متخصص دست و شانه

متخصص دست و شانه؛ رفع مشکلات و ناراحتی‌های مرتبط با دست، بازو و شانه

دست و شانه جزو مهم‌ترین اجزای بدن ما انسان‌ها محسوب می‌شوند. ما برای انجام بسیاری از امور روزمره خود، به دستانی سالم و قوی نیاز داریم. بنابراین ایجاد هر مشکلی در ناحیه شانه و دست، زندگی را برای ما مختل خواهد نمود. شما باید برای برطرف کردن مشکلات دست خود، به دنبال بهترین متخصص دست و شانه باشید.

اگر هیچ گونه اطلاعی از تخصص‌ها و روش‌های درمانی چنین پزشکی ندارید، نگران نباشید! ما اینجا هستیم تا اطلاعات کاملی در مورد متخصصان شانه و دست در اختیار شما عزیزان قرار دهیم,؛ پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

متخصص دست و شانه

آنچه در این مقاله می خوانید :

متخصص دست و شانه کیست؟

بدون شک بهترین کسی که می‌تواند به شما در زمینه درمان بیماری‌های مربوط به شانه و دست کمک کند، متخصص شانه و دست است. اما ممکن است برای شما نیز این سوال به وجود آید که چنین متخصصی کیست و چه خدماتی به ما ارائه می دهد؟ متخصص دست و شانه در واقع پزشکی است که دوره تخصصی ارتوپدی را سپری کرده است.

پس از آن در دوره‌های آموزشی تخصصی فلوشیپ دست و شانه شرکت کرده و موفق به کسب مدرک تخصصی شده است. چنین پزشکی می‌تواند به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی، بسیاری از بیماری‌هایی که شانه و دست را درگیر می‌نمایند، تشخیص دهد. سپس درمان‌های جراحی و غیر جراحی را برای رفع تمامی مشکلات در این قسمت از جسم، تجویز نماید.

معمولاً جراحان ارتوپد، در چند زمینه دارای تخصص و مهارت هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به شانه، زانو، دست، لگن، ستون فقرات و مچ پا اشاره نمود. اما کسانی که به عنوان متخصص در زمینه دست و شانه به فعالیت مشغول هستند، در این زمینه خاص تخصص ویژه‌ای دارند و بهتر می‌توانند به شما کمک کنند.

با مهم‌ترین علل بیماری‌های کتف و شانه آشنا شوید

قبل از این که مبحث خود را پیرامون متخصص دست و شانه ادامه دهیم، اجازه دهید با برخی از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌های کتف و شانه آشنا شویم. معمولاً پزشکان، دردهای شانه را به دو دسته تقسیم بندی می‌کنند. دردهایی که در اثر شکستگی و در رفتگی به وجود آمده اند و همچنین دردهایی که در اثر بیماری‌های شانه رخ داده‌اند. در ادامه مطلب، هر دو مقوله را با همدیگر بررسی می‌کنیم:

  1. شکستگی‌ها و دررفتگی‌های شانه

شایع‌ترین مشکلی که بیماران را به سوی یک متخصص حاذق و با تجربه شانه سوق می‌دهد، شکستگی و دررفتگی مفاصل شانه است. این مشکل نه تنها دامنه حرکتی بیماران را محدود می‌کند، بلکه درد بسیار شدیدی نیز به همراه دارد. برای این که بتوان به صورت دقیق دررفتگی و شکستگی مفاصل یا استخوان‌های شانه را تشخیص داد، نیاز به عکس رادیولوژی وجود دارد.

اگر شانه یا دست شما دچار بی حسی شده است، بدانید که ممکن است برای عصب آن آسیبی به وجود آمده باشد. در مواردی که دررفتگی شانه خیلی شدید بوده و یا شکستگی آن با جا به جایی همراه شده باشد، ممکن است پزشک جراحی کتف و شانه را تجویز نماید.

  1. بیماری تورم تاندون عضله دو سر باز

زمانی که شما بیش از اندازه به انجام فعالیت‌های سنگین مشغول باشید، تاندون عضله دو سر بازو، با درد و ورم شدیدی مواجه می‌شود. معمولاً افراد در سنین بین 30 تا 40 سالگی به این بیماری دچار می‌شوند. اگر شما ساعد خود را به سمت بیرون حرکت دهید، درد شدیدی در قسمت شانه خود احساس خواهید نمود.

  1. آسیب مفصل میان ترقوه و کتف

این بیماری معمولاً در میان ورزشکاران و کسانی که در معرض ضربه‌های مداوم مفصل قرار دارند، مشاهده می‌شود. زمانی که شما بازوی خود را بیش از 90 درجه باز کنید، این درد را در قسمت شانه خود احساس خواهید کرد. با استفاده از عکس رادیولوژی، می‌توان به صورت دقیق به وجود این بیماری پی برد و آن را درمان کرد.

  1. آرتروز شانه

معمولاً برخی از افراد در سنین بعد از 50 سالگی، با آرتروز شانه مواجه می شوند. انجام حرکات تکراری در طول شبانه روز و یا افزایش سن، باعث بروز چنین بیماری می‌گردد. خوشبختانه یک متخصص دست و شانه، می‌تواند با درمان‌های غیر جراحی و تمرینات فیزیوتراپی، تا حدود زیادی به تسکین و درمان این بیماری کمک کند.

  1. سل شانه

این بیماری معمولاً برای کسانی به وجود می‌آید، که ریه‌ آن‌ها به شدت درگیر شده باشد. گاهی اوقات سل شانه از نوع خشک است و هیچ نوع ترشح چرکی ندارد.

اما در برخی از موارد، این بیماری با ترشحات چرکی درون مفاصل مواجه می‌شود. معمولاً پزشکان با استفاده از روش دارو درمانی، اقدام به برطرف کردن این مشکل می‌نمایند. اگر با استفاده از دارو و درمان‌های طبی، این بیماری برطرف نشد، ممکن است پزشکان تصمیم به منجمد کردن مفصل شانه بگیرند.

  1. پارگی کلاهک چرخاننده

یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های بروز بیماری‌های شانه و دست، پارگی کلاهک چرخاننده است. این بیماری معمولاً در اثر یک ضربه حاد به وجود می‌آید. البته در بسیاری از مواقع، این پارگی به صورت مزمن بوده و به سبب گیر کردن این تاندون در میان زائده استخوان کتف و همچنین برجستگی بزرگ بازو به وجود می‌آید.

این بیماری خود را با درد شدید در قسمت شانه نشان می دهد و این درد ممکن است تا بازو نیز امتداد پیدا کند. این روزها از روش ام آر آی، برای تشخیص این بیماری استفاده می‌کنند. با درمان‌های غیر جراحی می‌توان پارگی کلاهک چرخاننده را درمان نمود. اما اگر درمان‌های غیر جراحی موجب کاهش علائم درد این بیماری نشد، ممکن است متخصص دست و شانه، انجام عمل جراحی را پیشنهاد نماید.

با مشاهده چه علائمی به متخصص دست و شانه مراجعه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که با مشاهده کدام علائم، به یک متخصص دست و شانه مراجعه کنیم. گاهی اوقات دردهایی که در قسمت دست و شانه به وجود می‌آیند، با استراحت و درمان‌های خانگی از بین می‌روند. اما اگر درد و ناراحتی شما پس از چند روز استراحت و استفاده از درمان‌های خانگی ادامه پیدا کرد، بدانید که باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین نوع این علائم را برای شما عزیزان بیان کنیم:

  • اگر درد در قسمت شانه و دست شما، با علائمی مانند بی حسی، ضعف، گزگز و یا سوزن شدن مواجه هستید.
  • اگر درد شدیدی که در قسمت شانه خود احساس می‌کنید، هر دو طرف بدن شما را درگیر نموده است.
  • اگر در ناحیه دست، بازو یا شانه خود علائمی مانند ضعف شدید و یا بی حسی دارید.
  • اگر درد شانه شما مزمن شده است و نمی‌توان با درمان‌های معمولی آن را برطرف نمود.
  • اگر در اطراف عضله شانه خود با تورم مواجه هستید.
  • اگر در هنگام انجام کارهای روزانه و یا تمرینات ورزشی، نمی‌توانید دست و شانه خود را حرکت دهید.
  • اگر دست و شانه شما به لمس حساس شده است.
  • اگر در هنگام حرکت دادن بازوی خویش، احساس سایش می‌کنید.

چه بیماری‌هایی توسط متخصص دست و شانه درمان می‌شوند؟

خوشبختانه این روزها پزشکان حاذقی در کشورمان وجود دارند که به عنوان متخصص دست و شانه به فعالیت مشغول هستند. این پزشکان بهترین کسانی هستند که می‌توانند به شما برای درمان تمام بیماری‌های مربوط به دست و شانه کمک کنند. ما در ادامه مطلب و به صورت خلاصه، به چند بیماری مربوط به شانه و دست اشاره می‌کنیم. این بیماری‌ها با استفاده از روش‌های نوین پزشکی و توسط متخصصان با تجربه و حاذق درمان می‌شوند:

  • درمان آرتروز دست

آرتروز دست در واقع یک نوع ورم مفاصل است که شایع‌ترین علت بروز آن، بالا رفتن سن، انجام برخی از حرکات تکراری و همچنین آسیب دیدگی در اثر ضربه است.

خوشبختانه با استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم، می‌توان تا حدود بسیار زیادی این درد را تسکین داد. در برخی از مواقع نیز ممکن است پزشکان از داروهای ضد روماتیسمی و یا تزریق استروئید و کورتون برای درمان این بیماری استفاده نمایند. در موارد نادر نیز ممکن است جراحی را پیشنهاد دهند.

  • درمان عصب دست

در برخی از مواقع ممکن است به سبب ضربه، بریدگی، فشار و یا کشش، عصب دست انسان دچار آسیب شود. با ایجاد این بیماری، سیگنال‌های عصبی به درستی به مغز منتقل نمی‌شوند و دست ممکن است حس لامسه و دامنه حرکتی خود را از دست بدهد. برخی از این آسیب‌ها، به مرور زمان و با استراحت بهبود پیدا می‌کنند و برای درمان برخی دیگر از انواع آن، به جراحی نیاز است.

  • درمان کیست مچ دست

کیست‌ها در واقع توده های غیر سرطانی هستند که در طول تاندون و یا مفاصل دست به وجود می‌آیند. این کیست‌ها بر روی اعصاب دست فشار وارد نموده و باعث کاهش دامنه حرکتی دست می‌شوند. پزشکان در ابتدا بستن دست با بریس یا اسپلینت را پیشنهاد می‌نمایند؛ چرا که هر چقدر کیست بی حرکت و منقبض شود، فشار کمتری بر روی عصب دست وارد می‌نماید.

گاهی اوقات نیز ممکن است متخصص دست و شانه، با استفاده از سوزن مایع درون کیست را بیرون بکشد. اگر انجام هیچ کدام از این روش‌ها موثر واقع نشدند، باید عمل جراحی صورت بگیرد.

  • درمان تونل کارپ

بیماری سندرم تونل کارپ، یکی از مشکلاتی است که باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن دست می‌گردد. تونل کارپ در واقع یک گذرگاه بسیار باریک است که در قسمت کف دست و مچ واقع شده است. وجود برخی از بیماری‌های زمینه‌ای و یا انجام حرکت تکراری، باعث ایجاد این بیماری می‌شوند.

پزشکان به بیمارانی که به این مشکل مبتلا شده‌اند روش‌هایی مانند استراحت، مصرف داروهای ضد درد، استفاده از کمپرس یخ و بستن مچ بند طبی را پیشنهاد می‌نمایند. زمانی که علائم این بیماری شدید شد و یا به درمان‌های فوق پاسخ نداد، باید عمل جراحی صورت پذیرد.

  • درمان پارگی تاندون شانه

یکی از مشکلاتی که برای درمان آن حتماً باید به یک متخصص دست و شانه مراجعه کنید، پارگی تاندون شانه است. این بیماری در اثر افزایش سن، ساییدگی و یا آسیب به شانه به وجود می‌آید. این پارگی در برخی از مواقع بسیار جزئی است و در برخی دیگر از مواقع کاملاً حاد است. خوشبختانه درمان آن با روش‌های جراحی و غیر جراحی، کاملاً امکان پذیر است.

  • درمان آرتروز شانه

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد برای درمان آن به متخصص دست و شانه مراجعه می‌کنند، درمان آرتروز شانه است. پزشکان در ابتدا سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های غیر جراحی مانند استراحت، دارو درمانی، فیزیوتراپی و یا استفاده از کمپرس یخ، به درمان این بیماری کمک کنند.

در صورتی که این درمان‌ها برای برطرف کردن مشکل آرتروز شانه پاسخگو نبودند، به سراغ روش‌های جراحی می‌روند. در این نوع از جراحی، ممکن است مفصل شانه را با یک مفصل مصنوعی تعویض نمایند. البته تعویض سر هومروس یا استخوان فوقانی بازو نیز، یکی دیگر از شیوه‌های جراحی برای درمان این درد است.

عوارض عدم مراجعه به متخصص دست و شانه

برخی از افراد ممکن است هر نوع دردی در قسمت دست و شانه را نادیده بگیرند؛ حتی ممکن است برای درمان درد شانه و دست خود، به افراد غیر متخصص و ناآگاه مراجعه نمایند. این موضوع، در ادامه ممکن است عوارض ناخوشایندی با خود به همراه آورد. حال که ما پزشکان حاذق و با تجربه‌ای داریم که به عنوان بهترین فوق تخصص کتف و شانه در تهران و یا سایر شهرهای کشورمان به فعالیت مشغول هستند، چرا از دانش و تجربه آن‌ها استفاده نکنیم؟

اگر شما با مشاهده هر نوع مشکلی در قسمت دست و شانه خود، به بهترین کلینیک دست و شانه در تهران و یا شهر خود مراجعه نمایید، ممکن است بتوان این بیماری را با روش‌های غیر جراحی درمان نمود. گاهی اوقات، تنها یک استراحت ساده و مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک، کافی است تا شما را به سوی التیام درد و بهبودی سوق دهد. یا ممکن است بتوان با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی یا انواع پماد برای درد کتف و شانه، با هزینه‌ای اندک این مشکلات را برطرف نمود.

اگر شما درد دست، شانه و کفت خود را پشت گوش بیندازید، ممکن است نتوان با استفاده از روش‌های غیر جراحی آن را درمان نمود. در این گونه مواقع پزشک متخصص دست و شانه، چاره‌ای جز تجویز عمل جراحی برای شما را ندارد. این عمل‌ها نیز (همان‌گونه که می‌دانید) هزینه‌های بالایی دارند و ممکن است عوارضی را برای شما به همراه آورند.

مزایای مراجعه به موقع به دکتر متخصص دست و شانه

بسیار خوشحالیم که ما نیز در کشورمان متخصصان ماهر و با تجربه‌ای داریم که به عنوان بهترین فوق تخصص کتف و شانه در تهران، در حال ارائه خدمات به بیماران خود هستند. مراجعه به چنین پزشکانی، مزایای بی شماری برای شما به همراه دارد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به برخی از این مزایا اشاره کنیم:

  • متخصص دست و شانه، با صبوری و حوصله فراوان به صحبت‌های شما گوش کرده و بهترین روش درمان را برای درد شما پیدا خواهد کرد.
  • این متخصصان روش‌های حرفه‌ای و پیشرفته‌ای برای تشخیص دقیق بیماری دارند. بنابراین در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشکلات شما را تشخیص داده و اقدام به درمان آن می نمایند.
  • این پزشکان با جدیدترین متدهای روز جهان آشنا هستند و بهترین نوع این روش‌ها را برای درمان درد شما به کار می‌برند.
  • معمولاً متخصصان شانه و دست، سعی می‌کنند با روش هایی مانند استراحت، مصرف پماد برای درد کتف و شانه، گرما درمانی، سرما درمانی، دارو درمانی و یا تمرینات فیزیوتراپی، درد شما را درمان نمایند.
  • این متخصصان، بهترین کلینیک دست و شانه در تهران را با تمامی تجهیزات پیشرفته‌ای که دارد، برای ارائه خدمات خود به بیماران انتخاب می‌کنند.
  • در صورتی که مشکل شما با درمان‌های غیر جراحی برطرف نشد، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرید. در این صورت نیز می‌توانید کاملاً به پزشک خود اعتماد کنید. چرا که او از تجربه، دانش و تخصص بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است و بهترین کسی است که می‌تواند به شما کمک کند.

بهترین کلینیک دست و شانه در تهران

جای بسی خوشحالی است که این روزها در کشورمان ایران، شاهد فعالیت‌های مراکز معتبری به عنوان کلینیک دست و شانه در تهران هستیم. بسیاری از پزشکانی که به عنوان بهترین فوق تخصص کتف و شانه در تهران به فعالیت مشغول هستند، این کلینیک‌ها را برای ارائه خدمات به بیماران خویش انتخاب می‌کنند. در این مراکز تشخیص و درمان انواع بیماری‌های شانه و دست، با استفاده از مجهزترین دستگاه‌ها انجام می‌پذیرد.

در این کلینیک‌ها، با بهره‌گیری از متخصصان و پزشکان مجرب، می‌توان بسیاری از بیماری‌های مربوط به دست، آرنج، شانه و اعصاب محیطی را برطرف نمود. بسیاری از اختلالات و بیماری‌های پیچیده دست و شانه مانند پارگی تاندون، انواع شکستگی های اندام فوقانی و حتی بیماری های مادرزادی شانه و دست، در این کلینیک‌ها و با کمک متخصصان آگاه و با تجربه درمان می‌شوند.

لازم به ذکر است که کلینیک دست و شانه تهران، خدمات ارزشمندی در حیطه درمان مصدومیت‌های ورزشی نیز در اختیار بیماران خویش قرار می‌دهند. بنابراین بسیاری از ورزشکاران برای درمان آسیب‌های ورزشی خود، به متخصص دست و شانه در این کلینیک‌های معتبر مراجعه می نمایند.

موارد موثر در انتخاب بهترین فوق تخصص کتف و شانه در تهران

گاهی اوقات پیدا کردن بهترین فوق تخصص کتف و شانه در تهران، کار بسیار سخت و دشواری است. اگر شما عزیزان نیز قصد مراجعه به چنین متخصصانی را دارید، فاکتورهایی که در ادامه مطلب برای شما ذکر می‌کنیم را مطالعه نمایید. این موارد به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به راحتی بهترین متخصصان این حوزه را پیدا کرده و برای درمان مشکلات شانه و دست خود به آن‌ها مراجعه کنید:

1- مطالعه نظرات سایر بیماران

بدون شک بهترین کسانی که می‌توانند در انتخاب یک متخصص دست و شانه خوب به شما کمک کنند، بیمارانی هستند که قبل از شما به آن پزشک مراجعه کرده‌اند. شما می‌توانید از طریق آن‌ها به نکات ارزشمندی پیرامون تجربه پزشک، نحوه برخورد او، تخصص‌ها و مهارت‌های او و خدماتی که به بیماران خویش ارائه می‌نماید پی ببرید.

2- بررسی مهارت‌های ارتباطی پزشک

یکی از بهترین‌ ویژگی‌های یک پزشک، برقراری ارتباط موثر با بیمار خویش است. معمولاً بسیاری از بیمارانی که به چنین متخصصانی مراجعه می‌کنند، سرشار از استرس و نگرانی هستند. پزشکی که با صبر و حوصله به سوالات بیمار خویش پاسخ می‌دهد و نور امید را در قلب او روشن می‌کند، نقش بسیار مهمی در روند درمان و بهبودی او ایفا می‌نماید.

3- تحقیق در مورد کیفیت کلینیک و بیمارستان

پزشکان و متخصصان دست و شانه، از طریق مراکز درمانی و کلینیک‌های معتبر، خدمات خویش را به بیماران ارائه می‌نمایند. هر چقدر امکانات کلینیک مربوطه بیشتر باشد و کارد درمان آن، مسئولیت پذیری بالایی داشته باشند، بدون شک درمان شما با موفقیت سپری خواهد شد. بنابراین وقت و زمان کافی را در این زمینه به خرج دهید و بهترین کلینیک دست و شانه در تهران و یا شهر خود را پیدا کنید.

4- بررسی مهارت‌ها و صلاحیت‌های پزشک

قبل از این که به یک متخصص دست و شانه مراجعه کنید، در مورد مهارت‌ها و صلاحیت او به خوبی تحقیق نمایید. این پزشکان باید مدرک تخصصی خود را از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر کشورمان و یا سایر کشورهای جهان دریافت کرده باشند. همچنین از مهارت و دانش کافی برای تشخیص و درمان انواع بیماری‌های دست برخوردار باشند.

5- بررسی خدمات بیمه‌ای

قبل از این که به بهترین فوق تخصص کتف و شانه در تهران مراجعه کنید، در زمینه پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی او تحقیقات لازم را به عمل آورید. اگر پزشک متخصص شما، در کنار مهارت و تجربه بالایی که دارد، با پوشش بیمه‌ای شما نیز سازگار باشد، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی‌های فراوانی به عمل خواهد آمد.

پماد برای درد کتف و شان

گاهی اوقات یک متخصص دست و شانه، پمادهایی را برای تسکین درد و کاهش التهاب، برای بیماران خویش تجویز می‌نماید. این پمادها به صورت موضعی در قسمت شانه، بازو، آرنج و انگشتان دست مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا برخی از این پمادها را به شما عزیزان معرفی کنیم:

پماد Tiger Balm: پماد Tiger Balm یکی از بهترین داروهایی است که برای مشکلات شانه و دست تجویز می‌شوند. این پماد برای درد کتف و شانه و به عنوان تسکین دهنده برای کاهش دردهای عضلانی مطرح شده است. برای این که نتیجه بسیار خوبی را در اثر مصرف این پمادها به دست آورید، حتماً آن را به همراه ماساژ در ناحیه درد استفاده کنید.

پماد آرتروتیمان: آرتروتیمان نیز یک نوع پماد برای درد کتف و شانه است که توسط متخصصان برای بیماران تجویز می‌شود. این پماد برای کسانی که در اثر فعالیت های ورزشی مانند دویدن یا زمین خوردن دچار آسیب شده‌اند، پیشنهاد می‌شود. این پماد برای تسکین و آرامش بخشیدن به دردهای عضلانی دست و شانه بسیار موثر است. از جمله ترکیبات گیاهی موجود در این پماد می‌توان به نعناع فلفلی و رزماری اشاره نمود.

پماد پیروکسیکام: پیروکسیکام از آن دسته پمادهایی است که شاید برای بسیاری از ما آشنا باشد. این پماد تاثیر بسزایی در کاهش دردهای ناشی از آرتروز، کشیدگی و یا کوفتگی دارد. همچنین اگر به صورت منظم و همیشگی از آن استفاده کنید، ممکن است به درمان التهاب نیز کمک فراوانی نماید.

سوالاتی که متخصص دست و شانه از شما می‌پرسد

زمانی که شما به نزد یک متخصص با تجربه و حاذق شانه و دست می‌روید، ابتدا با پرسیدن سوالات مختلف، سعی در تشخیص نوع بیماری شما می‌نماید. بنابراین شما باید با دقت هر چه تمام تر به سوالات او گوش دهید و پاسخ‌هایی دقیق و کامل به پزشک خویش ارائه نمایید؛ برخی از این سوالات عبارتند از:

  • آیا دردی که احساس می‌کنید، هر دو شانه شما را درگیر نموده است و یا تنها در یک طرف شانه احساس می‌شود؟
  • آیا درد شما به ناگهان شروع شده و یا قبل از آن نیز این درد را به آرامی در دست یا شانه خود احساس می‌کردید؟
  • محل دقیق درد شما کجاست؟
  • آیا در هنگام استراحت و زمانی که شانه شما بی حرکت است نیز درد را احساس می کنید؟
  • آیا دردی که در قسمت شانه شما وجود دارد، به سایر اندام‌های بدن مانند دست نیز سرایت کرده است؟
  • آیا درد دست یا شانه، باعث بروز اختلال در خواب شبانه شما شده است؟
  • چه عواملی درد شما را کاهش یا افزایش می دهند؟

پس از پرسیدن سوالاتی که مطرح کردیم، پزشک شروع به معاینه فیزیکی شما می‌نماید. در این معاینات مواردی مانند تورم، دامنه حرکتی و همچنین ثبات مفاصل دست و شانه به خوبی بررسی می‌شوند. پس از آن ممکن است پزشک برای این که به یک تشخیص کامل و دقیق دست پیدا کند، انجام آزمایشات و عکسبرداری های تخصصی را به شما پیشنهاد نماید.

چه زمانی به یک متخصص دست و شانه مراجعه کنیم؟

حال که اطلاعات بسیار خوبی در مورد علائم و علل بیماری‌های دست و شانه به دست آوردیم، ممکن است این سوال برای برخی از بیماران به وجود آید که چه زمانی به یک متخصص دست و شانه مراجعه کنیم؟ پارامترهای زیر در یافتن پاسخ صحیح به این سوال، به شما کمک خواهند نمود:

  • زمانی که در قسمت دست و شانه خود با تورم ناگهانی مواجه شدید.
  • اگر درد دست و شانه شما به مرور زمان شدید شده است.
  • اگر در هنگام انجام حرکات ورزشی و یا انجام امور روزانه خویش، با ناتوانی در قسمت دست و شانه روبرو شده‌اید.
  • اگر احساس می‌کنید شکل مفصل، دچار تغییراتی شده است.
  • اگر درد دست یا شانه شما، پس از بروز یک آسیب و صدمه به وجود آمده است.
  • اگر به همراه درد دست و شانه، علائم دیگری مانند بی حسی، ضعف و یا گزگز را تجربه می‌کنید.

روش‌های نوینی قابل استفاده توسط متخصص دست و شانه برای تشخیص بیماری

اگر برای دست یا شانه شما هر نوع مشکلی به وجود آمده است، در اسرع وقت به یک کلینیک دست و شانه در تهران و یا شهر خود مراجعه نمایید. در این مراکز، پزشکان و متخصصانی وجود دارند که به خوبی بیماری شما را تشخیص داده و شروع به درمان آن می‌کنند.

از جمله روش‌های متداولی که یک متخصص دست و شانه، برای پی بردن به مشکلات بیمار خویش از آن بهره می‌برد عبارتند از:

بررسی سوابق پزشکی: پزشک با بررسی دقیق تمامی سوابق بیمار خویش، به این موضوع پی می‌برد که آیا درد دست و شانه یک درد مزمن و قدیمی است؟ یا به تازگی اتفاق افتاده است؟ در این سوابق ممکن است نشانه هایی وجود داشته باشند که پزشک بتواند از طریق آن‌ها، به منشاء اصلی درد پی ببرد.

عکس رادیولوژی: عکس‌های رادیولوژی از جمله بهترین آزمایشاتی هستند که هر نوع آسیبی در استخوان دست و شانه را به خوبی نشان می‌دهند.

ام آر آی: از طریق آزمایش ام آر آی، می‌توان تصاویر بسیار دقیق و کاملی از بافت‌های نرم استخوان‌ها مشاهده نمود. ام آر آی به متخصص دست و شانه کمک می‌کند تا آسیب‌هایی که برای رباط‌ها و تاندون‌ها به وجود آمده‌اند را شناسایی کنند.

سی تی اسکن: از طریق سی تی اسکن می‌توان به صورت جزئی، تمامی قسمت های استخوان شانه و دست را مشاهده نمود و به بیماری‌های آن پی برد.

مطالعات الکتریکی: در بسیاری از مواقع، پزشکان برای بررسی دقیق عملکرد سیستم عصبی، آزمایشاتی مانند نوار عصب و نوار عضله را به بیمار خویش پیشنهاد می‌نمایند.

آرتروگرافی: آرتروگرافی نوعی عکسبرداری رادیولوژی است که با دقت هر چه تمام‌تر مفاصل، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را نمایش می‌دهد.

آرتروسکوپی: در این فرایند، پزشک از طریق یک دوربین مجهز به فیبر نوری، به خوبی تمامی قسمت های داخلی مفاصل را مشاهده می‌نماید. این آزمایش در پیدا کردن علت درد و ارائه بهترین راهکارهای درمانی، به پزشک کمک می‌کند.

پیشنهاد متخصص دست و شانه برای جلوگیری از آسیب به شانه

خبر خوبی که در این قسمت برای شما عزیزان داریم این است که در بسیاری از مواقع، می‌توان با استراحت و درمان‌های ساده، بیماری‌های دست و شانه را برطرف نمود. البته این موضوع به شرط آن است که قبل از هر چیز به یک پزشک متخصص دست و شانه مراجعه کرده باشید.

اما به طور کلی، پزشکان همواره عقیده دارند که پیشگیری بهتر از درمان است. به همین سبب در این قسمت، چند راهکار عالی که متخصصان به ما پیشنهاد نموده‌اند را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم. به واسطه این راهکار‌ها، می‌توان جلوی بسیاری از بیماری‌های دست و شانه را گرفت و یک زندگی سالم و طبیعی را سپری نمود:

1) تناسب اندام خود را حفظ کنید

هیچ چیز به اندازه چاقی نمی‌تواند به استخوان‌ها و مفاصل ما فشار وارد آورد. معمولاً کسانی که دارای اندام متناسب و بدن خوش فرم هستند، بسیار کمتر از دیگران به مشکلاتی مانند بیماری‌های دست و شانه مبتلا می‌شوند.

2) به صورت اصولی و منظم ورزش کنید

ورزش یکی از مهم‌ترین پارامترها در زندگی ما انسان‌هاست که سلامتی را با خود به ارمغان می‌آورد. بنابراین برای این که از بیماری‌های دست و شانه در امان بمانید، باید به صورت مداوم و روزانه به انجام ورزش بپردازید. البته نباید این نکته را فراموش کنید که حرکات ورزشی سنگین و غیر اصولی، نه تنها برای شما مفید نیستند، بلکه ممکن است آسیب های جبران ناپذیری برای دست و شانه شما به وجود آورند.

3) از خود مراقبت کنید

در طول روز و هنگامی که به انجام فعالیت‌های روزانه مشغول هستید، به خوبی از خود مراقبت نمایید. انجام برخی از حرکات تکراری در طول روز، احتمال ابتلا به آرتروز دست و شانه را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر کار شما به گونه‌ای است که همواره باید حرکات تکراری انجام دهید، حتماً ما بین آن، به خود استراحت داده و برخی از تمرینات کششی را انجام دهید.

4) بار سنگین بلند نکنید

هرگز بار‌های سنگینی که از حد توان شما خارج است را بلند نکنید. همچنین در هنگام بلند کردن هر باری، اصولی ایمنی را رعایت نمایید تا هیچ گونه آسیبی به دست و شانه شما وارد نشود.

5) اگر شانه شما آسیب دید، استراحت کنید

اگر به هر علتی شانه شما دچار آسیب دیدگی شد، چند روز را به استراحت سپری نموده و از کمپرس یخ برای درمان آن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از انواع پماد برای درد کتف و شانه و داروهایی که بدون نسخه پزشک تجویز می‌شوند، برای تسکین درد خود استفاده نمایید.

سخن پایانی

مقاله‌ای که مطالعه کردید، یک تحقیق و پژوهش کامل بود در زمینه متخصص دست و شانه و خدمات درمانی که به شما عزیزان ارائه می‌نماید. ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با علائم و علل بروز بیماری‌های دست و شانه آشنا کنیم. همچنین به معرفی تخصص‌های پزشکان این حوزه پرداختیم و از روش‌های درمانی آن‌ها برای شما عزیزان صحبت کردیم. در ادامه، انواع پماد برای درد کتف و شانه را به شما معرفی کردیم و از روش‌های تشخیص بیماری‌های دست و شانه سخن گفتیم.

امیدواریم با مطالعه این مطالب، دیدگاه کاملی در مورد بیماری‌های دست و شانه، روش‌های تشخیص و همچنین درمان آن به دست آورده باشید. در صورتی که هر نوع درد و ناراحتی در این قسمت از جسم خود احساس می‌کنید، ابتدا مدت زمان کوتاهی را به استراحت اختصاص داده و از روش‌های خانگی برای تسکین آن استفاده کنید.

اما اگر درد شما بهبود پیدا نکرد و همچنان شدید شد، حتماً به بهترین فوق تخصص کتف و شانه در تهران مراجعه کنید. با کمک او می‌توانید از این مرحله به سلامت عبور کرده و خیلی زود به زندگی عادی و طبیعی خود بازگردید.

دیدگاهتان را بنویسید