درد ران و ساق پا

علت درد ران و ساق پاها

علت درد ران و ساق پاها؛ اختلالات عصبی، متابولیک، اختلالات عروقی، نوروپاتی های محیطی و…

با وجود اینکه اکثر عللی که باعث درد ران و ساق پاها می شوند به دنبال فعالیت های سنگین اسپاسم و گرفتگی عضلات که شرایطی زودگذر و قابل درمان بوده، رخ می دهند، اما در برخی مواقع این دردها زمانی که ناگهانی و بدون اتفاق خاصی رخ بدهند می توانند به دلیل اتفاقات جدی تر و خطرناک تری نظیر لخته خون سیاه رگ‌های عمقی باشد که اصطلاحا DVT نامیده می شوند.

در صورتی که درمان و بررسی فوری برای آن ها صورت نگیرد می توانند منجر به آمبولی های کشنده مانند آمبولی ریه بشوند. منظور از آمبولی وجود همان لخته خون ها در جریان خون فرد می باشد.

علت درد ران و ساق پاها

علت درد ران و ساق پاها مشکلات عضلانی، عصبی، عروقی یا عفونی

اگر شما هم در ران و ساق پای خود احساس درد می کنید یا گاهی اوقا داغ شدن ماهیچه ساق پا را تجربه می کنید و هنوز اقدامی برای آن صورت نداده اید در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید و همچنین به سوال برای درد ساق پا به چه پزشکی مراجعه کنیم پاسخ دهیم. درد ران و ساق پاها می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود ممکن است گاهی اوقات درد در ساق پا ممکن است به دلیل سرطان استخوان ایجاد شده باشد که باید آن را جدی بگیرید برای اطلاعات بیشتر مقاله درد ساق پا و سرطان را مطالعه کنید

برخی از علت های درد ران و ساق پاها شامل موارد زیر است:

مشکلات عضلانی- اسکلتی:

این مشکلات شامل کشیدگی عضلات، تورم عضلانی، گرفتگی عضلات و پدیده سنگینی پاها به اصطلاح heavy legs می شوند. عواملی مانند تنش عضلانی، فعالیت بدنی شدید و صحیح نبودن حالت بدنی در انجام فعالیت های روزمره نیز می‌توانند به ایجاد این نوع درد کمک کنند.

مشکلات عروقی:

بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، انسداد عروق، بیماری شریان‌های پا و یا بیماری‌های عروقی دیگر می‌توانند باعث درد ران و ساق پاها شوند.

مشکلات عصبی:

این مشکلات می توانند شامل تومورهای مغزی و ستون فقرات، آسیب به عصب‌ها و بیماری‌های عصبی مانند التهاب عصب سیاتیک باشد.

مشکلات متابولیک:

بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، اختلالات تیروئید و کمبود ویتامین‌های مختلف می‌توانند باعث درد پاها شوند.

نوروپاتی های محیطی:

زمانی که رشته های عصبی خارج ستون فقرات تحت فشار قرار بگیرند یا بر اثر بیماری های مانند دیابت برخی از داروها، سموم ( جیوه و آرسنیک ) ملتهب شده و اختلالاتی در رشته های عصبی ایجاد می شود که باعث وقوع دردهای پا می شود به این حالت نوروپاتی گویند.

 کمبود ویتامین ب 12

 کمبود ویتامین ب 12 بصورت طولانی مدت هم می تواند منجر به نوروپاتی تغذیه ای بشود.

مشکلات ستون فقرات مانند دیسکوپاتی ها، آرتروز، تنگی کانال نخاعی کمری، تومور های و عفونت های مهره های کمری، آبسه و میلوپاتی همگی می توانند از موارد تاثیر گذار در بروز درد ران و ساق پا باشند.

میلوپاتی

اصطلاحی پزشکی به معنای تحت فشار قرار گرفتن نخاع یا آسیب به نخاع بر اثر تومورهای داخل کانال نخاعی می باشد.

 متاستاز( انتشار عامل بیماری زا )

تومور های مثل پروستات و پستان به مهره های کمر نیز می تواند منجر به آسیب های عصبی و در نتیجه درد ساق و ران شوند.

با وجود اینکه اکثر علل با درمان های حمایتی مراقبتی و تشخیص و درمان به موقع کاملا برطرف می شوند، اما به علت اینکه مشکل تومور های کمری یا متاستاز تومور به مهره های کمری و یا DVT مطرح باشه و یا دردی طولانی مدت دارند نیاز می باشد تا حتما سریعا با متخصص مشورت شود.

همچنین در ادامه مقاله تعدادی از روش های درمانی مختلف را توضیح داده، اما با توجه به شرایط خاص هر بیمار لزوم مراجعه به پزشک وجود دارد.

شکستگی و گرفتگی عضلات ران پا علت درد ران و ساق پاها

درد ران و ساق پاها ممکن است به علت شکستگی استخوان‌ها و یا گرفتگی عضلانی به وجود آمده باشد. شکستگی در این منطقه معمولاً به دلیل ضربه‌های قوی به پا و یا به دلیل فشارهای شدیدی که بر روی استخوان‌های پا وارد می‌شود، به وجود می‌آید. همچنین، گرفتگی عضلانی نیز می‌تواند منجر به ایجاد درد در ران و ساق پاهای فرد باشد که می تواند به علت ورزش شدید یا چرخش یا حرکت ناگهانی پا اتفاق افتاده باشد.

در هر دو حالت بالا درد ران و ساق پا ممکن است به همراه علائمی مانند تورم، احساس گرما یا قرمزی در صورت بروز چنین علائمی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق درد را تشخیص داده و درمان مناسبی را برای شما تجویز کند.

با توجه به اینکه درد ران ممکن است به علت شکستگی مفصل ران به وجود آید نیاز به آگاهی از نحوه تشخیص آن توسط متخصصین وجود دارد. بیشتر پزشکان با بررسی سابقه آسیب، علائم و مشاهده وضعیت غیر طبیعی مفصل ران و ساق پا، شکستگی مفصل ران را تشخیص می‌دهند. از طریق عکسبرداری با اشعه X می‌توان محل دقیق شکستگی را در مفصل ران تشخیص داد.

درد ران و ساق پا7

درصد بالایی از شکستگی مفصل ران در دو محل مختلف در استخوان فمور رخ می‌دهد. یکی از این محل‌ها به اصطلاح پزشکی گردن فمور است که در بخش فوقانی استخوان فمور واقع شده است. محل دیگر شکستگی ناحیه بین تروکانترها است که بخشی از ناحیه فوقانی فمور شما می‌باشد و به سمت بیرون برآمده است.

استخوان فمور یکی از بزرگترین و قوی‌ترین استخوان‌های بدن انسان است که در قسمت فوقانی ران قرار دارد و از لگن تا زانو ادامه دارد.

این استخوان دو قسمت گردن و جسم دارد که گردن فمور بخشی است که با شکل‌دهی شکمی استخوان فمور ارتباط دارد و جسم فمور هم بخشی است که در بخش تحتانی استخوان فمور قرار دارد. استخوان فمور یکی از استخوان‌های مهم و بارز بدن است که در حرکت و پشتیبانی عضلانی بدن نقش بسزایی ایفا می کند.

شکستگی ران چه خطراتی برای فرد می تواند داشته باشد؟

شکستگی مفصل ران یکی از آسیب های جدی می باشد که ممکن است برای افرادی که آن را تجربه می کنند، خطراتی را به دنبال داشته باشد. به ویژه در سنین بالا، عوارض شکستگی مفصل ران می توانند تهدید کننده حیات فرد باشند.

پزشکان به ندرت شکستگی ناپایدار یا جابجا شده مفصل ران را بدون جراحی درمان می کنند، زیرا استراحت در بستر و کشش عضلات آن ناحیه  با عوارض جدی همراه است. خطر کشش این است که شما برای مدت طولانی باید بی حرکت باشید که ممکن است در آن زمان در یک ساق پا یا هر دو ساق‌تان لخته خونی تشکیل شود.

همچنین پس از عمل جراحی روی مفصل ران ممکن است در ساق پا لخته خونی تشکیل شود، به ویژه اگر فرد به صورت مرتب جابجایی و تحرک نداشته باشد. این لخته خونی می تواند جدا شده  و به صورت شناور در رگ‌ها حرکت کند و در یکی از شریان های ریوی گیر کند و موجب انسداد جریان خون به بافت ریه گردد. این حالت آمبولی ریوی نام دارد و در صورت عدم تشخیص فوری، می تواند کشنده باشد.

بنابراین در صورتی که علائم شکستگی مفصل ران را تجربه کردید، حتما نیاز است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسبی برای شما تعیین گردد.

علت درد ران و ساق پاها در افراد چاق

همانطور که کمی قبل‌تر نیز اشاره گردید افزایش وزن بدن می‌تواند یکی از علل درد ران و ساق پاها در افراد چاق باشد.

زیرا این اضافه وزن و سنگینی باعث افزایش فشار بر استخوان درشت نی و نازک نی می‌شود که ممکن است باعث شکستگی استرس در این استخوان‌ها شود.

همچنین، افزایش وزن بدن می‌تواند باعث ایجاد فشار بر روی ماهیچه ها و عروق ساق شود که منجر به درد و التهاب در این منطقه می‌شود.

بیشترین تأثیر افزایش وزن بدن بر روی افرادی است که فعالیت فیزیکی کافی نداشته و همچنین رژیم غذایی پر از چربی و قند داشته‌اند. کاهش وزن بدن از طریق ورزش و تصحیح رژیم غذایی می‌تواند به عنوان یکی از راه حل‌های درمانی درد ران و ساق پاها در افراد چاق در نظر گرفته شود.

درد پا در افراد چاق

با افزایش وزن بدن، فشار بیشتری بر روی استخوان درشت نی وارد می شود همچنین به افزایش سطح فشار خون در عروق پاها منجر می گردد که باعث تحریک عصب‌های درون ماهیچه و بافت های اطراف شده و در نتیجه زمینه ساز انتشار درد می گردد.

چاقی می‌تواند با ایجاد کمردرد و درد مفاصل باعث کاهش فعالیت و نشاط فیزیکی بدن فرد گردد که در ادامه همین امر می‌تواند در دراز مدت به تشدید درد در ناحیه پاها و عضوهای دیگر منجر گردد.

همچنین اگر فرد بی تحرک و دارای اضافه وزن می باشد و دارو های هورمونی مصرف می کند و یا حتی جراحی های سنگین انجام داده اند اگر ناگهان دچار درد و تورم در ناحیه ران و ساق پاها شدن حتما باید سریعا به اورژانس اطلاع رسانی شود؛ زیرا احتمال ترومبوز وریدی (لخته خون ایجاد شده همان DVT) در این حالت ها بالا می باشد.

بنابراین کاهش وزن بدن و انجام ورزش‌های مناسب می‌تواند به بهبود درد ران و ساق پاها کمک کند و در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی موثر باشد.

علت درد ران و ساق پاها در ورزشکاران

درد ران و ساق پا ممکن است به علت پارگی تاندون در ورزشکاران نیز رخ دهد. تاندونها عبارتند از: بافت های الیافی که استخوان را به عضلات متصل می کنند و نقش مهمی در حرکت  اندام های حرکتی بدن دارند. اگر تاندونی که باعث حرکت پاها می شود، پاره شود، می تواند باعث درد شدید در منطقه ران و ساق پا شود.

علاوه بر پارگی تاندون، کشیدگی و خم شدن ناگهانی ماهیچه ها نیز می تواند باعث درد در منطقه ران و ساق پا شود.

علائم و نشانه های درد ورزشکاران ممکن است به دلیل بریدگی عمیق در دست، پا، ساعد یا ساق پا باشد که می‌تواند باعث عدم توانایی حرکت دادن انگشت دست یا پا و یا حتی مفصل در نزدیکی برش گردند.

با پاره شدن تاندون‌ها که بافت‌هایی رشته‌ای هستند و عضلات را به استخوان می‌چسبانند، ممکن است ناتوانی در حرکات مفاصل اتفاق بیافتد. اگر در طول ورزش، درد و یا خستگی شدید در ران و ساق پاها احساس شد، بهتر است به استراحت و درمان مناسب رسیدگی شود تا جلوی تشدید علائم گرفته شود.

پارگی تاندون های ساق و ران پا می‌تواند علائم دیگری را در ورزشکاران به دنبال داشته باشد. این علائم شامل درد شدید در منطقه پارگی، ورم، تورم و احساس سختی و درد در حرکت عضلات مربوطه است. در بعضی موارد، ورزشکار ممکن است احساس سستی و رنگ پریدگی در منطقه مبتلا به پارگی تاندون داشته باشد. در صورتی که پارگی تاندون به صورت جدی باشد، می‌تواند منجر به ناتوانی از  انجام فعالیت های ورزشی سابق گردد.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

علت درد ران و ساق پاها در کودکان و نوجوانان

علت درد ران و ساق پاها در کودکان و نوجوانان ممکن است مربوط به چندین عامل باشد. یکی از علل شایع این درد، کمبود ویتامین D و کلسیم در بدن است که می تواند منجر به سستی استخوان شود و درد و ناراحتی در مناطقی مانند ران و ساق پا ایجاد کند.

علاوه بر این، کودکان و نوجوانان معمولاً در فعالیت های بدنی شدید شرکت می کنند که ممکن است باعث وجود درد در ران و ساق پا شود. رشد سریع در این دوره می تواند باعث کشیدگی و کج شدن عضلات و بافت های رشته ای این مناطق شود.

مشکلات پایین‌تر از ران و ساق پا نیز می‌تواند منجر به درد در این مناطق شوند. برای مثال، مشکلات زانو، پاشنه پا و مچ پاها در دوران کودکی و نوجوانی می توانند در انتشار درد به ران و ساق پاها نقش داشته باشند.

در نهایت، برخی از بیماری های زمینه ای نیز می توانند عامل درد ران و ساق پاها در کودکان و نوجوانان باشند، به عنوان مثال بیماری های التهابی مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای و… بهتر است در صورت پیشرفت درد یا مشکلات مربوط به حرکت، به پزشک مراجعه کنید.

علت درد در ران و ساق پا در افراد مسن

همانطور که در قسمت قبل به علل درد پای کودکان اشاره شد در این قسمت به علت درد در ران و ساق پای افراد مسن می پردازیم.

درد پا در افراد پیر

این علل شامل موارد زیر می باشند:

بیماری‌های عروقی

بیماری‌هایی مانند آرتروز عروقی از عوامل اصلی درد ران و ساق پا در افراد مسن هستند. این بیماری باعث فشار بر روی عروق پا و کاهش جریان خون می‌شوند که درد و تورم را ایجاد می‌کنند.

کاهش چربی

با پیر شدن، چربی بدن کاهش می‌یابد و این کاهش چربی منجر به کاهش پشتیبانی عضلات پا از استخوان های پا به ویژه در ناحیه ران و ساق پاها شده در نتیجه با کمترین فشار حتی پیاده روی ساده هم فرد مسن احساس درد خواهد داشت.

کم‌ تحرکی

برخی از بیماری ها و بصورت کلی افزایش سن افراد توان انجام فعالیت های پر جنب و جوش را از فرد مسن دریغ کرده و این انفعال و کم تحرکی منجر به ساکن ماندن ماهیچه ها در حالتی پایدار برای مدت زمانی طولانی می گردد که نتیجه آن این می شود که با کوچک ترین واکنش یا حرکت ناگهانی احساس درد شدیدی در فرد به وجود بیاید.

کاهش استحکام استخوان

با پیر شدن، استحکام استخوان‌ها کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند در ایجاد درد در ران و ساق پا ها تاثیر گذار باشد.با توجه به اینکه درد ران و ساق پا در افراد مسن ممکن است به دلیل بیماری‌هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و آرتروز رخ بدهد، برای تشخیص دقیق باید به پزشک مراجعه کرد.

پوکی استخوان علت درد ران و ساق پاها

پوکی استخوان می‌تواند یکی از عواملی باشد که نقش مهمی در ایجاد درد ران و ساق پاهای افراد سالمند ایفا کند اگر چه در رده میانسالی نیز همواره احتمال وقوع آن می باشد.

پوکی استخوان به معنای کاهش چگالی استخوان است و می‌تواند باعث ضعف استخوان‌ها شده و خطر شکستگی آن‌ها را افزایش دهد. این مسئله می‌تواند به صورت خاص برای افرادی که دارای سبک زندگی یکجا نشینی هستند و یا نیاز به استراحت بیشتری دارند و همچنین افرادی که دچار بیماری‌های مرتبط با پوکی استخوان مثل اوستئوپوروز هستند، مشکل‌ساز باشد.

در این افراد، بروز دردهای ران و ساق پا ممکن است به دلیل کاهش استحکام استخوان‌ها و به همراه آن کاهش پایداری و پشتیبانی استخوان‌های پا باشد.

به علاوه، افرادی که دارای پوکی استخوان هستند، ممکن است برای جلوگیری از شکستگی استخوان، از فعالیت فیزیکی کمتری برخوردار باشند که این موضوع با تضعیف عضلات و استخوان ها نیز می‌تواند به وجود درد ران و ساق پاها در آن‌ها قوت ببخشد.

 

عوامل موثر در پوکی استخوان ران و ساق پاها

پوکی استخوان پاها یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند درد ران و ساق پاها را تسهیل کند. برخی از عوامل تأثیرگذار در پوکی استخوان پاها عبارتند از:

سن

با پیر شدن استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.

جنسیت

زنان به دلیل کمبود هورمون تستوسترون و تولید استروژن در دوران پس از یائسگی دچار پوکی استخوان می‌شوند.

تغذیه نامناسب

مصرف کم کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث پوکی استخوان شود.

نوع فعالیت

فعالیت بدنی نامناسب مانند فعالیت‌هایی که در آن فرد اجسام سنگین را به شکل نادرست جابجا می کند می‌تواند باعث پوکی استخوان شود.

سابقه بیماری

سابقه شکستگی استخوان‌های پا یا مفاصل دیگر.

سایر بیماری‌ها

بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های تیروئید، روماتیسم، سرطان، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی و اختلالات گوارشی که ممکن است به استخوان‌ها آسیب برسانند و باعث پوکی استخوان شوند.

روش های درمانی مختلف برای درمان درد ماهیچه ران پا و ساق

درمان درد ران و ساق پا بستگی به علت بروز آن دارد، اما برخی از روش های درمانی که ممکن است به کار رود عبارتند از:

استراحت

در بسیاری از موارد استراحت بهترین راه حل برای بهبود درد ران و ساق پا است. بهتر است فعالیت های جسمانی و ورزشی شدید را کم کرده و استراحت کنید.

تزریق ازون

نوعی درمان ضد التهابی است که به عنوان یک مسکن درد استفاده می‌شود. این روش با کاهش التهاب و تورم در منطقه دردآور، تسکین درد را فراهم می‌کند.

ماساژ

ماساژ می تواند به کاهش التهاب و درد در ران و ساق پا کمک کند.

استفاده از یخ

قرار دادن پا در یک حمام یخی یا قرار دادن یخ در یک حوله و قرار دادن آن روی ناحیه دردناک می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

فیزیوتراپی

تمرینات فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات ران و ساق پا و بهبود تعادل بدن کمک کند.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

سخن پایانی

به صورت کلی در این مقاله به علت درد ران و ساق پاها که برای بسیاری از افراد دردی طاقت فرسا بوده پرداختیم. به موضوع شکستگی و گرفتگی به عنوان یکی از دلایل شایع آن اشاره کردیم.

در ادامه به موضوع اضافه وزن و چاقی پرداختیم موضوعی که نه تنها منجر به ایجاد درد در پاها بلکه می تواند باعث بسیاری از بیماری های پر خطر دیگر گردد و آگاهی و کنترل آن همواره می بایست اولویت افراد جوان باشد. با توجه به دلایل مختلف درد ران ما به شما برخی از پزشکان متخصص در این حوزه را معرفی می نماییم تا راهکارهای درمانی مناسب را به شما ارائه دهند.