درمان سریع دیسک گردن؛ برای تسکین دردهای بی امان گردن

درد گردن ناشی از دیسک گاهی بسیار ناتوان کننده خواهد شد و حتی می‌توان فرد را از انجام امور روزمره خود باز دارد، از همین رو مبتلایان به دردهای گردن معمولاً به دنبال روش درمان سریع دیسک گردن خواهند بود. برای تسکین این دردها رویکردهای غیرتهاجمی متعددی چون اوزون تراپی، کورتون، تزریق اپیدورال و غیره خواهد بود و ضروری است برای انجام کلیه این موارد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

فتق دیسک یکی از بیماری‌های شایع در اثر تحلیل استخوان‌ها و مفاصل با افزایش سن بخصوص برای افرادی است که در سنین جوانی کارهایی مانند دندانپزشکی، آرایشگری، طراحی و … را انجام می‌داده‌اند؛ اما رخ دادن آن در سنین پایین‌تر به دلیل ضربه‌های سنگین و استفاده بیش از حد از ستون فقرات گردنی نیز غیرممکن نخواهد بود.

گاهی دردها و علائم ناشی از فتق دیسک گردن چنان شدید است که بیماران ما تنها به دنبال روش‌های مانند درمان دیسک به روش فوری و قطعی و… هستند.

اگرچه روند درمانی فتق دیسک نیاز به صبوری دارد، اما برخی از روش‌ها مانند استفاده از مسکن‌های قوی یا تزریق اوزون و کورتون و آغاز هرچه سریع‌تر حرکات عضلات ناحیه می‌توانند به درمان فوری دیسک کمک کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این روش‌ها آشنا کنیم.

درمان سریع دیسک گردن

درمان سریع دیسک گردن چگونه انجام می‌شود؟

درد ناشی از هرنی دیسک گردن اغلب در صورت مراجعه و تشخیص به‌موقع و قبل از اینکه آسیب‌های شدید مانند آسیب‌های عصبی دائمی را ایجاد نماید، با درمان‌های غیر جراحی به‌خوبی قابل‌کنترل است.

اگر به دنبال درمان دیسک به طور قطعی هستید، در ابتدا باید با یک متخصص ستون فقرات باتجربه در یک مرکز تخصصی ارتوپدی مانند مرکز تخصصی ما مشورت نمایید.

متخصصان ستون فقرات باتجربه در ابتدا تمامی تمرکز خود را بر درمان سریع دیسک گردن ازنظر علائم قرار می‌دهند؛ یعنی سعی می‌کنند در قدم اول بتوانند با راهکارهایی درد و علائم ناشی از فتق دیسک که بیمار را آزار می‌دهند را با روش‌های مناسب کاهش دهند و بعد به کنترل و مدیریت آسیب فتق دیسک می‌پردازند.

اگر علائم طوری باشند که در زندگی روزانه بیمار اختلال چندانی ایجاد نکنند و آسیب هنوز در مراحل اولیه باشد، متخصص روش‌های زیر را برای درمان دیسک پیشنهاد می‌کند:

• یک دوره کوتاه استراحت در حد 1 الی 2 روز و اجتناب از فعالیت‌های تشدیدکننده درد و آسیب (توجه داشته باشید که استفاده از گردنبندهای طبی و کلارهای طبی در گردن دردها توصیه نمی‌شود، مگر برای یک دوره بسیار کوتاه که تا اتمام فاز حاد درد طول می‌کشد.)
  • مصرف داروهای ضددرد و مسکن مناسب
  • شرکت در جلسات فیزیوتراپی برای بهبود استحکام، انعطاف‌پذیری و وضعیت گردن
  • اصلاح فعالیت و پوستچر بیمار بخصوص برای افرادی که مشاغل خاص مانند تعمیر و ساخت زیورآلات، نقاشی سقف، دندانپزشکی، آرایشگری، نشستن پشت رایانه و موارد دیگری ازاین‌دست را انجام می‌دهند و ممکن است به دلیل قرارگیری در وضعیت نامناسب به‌صورت طولانی‌مدت دچار فتق دیسک شده باشند.

اگرچه این روش‌ها به نظر بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما درصورتی‌که فتق دیسک‌های گردنی تازه شروع ‌شده باشد و زودهنگام تشخیص داده شود، بدن به‌خوبی به این روش‌ها پاسخ خواهد داد و درمان سریع دیسک نیز صورت می‌گیرد و خطری دیسک را تهدید نمی‌کند. برخی از اصلاح فعالیت‌ها در این زمان برای جلوگیری از پیشروی و عود آسیب عبارت‌اند از:

• خودداری از فعالیت‌های سنگین ازجمله کار فیزیکی پرفشار یا ورزش سنگین
  • اجتناب از حرکات خاصی مانند چرخاندن سر به یک ‌طرف که باعث می‌شوند درد شما بیشتر شود.
  • تغییر وضعیت خواب، مانند استفاده از بالشت‌های طبی، استفاده از گردنبندهای طبی و یا خوابیدن به پشت به‌جای پهلو یا شکم در ارتفاع مناسب

درصورتی‌که بیمار علائم شدیدتری را تجربه کند و متخصص ستون فقرات تشخیص دهد که علائم بیمار با روش‌های درمان فوری دیسک که در بالا گفته شد، بهبود پیدا نمی‌کند یا اینکه بیمار مراقبت‌های بالا را انجام داده اما علائم بهبود پیدا نکرده باشند، متخصص از روش‌های درمانی دیگری استفاده می‌کند. اگر علائم بسیار شدید باشند، بهترین روش‌های درمان سریع دیسک گردن و یا درمان قطعی دیسک گردن عبارت‌اند از:

• تزریقات

در بسیاری از افراد که علائم درد به‌قدری شدید هست که انجام کارهای روزانه برای بیمار سخت و طاقت‌فرسا شده‌اند و عصب‌ها به‌شدت دچار التهاب گشته‌اند، پزشک از روش تزریق استفاده می‌کند. برای تزریق ممکن است از داروهای استروئیدی و بی‌حس‌کننده‌ها، هیالورونیک اسید، گاز اوزون یا کورتون استفاده شود.

در حال حاضر بهترین ماده برای تزریق در مراکز تخصصی اورتوپدی گاز اوزون است؛ زیرا اوزون‌تراپی علاوه بر اینکه سریعاً درد و التهاب ناشی از دیسکوپاتی گردن را کاهش می‌دهد و اثرات طولانی‌مدتی دارد، نسبت به سایر روش‌ها عوارض کمتری خواهد داشت.

روش تزریق با کاهش سریع درد و التهاب به بیمار کمک می‌کند تا بتواند در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند و عضلات مرتبط با دیسک را تقویت نماید. درنتیجه این روش می‌تواند نیاز به جراحی را به تعویق بیندازد و حتی باعث عدم نیاز بیمار به جراحی شود و خطرات دیسک گردن را کاهش می‌دهد.

هدف از تزریق برای درمان سریع دیسک گردن این است که دارو را مستقیماً درجایی که درد و التهاب وجود دارد، بدون آسیب رساندن به ساختارهای مهم در ستون فقرات مانند ریشه‌های عصبی، رگ‌های خونی یا طناب نخاعی تزریق کنند. دو روش تزریق رایج برای درمان فوری دیسک و همچنین درمان قطعی دیسک گردن عبارت‌اند از:

• تزریق استروئید اپیدورال گردن

در این روش یک محلول استروئیدی یا ماده دیگر موردنظر به فضای اپیدورال (لایه بیرونی کانال نخاع) جهت کاهش التهاب تزریق خواهد شد. این تزریق رایج‌ترین تزریقی است که برای درمان سریع دیسک گردن استفاده می‌شود.

این تزریقات در ناحیه ستون فقرات گردنی در مهره‌های بالاتر گردن حتما باید توسط ارتوپد ستون فقرات انجام شود. در غیر این صورت ممکن است مسبب خطرات دیسک گردن برای بیمار شود.

• تزریق ریشه‌های عصبی انتخابی

در این روش یک محلول استروئیدی و یک ماده بی‌حس‌کننده یا داروهای دیگر با توجه به تشخیص پزشک در نزدیکی عصب نخاعی در حین خروج از سوراخ بین مهره‌ای تزریق خواهد شد.

این تزریق علاوه بر درمان فوری دیسک برای کمک به تشخیص اینکه کدام ریشه عصبی باعث درد شده است نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

• داروها

درصورتی‌که پزشک تشخیص دهد درد و التهاب هنوز به‌قدری نیست که بیمار نیاز به تزریق برای درمان سریع دیسک گردن داشته باشد، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را برای کاهش التهاب و درد تجویز می‌کند.

اگر داروهای ضدالتهاب و درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن تسکین درد کافی را فراهم نکنند، پزشک می‌تواند مسکن‌های قوی‌تر دیگر را به‌صورت کوتاه‌مدت تجویز کند.

گاهی نیز به دلیل فتق دیسک گرفتگی‌های عضلانی ایجاد می‌شود که باعث محدودیت حرکتی و درد زیاد خواهد شد که در این صورت شل کننده‌های عضلانی تجویز می‌گردند.

• فیزیوتراپی

بعدازاینکه با استفاده از دارو و یا تزریق، علائم درد و التهاب اولیه که بیمار را آزار می‌دادند، کاهش پیدا کرد، احتمالاً متخصص ستون فقرات یک سری جلسات فیزیوتراپی را برای تقویت و کشش گردن تجویز می‌کند که به‌شدت برای بهبود علائم، کنترل بیماری، کند کردن سرعت پیشروی و عدم عود کردن علائم اهمیت دارند و حتماً باید به‌طور کامل این جلسات را شرکت کنید که به روند درمان دیسکوپاتی گردن کمک کنید.

• جراحی

جراحی برای درمان سریع دیسک گردن آخرین روشی است که یک متخصص ستون فقرات کار بلد و باتجربه به سراغ آن می‌رود؛ زیرا ریسک این جراحی به دلیل عبور طناب نخاعی از مجاورت ستون فقرات گردنی و تعداد زیادی از رشته‌های عصبی مهم در این قسمت بسیار بالاست و احتمال بروز عوارضی مانند آسیب‌های عصبی دائمی وجود دارد و خطرات دیسک گردن را افزایش می‌دهد.

اما درصورتی‌که هیچ‌کدام از روش‌های گفته ‌شده در بالا برای درمان دیسک کارساز نباشند و متخصص مشاهده کند که آسیب در حال پیشرفت سریع است یا آسیب فتق در تصادفات شدید ایجاد شده باشد و احتمال بروز برخی عوارض عصبی مانند فلج اندام، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع و … تشخیص داده شود، چاره‌ای جز جراحی نیست.

درصورتی‌که جراحی برای شما تشخیص داده شد بهتر است با چند جراح کار بلد مشورت کنید و بعد برای انجام این عمل حتماً به سراغ یک جراح باتجربه و ماهر در این زمینه بروید.

دلایل فتق دیسک گردن

دلایل مختلفی برای فتق دیسک‌های گردنی وجود دارد که شاید اگر مهم‌ترین آن‌ها را بشناسید بتوانید از بروز این آسیب جلوگیری کنید. شایع‌ترین دلایل فتق دیسک عبارت‌اند از:

• تخریب دیسک در طول زمان

با بالا رفتن سن، دیسک‌های ستون فقرات به‌طور طبیعی رطوبت خود را از دست می‌دهند و انعطاف‌پذیری و دوام کمتری پیدا می‌کنند.

به همین دلیل با افزایش سن احتمال ایجاد ترک و پارگی در دیسکی که محتوای آب کمتری دارد بیشتر است؛ اما درصورتی‌که به‌صورت منظم ورزش‌های تقویت‌کننده کششی انجام دهید، موقعیت صحیح بدنی را یاد بگیرید و از آن مراقبت کنید این آسیب دیرتر بروز خواهد کرد.

• تروما

تروماهای مختلف مانند ضربه مستقیم به ستون فقرات در تصادفات یا سقوط و عدم درمان به موقه و مناسب می‌تواند باعث پارگی یا فتق دیسک شود که گاهی حتی ضربه‌ها آن‌قدر سنگین هستند که به رشته‌های عصبی نیز آسیب ‌زده و باعث فلج بیمار می‌شوند.

برخی از علل شایع فتق دیسک، مانند اختلالات بافت همبند یا سایر ناهنجاری‌ها در ستون فقرات نیز احتمال دارد اتفاق بیفتد.

خطرات دیسک گردن

در صورت بیرون زدگی دیسک باید در مورد خطرات دیسک گردن به خوبی واقف باشید تا نسبت به درمان مشکلات خود اقدام نمایید.

دیسکوپاتی گردن در درازمدت می‌تواند با تحت فشار قرار دادن اعصاب منجر به آسیب دائمی عصب، ناتوانی در تحرک گردن، درد مزمن گردن و حتی اختلالات جسنی و دفع مدفوع و ادرار گردد.

خطرات دیسک گردن از آن جهت حائز اهمیت است که ریشه‌های عصب نخاعی با عبور از گردن به نواحی تحتانی بدن انشعاب می‌یابند و در صورت فشار وارد آمدن به این ریشه‌ها احتمال تحت فشار قرارگیری فیبرهای حرکتی و در نهایت فلج شدن وجود دارد.

نحوه تشخیص فتق دیسک برای درمان سریع دیسک گردن

تشخیص دقیق فتق دیسک‌های گردنی هم می‌تواند توسط متخصص ارتوپدی باتجربه انجام شود. درصورتی‌که برای شما تاکنون فتق دیسک تشخیص داده نشده و تنها به آن مشکوک هستید، بهتر است در قدم اول به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه کنید. متخصص ابتدا یک شرح‌حال از مواردی که باعث بروز علائم شده‌اند و سلامتی شما می‌گیرد و سپس معاینات کامل فیزیکی را انجام می‌دهد. در گام بعدی برای تأیید تشخیص صددرصدی فتق دیسک برخی از تست‌ها مانند ام آر آی را برایتان تجویز خواهد کرد تا بر اساس نوع و میزان آسیب، بهترین درمان دیسکوپاتی گردن و درمان قطعی دیسک گردن را به شما ارائه دهد.

درمان سریع دیسک گردن طب سنتی

برای روش خانگی و درمان سریع دیسک گردن طب سنتی با چند راهکار آسان و قابل دسترس آشنا می شویم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

• پیاده روی: پیاده روی یکی از ورزش‌های عالی و کم هزینه است که می توانید برای کمک به درمان حقیقی دیسکوپاتی گردن انجام دهید.

بهتر است هر سه ساعت به مدت 10 تا 20 دقیقه در سطح صاف پیاده روی کنید. توجه داشته باشید برای جلوگیری از خطر دیسک، احساس درد در پاها نداشته باشید و در صورت احساس درد پیاده روی را متوقف کنید.

• بالش طبی: این روش خانگی و آسان، علاوه بر بهبود کیفیت در خواب، تاثیر مثبتی در صحیح قرار گرفتن موقعیت گردن دارد.

ادویه‌های گیاهی برای کمک به درمان قطعی دیسک گردن چیست؟

• زردچوبه: یک آنتی اکسیدان عالی و دارای خواص ضد التهابی است. همچنین به خاطر داشتن اثرات آنتی هیستامین بر بدن جریان خون به بخش‌هایی از بدن که دچار درد ناشی از دیسک معیوب هستند را کاهش می‌دهد.
  • فلفل هندی: این ماده دارای خواص بسیاری برای دیسک می‌باشد. ترکیب آب و فلفل قرمز را که خمیری به دست می آید روی ناحیه متاثر بمالید و یا چای فلفل قرمز را یک بار در روز دم کنید و نوش جان کنید.

روش‌های گفته شده فوق راهکارهایی برای درمان سریع دیسک گردن طب سنتی است اما با مراجعه به پزشک متخصص برای درمان قطعی دیسک گردن اقدام کنید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید درمان‌های فتق دیسک از انواع درمان‌هایی هستند که به‌عنوان درمان‌های کنترل‌گر و مدیریتی محسوب می‌شوند؛ زیرا بیماری فتق دیسک از نوع بیماری‌هایی نیست که بتوان صد در صد آن‌ها را درمان کرد و باید تنها با روش‌های مراقبتی علائم و پیشروی آن را کنترل نمود و تا جای ممکن از نیاز به جراحی اجتناب کرد.

ازجمله بهترین روش‌های درمان سریع دیسک گردن برای افرادی که دچار عود علائم فتق دیسک شده‌اند، اوزون‌تراپی است که با عوارض کمتر می‌تواند خیلی سریع درد و التهاب را کاهش دهد. سایر روش‌ها مانند دارو و فیزیوتراپی بعد از کاهش علائم برای بیمار تجویز خواهند شد. گاهی نیز برای جلوگیری از آسیب‌های عصبی دائمی چاره‌ای جز جراحی وجود ندارد.