درمان درد گردن و دست راست

درمان درد گردن و دست راست از آنجا مهم است که گاهی عامل گردن درد انتشار یافته به دست مشکل دیسک‌های گردنی است و عواملی از جمله بیرون زدگی دیسک گردن، فشار به اعصاب بازویی و تحریک رشته‌های عصبی گردن و شانه عامل اصلی درد دست راست است. عدم مراجعه به موقع برای درمان می‌تواند به ناتوانی دائمی در حرکت دست، آسیب پایدار عصبی، بی حسی و غیره منتهی شود.

بعضی از افراد وجود دارند که گردن و دست‌های‌ راست آن‌ها به علل گوناگونی دچار نوعی درد می‌شود که تحمل این درد برای آن‌ها بسیار طاقت‌فرسا است و زندگی عادی و روزمره آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

شما برای درمان درد گردن و دست‌ خود باید اقدامات لازم را انجام بدهید، چون در صورت ادامه درد و گسترش بیماری در این نواحی در صورتی‌ که برای درمان مربوط به درد گردن و دست‌ راست انسان خود به پزشک مراجعه نکنید و بیماری خود را معالجه نکنید، امکان دارد که عوارض بسیار جبران‌ناپذیری را برای شما در پی داشته باشد و می‌تواند سلامتی شما را با خطراتی جدی مواجه کند.

در صورتی‌ که مشتاق و مایل به دانستن دلیل درد گردن و دست راست بدن و همین‌طور روش‌های درمانی این عارضه هستید، پیشنهاد می‌دهم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید که با درمان درد در گردن و یا دست راست تا انگشتان و نحوه درمان درد‌های گردن و دست‌های راست را برای شما به‌طور کامل بیان کنیم.

 درمان درد گردن و دست راست

نحوه درمان درد گردن و دست راست بدن شدید

برخی از افراد امکان دارد که دردهای شدیدی را در ناحیه دست و سپس گسترش آن به کتف و گردن خود را تجربه کنند که در بیشتر اوقات این درد به‌خاطر تحریک اعصاب موجود در ناحیه گردن و شانه افراد ایجاد می‌شود.

معمولاً ریشه‌های عصبی از میان مهره‌های گردنی خارج می‌شوند که این ریشه‌های عصبی پس‌ از خروج از این مهره‌ها به یکدیگر اتصال می‌یابند و یک شبکه‌ای عصبی به نام شبکه بازویی یا براکیال را به وجود می‌آورند.

اعصابی که از این شبکه خارج می‌شوند، تمامی حس و حرکات مربوط به اندام‌های فوقانی بدن را تحت کنترل خود درمی‌آورند.

رایج‌ترین دلیل درد گردن و دست راست بدن تحریک اعصاب اندام فوقانی است که می‌تواند موجب درد گردن و دست‌های‌ راست شود. آرتروز گردن جزو مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند موجب درد شدید گردن و دست‌‌های راست شود که در ادامه مقاله توضیحاتی را درباره این عارضه برایتان بیان می‌کنیم.

اسپوندیلوز و آرتروز گردن عامل تشدید درد گردن و دست راست انسان

پدیده اسپوندیلوز یا آرتروز گردن به‌طور معمول بعد از سن ۵۰ سالگی ایجاد می‌شود. آرتروز گردن موجب کاهش ارتفاع دیسک بین مهره‌های ستون فقرات می‌شود.

در اطراف تنه‌های مهره‌ها نوعی زوائد استخوانی به نام استئوفیت وجود دارد، هنگامی‌ که استئوفیت‌ها به‌صورت غیرطبیعی رشد می‌کنند، سوراخ‌هایی که اعصاب بین مهره‌ای را خارج می‌کنند تنگ می‌شوند.

تفاوت بین تنگی کانال نخاعی گردن و آرتروز گردن این است که تنگی کانال نخاعی به‌صورت شدیدی و در چندین سطح وجود دارد اما تنگی آرتروز یک تنگی عمومی در کل گردن است.

آرتروز گردن می‌تواند موجب بروز درد و سفت شدن گردن نیز شود. از این‌رو دامنه حرکات گردن در افراد مسن کاهش می‌یابد و صدای ساییده شدن استخوان‌ها در هنگام حرکات گردن شنیده می‌شود.

آرتروز گردن احتیاجی به عمل جراحی ندارد و شما می‌توانید با انجام برخی از روش‌های درمانی، درد گردن و دست‌های راست که مهمترین عامل آن آرتروز است را مورد درمان قرار بدهید.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا علل بروز، علائم و روش‌های تشخیصی درمان درد گردن و دست راست بدن را به‌طور کامل برای شما بیان کنیم.

علت‌های بروز اسپوندیلوز یا آرتروز گردن به قرار ذیل است:

  • پیری یکی از علت‌های اصلی بروز آرتروز گردن است که به‌طور معمول در افراد بالای 55 سال بروز می‌کند و در اثر این عارضه خواص اسفنجی دیسک‌های بین‌ مهره‌ای از بین می‌رود و دیسک نمی‌تواند همچون یک کمک فنر عمل کند و ضربه‌ها را خنثی کند.

در اثر عارضه آرتروز گردن استخوان‌ها و رباط‌ها ضخیم‌تر می‌شوند و در فضای داخل کانال نخاعی برجسته‌تر می‌شوند.

  • شغل بیمار از دیگر عواملی است که می‌تواند موجب بروز آرتروز گردن شود، چون فعالیت‌های بیمار در طول دوران جوانی و استرس‌هایی را که به گردن خود وارد می‌کند، در هنگام پیری فرد می‌تواند به‌صورت آرتروز پیشرفته گردن خود را نشان می‌دهد.

همچنین افرادی که به‌علت شغلشان وضعیت گردنی ثابتی را ندارند، احتمال بروز آرتروز گردن در این قبیل از افراد بیشتر است.

از جمله این افراد می‌توان به افرادی اشاره کرد که ساعت‌های زیادی را در پشت مانیتور کامپیوتر فعالیت می‌کنند و یا افرادی که به‌علت شغل خود مجبور هستند که مدت‌ زمان طولانی را به صفحه‌ی موبایل خود نگاه کنند. در واقع افرادی که گردن خود را در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهند، در زمان پیری خود به عارضه آرتروز گردن مبتلا می‌شوند.

  • ورزش‌های سنگین همچون ژیمناستیک و کشتی و همین‌طور ورزش‌هایی که حرکات گردن آن‌ها از دامنه حرکات طبیعی گردن خارج است، می‌تواند موجب بروز آرتروز و درد شدید گردن و دست‌های‌ راست شود.
  • از دیگر علل بروز آرتروز در بسیاری از افراد تصادف‌ها و آسیب‌هایی است که در زمان‌های گذشته به گردن فرد وارد شده است
  • کم تحرکی و انجام ندادن حرکات ورزشی نیز از علت‌های بروز آرتروز گردن است. برای پیشگیری از درمان درد گردن و دست راست تا انگشتان، به قرار گرفتن گردن در حالت مناسب توجه داشته باشید.

علائم خطرناک عدم درمان درد گردن و دست راست چیست؟

اکثر افراد در طول زندگی خود بعضی از علائم و ناراحتی‌ها را در صورت ابتلا به آرتروز گردن تجربه می‌کنند. بروز درد و سفتی مزمن از علائم درد گردن و دست‌های راست است که با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، علائم دیگری نیز امکان دارد که به وجود بیاید، به‌ویژه اگر که اعصاب نخاعی یا حتی نخاع در این بیماری درگیر شوند.

در صورتی‌که بیماری آرتروز به مقدار زیادی پیشرفت کند، بیمار درد گردن و دست‌ را تجربه می‌کند که برای درمان درد در گردن و یا دست‌های‌ راست خود و همین‌طور جلوگیری از بروز عوارض خطرناک آرتروز باید حتما به پزشک فوق‌ تخصص ارتوپدی مراجعه کند. معمولاً علائم و نشانه‌های آرتروز گردن شامل موارد زیر است.

  • افزایش درد گردن با میزان فعالیت فرد در طول روز و در حالت ایستاده
  • درد گردن فرد به دست‌ها یا بازوهای فرد سرایت می‌کند سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و ایجاد ضعف در دست‌ها، بازوها، پاها و همین‌طور انگشتان فرد
  • از دست دادن حالت تعادل، مشکل در راه رفتن و بروز حالت ضعف در پاها
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • ایجاد صدا هنگام حرکت در گردن
  • بروز سردرد شدید در فرد

روش تشخیص بیماری آرتروز گردن یا اسپوندیلوز

پزشک برای تشخیص عارضه آرتروز گردن ابتدا با پرسیدن برخی سوالات یک شرح حال از وضعیت بیمار تهیه می‌کند. پزشک این‌گونه متوجه می‌شود که بیماری بیمار از چه زمانی آغاز شده‌ است؟ میزان دردی که بیمار تحمل می‌کند به چه اندازه است و این درد به چه اندازه برای انجام فعالیت‌های روزانه بیمار اختلال ایجاد می‌کند؟ زمینه‌های سابق بیماری فرد چیست؟ این درد در کارهای روزمره بیمار چه اثرات بدی را می‌گذارد؟

در اقدام بعدی پزشک بیمار را مورد معاینه قرار می‌دهد و در هنگام معاینه به علائمی همچون طرز راه رفتن بیمار، مقدار نیروی عضلانی دست‌ها و پاها و همین‌طور احتمال لاغر شدن عضلات دست و پاها دقت فراوانی را می‌کند و بر روی مفاصل زانو و آرنج تاندون‌هایی را که عبور می‌کنند با چکش معاینه می‌کند و بدین طریق رفلکس‌های تاندونی بیمار را بررسی می‌کند و این‌گونه بیمار را به‌طور کامل معاینه می‌کند و در صورت نیاز پزشک به درمان درد گردن و دست راست انسان اقدام می‌کند.

در صورتی‌ که پزشک نتواند به عارضه بیمار پی ببرد تست‌های تشخیصی همچون تصویربرداری، توموگرافی کامپیوتری یا سی‌تی‌اسکن و ام آر آی یا تصویربرداری مغناطیسی را برای بیمار تجویز می‌کند. در روش درمانی ام آر آی از یک آهن‌ربای بزرگ یا امواج رادیویی استفاده می‌کند.

در واقع برای انجام ام آر آی بیمار را در یک آهن‌ربای بزرگ قرار می‌دهند و اتم‌های هیدروژن بدن فرد را همچون آهن‌رباهای کوچک در یک امتداد قرار می‌دهند. در ادامه امواج رادیوئی به بدن فرد وارد می‌شود و اتم‌های هیدروژنی که همچون آهن‌رباهای کوچک هستند را از جای خود منحرف می‌کنند و این امواج رادیویی را جذب می‌کند و یک تصویر از بدن بیمار بر اساس میزان جذب انرژی تولید می‌شود.

در ادامه امواج رادیویی قطع می‌شوند و اتم‌های هیدروژن می‌توانند به حالت اولیه خود برگردند و از خود انرژی ساطع کنند و این انرژی را به‌صورت یک تصویر توسط کامپیوتر تولید می‌نمایند.

دلایل ضروری درمان درد گردن و دست راست چیست؟

امروزه افراد زیادی کارهای روزمره خود را با استفاده از دست راستشان انجام می‌دهند، از این‌رو میزان آسیب‌پذیری دست‌های راست به‌طور معمول بیشتر از دست چپ است.

دست‌های انسان ساختار بسیار ظریف و درعین حال پیچیده‌ای را دارند که از ۲۷ استخوان تشکیل ‌شده اند و انسان قادر است که با استفاده از ماهیچه‌های دست خود کارهای دقیق و بسیار ماهرانه‌ای را انجام بدهد.

از این‌رو در صورت وجود هر گونه درد و آسیبی باید اقدامات لازم را برای درمان درد در گردن و یا دست راست خود انجام بدهند.

هنگامی‌که فرد دچار درد گردن می‌شود این درد می‌تواند به شانه و دستان راست کشیده شود. معمولاً درد در نواحی دست‌های راست کنار شانه و گردن علل خاصی را دارد که در ادامه این مقاله برخی از این علل و روش‌های درمان درد گردن و دست راست  بدن را برای شما بیان می‌کنیم.

  • تحریک اعصاب در ناحیه گردن و شانه: یکی از مهم‌ترین عللی که موجب درد و گردن و دست راست می‌شوند، تحریک اعصابی است که در ناحیه دست و کتف احساس می‌شوند.

ریشه‌های عصبی از میان مهره‌های گردنی خارج می‌شوند که پس‌از خروج از مهره‌ها به یکدیگر اتصال می‌یابند و شبکه‌ای عصبی به نام شبکه بازوئی را ایجاد می‌کنند. اعصابی که از این شبکه خارج می‌شوند، تمامی اندام‌های فوقانی را تحت کنترل خود درمی‌آورند.

  • هرنی یا فتق دیسک : هرنی و یا فتق دیسک بین‌ مهره‌ای گردنی و مشکلات شبکه بازویی نیز از علل تحریک اعصاب اندام‌های فوقانی است که موجب درد گردن و دست می‌شود.

گاهی اوقات از بین مهره‌های گردنی، ریشه‌های عصبی خارج می‌شوند که دیسک بین مهره سبب جابجا شدن این ریشه‌ها می‌شود و این فشار می‌تواند موجب تحریک اعصاب و درد دست و گردن شود.

  • فشار به اعصاب شبکه بازویی: گاهی اوقات در ناحیه شبکه بازوئی و اعصاب دست فشار وارد می‌شود. فشاری که توسط عضلات ناحیه گردن به این اعصاب وارد می‌شود، از شایع‌ترین علل فشار به اعصاب شبکه بازویی است.
  • فشار به اعصاب شبکه بازویی می‌تواند موجب فشار به گردن و کتف و همین‌طور دست راست شود که بیماران برای درمان درد در گردن و دستان راست خود باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک متخصص پس از معاینه به درمان درد موجود در گردن و یا دست راست تا انگشتان اقدام می‌کند

درد پشت گردن و دست راست

بسیاری از اوقات دردهایی که در ابتدا در دست راست احساس می‌شوند و سپس به کتف و پشت گردن نیز گسترش می‌یابند، به علت تحریک اعصاب در ناحیه گردن و شانه است.

چون همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، از بین مهره‌های گردن ریشه‌های عصبی خارج می‌شوند که بعد از خروج از مهره‌ها به یکدیگر اتصال می‌یابند و یک شبکه عصبی به نام شبکه بازوئی یا براکیال را تشکیل می‌دهند. درواقع اعصابی که از این شبکه خارج می‌شود، تمامی حس و حرکات همه اندام‌های فوقانی بدن را کنترل می‌کنند. رایج‌ترین علت تحریک اعصاب اندام فوقانی که باعث درد پشت گردن و یا دست راست می‌شود، هرنی و مشکلات شبکه بازوئی است.

اغلب اوقات ریشه‌های عصبی که از بین مهره‌های گردنی خارج می‌شوند، توسط دیسک بین مهره فشرده می‌شوند و این فشار می‌تواند باعث تحریک اعصاب و ایجاد احساس درد در پشت گردن و یا دست راست شود.

فشاری که به اعصاب شبکه بازویی وارد می‌شود با تحریک شدن اعصاب دست می‌تواند موجب احساس درد و بروز ناراحتی در گردن، شانه و دست راستش شود.

در بسیاری از اوقات از روش‌های غیر جراحی نیز برای درمان این عارضه استفاده می‌شود و یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به درمان درد در گردن و یا دست راست بدن کمک فراوانی کند، انجام دادن برخی از تمرینات و نرمش‌های خاص برای تقویت کردن عضلات گردن، شانه و دست راست و همینطور افزایش انعطاف‌پذیری این عضلات است.

بیماران برای درمان درد در گردن و یا دست راست خود باید همکاری متقابلی را با متخصص دست و گردن خود داشته باشند و از صبر و شکیبایی زیادی نیز برخوردار باشند.

از این‌رو بسیاری از بیماران درمان خود را مقداری مشکل می‌دانند. پزشک متخصص با توجه به مشاوره‌ی پزشکی که از بیمار می‌گیرد و معاینه‌ی او و همچنین استفاده از روش‌های تصویربرداری و همین‌طور نوار عصبی بیمار می‌تواند نوع عارضه‌ی بیمار را تشخیص بدهد و براساس نوع بیماری فرد و وضعیت جسمانی او بهترین تجویز را برای درمان بیماری انجام بدهد.

درمان درد گردن و دست راست انسان چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً هدف اصلی از درمان درد گردن و دست‌ راست انسان، جلوگیری از فشرده شدن اعصاب و بازیابی عملکرد اعصاب دست است.

در صورتی‌ که به درد گردن و یا دست‌ راست مبتلا هستید، برنامه درمانی شما شامل مواردی ضروری است که علائم و عوامل بیماری شما را به‌طور کامل در نظر می‌گیرد. بنابراین اولین اقدام برای درمان درد در گردن و یا دست‌ راست مراجعه نمودن به پزشک متخصص ارتوپدی است.

برخی از درمان درد گردن و دست راست تا انگشتان شامل استراحت نمودن، بی تحرکی گردن و استفاده از داروهایی همچون داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا تزریق نمودن کورتون مطابق نظر و توسط پزشک متخصص ارتوپدی است.

برای درد گردن و یا دست‌ راست داروهای شل کننده عضلات یا داروهای ضد درد نیز تجویز می‌شود و داروهای ضد تشنج امکان دارد که موجب آسیب دیدگی اعصاب شود.

از روش جراحی نیز برای درمان این دردها استفاده می‌شود که این روش‌های جراحی معمولاً شامل برداشتن استخوان، خار استخوان یا بافت دیسک است که می‌تواند موجب فشرده کردن اعصاب نخاعی شود و بیماری فرد را تحت درمان قرار بدهد.

روش‌های درمان درد گردن و دست راست تا انگشتان کدامند؟

پزشک بر اساس تشخیص خود و شدت بیماری و علائم فرد، درد گردن و دست شما را با استفاده از روش‌هایی که در ادامه مقاله گفته می‌شود تحت درمان قرار می‌دهد. پزشک با استفاده از ایجاد یک سری تغییرات در رژیم غذایی، تجویز داروها، فیزیوتراپی و در صورت لزوم با استفاده از روش جراحی برای درمان درد نواحی گردن و یا دست راست شما استفاده می‌کند.

  • رژیم غذائی: معمولاً رژیم غذایی خاصی برای درمان دردهای مرتبط با گردن و یا دست راست وجود ندارد. اما شما می‌توانید با مصرف بعضی از انواع مواد غذایی استخوان‌های خود را تقویت نمایید و از بیماری‌های مرتبط با استخوان جلوگیری کنید.

این مواد شامل اسیدهای چرب امگا ۳، کلسیم و ویتامین D است. مواد غذایی اندک و خاصی وجود دارند که غنی از امگا ۳ هستند که این مواد شامل روغن جگر ماهی، ماهی قزل‌آلا، دانه‌های کتان و سبزیجات برگ سبز هستند.

کلسیم جزو ضروری‌ترین مواد برای تقویت استخوان‌ها است که در شیر، پنیر و دانه‌های آفتاب‌گردان به میزان زیادی وجود دارد. ویتامین D نیز جزو ضروری‌ترین مواد برای تقویت استخوان‌ها است که برای تقویت و درمان درد گردن و دست ‌راست انسان بسیار مفید می‌باشد.

چون کمبود ویتامین D می‌تواند موجب بروز ضعف در عضلات و وارد شدن فشار بیشتری به مهره‌ها شود. بنابراین احتمال آرتروز گردن نیز افزایش می‌یابد. مصرف روزانه ویتامین D بین ۴۰۰-۸۰۰ Iu در روز است. نور خورشید و مواد غذایی زیر منابع غنی از ویتامین Dهستند

  • زرده تخم ‌مرغ
  • قارچ
  • آب پرتغال
  • جو دو سر
  • شیر سویا
  • غلات غنی شده
  • داروها: گاهی اوقات پزشک برای درمان درد در گردن و یا دست راست از چندین دارو برای رفع درد و التهاب بیمار استفاده می‌کند که این داروها شامل موارد زیر هستند.

قرص استامینوفن که برای رفع دردهای خفیف استفاده می‌شود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن که می‌توانند درد و تورم را برطرف کنند.

داروهای شل کننده عضلات مانند سیکلوبنزاپرین یا کاریزوپرولول که برای درمان اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود.

تسکین درد با استفاده از تزریق استروئیدها

  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی یکی از مؤثرترین روش‌های درمان درد است. فیزیوتراپی شامل درمان با روش‌های زیر است:

پزشک با استفاده از ماساژ که دربردارنده تمامی تکنیک‌های درمان و فشار کافی برای رسیدن به ساختارهای عمیق است می‌تواند درد گردن و یا دست راست بیمار را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

ماساژ درمانی برای افزایش جریان خون، کاهش اسپاسم عضلات، کاهش تورم و بهبود ترمیم طبیعی استفاده می‌شود.

بیمار با تحرک کافی با روش‌های دستی توصیه شده توسط فیزیوتراپ به‌آرامی  جابه‌جا می‌شود و محدوده طبیعی را بازیابی می‌کند و با روان کردن سطوح مفاصل موجب تسکین درد بیمار می‌شود.

فیزیوتراپ با استفاده از انتقال امواج صوتی توسط بافت موجب تحریک واکنش‌های شیمیایی بدن و افزایش روند بهبودی فرد می‌شود.

  • طب سوزنی : طب سوزنی نیز یکی از روش‌های درمانی مؤثر برای درد گردن و یا دستراست است که برای افزایش جریان انرژی جهت بهبود و تسکین درد بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

درد گردن یکی از دردهای طاقت‌فرسا برای انسان است و این درد می‌تواند به کتف و دست‌ راست نیز گسترش پیدا کند. شما برای درمان درد گردن و دست‌ راست خود باید به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عوارض جبران‌ناپذیر این اختلال جلوگیری کنید.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که دلیل درد گردن و یا دست‌ راست را برای شما به‌طور کامل بیان کنیم تا شما با شناخت این علل و استفاده از روش‌های درمانی مؤثر درد گردن و یا دست‌ راست خود را مورد درمان قرار بدهید و بتوانید به زندگی عادی و فعالیت‌های روزمره خود مجدداً بازگردید.

دیدگاهتان را بنویسید