درد ساق پا نشانه چیست

غالب افرادی که در ناحیه ساق پاهای خود احساس درد را تجربه می کنند; به دنبال این هستند که درد ساق پا نشانه چیست؟ طیف وسیعی از علت ها هستند که سبب ایجاد احساس درد در ساق پا می شوند. بسیاری از این دلایل; مانند آسیب ها ( به استخوان، ماهیچه و تاندون ها) ممکن است برای فرد بسیار دردناک باشد; که در این مرحله بایستی برای بررسی و درمان به پزشک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمود.

دلایل دیگری مانند پیاده روی زیاد، ورزش های سنگین، دویدن در مسافت های طولانی، کمبود کلسیم در بدن و اضافه وزن; می توانند سبب بروز درد ساق پا باشند. درد ساق پا اغلب نشانه ی بیماری جدی نیست اما گاهی اوقات مخصوصا اگر ناگهانی ایحاد شده باشند می تواند نشان دهنده ی موضوعی جدی باشند.

از جمله پارگی عضلات دوقلو پا که معمولا در ورزش های جهشی پرشی اتفاق می افتد. هم چنین در افرادی که تحرک ندارند ممکن است دچار پف کردن ساق پا باشد که به علت لخته شدن خون در رگ های پا اتفاق می افتد. بنابراین مهم است که در صورت بروز درد ساق پا برای بررسی علل دقیق و درمان نزد متخصص ارتوپدی خوب بروید.

برای افزایش سطح اطلاعات شما; ما در این مقاله قصد دارید بگوییم که درد ساق پا نشانه چیست و چه عواملی سبب بروز این درد می شوند. برای دسترسی سریع تر به مطالب مندرج می توانید از فهرست مطالب استفاده نمایید.

درد ساق پا نشانه چیست ؟

درد ساق پا چیست ؟

ساق پا متشکل از دو استخوان نازک نی یا فیبولا و درشت نی یا تیبیا می باشد. درد ساق پا که با نام های شینت اسپلینت (Shin Splint ) و سندورم  فشار تیبیال شناخته می شود;  یک آسیب شایع در میان دوندگان و ورزشکاران است. با این حال افراد مختلف به علل متفاوتی این درد را می توانند احساس نمایند. درد ساق پا معمولا در قسمت جلویی و پایین بیشتر احساس می شود; و در اثر کار کشیدن زیاد و بیش از اندازه از ساق به وجود می آید.

علاوه بر این حرکات مداوم و زیاد  مچ و کف پا سبب آسیب رسیدن به عضلات متصل به استخوان های ساق پا می شود و این امر باعث احساس درد در ساق پا می گردد. برای این که متوجه شوید درد ساق پا نشانه چیست و چه دلایل و عواملی در این امر نقش دارند با ما همراه باشید تا این علل را برایتان شرح دهیم.

درد ساق پا نشانه چیست ؟

در حالت کلی؛ درد ساق پاها هنگامی رخ داده می شوند که; از بافت استخوان ها و ماهیچه های این ناحیه در طی ورزش های مداوم و مکرر و یکنواخت بیش از اندازه کار کشیده شده باشد. اما دلایلی و آسیب های پزشکی زیادی نیز وجود دارد که سبب بروز درد در ناحیه ساق پاها می شود. در ادامه این دلایل را شمرده ایم :

ورزش طولانی و زیاد

زمانی که افراد پیاده روی در مسیری طولانی داشته باشند; یا دویدن با سرعت و در مسافت زیاد را انجام داده باشند; باعث می شود که در ساق پاهای خود درد داشته باشند.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات ساق پا در طول شبانه روز می تواند باعث ایجاد درد های ناگهان و شدید در ساق پا شوند. این گرفتگی به معنای انقباض ناگهانی است; که عموما به علت کمبود آب در بافت های عضلانی و خستگی اتفاق می افتد. با انجام حرکات کششی و ماساژ دادن عضلات، این درد کاهش می یابد.

التهاب تاندون آشیل

زمانی که تاندون آشیل در فردی دچار آسیب و التهاب می شود; از اولین نشانه های آن درد در ماهیچه ی ساق پا و قسمت پشت ساق است. آسیب تاندون آشیل بسیار رایج است; و می تواند در اثر بالا رفتن از پله ها و یا کار کشیدن بیش از حد از ساق پا ایجاد گردد. اگر این درد بسیار شدیدی باشد احتمال پارگی تاندون وجود دارد. در هر صورت بهترین گزینه در این موارد مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی خوب است.

شکستگی استخوان

همانطور که گرفتیم ساق پا از دو استخوان درشت نی و نازک نی تشکیل شده است. ممکن است به دلیل ضربه ی شدید به ساق پا و یا تصادف یکی از این استخوان ها دچار شکستگی گردد. شکستن استخوان با درد فراوان همراه است. از این رو شکستی استخوان می تواند یک جواب برای سوال درد ساق پا نشانه چیست باشد.

تراکم استخوان

زمانی که فرد دچار استخوان های نرم و پوک باشد; بیشتر و راحت تر مورد آسیب شکستی و ترک برداشتن هستند. از رو یکی از علل بروز درد در ناحیه ساق پا که مربوط به استخوان است ; ناشی از تراکم استخوان پایین یا همان پوکی استخوان است. از مهم ترین دلایل پوکی استخوان فقدان کلسیم است. برای درمان کمبود کلسیم به پزشک متخصص تغذیه باید مراجعه نمایید.

کشیدگی رباط ها در ساق پا

این احتمال وجود دارد که در اثر پیچ خوردن مچ پا، رباط ها دچار کشیدگی خفیف بشوند; که این امر باعث می شود فرد در ناحیه ساق پای خود احساس درد نماید. در چنین زمانی توصیه می شود که از روش RICE ( استراحت، استفاده از کمپرس یخ، بانداژ کردن و بالا نگه داشتن عضله ) برای درمان استفاده شود; و سپس در اولین زمان برای بررسی دقیق و ارزیابی به پزشک مراجعه نمایید.

عادت ماهانه

در دوران عادت ماهانه در بانوان; به علت تغییرات میزان هورمون های داخل بدن; آستانه ی تحمل درد کاهش یافته. هم چنین این امر باعث تحریک کمر و رشته های عصبی کمر که از ساق پا نیز عبور می کنند; می شود و باعث درد عضلانی در ساق پا می شود.

درد ساق پا نشانه چیست ؟

بیماری واریس سیاهرگ ها

واریس به بیماری ای گفته می شود که; رگ ها بیش از اندازه گشاد شده باشند و به رنگ بنفش یا آب تیره تبدیل می شوند. این رگ های بنفش رنگ را واریس می گویند و معمولا در پشت ساق پا قابل مشاهده است. از این رو زمانی که فرد می ایستد احساس درد در ساق پای خود می کند. بنابراین در جواب دیگری برای سوال درد ساق پا نشانه چیست؟ می توان واریس را نام برد.

اعصاب

تعداد رشته های عصبی در بدن ما بسیار زیاد است. برخی از این رشته های عصبی در ساق پا وجود دارند. ممکن است بر اثر عوامل متعددی رشته های عصبی تحت فشار قرار بگیرند و منجر به بروز درد شوند. به عنوان نمونه فردی که دچار دیسک کمر است; برخی از رشته های عصبی که ریشه های آن در ساق پا است تحت فشار قرار می گیرند و سبب بروز درد در ساق پا می نمایند.

دیگر عوامل بروز درد ساق پا

علاوه بر دلایلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم; دلایل و علت های مختلفی در ایجاد درد در ناحیه ساق پا دخالت دارند. برخی از این موارد عبارتند از:

انجام فعالیت های ورزشی بدون کفش مناسب

●    داشتن قوس غیر طبیعی در کف پا

●    کف پای صاف

●    ناهنجاری های آناتومیکی از جمله ساق پای نازک

●    ضعف عضلات سرینی یا ران که سبب خستگی زودرس پاها می گردد.

●    کمبود انعطاف پذیری بدنی

●    خشک بودن مفاصل مرتبط با ساق پا

●    وضعیت و حالت بیو مکانیکی غیرطبیعی بدن در انجام حرکات

●    انجام حرکات ورزشی به شیوه ی نادرست

●    نامناسب بودن محل تمرین

●    دویدن یا پیاده روی زیاد در سرازیری و سراشیبی

●    عوامل ژنتیکی و ارثی در برخی از بیماری های زمینه ای مانند پوکی استخوان

●    انجام دادن  تمرینات ورزشی که شروع و توقف های آن ها سریعا انجام می گردد.

سخن پایانی

ما در این مقاله جواب سوال درد ساق پا نشانه چیست ؟ را به طور کامل پاسخ دادیم. عواملی که سبب ایجاد درد در ساق پا می شوند را شمرده ایم. اما باید تاکید کنیم که در هنگام درد ساق پا بایستی به پزشک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمایید.

چرا که ممکن است این درد نشانه بیماری و آسیب جدی در شما باشد; و تشخیص علت و درمان باید توسط پزشک متخصص و خوب انجام گیرد تا عواقب بدی را برای بیمار نداشته باشد.

تمام پزشکان متخصص ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی; بهترین پزشکان در حیطه فعالیت خود هستند. شما می توانید با اطمینان خاطر کامل و بدون هیچ گونه نگرانی برای درمان و بررسی سلامتی خود به کلینیک ما مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید