درمان دیسک دیسک کمر

درمان دیسک دیسک کمر ؛ مشکلات پایدار عصب، فلج شدن دائمی نیم تنه پایینی و ناتوانی جنسی

درمان دیسک دیسک کمر نیازمند پیگیری جدی توسط پزشک متخصص ارتوپد است. این درمان شامل دو گروه درمان حمایتی و نگهدارنده و درمان پزشکی است. عدم درمان به موقع دیسک می‌تواند به مشکلات جدی از جمله ناتوانی در تحرک، بروز بی‌اختیاری در ادرار و مدفوع، آسیب پایدار عصبی، ناتوانی جنسی و فلج نیم تنه پایینی منتهی می‌شود.

اگر شما یا اطرافیانتان دارای بیماری دیسک هستید و از درد آن رنج می‌برید و به دنبال درمان قطعی دیسک کمر هستید و برای رهایی از درد دیسک ناحیه کمر هستید و به دنبال بهترین کلینیک و مرکز هستید و خواهان دریافت آخرین درمان‌های دیسک ناحیه کمر هستید که بسیار موثر هستند اشنا بشوید تا اخر مطلب همراه ما باشید.

دیسک در بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارد دیسک نخاعی دارای یک مرکز نرم (ژله‌ای) که هسته دیسک گفته می‌شود و در قسمت بیرونی، سخت تر و لاستیکی (حلقه) است. دیسک گاهی اوقات، لغزنده یا پاره می‌شود.

دیسک ناحیه کمر، می‌تواند در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شود، می‌تواند عصب مجاورش را تحریک کند. با توجه به محل بیرون زدگی دیسک، می‌تواند منجر به درد در پاهایتان بشود.

خطرناکترین دیسک کمر زمانی روی می‌دهد که در اثر بیرون زدگی دیسک ریشه‌های عصب نخاع تحت فشار قرار گیرد. بسیاری از افراد دارای مشکل دیسک هیچ علامتی ندارند.

درمان دیسک دیسک کمر

درمان دیسک دیسک کمر و درمان مشکلات مرتبط با دیسک

فتق یا  بیرون زدگی دیسک ناحیه کمر می‌تواند روی رشته‌های عصبی خارج از ستون فقرات و اعصاب ستون فقرات شما فشار بیاورد و باعث التهاب و اسیب در انها و ایجاد دردهای مخصوص دیسک تحت عنوان رادیکولوپاتی دیسک کمر در پاها و کمر بشود.

گاهی اوقات این علائم می‌تواند آنقدر شدید باشد که زندگی شما را مختل کند.

این مشکلات که به ان اشاره شد به دنبال بلند کردن اجسام سنگین و به دنبال چرخیدن ناگهانی لگن در حالی که پاها ثابت هستند ایجاد می‌شود همچنین به علت تروماها و تصادف‌ها و سقوط‌های ورزشی ایجاد می‌شود. از همین رو درمان دیسک دیسک کمر بسیار ضروری است.

علائم مبتلایان به دیسک ناحیه کمر چیست ؟

پیش از انتخاب مناسب ترین درمان دیسک دیسک کمر شناسایی علائم مرتبط با دیسک ناحیه کمر ضروری است. دیسک قادر است علائم ذیل را بوجود آورد.

• ضعف اندام تحتانی
  • گزگز پاها
  • بی اختیاری ادرار
  • درد شدید تیرکشنده کمر به پاها

از همین رو یافتن یک درمان قطعی دیسک کمر برای بهبود وضعیت بیماران و ممانعت از بروز عوراض جدی ضروری است.

درمان دیسک دیسک کمر چیست؟

درد دیسک می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد و پزشک با توجه به یافته‌های خود در معاینات و در عکس‌های رادیولوژی نوع درمان را انتخاب می‌کند.

درمان دیسک دیسک کمر به دو دسته درمان‌های حمایتی و مراقبتی و درمان‌های پزشکی تقسیم می‌شود.

• درمان‌های حمایتی:

استراحت، استفاده از کمپرس سرد، شروع حرکات کشششی به محض اینکه فاز حاد درد فروکش کرد و اغاز فعالیت فرد هنگامی که درد کم شد. استفاده از مسکن‌ها و استمرار در تقویت عضلات نگه دارنده ستون فقرات که موجب کاعش عود و میزان شدت درد می‌شود.

• درمان‌های پزشکی:
  • استراحت

در بیشتر موارد فعالیت کم به تسکین درد کمک می‌کند. استراحت می‌تواند تورم را تسکین دهد و به کمر شما زمان می‌دهد تا بهبود یابد.

ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که در رختخواب استراحت کنید. استراحت در رختخواب برای مدت کوتاهی مناسب است، اما بیش از ۱ یا ۲ روز این کار را نباید ادامه بدهید. شما باید به حرکت خود ادامه دهید تا مفاصل و ماهیچه‌های شما سفت نشوند.

همچنین می‌توانید از یخ و گرما برای تسکین درد خود استفاده کنید. برای این کار کافی است یک کیسه یخ یا حوله مرطوب گرم را روی ناحیه ای از کمر خود که درد دارد  قرار دهید. می‌توانید گرم و سرد را به طور متناوب جایگزین کنید یا از هر کدام که احساس بهتری دارید استفاده کنید.

• داروها

رویکرد دیگر به عنوان درمان قطعی دیسک کمر دارودرمانی است. اگر درد شما خفیف تا متوسط باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد بدون نسخه مانند استروئید غیرالتهابی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن را تجویز کنید. این داروها موجب کاهش درد و به برطرف شدن  تورم کمک کنند.

فقط نباید بیش از ۱۰ روز بدون صحبت با پزشک از آنها استفاده کنید. هنگامی که به مقدار زیاد یا به مدت طولانی استفاده می‌شود، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی همچنین موجب خطر مبتلا شدن به مشکلات قلبی و یا خونریزی گوارشی  را می‌شوند.

اگر این داروهای ساده موجب تسکین درد نشد پزشک از مسکن‌های قوی‌تر شامل دارو‌های مخدر مثل اکسی کدون یا استامینوفن را برای مدت کوتاه برایتان نسخه می‌کند.

همچنین ممکن است پزشک برای تسکین اسپاسم عضلات پشت، شل کننده‌های عضلانی تجویز کند. و داروهای ضددرد اعصاب، مانند آمی تریپتیلین، دولوکستین، گاباپنتین و ترامادول گزینه‌هایی برای کاهش درد آسیب عصبی هستند.

داروهای مخدر به دلیل عوارض جانبی احتمال اعتیاد، بسیاری از پزشکان در تجویز آن‌ها برای فتق دیسک ناحیه کمر مصرف دارند. اگر داروهای دیگر درد شما را تسکین نمی‌دهد، پزشک ممکن است استفاده کوتاه مدت آن‌ها را توصیه کند. آرام بخش، تهوع، گیجی و یبوست عوارض جانبی احتمالی این داروها هستند.

امروزه پزشکان از داروهای که روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارند و حس درد را کاهش می‌دهند استفاده می‌کنند مثل پره گابالین یا گاباپنتین که مصرفشان باید تحت نظر پزشک باشد.

روش دیگر استفاده از داروهای ضداضطراب مانند ضدافسردگی سه حلقه‌ای مثل امی تروکسیلین و فلوکسیتین است.

• تزریقات

تزریق کورتون‌ها به صورت موضعی در عضلاتی که اسپاسم پیدا کردند

اگر استراحت، مسکن‌ها و فیزیوتراپی به درد شما کمک نمی‌کند، پزشک می‌تواند داروی استروئیدی را به فضای اطراف عصب نخاعی شما تزریق کند. استروئید می‌تواند تورم را کاهش دهد، به شما کمک می‌کند راحت‌تر حرکت کنید و درد ناشی از فتق دیسک را کاهش می‌دهد.

و تزریق گاز ازون به عنوان درمان سریع درد دیسک کمر در فضای اپیدورال موجب کاهش التهاب و تاثیرات عالی در افزایش توانایی فرد در فعالیت‌های روزانه می‌شود.

• فیزیوتراپی

برخی از تمرینات می‌توانند به بهبود علائم دیسک کمک کنند. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما آموزش دهد که کدام یک از عضلات پشت شما را تقویت می‌کند.

فیزیوتراپی شامل برنامه‌های زیر است:

– تمرینات کششی برای انعطاف پذیری ماهیچه های نگه دارنده ستون فقرات مانند حرکت‌های کششی به عضلات کمر  و پلانک کمر و دراز نشست.

– ماساژدرمانی

– یخ گذاری و گرماتراپی

– درمان با التراسوند

– درمان با تحریک الکتریکی عضلانی

روش‌های کاریوپرکتیک: دستکاری ستون فقرات به روش علمی که اساسش اصلاح نحوه قرارگیری ستون فقرات است.

• عمل جراحي

در مواردی بیمار برای دیسک ناحیه کمر نیاز به جراحی پیدا می‌کند. استراحت و سایر درمان‌ها باید طی ۴تا۶ هفته شروع به بهبود علائم کنند.

اگر درمان‌های محافظه کارانه پس از شش هفته نتواند علائم شما را بهبود بخشد، پزشک شما ممکن است جراحی را به عنوان درمان دیسک دیسک کمر پیشنهاد کند، به خصوص اگر شما همچنان به موارد زیر مبتلا باشید:

– بی حسی یا ضعف

– مشکل در ایستادن یا راه رفتن

– بی اختیاری در کنترل  مثانه یا روده

– تشدید و بدتر شدن علائم

در طی جراحی دیسککتومی، جراح شما دیسک آسیب دیده شما را برداشته تا فشار بر اعصاب شما کاهش یابد. آنها می‌توانند جراحی را به دو روش انجام دهند:

• جراح شما دیسککتومی باز را از طریق بریدگی در پشت یا گردن انجام می‌دهد.
  • میکرودیسکتومی از طریق یک برش بسیار کوچکتر انجام می‌شود. جراح شما یک لوله نازک را با یک دوربین در یک سر وارد می‌کند
  • لامینکتومی یک لایه پوشش محافظ روی نخاع شما ایجاد می‌کند. برداشتن بخشی یا تمام آن به جراح کمک می‌کند تا به فتق دیسک ناحیه کمر شما دسترسی پیدا کند. همچنین می‌تواند فشار بر اعصاب شما را کاهش داده و درد پا و سیاتیک را از بین ببرد.

لایه را می‌توان در حین دیسککتومی برداشت. یا ممکن است در یک جراحی جداگانه آن را خارج کرده باشید.

تعداد بسیار کمی از بیماران نیز کاندید عمل جراحی دیسسک مصنوعی هستند زیرا فقط روی دیسک‌های خاصی در قسمت پایین کمر شما کار می‌کند. اما اگر پزشک تصور می‌کند که این یک گزینه است، دیسک آسیب دیده شما را با یک عدد پلاستیک یا فلز جایگزین می‌کند. دیسک جدید موجب می‌شود که ستون فقرات ثابت بماند و به شما اجازه می‌دهد راحت تر حرکت کنید.

روش‌های خانگی درمان دیسک دیسک کمر چیست؟

به عنوان درمان دیسک دیسک کمر علاوه بر مصرف داروهای ضددرد که پزشک توصیه می‌کند، سعی کنید:

• ماندن زیاد در تخت خواب : به مدت ۳۰ دقیقه در وضعیت راحتی استراحت کنید، و سپس به پیاده روی کوتاهی بروید یا کارهایی انجام دهید.
  • طب جایگزین: برخی از داروهای جایگزین و مکمل ممکن است به تسکین کمردرد مزمن کمک کند. عبارتند از:
  • کایروپراکتیک: مشخص شده است که دستکاری ستون فقرات برای کمردردی که حداقل یک ماه به طول انجامیده است، نسبتاً مضر است. به ندرت، درمان کایروپراکتیک گردن می‌تواند باعث انواع خاصی از سکته شود.
  • طب سوزنی: در طب سوزنی اگرچه نتایج معمولاً متوسط است، اما به نظر می‌رسد طب سوزنی درد مزمن کمر و گردن را کاهش می‌دهد.
  • ماساژ: این درمان عملی می‌تواند به افرادی که با کمردرد مزمن سر و کار دارند تسکین کوتاه مدت دهد.

در بیشتر موارد، درد فتق دیسک می‌تواند توسط درمان دیسک دیسک کمر به موقع از بین برود.

چه موقع برای درمان دیسک دیسک کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم زیر را دارید فوراً برای درمان دیسک دیسک کمر به پزشک متخصص مراجعه کنید:

• درد موجب اختلال در کار روزانه شود.
  • عدم بهبودی درد طی چهار هفته
  • بدتر شدن علائم. و وجود ضعف پیشرونده در عضلات
  • از دست دادن اختیار در کنترل مثانه یا روده می شوید.
  • اشکال در ایستادن

برای درمان سریع درد دیسک کمر مراجعه به موقع به پزشک متخصص کمر را به تاخیر نیاندازید.

پیشگیری و درمان دیسک دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

• برای محافظت از ستون فقرات و جلوگیری از فتق دیسک، همیشه باید صاف بنشینید و بایستید. اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید، یک پا را روی یک جعبه استراحت دهید تا فشار از پشت شما برداشته شود.
  • برای خود وزن مناسبی داشته باشید.
  • تمرین وضعیت بدنی خوب. بیاموزید که چگونه راه رفتن، نشستن، ایستادن و خوابیدن را بهبود بخشید. وضعیت مناسب فشار بر ستون فقرات شما را کاهش می‌دهد.
  • کشش. اگر اغلب به مدت طولانی می‌نشینید، استراحت‌های کششی بسیار مهم است.
  • کفش پاشنه بلند نپوشید. این نوع کفش ستون فقرات شما را از هم راستا خارج می‌کند.
  • سیگار را ترک باید کنید.

درمان قطعی دیسک کمر

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم درمان قطعی دیسک کمر تنها یک شو تبلیغاتی است و بیماران مبتلا به دیسک نیز همچون هر مشکل دیگری نیازمند طی کردن مراحل مختلف برای بهبود وضعیت بیماران خواهد بود.

این مراحل از اقدامات ساده‌ای چون استراحت شروع شده و تا دارودرمانی، تزریق اوزون و کورتون و جراحی خواهد بود.

درمان سریع درد دیسک کمر

درمان سریع درد دیسک کمر بیشتر استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و یا تزریق کورتون و اوزون و اپیدورال در فضای داخل نخاع خواهد بود که پزشک طبق وضعیت بیمار و شدت درد وی درمان مقتضی را تجویز خواهد کرد.

خطرناکترین دیسک کمر

خطرناکترین دیسک کمر زمانی روی می‌دهد که اعصاب نخاع بواسطه تحت فشار قرارگیری ناشی از بیرون زدگی دیسک بروز می‌کند و به طور معمول با علائمی همچون درد کمر طی شب و هنگام خوابیدن، ناتوانایی در کنترل ادرار و مدفوع بی حسی، گزگز در پاها، کاهش وزن به صورت مفرط و غیرمعمول، ناراحتی شکم که مانند کمردرد است.

بسیاری از افراد دارای مشکل دیسک هیچ علامتی ندارند. اگر درد شما خفیف تا متوسط باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را تجویز کنید. خطرناکترین دیسک کمر باید در اسرع وقت درمان شود تا از آسیب عصبی پایدار ممانعت شود.

اکثر فتق دیسک‌ها به تنهایی یا با درمان بهتر می‌شوند. اما ممکن است دوباره تکرار شوند. در صورتی که علائمتان بهبود نیافت و بدتر شد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا معاینه شوید و تحت درمان دیسک دیسک کمر قرار گیرید.

مراجعه دیرهنگام به پزشک می‌تواند موجب عوارضی مانند فلج اندام‌ها و بی اختیاری ادرار و مدفوع می‌شود و تنها مرجع مورد اعتماد متخصصین ارتوپدی هستند و از مراجعه به پزشکان طب سنتی پرهیز کنید.