هنوز به اندازه جراحی تعویض مفصل در سایر نقاط بدن مانند لگن و زانو قابل پیش بینی نمی باشد. به بیان دیگر نمی توان به طور قطعی درصد بهبودی را اعلام کرد. تنها نکته مهم در این راستا سپردن عمل به بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران می باشد.
کارپکتومی پراگزیمال مچ دست؛ این نوع از جراحی کف دست نیز معمولا برای درمان دردهای آرتریتی مورد استفاده قرار می گیرد. در طی کارپکتومی پراگزیمال، متخصص مچ دست، سه عدد استخوان کوچک را از کف دست جدا می کند. لازم به ذکر است که در این عمل از فیوژن استفاده نمی شود لذا دست توانایی حرکت خود را از دست نخواهد داد.

 

ليزردرمانی در کلينيک تخصص کف دست

استفاده از لیزر سرد یکی از روش هایی است که هر فوق تخصص خوب در تهران با آن آشنایی دارد و از آن جهت درمان و پیشگیری از بازگشت بیماری و درد کف دست بهره مند می گردد. دستگاه لیزر، فرکانس و امواج استاندارد شده ای را برای تسریع روند درمان و بهبودی آسیب های کف دست به سمت مفصل منتقل می نماید. انرژی ساطع شده از جانب دستگاه لیزر سبب افزایش تقسیم سلولی، از بین رفتن بافت های اسکار دار، کاهش درد و انسداد مسیرهای التهاب می شود.

 

پيشگيری از بيماری های کف دست

از آن جایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، توصیه می شود که با رعایت یک سری نکات پیشگیرانه از بروز بیماری های کف دست جلوگیری نمایید. مواردی که در این قسمت ذکر می کنیم، تاثیر شگفت انگیزی در ممانعت از بروز درد کف دست دارند. توجه داشته باشید که این نکات حتی برای افرادی که دچار بیماری هستند نیز مفید می باشد.

• قرار گرفتن در پوزیشن مناسب هنگام انجام فعالیت های فیزیکی، یکی از مهمترین نکاتی است که افراد را از ابتلا به انواع بیماری های استخوان و مفاصل مصون نگاه می دارد. لذا مراقب عدم وجود فشار بر کف دست در هنگام کار باشید!
• افرادی که بنا به نوع شغل خود مجبور هستند، ساعات طولانی از کیبورد استفاده کنند، می بایست در صورت ناراحتی کف دست، کیبورد خود را تعویض نمایند.
• اگر قرار است تا مدت طولانی با کف دست خود کاری را انجام دهید، حتما بازه های زمانی را در فواصل کار به استراحت اختصاص دهید.
• افراد مشغول به ورزش هایی نظیر اسکیت، اسنو بوردینگ و… که در معرض آسیب قرار دارند، می بایست احتیاط کرده و از مچ بند و ابزار محافظتی استفاده کنند.
• ورزش کردن می تواند، شما را از بروز درد کف دست حفظ نماید.
• افراد مبتلا به نقرس می بایست برای پیشگیری از عود علائم، داروهای تجویز شده توسط متخصص مچ دست را مصرف نمایند.
• قرار دادن مواد مغذی در رژیم غذایی، مانع ابتلای افراد به اختلالات مفصل کف دست می شود.
• اجتناب از مصرف جگر و انواع ماهی های نمک سود، کولی و دودی در بیماران مبتلا به نقرس سبب پیشگیری از بروز دردهای راجعه کف دست می گردد.
• تامین مایعات بدن و عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی در پیشگیری از درد کف دست حائز اهمیت می باشد.

 

معرفی بهترين فوق تخصص مچ دست در تهران

افراد بعد از مواجه شدن با درد و ناراحتی در کف دست، درصدد یافتن بهترین فوق تخصص کف دست درد تهران می باشند. فوق تخصص دست خوب در تهران دارای تخصص ارتوپدی می باشد. اما سوال این است که برای انتخاب متخصص ارتوپد و کف دست، باید چه کار کنیم؟ توصیه می شود که افراد قبل از نوع اقدامی از باتجربه بودن پزشک در این زمینه آگاهی پیدا کنند.
جهت این ایم امر شما می توانید، در رابطه با میزان رضایمندی مراجعین متخصص مچ دست تحقیق نمایید. بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران می بایست نتایج درمان رضایت بخشی را در رزومه کاری خود به همراه داشته باشد. همچنین می بایست دانش خود را بر اساس علم پزشکی روز دنیا به روز آوری نماید تا قادر به انجام روش های نوبن درمانی باشد.
متخصص مچ دست علاوه بر دانش باید رفتار شایسته ای با مراجع داشته باشد و بتواند تا حد زیادی از میزان استرس بیمار را کاهش دهد. شما کاربران گرامی می توانید، با پیگیری و استعلام پروانه نظام پزشکی متخصص مچ دست خود از معتبر بودن کار وی اطمینان حاصل نمایید.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، اختلالات زیادی وجود دارند که زمینه را برای بروز علائم آزار دهنده در کف دست فراهم می نمایند. لذا تنها اقدام مهمی که بایستی برای درمان ناراحتی کف دست انجام داد، رفتن نزد متخصص مچ دست و ارتوپد می باشد. بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران بعد از انجام مراحل تشخیصی، بهترین روش های درمان بیماری های کف دست را به شما پیشنهاد می کند. امید است پس از مطالعه مقالعه حاضر، آگاهی خود را در این رابطه ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید