دکتر متخصص پاشنه پا

دکتر متخصص پاشنه پا؛ تشخیص دقیق مشکلات پاشنه و درمان‌ آن‌ها برای پیشگیری ازناتوانی در راه رفتن و محدودیت حرکتی بیمار

شاید بسیاری از ما در طول دوران زندگی خویش، درد پاشنه را تجربه کرده باشیم. این درد اگر ادامه دار باشد، بسیار آزار دهنده و ناخوشایند بوده و ما را از انجام امور روزانه خویش باز می‌دارد.

در چنین شرایطی است که به دنبال یک دکتر متخصص پاشنه پا می‌گردیم تا برای درمان درد خویش از او کمک بخواهیم. ضروری است برای ممانعت از محدودیت‌های حرکتی و بازتوانی فرد برای راه رفتن روی پای خود در اسرع به دکتر پاشنه پا مراجعه نمایید.

دکتر متخصص پاشنه پا

آنچه در این مقاله می خوانید :

دکتر متخصص پاشنه پا کیست؟

دکتر متخصص پاشنه پا پزشک ارتوپد، کسی است که در زمینه درمان بیماری‌های پا دارای مهارت و تخصص بسیار بالایی است. این پزشکان پس از پایان دوره پزشکی در رشته تخصص ارتوپدی، همچنان به تحصیلات خویش در این زمینه ادامه داده‌اند. پس از آن موفق به دریافت فلوشپیپ تشخیص و درمان بیماری‌های پا شده‌اند.

بنابراین شما می‌توانید برای درمان هر نوع بیماری که در قسمت پاشنه شما به وجود آمده است، به این متخصصان مراجعه نموده و از دانش و تجربه آن‌ها استفاده کنید. خوشبختانه بسیاری از بیماری‌هایی که در پاشنه به وجود می‌آیند به راحتی درمان می‌شوند. برای درمان برخی از آن‌ها، روش‌های جراحی انتخاب می‌شود و برای درمان برخی دیگر که حاد و شدید است، ممکن است پزشک، عمل جراحی را پیشنهاد نماید.

شایع ترین علل بیماری پاشنه پا

علل بسیار زیادی وجود دارند که باعث ایجاد درد و ناراحتی برای پاشنه می‌شوند. در صورتی که به هر علتی برای پاشنه ی شما مشکلی به وجود آمد، حتماً در اولین فرصت به دکتر متخصص پاشنه پا مراجعه نموده و از دانش و تخصص او برای درمان درد خود کمک بگیرید. در این قسمت شما را با برخی از مهم‌ترین علل به وجود آورنده بیماری پاشنه آشنا می‌کنیم:

  1. التهاب فاشیا پلانتار: زمانی که شما بیش از اندازه به پای خود فشار وارد کنید، ممکن است به فاشیا کف پا آسیب وارد شده و باعث ایجاد درد و ناراحتی در این قسمت گردد.
  2. پیچ خوردگی و آسیب دیدگی: گاهی اوقات ممکن است به سبب انجام حرکات ورزشی، پیاده روی و… پاشنه دچار آسیب دیدگی‌هایی شود. حتی در برخی از مواقع، ممکن است پاشنه دچار شکستگی شود که در این صورت باید فوری به پزشک مراجعه نموده و درمان را آغاز نمایید.
  3. 3. التهاب تاندون آشیل: گاهی اوقات تاندونی که عضلات ساق پا را به پاشنه متصل می‌نماید، دچار آسیب می‌شود که درد و الهتاب فراوانی را با خود به همراه دارد.
  4. 4. التهاب بورسیت: بورس در واقع یک کیسه کوچک در اطراف مفاصل است که از برخورد استخوان با بافت عضلانی و پوست جلوگیری به عمل می‌آورد. در قسمت پاشنه نیز از این کیسه‌های کوچک وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است دچار التهاب شوند. این التهاب، بورسیت پاشنه نامیده می شود.
  5. اسپوندیلیت آنکیلوزان: این نوع بیماری، یک نوع آرتریت است که معمولاً بر روی ستون فقرات تاثیر گذاشته و التهاب شدیدی را برای مهره‌های آن به وجود می‌آورد. این بیماری‌ نشانه‌های مختلفی دارد که یکی از آن ها درد و ناراحتی در قسمت پاشنه است.
  6. استئوکندروز: استئوکندروز یکی از اختلالاتی است که معمولاً استخوان کودکان و نوجوانان را درگیر می‌نماید. پاشنه نیز یکی از قسمت‌هایی است که در اثر این بیماری، دچار درد و ناراحتی می‌گردد.
  7. آرتریت واکنشی: زمانی که یکی از قسمت های بدن دچار عفونت شود، این نوع آرتریت به وجود می‌آید. گفتنی است آرتریت واکنشی به سبب عفونت مستقیم پاشنه ایجاد نمی‌شود، بلکه (همان گونه که از نام آن پیداست) یک نوع واکنش است که سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها از خود نشان می‌دهد. این واکنش برخی از مفاصل و استخوان‌ها را درگیر می‌کند که پاشنه نیز یکی از آن هاست.

 

علائمی که نشان می‌دهند باید به دکتر متخصص پاشنه مراجعه کنید

علائم مهمی وجود دارند که شما پس از مشاهده آن‌ها، باید در اولین فرصت به یک دکتر متخصص پاشنه پا مراجعه نمایید. ممکن است شما با مشاهده این علائم چند روزی را به استراحت سپری کرده و یا از درمان‌های خانگی استفاده کنید. اگر با وجود انجام این موارد، هنوز هم درد پاشنه پای شما برقرار بود، در مراجعه به متخصص تردیدی به خود راه ندهید؛ این علائم عبارتند از:

  • درد شدید در قسمت پاشنه که حتی با استراحت نیز بهبود پیدا نمی‌کند
  • کبودی و تورم در قسمت پاشنه
  • احساس ضعف و بی حسی
  • همراه بودن درد پاشنه پا با علائمی مانند تب و لرز
  • ناتوانی در راه رفتن
  • محدود شدن دامنه حرکتی
  • احساس درد شدید در پاشنه پس از یک آسیب دیدگی

لازم به ذکر است که اگر شما سابقه بیماری پا و پاشنه را دارید، ممکن است ظاهر شدن دوباره علائم درد پاشنه، نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد. بنابراین به سرعت متخصص خود را در جریان این امر قرار دهید.

 

معرفی کوتاه تخصص‌های یک دکتر متخصص پاشنه پا

معمولاً پزشکانی که در زمینه بیماری پاشنه به فعالیت مشغول هستند، متخصصان ماهر و با تجربه‌ای می‌باشند که سال‌های سال در زمینه بیماری‌های اسکلت بدن و به خصوص پا به تحصیل و کسب دانش پرداخته اند. این پزشکان پس از آن که تحصیلات دوره پزشکی عمومی آن‌ها به پایان رسید، آموزش‌های تخصصی خود را در رشته ارتوپدی ادامه می‌دهند.

جراحان ارتوپد همان کسانی هستند که می‌توانند بسیاری از بیماری‌های پا و به خصوص پاشنه را تشخیص داده و درمان نمایند. البته برخی دیگر از متخصصان هستند که حتی پس از پایان دوره تخصصی ارتوپدی، باز هم به تحصیلات خود در این زمینه ادامه می‌دهند. آن ها پس از اتمام تحصیلات خویش، به عنوان فوق تخصص بیماری‌های پا شروع به فعالیت می‌نمایند. بنابراین تشخیص و درمان تمامی بیماری های پاشنه پا و همچنین انجام عمل جراحی پاشنه ، کاملاً در حیطه دانش و تخصص آن ها قرار دارد.

 

عدم مراجعه به دکتر متخصص پاشنه پا و مشکلات پس از آن

پاشنه پا به عنوان بزرگ‌ترین استخوان پای ما شناخته می‌شود که اگر دچار آسیب دیدگی شود، توان حرکتی ما بسیار محدود می‌گردد. بنابراین پزشکان همواره پیشنهاد می‌کنند که با مشاهده کوچک‌ترین درد و ناراحتی در این قسمت از پای خویش، به سرعت به یک متخصص مراجعه نموده و درمان‌های اساسی را شروع کنید.

اگر به موقع به پزشک مراجعه نمایید، ممکن است بتوان مشکل پاشنه را با درمان‌های غیر جراحی برطرف نمود. از جمله این درمان‌ها می‌توان به دارو درمانی، استراحت، تمرینات فیزیوتراپی و… اشاره نمود.

اما چنان چه درد پاشنه را پشت گوش انداخته و به موقع به یک متخصص مراجعه نکنید، ممکن است عوارض بسیار زیادی برای شما به همراه آید. در این شرایط راه رفتن و ایستادن شما با مشکل مواجه شده و درد پاشنه روز به روز حادتر می‌شود. حتی ممکن است دیگر نتوان با درمان‌های معمولی مشکل آن را برطرف نمود و نیاز به انجام عمل جراحی پاشنه باشد. این عمل‌ها نه تنها هزینه بسیار سنگینی دارند، بلکه دوران نقاهت‌ آن‌ها نیز بسیار طولانی است.

 

مزایای مراجعه به دکتر متخصص پاشنه پا

پزشکانی که به عنوان متخصص پاشنه به فعالیت مشغول هستند، دانش و تجربه بسیار بالایی در زمینه انواع بیماری‌های پا دارند. آن‌ها می‌توانند با انجام آزمایشات و بررسی‌های دقیق، به علت اصلی مشکل پی برده و آن را هر چه سریع‌تر برطرف کنند. در بسیاری از موارد، بیماری‌های پاشنه را می‌توان با روش های درمانی کم خطر مانند استفاده از دارو و یا تمرینات فیزیوتراپی برطرف نمود. این روش‌ها هزینه و عوارض چندان زیادی برای شما به همراه نمی‌آورند.

حتی ممکن است پزشک برای کاهش درد و التهاب شما، علاوه بر توصیه به استفاده از خوراکی دارو، اقدام به تزریق برخی از داروها به داخل پای شما نماید. همچنین یک متخصص، به شما روش‌های مراقبت از پا را در هنگام راه رفتن و یا ایستادن آموزش خواهد داد. ابزارهای بسیار زیادی نیز وجود دارند که می‌توانند برای کاهش درد و درمان مشکلات پاشنه ی شما موثر باشند.

از جمله این ابزارها می‌توان به کفش‌های استانداردی اشاره کرد که بر مبنای اسکن پای شما ساخته می شوند.

تمامی مواردی که از آن‌ها نام بردیم، مزایای مراجعه به متخصص پاشنه است که به شما کمک می‌کند هر چه سریع‌تر مشکلات پاشنه ی خود را برطرف نموده و به سرعت به زندگی عادی و روزمره خود برگردید.

درباره استخوان اضافه پاشنه پا بیشتر بدانید

یکی از مهم‌ترین عللی که برخی از بیماران به سبب آن به دکتر متخصص پاشنه پا مراجعه می‌کنند، وجود استخوان اضافه پاشنه پا است. این استخوان به شکل یک برآمدگی در قسمت پاشنه مشاهده شده و می‌تواند قسمتی از پاشنه و یا تمام آن را درگیر نماید. این استخوان اضافه معمولاً در قسمت جلوی تاندون آشیل قرار دارد.

زمانی که شما مچ پای خود را حرکت می‌دهید، این استخوان با تاندون آشیل تماس پیدا کرده و درد و ناراحتی بسیار زیادی را با خود به همراه می‌آورد. برخی از بیماران ممکن است با درد و تورم شدیدی در این قسمت مواجه شوند که در اثر لمس آن، این درد تشدید پیدا می‌کند.

اگر شما نیز با مشکل استخوان اضافه پاشنه پا مواجه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کفش‌های طبی که به صورت مخصوص برای این بیماری طراحی شده اند را بپوشید. همچنین در برخی از موارد ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که پای شما برای مدتی در گچ باقی ماند. زمانی که هیچ کدام از این راهکارها مفید واقع نشد، آن زمان است که عمل جراحی پاشنه برای برداشتن این استخوان پیشنهاد می‌شود.

 

اطلاعاتی در مورد عمل جراحی پاشنه پا

زمانی که شما به یک متخصص پاشنه مراجعه می‌کنید، در ابتدا با روش های نوین پزشکی، به صورت دقیق و کامل بیماری شما را تشخیص خواهد داد. پس از آن سعی می‌کند تا با درمان‌های غیر جراحی که عوارض کمتری دارند، به شما برای برطرف کردن مشکلی که دارید کمک کند. در صورتی که با این درمان‌ها، بیماری پاشنه شما درمان نشد، نوبت به عمل جراحی پاشنه می رسد.

معمولا‌‌ً این عمل هنگانی صورت می‌پذیرد که استخوان پاشنه دچار شکستگی شده باشد و یا در این قسمت توموری مشاهده شده باشد. در هنگام شکستگی پاشنه، ابتدا پزشکان اقدام به ایجاد یک برش در قسمت پاشنه نموده و سپس قطعات شکسته شده را در کنار همدیگر قرار می‌دهند. سایر جراحی های پاشنه نیز به صورت کاملاً تخصصی و با استفاده از ابزارها و تجهیزات مدرن انجام می‌شوند.

 

چه بیماری هایی توسط دکتر متخصص پاشنه پا درمان می‌شوند؟

اگر پاشنه ی شما به هر علتی با آسیب مواجه شده است، بدانید بهترین کسی که می‌تواند به شما کمک کند، دکتر متخصص پاشنه پا است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به صورت دقیق و کامل به شما بگوییم که چه بیماری‌هایی توسط چنین پزشکی درمان می‌شوند:

– پیچ خوردگی و شکستگی استخوان پاشنه پا: بسیاری از مشکلاتی که برای پاشنه به وجود می‌آیند، در اثر پیچ خوردگی و شکستگی ایجاد می‌شوند. بنابراین اگر پاشنه‌ی شما پس از یک حادثه و یا تمرینات سنگین ورزشی، دچار درد و ناراحتی شده است، در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه کنید.

– تومور استخوان پاشنه: برخی از بیماران ممکن است با تومور در قسمت استخوان پاشنه خود مواجه شوند. هر چند این مورد، در قیاس با سایر مشکلات پا به نوعی نادر است، اما باید به سرعت مورد بررسی و درمان قرار گیرد. از جمله علائم این بیماری، احساس درد عمیق و بسیار شدید در هنگام شب است.

– جراحی استخوان اضافه پاشنه پا: برخی از افراد ممکن است در قسمت پاشنه ی خویش با یک استخوان اضافه مواجه شوند که به صورت یک برآمدگی در قسمت پشت پاشنه خود را نشان می‌دهد. این برآمدگی باید هر چه زودتر توسط پزشک متخصص درمان شود.

– گیر افتادن عصب پاشنه پا: زمانی که یکی از عصب های کوچک پاشنه تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است درد، سوزش و بی حسی را در قسمت پاشنه ی شما به وجود آورند. خوشبختانه درمان تمامی مشکلات عصبی پا، در حیطه دانش و تجربه دکتر متخصص پاشنه پا است.

– خار پاشنه: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پا که بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی خویش با آن مواجه می‌شوند، خار پاشنه است. این بیماری در واقع به سبب وجود یک زائده استخوانی ایجاد شده و درد فراوانی با خود به همراه می‌آورد.

 

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی

علاوه بر این که روش‌های بی‌شماری برای درمان مشکلات پاشنه در پزشکی امروزه وجود دارند، اما طب سنتی نیز مانند همیشه برای ما راه‌حل‌هایی را به ارمغان آورده است. شما می‌توانید با مشورت دکتر متخصص پاشنه پا و همچنان که در حال درمان بیماری‌های پاشنه‌‌ی خود با روش‌های نوین پزشکی هستید، از درمان‌های سنتی نیز استفاده نمایید. تاکید می‌کنیم که این درمان‌ها، تنها به عنوان یک درمان مکمل به شمار می‌روند و نمی‌توانند به تنهایی مشکلات اصلی پاشنه‌ی شما را از بین ببرند.

برخی از مهم‌ترین شیوه‌های درمان درد پاشنه در طب سنتی عبارتند از:

  • مریم گلی: مریم گلی یکی از گیاهانی است که از زمان‌های قدیم برای درمان دردهایی که به سبب فشار و رگ به رگ شدن به وجود آمده بودند، به کار می‌رفت. شما می‌توانید برگ‌های مریم گلی را به مدت 5 دقیقه به همراه سرکه سیب جوشانده و با استفاده از یک پارچه پنبه‌ای آن را بر روی پاشنه پای خود قرار دهید.
  • پیروی از رژیم غذایی قلیایی: در این نوع رژیم، بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات قلیایی، در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنید. همچنین مصرف غذاهای گوشتی را کاهش داده و برای یک مدت، نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف نکنید.
  • مارچوبه: اگر درد پاشنه‌ی شما به سبب التهاب بروز کرده باشد، دم کرده مارچوبه برای درمان آن بسیار مفید و موثر است.
  • سرکه سیب: سرکه سیب را درون ظرفی ریخته و دو برابر آن آب اضافه کنید. سپس آن را برای مدتی جوشانده و با استفاده از یک پارچه نخی، بر روی پاشنه‌ی خود قرار دهید.
  • دانه خردل: برای استفاده از دانه‌های خرد، ابتدا آن‌ها را کوبیده و به آن ها آب گرم اضافه کنید. سپس پاهای خود را به مدت یک ربع درون این ترکیب قرار دهید. دانه‌های خردل نه تنها سموم بدن شما را خارج می‌کنند، باعث کاهش التهاب به وجود آمده در پاشنه ی شما خواهد شد.

سخن پایانی

مطالبی که در این مقاله مطالعه نمودید، اطلاعاتی بود در مورد دکتر متخصص پاشنه پا و بیماری‌هایی که توسط او درمان می شوند. شما با مطالعه این مطالب، به علل و علائم بیماری‌های پاشنه پی بردید. همچنین در مورد عوارض و مزایای مراجعه به موقع به پزشک، اطلاعات کاملی به دست آورید. در پایان نیز با برخی از مهم‌ترین شیوه‌های درمان درد پاشنه در طب سنتی آشنا شدید.

امیدواریم مطالعه این مطالب به شما کمک کرده باشند تا در هنگام بروز هر نوع مشکل و دردی برای پاشنه، بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به یک دکتر متخصص پاشنه پا مراجعه نموده و درمان‌های اصولی را تحت نظر او آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید