دکتر دیسک کمر

دکتر دیسک کمر؛ تشخیص به موقع مشکلات دیسک کمر و درمان آسیب‌های مرتبط با بیرون زدگی دیسک و غیره

این روزها با توجه به سبک زندگی که بسیاری از ما برای خود انتخاب کرده‌ایم، بیش از پیش در معرض مشکلاتی مانند دیسک کمر قرار داریم. چاقی، بی تحرکی، ورزش نکردن و…. به گسترش این بیماری دامن می زنند.

اما خوشبختانه در سراسر جهان و به خصوص کشورمان ایران، متخصصانی وجود دارند که به عنوان دکتر دیسک کمر به فعالیت مشغول بوده و خدمات فراوانی به ما ارائه می دهند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا شما را با خدمات بهترین دکتر و متخصص دیسک کمر آشنا کنیم.

دکتر دیسک کمر

آنچه در این مقاله می خوانید :

دکتر دیسک کمر چه کسی است؟

دکتر دیسک کمر (همان گونه که از نام آن پیداست) به متخصصی گفته می شود که در زمینه بیماری‌های مربوط به دیسکوپاتی کمر به فعالیت مشغول است. پس از پایان دوره ارتوپدی، پزشکانی که به جراحی ستون فقرات علاقمند هستند، شروع به گذراندن دوره‌های تخصصی در زمینه جراحی ستون فقرات می‌نمایند و پس از آن می‌توانند به صورت تخصصی بیماران خود را درمان کنند.

اصلی‌ترین وظیقه‌ای که بر عهده یک جراح و فوق تخصص دیسکوپاتی کمر و ستون فقرات قرار دارد این است که در زمینه درمان بیماری های دیسکوپاتی کمر، تنگی کانال نخاعی و سایر بیماری‌های مربوط به ستون فقرات، به بیماران خویش کمک کند. حتی بسیاری از افرادی که به صورت مادرزادی دچار برخی از ناهنجاری‌ها در این قسمت از جسم خود هستند، می‌توانند با مراجعه به دکتر دیسک کمر، اقدام به درمان آن نمایند.

 

دیسکوپاتی کمر چیست؟

قبل از آن که در مورد روش‌های درمانی بهترین دکتر دیسک کمر برای شما عزیزان صحبت کنیم، باید ببینیم که بیماری دیسکوپاتی کمر چیست؟ ما برای این که بتوانیم در زندگی خویش کارهای مختلفی را انجام دهیم، باید از ستون فقرات و مهره‌های سالمی برخوردار باشیم. این مهره‌ها یکپارچه نیستند، بلکه مانند دانه های تسبیح، به همدیگر متصل هستند. آن قسمت‌هایی که باعث اتصال مهره‌ها به همدیگر شده‌اند، دیسک نامیده می‌شوند.

دیسکوپاتی کمر تمامی ما انسان‌ها از دو قسمت تشکیل شده است؛ بخش خارجی آن که ساختار بسیار محکمی دارد و 32 لایه آن را تشکیل می‌دهند و حلقه یا آنولوس فیبروزوس نام دارد. در قسمت داخلی حلقه نیز یک ماده‌ای شبیه به ژلاتین وجود دارد که آن را به نام هسته دیسک یا نوکلئوس پولپوزوس می‌شناسند. به طور کلی در قسمت کمر ما، 5 مهره استخوان وجود دارد که در میان آن‌ها دیسکوپاتی کمر قرار گرفته است.

هر نوع آسیبی که به این دیسک‌ها وارد شود، فتق دیسک یا پارگی دیسک کمر نامیده می‌شود. (البته ما در اصطلاح عامیانه، به این بیماری دیسکوپاتی کمر می‌گوییم) در چنین شرایطی، یکی از بالشتک‌هایی که میان مهره‌های ستون فقرات قرار دارد، دچار بیرون زدگی می‌شود. این بیماری درد بسیار زیاد را به همراه دارد و انجام بسیاری از امور روزانه را برای ما سخت و دشوار می‌نماید. دیسکوپاتی کمر خفیف یا شدید است و این موضوع بستگی به ضربه و آسیبی دارد که به ستون فقرات وارد شده است.

چه خدماتی توسط دکتر دیسک کمر به بیماران ارائه می‌گردد؟

زمانی که شما به یک فوق تخصص دیسک کمر در تهران مراجعه می‌کنید، می‌توانید از خدمات گسترده‌ای برخوردار شوید. بهترین دکتر دیسک کمر، دانش و تجربه بسیار زیادی برای درمان این بیماری دارد و با بررسی‌ها و آزمایشات دقیق، به درمان این بیماری کمک فراوانی می‌نماید. شما در کلینیک‌ها و مراکز درمانی مخصوص، می‌توانید بسیاری از دردهای ستون فقرات کمری و گردنی (به خصوص پارگی دیسک کمر) را با روش‌های نوین و جدید پزشکی درمان کنید.

پزشکانی که در این مراکز به فعالیت مشغول هستند، تا بدان جا که امکان دارد، سعی می‌کنند بیماری دیسکوپاتی کمر خفیف را با روش‌هایی مانند دارو درمانی و تمرینات فیزیوتراپی درمان کنند. برای بیماری دیسکوپاتی کمر شدید که زندگی فرد را مختل نموده است نیز انواع روش‌های جراحی را پیشنهاد می‌نمایند. در هر صورت، شما با مراجعه به چنین متخصصان و پزشکانی، می‌توانید مطمئن باشید که بیماری دیسکوپاتی کمر شما، به بهترین شکل ممکن درمان خواهد شد.

علت بیماری دیسکوپاتی کمر

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از بیماران در هنگام مراجعه به دکتر دیسک کمر به وجود آید این است که علت بیماری دیسکوپاتی کمر چیست؟ به طور کلی بیماری دیسکوپاتی کمر به سبب ساییدگی و فرسودگی ستون فقرات کمر به وجود می‌آید. بنابراین بالا رفتن سن، به صورت طبیعی باعث ایجاد دیسکوپاتی کمر خفیف می‌گردد.

به طور کلی بخش زیادی از دیسک‌های بین مهره‌ای، در کودکان و افراد جوان را آب تشکیل داده است. هر چقدر سن افزایش پیدا می‌کند، آب موجود در دیسک‌ها کمتر شده و آن‌ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند. این موضوع سبب انقباض و جمع شدن دیسک‌ها شده و فضای میان مهره‌ها به مرور زمان کوچک‌تر می‌شود.

البته برخی از مواقع حوادثی مانند تصادفات و یا زمین خوردن نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن دیسکوپاتی کمر گردد. همچنین افرادی که بدون توجه به توان بدنی خویش، اقدام به بلند کردن اجسام سنگین می‌کنند، بیش از سایرین در معرض خطر پارگی دیسک کمر قرار دارند. همچنین وزن بالا، چرخش ناگهانی، عوامل ژنتیکی و سبک غلط زندگی، همگی از جمله پارامترهایی هستند که باعث ایجاد بیماری دیسکوپاتی کمر می‌شوند.

 

چه بیماری های توسط دکتر دیسک کمر درمان می‌شوند؟

اصلی‌ترین وظیفه‌ای که بر عهده یک دکتر دیسک کمر قرار دارد، درمان‌های دارویی و جراحی بیماری دیسکوپاتی کمر، تنگی کانال نخاعی و همچنین لیز خوردگی مهره (پارگی دیسک کمر) است. همچنین یک متخصص دیسکوپاتی کمر، می تواند بسیاری از تومورهایی که در قسمت داخلی نخاع و تومورهای استخوانی متاستاز را درمان نماید.

همچنین بسیاری از افرادی که به عفونت‌های ستون فقرات کمر مانند عفونت‌های به وجود آمده در اثر بیماری سل، تب مالت، عفونت‌های چرکی و… دچار شده‌اند، می‌توانند برای درمان مشکلات خود به چنین متخصصانی مراجعه نمایند.

یک فوق تخصص دیسک کمر در تهران، علاوه بر موارد ذکر شده، می‌تواند درمان‌های کم تهاجمی مانند عمل جراحی دیسکوپاتی کمر توسط آندوسکوپ یا به وسیله لیزر را انجام دهد. علاوه بر این، تزریق در قسمت فضای اپیدورال در قسمت گردن، ناحیه پشت و ناحیه کمری در قسمت داخلی مفاصل ستون مهره‌ها نیز از وظایف بهترین دکتر دیسک کمر به شمار می‌روند.

آشنایی با علائم بیماری دیسکوپاتی کمر

تمامی بیماری‌هایی که ما انسان‌ها در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شویم، خود را با علائم و نشانه‌هایی در جسم به ما نشان‌ می‌دهند. بیماری دیسکوپاتی کمر نیز دقیقاً به همین صورت است. بنابراین قبل از این که به دکتر دیسک کمر مراجعه نمایید، باید به خوبی با تمامی علائم این بیماری آشنا باشید. در این صورت می‌توانید زودتر به وجود این بیماری پی برده و به سرعت درمان‌های اساسی را برای آن آغاز کنید. از جمله مهم‌ترین علائم بیماری دیسکوپاتی کمر عبارتند از:

  • درد در قسمت پایین کمر که از باسن آغاز شده و تا قسمت قوزک و یا کف پا امتداد پیدا می‌کند.
  • احساس سوزن سوزن شدن در یکی از پاها. این حس را ممکن است از قسمت باسن تا پشت زانوی خویش تجربه کنید.
  • به وجود آمدن احساس ضعف خفیف یا شدید در یک یا هر دو پا
  • تجربه درد در قسمت جلوی ران پا
  • گرفتگی عضلات و درد‌های عمیق عضلانی
  • احساس درد در هنگام نشستن و برخاستن
  • درد در اثر ایستادن و یا پیاده روی کوتاه مدت
  • ایجاد درد و بی حسی در سمت راست یا چپ بدن
  • بی اختیاری فرد در کنترل مدفوع و ادرار خود

بر اساس نظر بهترین دکتر دیسک کمر، این علائم گاهی اوقات به تنهایی بروز پیدا می‌کنند و در برخی از مواقع نیز ممکن است شما چند نوع از این علائم را به صورت ترکیبی مشاهده نمایید. فراموش نکنید که برخی از این علائم مانند بی اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع و همچنین ضعف و بی حسی بدن، از جمله نشانه‌های جدی و خطرناک هستند که با مشاهده آن‌ها، باید هر چه سریع‌تر به یک فوق تخصص دیسک کمر در تهران و یا شهر خود مراجعه نمایید.

عوارض جدی بیماری دیسکوپاتی کمر در صورت عدم مراجعه به دکتر دیسک کمر

هر چند بیماری دیسکوپاتی کمر در جهان و به خصوص کشورمان ایران، جزو یکی از بیماری‌های شایع به شمار می‌رود، اما عدم مراجعه به موقع به دکتر دیسک کمر، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در واقع اگر شما در هنگامی که به بیماری دیسکوپاتی کمر خفیف مبتلا شده‌اید، با یک متخصص مشورت نمایید، ممکن است بتوان با روش‌های معمولی، این بیماری را درمان نمود و از گسترش آن جلوگیری به عمل آورد.

به عنوان مثال ممکن است پزشک چند روز استراحت را برای شما تجویز نماید. یا با تجویز دارو و تمرینات فیزیوتراپی، به روند بهبودی این بیماری کمک کند. اما در صورتی که به موقع به پزشک مراجعه نکنید، ممکن است عوارض بسیار سخت و ناخوشایندی را تجربه کنید. به عنوان مثال برخی از بیماران ممکن است به طور کامل، کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهند. برخی دیگر در ناحیه نشیمنگاهی خود، احساس بی حسی را تجربه کنند. حتی فشار و تورم اعصاب انتهای ستون فقرات کمر، می‌تواند باعث بروز برخی از اختلالات دائمی، مانند فلج گردد.

مزایای مراجعه به بهترین دکتر دیسک کمر

بدون شک مراجعه به بهترین دکتر دیسک کمر، مزایای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. اولین مزیت این است که شما دیگر نگران عوارض و گسترش بیماری خود نخواهید بود. چرا که از حالا به بعد، جسم خود را به دست یک پزشک حاذق و با تجربه سپرده‌اید تا با دانش و تخصصی که در طول سال‌ها به دست آورده است، برای درمان این بیماری به شما کمک کند.

او به شما خواهد گفت که انجام چه کارهایی برای بیماری دیسکوپاتی کمر شما مضر است و باید از انجام آن ها اجتناب کنید. همچنین روش‌هایی را به شما یاد خواهد داد که توسط آن می‌توانید درد خود را کاهش داده و سلامتی را به دست آورید.

یک متخصص و دکتر دیسک کمر، از جدیدترین روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان پارگی دیسک کمر کاملاً اطلاع دارد. او بر اساس این متد و همچنین وضعیت بیمار خویش، تصمیم می گیرد که چه روش درمانی را برای او استفاده نماید. درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی، مصرف داروهای ضد التهاب، تزریق اوزون، اپیدورال و… همه از راهکارهایی هستند که یک متخصص حاذق و آگاه برای شما در نظر گرفته است.

پارگی دیسک کمر چیست؟

پارگی دیسک کمر نیز یکی از بیماری‌هایی است که درمان آن، در حیطه دانش و تخصص بهترین دکتر دیسک کمر قرار دارد. همان گونه که می‌دانید دیسک‌های ستون فقرات مانند بالشتک‌هایی هستند که نقش ضربه گیر را در میان مهره‌ها بازی می کنند. زمانی که ستون فقرات کمر باز شده و دیسک‌ها به بیرون بزنند، به اعصاب اطراف نخاع فشار وارد نموده و یا آن ها را فشرده نمایند.

این بیماری در اصطلاح پارگی دیسک کمر نامیده می‌شود. این بیماری درد بسیار شدیدی را در قسمت کمر و یا پشت ساق پا به وجود می‌آورد. دردی که از کمر شروع شده و تا ساق پا امتداد پیدا می‌کند، به درد سیاتیک نیز معروف است.

معمولاً علائم بیماری پارگی دیسک کمر، پس از گذشت چند روز و با استراحت برطرف می‌شود؛ اما زمانی که این علائم ادامه پیدا کرده و تبدیل به یک درد مزمن شوند، حتماً باید به یک متخصص و دکتر دیسک کمر مراجعه نمایید.

معرفی شیوه‌های درمانی برای دیسکوپاتی کمر خفیف

معمولاً بیمارانی که به دکتر دیسک کمر مراجعه می‌نمایند، به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند. برخی از آن‌ها دچار دیسکوپاتی کمر خفیف هستند و برخی دیگر ممکن است درد شدیدی را در این قسمت تجربه نمایند.

خوشبختانه بیماری دیسکوپاتی کمر خفیف را می‌توان با روش‌های غیر جراحی به کلی برطرف نمود. برخی از شیوه‌های درمانی که یک فوق تخصص در زمینه مشکلات دیسکوپاتی کمر برای بیمارانی که با درد خفیف در کمر خود مواجه هستند ارائه می‌دهد عبارتند از:

  • سبک زندگی خود را تغییر دهید: یکی از بهترین راه حل‌هایی که پزشکان برای درمان دیسکوپاتی کمر خفیف به بیماران خویش پیشنهاد می‌نمایند، تغییر سبک زندگی است. به عنوان مثال شما باید در برنامه غذایی روزانه خود مصرف سبزی، میوه و لبنیات کم چرب را بگنجانید.

همچنین تا آن‌جایی که می‌توانید از مواد غذایی شیرین و پر چرب استفاده نکنید، چرا که احتمال دارد باعث شدید شدن بیماری دیسکوپاتی کمر شوند. همچنین عدم مصرف دخانیات، کاهش وزن و پیاده روی روزانه، از جمله موارد مهمی هستند که به درمان این بیماری کمک فراوانی خواهند نمود.

  • در خانه بمانید و استراحت کنید: بدون شک یکی از بهترین درمان‌هایی که دکتر دیسک کمر برای بیماری دیسکوپاتی کمر با درجه خفیف تجویز می‌نماید، استراحت کامل است. شما باید بر اساس نظر پزشک خود، چند روزی را در خانه مانده و به طور کامل به استراحت بپردازید.

هر چند استراحت طولانی، توسط هیچ پزشکی برای بیماری دیسکوپاتی کمر پیشنهاد نمی‌شود، اما یک استراحت کوتاه چند روزه، می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را با خود به همراه آورد.

  • از کمپرس آب گرم استفاده کنید: یکی از درمان‌های موثر و عالی که باعث کاهش درد در قسمت کمر می‌شود، استفاده از کمپرس آب گرم و به طور کلی، گرم نگه داشتن کمر است. این موضوع سبب می‌شود تا خون به خوبی در بدن به گردش درآمده و موجب تسریع روند بهبودی گردد.
  • استفاده از داروهای مسکن و شل کننده‌های عضلات: برخی از داروها هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند به بهبود و درمان بیماری دیسکوپاتی کمر خفیف کمک فراوانی نماید. این داروها باید توسط دکتر دیسک کمر تجویز شده و اندازه و زمان مصرف آن‌ها، توسط او تعیین شود. این داروها شامل مسکن‌ها، داروهای ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلات هستند.

دکتر دیسک کمر از چه روش‌هایی برای تشخیص این بیماری استفاده می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده دکتر دیسک کمر قرار دارد این است که با روش‌های نوین و مطمئن، اقدام به تشخیص دقیق بیماری دیسکوپاتی کمر خفیف یا شدید نماید. خوشبختانه پزشکان به راحتی و با معاینات فیزیکی و انجام برخی از آزمایشات، به وجود و شدت این بیماری در شما پی خواهند برد.

اولین قدم برای تشخیص بیماری دیسکوپاتی کمر، معاینه در مطب است. در چنین شرایطی ابتدا پزشک قسمت‌های مختلف کمر شما را معاینه کرده و محل دقیق درد را به خوبی شناسایی می‌کند. در این معاینات، مواردی مانند رفلکس‌ها، قدرت عضلات، توانایی شما در راه رفتن و میزان احساس ضربات آهسته و لرزشی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اگر دکتر دیسک کمر در این مرحله نتواند به یک تشخیص دقیق و کامل از این بیماری برسد، آزمایشات دیگری را تجویز می‌کند. از جمله این آزمایشات می‌توان به آزمایش اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، آزمایش دیسکوگرام و تست نوار عصب و عضله اشاره نمود.

ویژگی‌های بهترین فوق تخصص دیسک کمر در تهران

به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر با بیماری دیسکوپاتی کمر مواجه هستید، زمانی را به جستجوی بهترین دکتر دیسک کمر صرف کرده و سپس به نزد او بروید. چنین متخصصان می‌توانند با تشخیص درست و به موقع، شما را از مشکلاتی که در آینده ممکن است برایتان به وجود آید، حفاظت کنند.

هر چند در تمامی شهرهای کشورمان، پزشکان حاذقی داریم که در زمینه درمان دیسکوپاتی کمر به فعالیت مشغول هستند، اما تعداد بسیار زیادی از آن‌ها در کلینیک‌های شهر تهران، خدمات درمانی خود را به بیماران ارائه می‌نمایند. به همین سبب در این قسمت قصد داریم شما را با ویژگی‌های بهترین فوق تخصص دیسک کمر در تهران آشنا کنیم:

* بهترین دکتر دیسک کمر، از جراحی به عنوان آخرین درمان استفاده می‌کند.

معمولاً متخصصان و پزشکانی که در حیطه درمان بیماری‌های کمر و به خصوص پارگی دیسک کمر به فعالیت مشغول هستند، سعی می‌کنند با روش‌های غیر جراحی مانند تجویز دارو، استراحت و تمرینات فیزیوتراپی به بیماران خویش کمک کنند. آن‌ها عمل جراحی را به عنوان آخرین گزینه درمانی و زمانی که درمان‌های معمولی جواب نمی‌دهد، به کار می‌برند.

* یک فوق تخصص دیسکوپاتی کمر، دانش و تجربه زیادی در این زمینه دارد.

برای درمان بیماری دیسکوپاتی کمر خود، باید به سراغ پزشکانی بروید که آموزش‌های تخصصی خود را در دانشگاه‌های معتبر ایران و یا سایر کشورهای جهان گذرانده باشند. به سبب این که سیستم اسکلتی و عضلانی انسان بسیار پیچیده است، بنابراین بهترین دکتر دیسک کمر، باید دانش و تجربه فراوانی در این زمینه داشته باشد.

* بهترین دکتر دیسک کمر، یک رویکرد تیمی برای عمل جراحی دیسکوپاتی کمر دارد.

یک متخصص دیسکوپاتی کمر حاذق و با تجربه، به خوبی می‌داند که درمان بیماری‌های دیسکوپاتی کمر، به تنهایی توسط شخص او امکان پذیر نمی‌باشد. به همین سبب است که آن‌ها در کلینیک‌های معتبر درمانی به فعالیت مشغول هستند و یک کادر تخصصی در کنار خود دارند. این تیم، از متخصصان کایروپراکتیک، فیزیوتراپ‌ها، پرستار‌های با تجربه و متخصصان مدیریت درد و روان درمان‌گر تشکیل شده اند.

* یک دکتر متخصص حاذق و آگاه، همیشه در حال یادگیری است.

بهترین پزشکانی که در زمینه درمان بیماری‌های دیسکوپاتی کمر به فعالیت مشغول هستند، هرگز از یادگیری دست بر نمی‌دارند. آن‌ها همواره در حال گسترش دانش خود هستند و با اطلاع از روش‌های نوین درمانی در سراسر جهان، به بهترین شکل ممکن به بیماران کمک می‌کنند.

* رفتار خوب با بیماران، از نشانه‌های یک متخصص خوب و با تجربه است.

متخصصان با تجربه‌ای که در زمینه بیماری دیسک کمر به فعالیت مشغول هستند، به خوبی می‌دانند که تعامل با بیمار، گوش دادن به صحبت‌های او و رفتار مناسب با بیمار، تا چه میزان می‌تواند بر روند بهبودی تاثیر گذار باشد. این پزشکان به تمامی سوالات بیماران پاسخ داده و با حوصله برای آن‌ها وقت می‌گذارند.

آشنایی با روش‌های درمانی بهترین دکتر دیسک کمر

دیسکوپاتی کمر از آن دسته بیماری‌هایی است که روش‌های درمانی متعددی برای آن ذکر شده است. به خصوص اگر در مراحل ابتدایی بیماری به پزشک مراجعه کنید، بهتر می‌توانید از این روش‌های درمانی استفاده نمایید.

یکی از اصلی‌ترین وظایفی که بر عهده دکتر دیسک کمر قرار دارد این است که بر اساس شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری او، بهترین روش درمانی را برای او انتخاب نماید. ما در ادامه مطلب، به برخی از متداول‌ترین روش‌هایی که برای درمان بیماری دیسکوپاتی کمر وجود دارند اشاره می‌کنیم:

1- فیزیوتراپی: یکی از درمان‌های مفید و موثری که برای دیسکوپاتی کمر وجود دارد، تمرینات فیزیوتراپی هستند. به طور کلی در فیزیوتراپی، برخی از حرکات کششی هدفمند و همچنین تمرینات توانبخشی برای بیماران در نظر گرفته می‌شوند. اگر این تمرینات به صورت منظم و کامل انجام شوند، نقش بسیار مهمی در کاهش درد و درمان این بیماری ایفا می‌نمایند.

2- تزریق دارو: گاهی اوقات یک متخصص و دکتر دیسک کمر، تصمیم به تزریق برخی از داروها به بیمار خود می‌گیرد. به عنوان مثال برخی از داروهای استروئیدی را به عنوان تزریق اپیدورال برای بیمار خویش تجویز می‌نماید. این داروها قدرت تسکین بالایی دارند و درد بیمار را کاهش می‌دهند. به این ترتیب بیمار می‌تواند به خوبی تمرینات توانبخشی خود را انجام داده و به نتایج خوبی دست پیدا کند. همچنین تزریق اوزون نیز یکی از متداول‌ترین نوع این روش‌هاست. اوزون نه تنها باعث کاهش سریع درد می‌گردد، بلکه نتایج آن ماندگاری بیشتری نیز دارند.

3- طب سوزنی: طب سوزنی یکی از روش‌های موثری است که انسان‌ها از قرن‌های بسیار دور تاکنون، از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و همچنین کاهش دردهای خود استفاده می‌کردند.‌ خوشبختانه این روش هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و حتی برای درمان بیماری دیسکوپاتی کمر خفیف نیز کا

رایی دارد. این سوزن‌ها که گاهی به باریکی یک تار مو هستند، در قسمتی از پوست وارد می‌شوند و به آرامی درد کمر را تسکین می‌دهند.

4- ماساژ درمانی: برخی از پزشکانی که به عنوان دکتر دیسک کمر به فعالیت مشغول هستند، در کنار درمان‌های نوین پزشکی، ماساژ درمانی را نیز به بیماران خویش پیشنهاد می‌نمایند. ماساژ درمانی اگر توسط  افراد متخصص انجام شود، می‌تواند گردش خون در رگ‌ها را بهبود بخشیده و باعث شل شدن عضلات گردد. در چنین شرایطی بدن مسکن‌های طبیعی خود که اندروفین نام دارند را آزاد کرده و باعث کاهش شدت کمردرد می‌گردد.

5- جراحی: اگر درد دیسک کمر با روش‌هایی که ذکر کردیم برطرف نشد، ممکن است دکتر دیسک کمر، عمل جراحی را برای بیمار خویش تجویز نماید. البته این عمل معمولاً برای کسانی انجام می‌شود که دیسکوپاتی کمر در آن‌ها به مرحله حاد و مزمن رسیده باشد. به عنوان مثال افرادی که نمی‌توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند و یا علائمی مانند بی حسی و ضعف بدنی را تجربه می‌کنند، باید از طریق عمل جراحی، این بیماری را درمان نمایند.

درمان‌های خانگی دیسکوپاتی کمر

علاوه بر درمان‌های پزشکی برای بیماری دیسکوپاتی کمر، برخی از درمان‌های خانگی نیز وجود دارند که نقش بسیار موثری در زمینه کاهش درد و بهبودی این بیماری ایفا می‌نمایند. بدون شک زمانی که شما به یک متخصص و دکتر دیسک کمر مراجعه می‌کنید، علاوه بر درمان‌های پزشکی، به شما چند شیوه خانگی نیز پیشنهاد می‌کند.

این درمان‌ها مکمل یکدیگر هستند و هیچ کدام بدون دیگری معنایی ندارد. بنابراین اگر برای درمان دیسکوپاتی کمر خفیف و یا پارگی دیسک کمر خود به نزد فوق تخصص دیسک کمر در تهران رفته‌اید، در کنار روش‌های پزشکی، درمان‌های خانگی را نیز امتحان کنید. ما در ادامه مطلب، برخی از متداول‌ترین درمان‌های خانگی دیسکوپاتی کمر را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم:

  • استفاده از کمپرس سرد: زمانی که شما با کمردرد مواجه می‌شوید، در 72 ساعت ابتدایی پس از ایجاد درد، می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید. این موضوع باعث کاهش التهاب و درد می‌گردد.
  • مصرف داروهای بدون نسخه: هر چند برای درمان این بیماری باید به دکتر دیسک کمر مراجعه نمود و با تجویز او دارو مصرف کرد، اما برخی از داروهای بدون نسخه هستند که نقش موثری در تسکین درد دارند. این داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و… را می‌توانید از داروخانه تهیه نموده و مصرف کنید.
  • گرما درمانی: یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای دیسکوپاتی کمر، استفاده از کیسه آب گرم و به طور کلی گرما درمانی است.
  • استراحت: تجربه نشان دهنده آن است که استراحت، نقش بسیار مهمی در تسکین و درمان دیسکوپاتی کمر دارد. بنابراین زمانی که درگیر این بیماری شدید، از حرکات سنگین ورزشی، بلند کردن اجسام، ایستادن طولانی مدت و… خودداری نموده و چند روزی را در خانه و به استراحت سپری کنید.

جراح و دکتر دیسک کمر، چه کاری انجام می‌دهد؟

در قسمت درمان‌های پزشکی دیسکوپاتی کمر، به این نکته اشاره کردیم که زمانی که درمان‌های متداول غیر جراحی تاثیری در بیماری دیسکوپاتی کمر نداشته باشند، پزشکان به سراغ انجام عمل جراحی می‌روند. فراموش نکنید که عمل جراحی دیسکوپاتی کمر، باید توسط فوق تخصص دیسک کمر در تهران و یا شهر شما انجام پذیرد. اگر این عمل با موفقیت صورت پذیرد، تا حدود بسیار زیادی، درد و سایر مشکلاتی که در اثر این بیماری تجربه می‌کنید را کاهش می‌دهد.

اصلی‌ترین هدفی که از جراحی دیسکوپاتی کمر دنبال می‌شود، از بین بردن عواملی است که باعث ایجاد درد و فشار بر روی دیسکوپاتی کمر می‌شوند. معمولاً عمل جراحی دیسکوپاتی کمر به دو شیوه انجام می‌پذیرد که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم:

1- عمل دیسککتومی: دکتر دیسک کمر در این شیوه جراحی، آن جسم خارجی که باعث ایجاد فشار به عصب کمر شده بود را برمی‌دارد. این موضوع سبب می‌شود که عامل به وجود آورنده فشار بر روی عصب از بین برود. این عمل جراحی به شیوه بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، می‌تواند از بیمارستان مرخص شود.

2- عمل لامینکتومی: در این روش از عمل جراحی، دکتر دیسک کمر، یک قسمتی از استخوان به نام لامینا را از عصب خارج می‌کند. این استخوان در واقع با ایجاد فشار بر روی عصب، باعث تجربه کمردرد می‌شود. برای این عمل نیز بیهوشی عمومی لازم است. پزشک پس از بیهوش کردن بیمار خود، یک شکاف بر روی کمر او ایجاد کرده و به قسمت ستون فقرات دسترسی پیدا می‌کند. در ادامه با کمک ابزارهای مخصوص برش، برش‌هایی را در این قسمت از بدن بیمار ایجاد کرده و بخشی از استخوان لامینا را خارج می‌کند.

از نظر دکتر دیسک کمر، عوامل خطر برای این بیماری کدامند؟

از نظر بهترین دکتر دیسک کمر، عواملی وجود دارند که خطر ابتلا به بیماری دیسکوپاتی کمر را افزایش می‌دهند. آگاهی از این عوامل، به شما کمک می‌کند تا یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کرده و از بیماری‌هایی مانند پارگی دیسک کمر در امان بمانید. ما در این قسمت از مطالب، شما را با مهم‌ترین عوامل خطر برای این بیماری آشنا می‌کنیم:

  • سن: تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است افرادی که در سنین 35 تا 55 سالگی قرار دارند، بیش از سایرین به این بیماری مبتلا می‌شود. همچنین افزایش سن، ریسک بیماری دیسکوپاتی کمر را افزایش می‌دهد.
  • جنس: تجربه نشان دهنده آن است که مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به دیسکوپاتی کمر قرار دارند. شاید این موضوع به سبب مشاغل سنگینی باشد که برخی از مردان به آن مشغول هستند.
  • مشاغلی که در آن نیاز به فعالیت فیزیکی زیادی وجود دارد: شغل برخی از افراد به گونه‌ای است که گاهی اوقات مجبورند در طول روز، ساعت‌ها روی پای خود بایستند و یا اجسام سنگین را بلند کنند. این موضوع به مرور زمان، ممکن است باعث ایجاد بیماری دیسکوپاتی کمر گردد.
  • چاقی و اضافه وزن: همان گونه که می‌دانید، چاقی مادر تمام بیماری‌هاست. بنابراین افرادی که دارای وزن بالایی هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری دیسکوپاتی کمر قرار دارند. اضافه وزن باعث ایجاد فشار بسیار زیادی بر روی دیسک‌ها شده و پارگی آن‌ها را به همراه خواهد داشت.
  • مصرف سیگار: بررسی‌های پزشکی نشان دهنده آن است که نیکوتین‌های موجود در سیگار، جریان خون و اکسیژن رسانی به ستون فقرات را محدود می‌نماید. به همین سبب روند بهبودی دیسکوپاتی کمر در افراد سیگاری، زمان بسیار زیادی طول می‌کشد.
  • سابقه خانوادگی: شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که بیماری دیسکوپاتی کمر، به ژنتیک و سابقه خانوادگی نیز مربوط است. برخی از بیماری‌های دژنراتیو دیسک که با افزایش سن به وجود می‌آید، ریشه در ژنتیک و سابقه خانوادگی دارد. بنابراین اگر کسی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلاست، شما باید بیش از پیش از خود مراقبت کنید.

سخن پایانی

از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید؛ ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم شما را با بهترین دکتر دیسک کمر آشنا کنیم. همچنین در مورد علت و علائم بیماری دیسکوپاتی کمر برای شما سخن گفتیم و در مورد عوارض عدم مراجعه به پزشک و همچنین مزایای مراجعه به پزشک به نکات مهمی اشاره نمودیم. در ادامه بهترین روش‌های تشخیص و شیوه‌های درمانی که یک فوق تخصص دیسک کمر در تهران برای بیماران خود در نظر می‌گیرد را بیان کردیم.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که دیسکوپاتی کمر، در بسیاری از مواقع می‌تواند یک بیماری پیش رونده باشد. بنابراین حتی اگر با دیسکوپاتی کمر خفیف مواجه شدید، باز هم پزشک خود را در جریان قرار دهید. تشخیص به موقع، میزان آسیب و صدمه به دیسکوپاتی کمر را کاهش داده، درمان آن را آسان‌تر نموده و دوباره سلامتی را به شما باز می‌گرداند.

دیدگاهتان را بنویسید