برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؛ تسریع روند درمانی

ورم پا گاهی نیاز به مراجعه پزشکی ندارد اما در مواقعی که با گذشت چند روز، ورم برطرف نشد و ما شاهد بروز علائم دیگری نیز بودیم آن زمان است که باید برای ادم پا به پزشک مراجعه کنیم. سوال اینجاست که “برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟” برای ادم پا، بهتر است به دکتر پا و یا پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

چنانچه ورم شدید باشد، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص قلب یا عروق معرفی کند. همین‌طور اگر علائم دیگری همچون درد، تورم و قرمزی نیز دارید، ممکن است پزشک شما را برای انجام آزمایش‌های بیشتر به یک متخصص دیگر ارجاع دهد

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم

آنچه در این مقاله می خوانید :

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم و آیا این‌کار الزامی است؟

ادم پا به هر علتی می‌تواند رخ داده باشد و مسئله‌ای که در این بین بسیار حائز اهمیت است این است که شما باید به وضعیت موجود توجه نمایید. چنانچه ورم پا به دلیل زخم باشد و علائم عفونت همچون درد، قرمزی، حس گرم شدن و همین‌طور تورم دور زخم وجود داشته باشد، باید به پزشک ارتوپد مراجعه شود. همچنین، اگر تورم پا به شکل ناگهانی و بدون دلیل قابل توضیحی رخ داده باشد یا همراه با درد شدید باشد، اقدامات پزشکی باید انجام شود. توجه داشته باشید که اگر ادم پا همراه با سایر علائم نظیر تب نسبتا بالا، خستگی غیرطبیعی، سفت شدن عضلات و گسترش دردهای مفصلی باشد.

در هر صورت، بهتر است با پزشک خود درباره علائم خود صحبت کنید تا بتوانید درمان مناسبی را برای ادم پا پیدا کنید. ما در این بخش از مطالب قصد داریم به موضوعات مهم دیگری نیز بپردازیم ما شامل قرص ضد ورم پا، تیروئید و ورم پا، علت ورم پا در بیماران کلیوی و همچنین خصوصیات بهترین پزشکان ادم پا است.

سوال این‌جاست که اصلا چرا باید برای تورم پا به پزشک مراجعه کنیم و این کار چه ضرورتی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت از آن‌جایی که ادم پا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی در سیستم قلبی-عروقی، کلیوی یا لنفاوی باشد. پزشک شما با بررسی علائم و علت ورم، ممکن است نسبت به درمان‌های مختلف از جمله داروها، تغذیه مناسب، تغییر در شیوه زندگی یا حتی جراحی را به شما صحبتی داشته باشد. ادم پا اکثرا بدون علت رخ نمی‌دهد و در چنین شرایطی بررسی علائم دیگر بیماری امری مهم است که باید توسط متخصص مربوطه انجام گیرد.

اگر از ما سوال کنید که “برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟” در پاسخ به شما خواهیم گفت در آن لحظه شما باید به علائم به‌وجود آمده توجه کنید. در واقع اگر ورم به صورت ناگهانی رخ داده باشد و علائم جدی به همراه داشته باشد، شما باید فورا به پزشک اورژانس مراجعه کنید اما چنانچه درد با مرور آغاز شده و وضعیت مشکل به‌وجود آمده وخیم نیست، بهتر است به پزشکان حاذق ارتوپد برای حل این مشکل مراجعه کنید. از پزشکان دیگری که هنگام بروز مشکلاتی همچون تورم پا می‌توانید به آن مراجعه نمایید، پزشک و متخصص عمومی است.

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم و چه مراحلی باید طی کنیم؟

زمانی که شما برای درمان ادم پا به پزشک عمومی و یا ارتوپد مراجعه کردید، ابتدا پزشک شرایط ادم پای شما را مورد بررسی قرار خواهد داد و سابقه پزشکی شما را نیز جمع آوری خواهد کرد. پس از آن، پزشک ممکن است از تست‌های تصویری مانند همانند سی‌تی اسکن و یا ام آر آی استفاده کند تا علت ورم را تشخیص دهد.

گاهی در صورت لزوم، آزمایش‌های خون نیز برای تشخیص دقیق‌تر ادم‌پا درخواست خواهند شد. بعد از آن که پزشک بررسی جامعی در خصوص نوع بیماری و مشکلاتی که موجب ادم‌پا شده‌اند را بررسی نمود، به شما درباره درمان مناسب برای ادم‌پای شما توضیح لازم را خواهد داد.

شما اگر دچار تورم پا هستید، مهم است که برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص ارتوپدی باتجربه مشورت کنید. بسته به علت زمینه‌ای تورم پا، پزشک شما ممکن است داروهای مختلفی همانند داروهای ضد التهابی و یا یا انواع آنتی بیوتیک‌ها را توصیه کند. این مسئله مهم است که توصیه‌های پزشک خود را دنبال و مصرف هر گونه داروی تجویز شده را سر وقت و تا زمان بهبودی ادم پا انجام دهید.

در بسیاری از موارد که علائم بیماری ادم پا حاد نباشد، پزشک با معاینه عمومی محل ورم و سابقه بیماری، داروهایی را توصیه خواهد کرد که با مصرف آن باید شرایط ورم بهبود یابد در غیر این صورت پزشک به شما خواهد گفت که مجددا برای بررسی دقیق‌تر توسط تجهیزات پزشکی برای یافتن ادم پا یک جلسه دیگر مراجعه نمایید. معمولا مراحلی که باید برای درمان ادم پا طی شود، زیاد پیچیده نیست و می‌توان گفت همه چیز وابسته به شرایط بیماری و شدت آن دارد.

علت ورم پا در بیماران کلیوی چیست و آیا نیاز به بررسی پزشکی دارد؟

شاید شما از جمله بیماران کلیوی باشید که ادم پا را تجربه می‌کنید و می‌خواهید بدانید که علت ورم پا در بیماران کلیوی چیست و آیا این مشکل به کلیه‌ها مربوط می‌شود یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ادم پا در بیماران کلیوی معمولا به دلیل احتباس مایعات در بدن و همین‌طور افزایش فشار خون در عروق به‌وجود می‌آید.

همان‌طور که می‌دانید کلیه‌ها مسئول تصفیه خون و حذف مواد زائد از بدن هستند و اگر به درستی عمل نکنند، مایعات و نمک‌های زائد در بدن باقی می‌مانند و همین امر باعث ادم پا و سایر علائم نگران کننده دیگر خواهد شد.

یافتن علت ورم پا در بیماران کلیوی بسیار حائز اهمیت اهمیت است زیرا مشکل تنها به پاها محدود نیست و از آن‌جایی که سرمنشأ این بیماری جای دیگری است، ممکن است خطرات جدی به‌دنبال داشته باشد. در واقع ادم پا در بیماران کلیوی بیشتر به دلیل اختلال در عملکرد کلیه‌ها و افزایش میزان نمک و آب در بدن رخ می‌دهد.

این اختلال معمولا به دلیل بیماری‌های کلیوی مانند نارسایی‌های کلیوی، گرفتگی لوله‌های ادرار، عفونت کلیه و گاهاً استفاده بیش از حد از برخی داروها به‌وجود می‌آید. به هر حال، برای تشخیص علت ادم پا در بیماران کليوی، مهم است که با پزشک عمومی یا ارتوپد خود مشورت کنید.

برخی از پزشکان مدعی هستند که علت ورم پا در بیماران کلیوی، به بیماری‌های کلیه مربوط نمی‌شود در صورتی که متخصصین دیگر این ادعا را نقض می‌کنند و اعتقاد دارند بروز بسیاری از مشکلات کلیه می‌تواند خود را به شکل ورم در پاها نشان دهد.

به‌طور کلی اگر شما جزو افرادی هستید که از بیماری کلیه رنج می‌برید و همزمان دچار ادم پا نیز شده‌اید، احتمال این که ورم به مشکلات کلیه مربوط شود بالاست و بهتر است اقدامات درمانی جهت تشخیص بیماری را انجام دهید.

آیا مشکلات تیروئید و ورم پا می‌توانند به یکدیگر مرتبط باشند؟

اگر اطلاعات کافی در زمینه ادم پا داشته باشید، حتما می‌دانید که تورم در پاها نه فقط به بیماری‌ها و مشکلات مربوط به عضلات پا بلکه برخی بیماری‌های داخلی نیز موجب بروز چنین علائمی در افراد می‌شوند.

سوالی که ممکن است ذهن برخی از شما را درگیر کرده باشد این است که آیا مشکلات تیروئید و ورم پا به همدیگر ربط دارند؟ در پاسخ باید گفت بله، مشکلات تیروئید می‌تواند باعث ادم پا شود. در برخی از موارد، هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) می‌تواند باعث افزایش وزن و همین‌طور احتباس آب در بدن شود که به علت آن، پاها نیز ممکن است دچار ورم شوند.

به طور کلی رابطه بین تیروئید و ورم پا به دلیل افزایش هورمون تیروئید در بدن است. همان‌طور که می‌دانید هورمون تیروئید مسئول کنترل سطح انرژی در بدن است و افزایش آن می‌تواند باعث افزایش فعالیت عضلات شود. این فعالیت عضلات ممکن است باعث افزایش حجم برخی از نواحی عضلات پا شود که به عبارت دیگر ادم پا نامیده می‌شود.

به همین دلیل، بسیاری از افراد با مشکلات تیروئید، دچار ورم در ناحیه پا می‌شوند. در صورت بروز ادم پا در کنار سایر علائم جدی، بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا علت آن مشخص شده و روند درمانی مناسب آن طی شود.

در افرادی که مشکلات تیروئید دارند، یعنی در واقع هورمون‌های تیروئید در بدنشان به صورت نامتعادل ترشح می‌شود. این نامتعادلی ممکن است باعث بیشتر شدن مایعات در بدن شود و در نهایت منجر به ادم پاها و همین‌طور ورم سایر قسمت‌های بدن شود.

همچنین، در برخی موارد، به جز ادم پاها، علائم دیگری همچون خستگی، سردرد و کاهش وزن ناگهانی نیز در میان افراد مشاهده می‌شود. به همین دلیل، در صورت تشخیص مشکلات تیروئید، بهتر است درمان آن هرچه سریع‌تر انجام شود تا در آینده دچار مشکلاتی همچون تیروئید و ورم پا نشویم.

رایج‌ترین نوع قرص ضد ورم پا و نحوه اثرگذاری آن‌ها

یکی از روش‌هایی که معمولا توسط پزشک برای درمان مشکلات مربوط به ادم پا به بیماران توصیه می‌کند، استفاده از انواع قرص ضد ورم پا است. معمولاً برای درمان ادم پا، نوع دارو و مدت زمان مصرف آن به علت ورم بستگی دارد. بهتر است با پزشک خود در این مورد یعنی مصرف دارو هنگام ورم کردن پا مشورت کنید تا به شما راهنمایی کاملی درباره نوع دارو و زمان مصرف آن به شما بدهد. گاهی برای مصرف دقیق قرص ضد ورم پا، باید علت بیماری که موجب تورم پا شده مشخص گردد.

درمان ادم پا با استفاده از قرص ضد ورم پا بسیار متفاوت است و بسته به شدت ورم، می‌توان از قرص‌های مختلفی استفاده برای درمان کامل ورم استفاده  کرد. برخی از قرص‌های رایج برای درمان ادم پا شامل دیورتیک‌ها، آنتی هیستامین‌ها، ضد التهاب‌ها و آنتی بیوتیک‌ها هستند که در شرایط مختلف و به توصیه پزشک می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، گاهی مشکلات مربوط به ادم پا به تیروئید و یا کلیه‌ها مربوط می‌شود که در این شرایط قرص‌های متفاوتی باید مصرف شود.

توجه داشته باشید که اثر داروها بر روی ادم پا به نوع دارو و میزان ورم بستگی دارد. برخی داروها مانند دیورتیک‌ها می‌توانند باعث کاهش ادم پا البته در شرایط خاص شوند، در این میان برخی داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و همین‌طور سایر مسکن‌ها ممکن است به کاهش التهاب و در نتیجه کاهش ادم پا به‌طور موقت کمک کنند.

با این حال، همیشه قبل از استفاده از هر نوع دارو، بهتر است با پزشک خود صحبتی در این خصوص داشته باشید مخصوصا اگر حساسیت دارویی دارید و یا از بیماری خاصی رنج می‌برید تا بهترین راه حل برای درمان ادم پای شما را تعیین شود.

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم تا روند درمان به خوبی طی شود؟

معمولا برای مشکلات مرتبط با ادم پا، بهترین کار مراجعه به متخصصین ارتوپد است. بسته به علت ادم پا، پزشک ارتوپد ممکن است تجویزات مختلفی داشته باشد. اگر ادم پا ناشی از آسیب فیزیکی باشد، ممکن است نیاز به استراحت باشد و در صورت لزوم به داروهای ضد التهاب نیاز داشته باشید. اگر ادم پا ناشی از عفونت باشد، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود. در هر صورت، بهترین راه حل برای درمان ورم پا، مراجعه به پزشکان ارتوپد و مشورت با آن‌هاست است که بسته به شرایط شخص مراجعه‌کننده، تجویزات مناسب را اعلام خواهد کرد.

زمانی که شما برای مشکلات مرتبط با ادم پا به متخصص ارتوپد مراجعه می‌کنید، پزشک برای درمان ادم پا، ابتدا علت ورم را تشخیص می‌دهد. سپس با توجه به علت و شدت ورم، ممکن است از داروهای ضد التهاب، دیورتیک‌ها، (پوشیدن شلوار یا جوراب فشاری) یا در صورت لزوم جراحی را به شما پیشنهاد کند. همچنین پزشک ممکن است برای کاهش ورم، به بیمار پیشنهاد استفاده از کمپرس سرد (آب یخ) در محل ورم بدهد و یا به بیمار توصیه کند که هنگام دراز کشیدن پای خود را بالاتر نگه دارد.

ادم پا می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلفی باشد، از جمله عفونت، هرگونه آسیب، بیماری قلبی و عروقی و یا مصرف برخی داروها. در روند درمانی برای ادم پا، فرد بیمار باید استراحت داشته باشد، در صورت نیاز از نور خورشید به عنوان تامین ویتامین دی بدن استفاده کند، از داروها و پمادهای مختلفی برای کاهش درد و ورم استفاده کند، تغذیه سالمی تا زمان بهبود ادم پا داشته باشد و در نهایت موارد بهداشتی را در محل ادم پا رعایت کند.

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم خصوصیات بهترین پزشک چیست؟

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد،. بیمار با در نظر گرفتن وضعیتی که برای ادم پا سپری ‌مبکند، می‌تواند به پزشک اورژانس، پزشک عمومی و یا پزشک ارتوپد مراجعه نماید. یک پزشک خوب برای درمان ادم پا باید دارای تخصص و تجربه کافی در این زمینه باشد. در واقع او باید بتواند علائم و علت ورم را به درستی تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند. پزشک باید در درمان ادم پا دقیق، محترم، صبور و متعهد به بهبودی بیمار باشد. همچنین، ارتباط خوب با بیمار و توضیحات کامل در مورد درمان نقش مهمی در موفقیت درمان دارند.

برای درمان ادم پا، خصوصیات پزشک عالی شامل داشتن اطلاعات کافی در زمینه ادم پا، داشتن دانش کافی در مورد بیماری های مرتبط با ادم پا، توانایی تشخیص صحیح و سریع برای شناسایی علل ورم پا، تجویز درست و پیش گرفتن موثرثرین روش‌های درمان برای بهبود وضعیت بیمار، اطلاعات کافی در مورد داروهای مورد استفاده برای کنترل و بهبود وضعیت بیماری که پایش دچار ورم شده است و در نهایت قابل اعتماد بودن و اخلاق حرفه ای داشتن است.

 

کلام آخر

هدف کلی ما از نوشتن این مقاله، یافتن بهترین پاسخ برای سوال این‌که برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم بود و حالا شما می‌دانید که در صورت بروز ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنید. در واقع اگر بخواهیم به‌طور خلاصه در این‌جا برایتان ذکر کنیم، باید بگوییم اگر شرایط به‌وجود آمده برای پا که یکی از آن‌ها ورم است، به‌ شکل ناگهانی رخ داده و فرد علائم جدی دیگری نیز دارد، بهتر است به پزشک اورژانس مراجعه کنید اما اگر وضعیت ورم در حالت عادی قرار دارد، مراجعه به پزشک عمومی یا ارتوپد توصیه می‌شود.

در این‌جا شما علاوه بر این‌که آشنایی کامل در خصوص بهترین پزشکی که در هنگام ورم پا می‌توانید به آن مراجعه کنید پیدا کردید، با دلیل ورم پا در بیماران کلیوی چیست، علت ورم پا در افرادی که مشکلات تیروئید دارند، رایج‌ترین نوع قرص برای جلوگیری از ورم پا و نحوه اثرگذاری آن‌، روند درمانی که باید برای بهبودی ورم پا طی شود و همین‌طور خصوصیات بهترین پزشکانی که برای درمان قطعی ورم پا می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید نیز آشنا شدید و حالا می‌توانید اقدامات لازم را برای درمان ورم پا با مراجعه به متخصصین ارتوپد انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید