دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان

دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان؛ جلوگیری از درد کمر مزمن و مشکلات حاد زانو در بزرگسالی

کف پای صاف در کودکان تا قبل از 6 سالگی می‌تواند کاملاً طبیعی باشد؛ اما در برخی کودکان ممکن است به دلایل مختلف، این قوس حتی تا 6 سالگی تشکیل نشود. در این صورت حتماً باید کودک را به یک دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان نشان داد تا بعد از انجام بررسی‌های لازم در صورت تأیید کف پای صاف بهترین درمان ارائه شود. سهل‌انگاری و بی‌توجهی در تشخیص و درمان به‌موقع این عارضه می‌تواند در آینده کودک عوارض بسیاری مانند کمردردهای مزمن، مشکلات زانو و … را برای فرزند شما ایجاد کند.

دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان

آنچه در این مقاله می خوانید :

یک دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

کف پای صاف در کودکان تا قبل از 6 سالگی می‌تواند کاملاً طبیعی باشد و اصلاً جای نگرانی ندارد؛ زیرا همه نوزادان در بدو تولد دارای کف پای صاف هستند و به‌مرور با رشد سیستم اسکلتی و عضلاتی قوس کف پا تشکیل می‌شود

در پاسخ به اینکه برای درد کف پا به چه پزشکی مراجعه کنیم، باید گفت بهتر است یک متخصص ارتوپد باتجربه و ماهر را به‌عنوان یک پزشک خوب برای کف پای صاف کودکان انتخاب کنید. تشخیص دقیق و به هنگام هر نوع مشکل مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی مانند کف پای صاف می‌تواند منجر به درمان بهتر و راحت‌تر شود.

معمولاً یک پزشک خوب برای کف پای صاف کودکان علاوه بر دانش و تجربه کافی که برای تشخیص این مشکل و رفع آن دارد می‌داند، چطور با کودک و خانواده او برخورد کند تا آن‌ها نیز همکاری لازم که بخش مهمی از فرایند درمان است را با دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان داشته باشند؛ بنابراین برای انتخاب متخصص ارتوپد کودک خود حتماً وقت بگذارید و تحقیقات لازم را انجام دهید.

نکته دیگری که هنگام انتخاب متخصص ارتوپد باید در نظر بگیرید این است که این پزشکان بیشتر در مراکز درمان صافی کف پا در تهران که از مراکز تخصصی ارتوپدی هستند، فعال می‌باشند.

از نظر پزشک خوب برای کف پای صاف کودکان، صافی کف پا چیست؟

کودکان مبتلا به کف پای صاف که به آن‌ها پس پلان نیز گفته می‌شود، در هنگام ایستادن و راه رفتن، قوس کافی در کف پای خود را ندارند و همه یا بیشتر سطح کف پا هنگام ایستادن یا راه رفتن با زمین مماس است. کف پای صاف در نوزادان و کودکان خردسال تا حدود 6 سالگی کاملاً طبیعی است.

کف پای صاف معمولاً به‌طور تدریجی و طبیعی هم‌زمان با رشد سایر اندام‌های کودک با تقویت عضلات و سفت شدن بافت‌های نرم قوس مشخصی پیدا کرده و اصلاح می‌شود. ارتفاع قوس پا با افزایش سن تا حدود نه سالگی همچنان افزایش می‌یابد.

مشکل زمانی رخ می‌دهد که این قوس تشکیل نشود و همچنان بعد از 6 سالگی صافی کف پا وجود داشته باشد. گاهی نیز افراد قوس کف پای مناسبی دارند ولی در بزرگسالی دچار نوعی کف پای صاف می‌شوند که می‌تواند با درد و ناتوانی نیز همراه باشد.

کف پای صاف می‌تواند از نوع انعطاف‌پذیر یا سفت، دردناک یا کاملاً بدون درد باشد و گاهی نیز با سفت شدن عضلات ساق پا (تاندون آشیل) همراه خواهد بود.

اکثر افراد مبتلا به کف پای صاف بخصوص در سنین پایین دردی را تجربه نمی‌کنند ولی اگر به مدت زیاد راه بروند یا بدوند به دلیل فشار بیشتری که به کف پا وارد می‌شود ممکن است چندساعتی درد تجربه شود. این درد ممکن است علاوه بر کف پا حتی مچ پا را نیز درگیر کند.

دلایل این مشکل از نظر دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان

تعامل پیچیده استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها و اعصاب داخل و بالای پا، عملکرد و آناتومی آن را مشخص می‌کند. هر چیزی که یکپارچگی این ساختارها را مختل و دچار مشکل کند و منجر به فروریختن قوس کف پا شود، می‌تواند علائم کف پای صاف را ایجاد نماید و اساساً در کودکان این قوس ممکن است اصلاً تشکیل نشود و یا بسیار ضعیف باشد.

معاینه پا با معاینه کل بدن کودک شروع می‌شود، زیرا صافی کف پا ممکن است علاوه بر مشکلات ساختاری علت زمینه‌ای نیز داشته باشد. از نظر متخصصان این امر اختلالات شایعی که باعث کف پای صاف کودکان یا بزرگسالان می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • فلج مغزی
  • برخی از اشکال دیستروفی عضلانی
  • آرتریت نوجوانان
  • اختلالات ارثی مؤثر بر سیستم عصبی
  • برخی اختلالات بافت همبند

صافی کف پا همچنین می‌تواند به دلیل آناتومی غیرعادی مانند موارد زیر باشد:

  • ائتلاف تارسال (استخوان‌های به‌هم‌پیوسته)
  • آسیب رباط یا عضله
  • محدودیت حرکت مچ پا
  • چرخش پاها به بیرون و زانوهای ضربه‌ای (وقتی که پاها به سمت داخل در زانو خم می‌شوند)

چاقی نیز به دلیل وزن زیادی که بر کف پا وارد می‌کند می‌تواند منجر به فرو ریختن قوس‌ها در اثر افزایش بار روی پا شود. اگر زانوهای ضربه‌ای نیز ایجاد شوند، وسط پا به سمت بیرون گرایش پیدا می‌کند. درنتیجه هنگام راه رفتن، پا به‌جای حرکت مستقیم به جلو، به سمت بیرون کشیده می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش عملکرد و باعث خستگی زودرس شود.

تصور می‌شود که استفاده از کفش‌های نامناسب نیز در اوایل کودکی باعث کف پای صاف می‌شود. همچنین ممکن است کودکانی که فعالیت بدنی کافی ندارند به دلیل ضعف ماهیچه‌ها دچار صافی کف پا شوند.

در این صورت دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان معمولاً با در نظر گرفتن کفش مناسب و یک برنامه تمرینی به ماهیچه‌های پای کودک کمک می‌کند تا قوس به‌طور طبیعی و مناسب تشکیل گردد و از مشکلات مربوط به کف پای صاف کودکان در آینده جلوگیری شود.

لازم به ذکر است برخی از کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر در غیاب هر گونه اختلال یا عوامل مرتبط دچار کف پای صاف می‌شوند. معمولاً ماهیچه‌های کوچک منجر به این حالت خواهند شد که علاوه بر اختلال در تثبیت قوس کف پا عملکرد طبیعی پا و کل اندام تحتانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

آیا کف پای صاف نیاز به درمان توسط دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان دارد؟

همان‌طورکه در قسمت‌های قبل گفتیم معمولاً کف پای صاف تا قبل از 6 سالگی جای نگرانی ندارد و تنها گفتن این موضوع به متخصص اطفال کفایت می‌کند؛ اما بعدازاین سن اگر همچنان احساس کردید کف پای کودکان صاف است نیاز است که به یک پزشک خوب برای کف پای صاف کودکان مراجعه کنید و در صورت تأیید این موضوع درمان‌های لازم را شروع کنید.

در مورد درمان کف پای صاف بحث‌های زیادی وجود دارد. بااین‌حال، متخصصان در مراکز درمان صافی کف پا در تهران سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد از روش‌های غیرجراحی برای درمان این مشکل استفاده کنند.

کف پای صاف تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که به‌وضوح با درد یا کاهش عملکرد همراه باشد. مدیریت علت یا بیماری زمینه‌ای در بالاترین اولویت قرار دارد.

اگر کف پای صاف در کودکی که اضافه‌وزن دارد و زانوهایش ضربه‌ای شده است یا در کودکی با انعطاف‌پذیری مفاصل بیش‌ازحد و کفش‌های ضعیف مشاهده شود، هر یک از این عوامل می‌تواند در بروز علائم نقش داشته باشد و هر کدام باید مورد توجه دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان قرار گیرند.

اگر کیفیت زندگی کودک تحت تأثیر ظاهر، احساس یا عملکرد پاهای او باشد، باید به مسائل مرتبط با آن توجه کرد. به‌طورکلی درمان این مشکل به‌شدت به علت ایجاد آن و میزان علائمی که ایجاد کرده است بستگی دارد.

دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان

درمان کف پای صاف کودکان در مراکز درمان صافی کف پا در تهران

در زمینه پا و مچ پا اطفال، ما طیف وسیعی از پروتکل‌های درمانی را برای صافی کف پای کودکان، ازجمله ارتزهای سفارشی به‌عنوان پروتکل اولیه، ارائه می‌کنیم.

این ارتزهای سفارشی دستگاه‌هایی هستند که به‌طور خاص برای هر کودک طراحی شده‌اند تا پشتیبانی، ثبات و هم‌راستایی لازم را برای کمک به عملکرد صحیح پا فراهم کنند. این نوع درمان معمولاً در ابتدا توصیه می‌شود، زیرا مشخص شده است که در حدود 90٪ موارد بدون نیاز به جراحی با همین روش، مشکل کف پای صاف در کودک برطرف می‌شود.

ارتزهای سفارشی بر اساس قالب پای کودک شما ساخته می‌شوند و سن کودک بهترین نوع ارتز را تعیین می‌کند که معمولاً برای رده‌های زیر در نظر گرفته خواهد شد:

  • رده سنی 1 تا 4
  • رده سنی 5 تا 8
  • رده سنی 9 تا 18

روش‌های درمان دیگری که ممکن است یک متخصص ارتوپد برای درمان کف پای صاف کودک در نظر بگیرد، عبارت‌اند از:

  • دارو

اگر کودک شما درد و یا التهاب را نیز تجربه کرد، ممکن است داروهای بدون نسخه برای مدیریت ناراحتی تجویز شود.

  • اصلاح سطح فعالیت

ممکن است نیاز باشد که فعالیت‌هایی که باعث درد پای کودک شما می‌شود، به‌طور موقت کاهش یابد. همچنین ممکن است لازم باشد کودک شما از ایستادن یا راه رفتن طولانی‌مدت خودداری کند.

  • فیزیوتراپی

متخصص پاهای کودکان شما ممکن است یک سری تمرینات کششی ویژه را تجویز کند، به‌ویژه زمانی که مشکلات مربوط به تاندون آشیل باعث این بیماری شود. همچنین شاید چند جلسه فیزیوتراپی جهت اصلاح فعالیت تجویز گردد.

انواع کف پای صاف و روش تشخیص کف پای صاف در کودکان

برای درک بهتر روش تشخیص کف پای صاف در کودکان باید ابتدا انواع آن‌ها را بشناسید. متخصصان ارتوپدی نیز بر اساس نوع کف پای صاف درمان را شروع می‌کند. انواع کف پای صاف عبارت‌اند از:

  • صافی کف پای ناشی از پرپرونیشن

هایپرپروناسیون زمانی رخ می‌دهد که استخوان مچ پای فرد به سمت داخل و قسمت بیرونی پا به سمت بیرون می‌چرخد و درنتیجه هنگام راه رفتن یا دویدن، فشار یا بار زیادی بر روی قسمت داخلی پای کودک وارد می‌شود. این نوع ناهماهنگی معمولاً به دلیل قوس صاف ایجاد می‌شود که وقتی وزن در حالت ایستاده یا در حین فعالیت بدنی به پا منتقل می‌شود، قابل مشاهده است.

  • هایپروناسیون ناشی از نامرتبی پاها

کف پای صاف کودکان همچنین می‌تواند نشانه‌ای از ناهماهنگی پا باشد که می‌تواند باعث شود پای کودک شما هنگام حرکت به طرف داخل قوزک بغلتد که به‌ آن Hyperpronation نیز می‌گویند. در صورت عدم درمان، این شرایط می‌تواند منجر به علائم بی‌شمار دیگری ازجمله درد پا، کمردرد، زانودرد، درد لگن، بونیون و انگشت چکشی شود.

HyProCure یک روش کم تهاجمی است که دکتر خوب برای کف پای صاف کودکان به کمک آن این ناهماهنگی پا یا مچ پا را با قرار دادن یک استنت کوچک تیتانیومی برای کمک به تراز کردن استخوان‌های پاشنه و مچ پا اصلاح می‌کند. متخصصان ارتوپدی ما به‌خوبی این روش را انجام می‌دهند و برای گرفتن مشاوره از آن‌ها می‌توانید از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

به‌طورکلی روش تشخیص کف پای صاف در کودکان به این صورت است که پزشک ابتدا شرح‌حالی از وضعیت سلامت کودک می‌گیرد. سپس به‌طور کامل نحوه راه رفتن و شکل قوس کف پای کودک را بررسی می‌کند. در پایان نیز برای تأیید تشخیص نهایی ممکن است به برخی از آزمایشات مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس، ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی دقیق‌تر ساختار درونی پا و علت عدم تشکیل قوس کف پا نیاز باشد.

دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان

علائم شایع صافی و نیاز به مراجعه به دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان

اغلب اوقات، کودکی که کف پای صاف دارد، هیچ علامت خاصی فراتر از ظاهر واقعی پا را تجربه نمی‌کند. در این حالت، وضعیت کودک بدون علامت در نظر گرفته می‌شود.

اکثر مردم خودشان ظاهر کف پای صاف را تشخیص می‌دهند؛ زیرا در این شرایط وقتی پا کاملاً روی زمین قرار دارد به زمین مماس است و قوس کمی دیده می‌شود. همچنین وقتی پشت سر کودک می‌ایستید، احتمالاً می‌توانید انگشتان خارجی پا را ببینید اما انگشت شست پا مشخص نیست.

کودکان مبتلا به کف پای صاف همراه با نشانه ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز علاوه بر شکل ظاهری کف پا بروز دهند:

  • انحراف به بیرون در پاشنه پا
  • تغییر در راه رفتن یا ناهنجاری هنگام راه رفتن
  • مشکل در حرکت پا از یک طرف به سمت دیگر یا بالا و پایین
  • احساس درد و یا حساسیت در هر نقطه‌ای از پا تا زانو
  • درد یا مشکل هنگام پوشیدن کفش
  • کناره‌گیری از فعالیت‌های بدنی به دلیل علائمی مانند درد

اگر کودک شما هر یک از این علائم را تجربه کرد، باید در اسرع وقت یک قرار ملاقات با یک پزشک خوب برای کف پای صاف کودکان تعیین کنید.

آیا برای درمان صافی کف پای کودکان نیاز به جراحی می‌باشد؟

در بسیاری از موارد کف پای صاف کودکان، هیچ درمان خاصی لازم ندارد و معمولاً در طول زمان، پای کودک به‌طور طبیعی رشد می‌کند و قوس مورد نظر تشکیل می‌شود. در صورت نیاز به درمان نیز معمولاً یک دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان سعی می‌کند تا جای ممکن از روش‌های غیرجراحی برای درمان استفاده کند.

بااین‌حال، مواردی وجود دارد که مداخله جراحی ممکن است به دلیل یک مورد شدیدتر کف پای صاف یا یک علت زمینه‌ای که نیاز به رسیدگی دارد، بهترین اقدام باشد. در این موارد، برای تعیین بهترین رویکرد برای درمان، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شوند، مانند میزان بدشکلی موجود و نوع و شدت علائمی که بیمار تجربه می‌کند.

گزینه‌های جراحی موجود برای درمان کف پای صاف در کودکان می‌تواند از بازسازی رباط تا روش‌های ترمیم مجدد استخوان متغیر باشد. این درمان‌ها برای بازگرداندن تراز طبیعی مفصل مچ پا و کاهش تنش روی رباط‌های مرتبط با ناهنجاری‌های کف پای صاف طراحی شده‌اند.

به‌علاوه، برخی از روش‌ها ممکن است شامل ترکیب استخوان‌ها با هم یا قرار دادن تیتانیومی برای ثبات باشد. در برخی موارد، ارتز یا بریس‌های مخصوص نیز ممکن است پس از جراحی به منظور حمایت بیشتر از نواحی ضعیف شده یا اصلاح ناهنجاری‌های باقی‌مانده توصیه شود.

در همه موارد، هر تصمیمی برای پیگیری مداخله جراحی تنها باید پس از بررسی دقیق و مشورت با یک پزشک آشنا با جراحی ارتوپدی اطفال و شرایطی مانند کف پای صاف در کودکان گرفته شود. برای این منظور، مهم است که هر روشی که انتخاب می‌شود، مزایای طولانی‌مدت داشته باشد و درعین‌حال خطرات احتمالی مرتبط با گزینه‌های درمان جراحی برای کف پای صاف کودکان را به حداقل برساند.

دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان

صافی کف پا در کودکان چه عوارضی دارد ؟

در مورد پاسخ به سؤال صافی کف پا در کودکان چه عوارضی دارد باید گفت ازآنجایی‌که کف پای صاف بسیار رایج است و این وضعیت کاملاً واضح است، والدین ممکن است نگران شوند و بخواهند سریع‌تر کودک خود را به‌صورت خوددرمانی در خانه درمان کنند.

متأسفانه، این کار اغلب باعث می‌شود که والدین بیشتر از اینکه درمانی را انجام دهند، به پای کودک آسیب برسانند. این امر به‌ویژه در مورد استفاده از کفش‌های نامناسب و بدون نسخه برای کودکان صادق است.

استفاده از کفش نامناسب نه تنها ممکن است منجر به کف پای صاف کودک شود بلکه ممکن است مشکلات عدیده دیگری را نیز ایجاد نماید؛ بنابراین در پاسخ به سؤال صافی کف پا در کودکان چه عوارضی دارد باید بگوییم اگر به‌موقع توسط یک متخصص ارتوپد خوب درمان شود، عوارضی ندارد ولی درصورتی‌که نسبت به آن بعد از 6 سالگی بی‌توجه باشید یا خوددرمانی کنید، می‌تواند مشکلاتی را در ساختار اسکلتی پا ایجاد کند و حتی منجر به کمردردهای مزمن، پادردهای مزمن، کناره‌گیری از فعالیت‌های لذت‌بخش و … گردد.

سایر عوارضی که ممکن است در صورت عدم درمان کف پای صاف کودکان ایجاد شود، عبارت‌اند از:

  • درد مفاصل
  • خستگی/ضعف عضلانی
  • الگوی راه رفتن نامناسب
  • رشد ضعیف پا

چرا کفی کفش برای درمان صافی کف پا کافی نیستند؟

در تئوری، اینسرت‌ها یا کفی‌های طبی باید بتوانند به تشکیل قوس مناسب کمک کنند و درمان را انجام دهند اما آن‌ها نمی‌توانند به‌طور کامل درمان را انجام دهند. کف پای صاف از پاشنه پا شروع می‌شود. با تمرکز فقط روی قوس، کفی‌‌ها فقط یک علامت را درمان می‌کنند.

کفی‌‌ها همچنین می‌توانند وابستگی ایجاد کنند، زیرا علت اصلی را برطرف نمی‌کنند. بچه‌هایی که از اینسرت استفاده می‌کنند معمولاً باید در بزرگسالانی نیز از آن‌ها استفاده کنند.

سخن آخر

همه نوزادان در بدو تولد دارای کف پای صاف هستند و این موضوع اصلاً جای نگرانی ندارد. به‌مرور، وقتی سیستم اسکلتی و عضلانی کودک شما رشد کرده و تکامل می‌یابد، قوس کف پای کودک نیز تشکیل می‌شود. در برخی کودکان به دلیل پایین بودن سطح فعالیت، ماهیچه‌های ضعیف، وزن زیاد و … ممکن است تا شش‌سالگی قوس مناسب تشکیل نشود.

در این صورت حتماً باید برای تشخیص علت زمینه‌ای به یک دکتر خوب برای صافی کف پا کودکان مراجعه کنید تا پزشک با بررسی‌های کامل تشخیص نهایی را انجام داده و بهترین درمان را پیشنهاد کند. عدم توجه به کف پای صاف و سهل‌انگاری در درمان این مشکل می‌تواند در آینده منجر به مشکلات متعددی مانند کمردرد مزمن، پادردهای طولانی‌مدت، تغییر شکل زانوها و … شود.

خوشبختانه در مرکز تخصصی ارتوپدی ما متخصصان باتجربه‌ای در این زمینه فعال هستند که می‌توانند به بهترین نحو در تشخیص و درمان کف پای صاف کودک شما کمک کنند. برای مراجعه حضوری به این مرکز و ملاقات با این متخصصان می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما با همکارانمان تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید