علت درد دست چپ

بی شک همگی ما در برهه از زندگی خود دچار دست درد شده‌ایم. علت درد دست چپ می‌تواند از یک مشکل ساده چون آسیب دیدگی رباط باشد تا مسائل پیچیده‌تری چون حمله قلبی، آرتروز، تاندونیت و غیره. بی‌شک عدم توجه و درمان به موقع درد دست چپ می‌تواند منجر به پیامدهای ناگواری چون سکته قلبی، آرتروز زودرس دست، ناتوانی و ضعف اندام گردد.

در حقیقت دست درد می‌تواند به دلایل زیادی از تصادف گرفته تا بیماری‌های پیشرونده اتفاق بیفتد. اغلب می‌توان درد را برای کاهش علائم بیمار درمان کرد.

مرکز فوق تخصصی ارتوپدی ما با داشتن برترین پزشکان فوق تخصص دست، به روزترین تجهیزات تشخیصی و اتخاذ بهترین رویکردهای درمانی در رتبه نخست درمان درد‌های دست چپ قرار دارد.

علت درد دست چپ

علت درد دست چپ و علائم آن شامل چه مواردی است؟

علت درد دست چپ

دست درد چیزی بیش از دردی آزاردهنده است. سفتی و تورم همراه با دست درد می‌تواند قدرت و توانایی انجام کارهای معمولی مانند بستن دکمه‌های لباس را در بیمار کاهش دهد.

در حالی که درد در دست چپ می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، تنها چند بیماری مسئول اکثر دردهای دست هستند. برخی از علل درد نیازمند اقدام فوری پزشکی هستند در حالی که ممکن است بتوانید با خود مراقبتی دیگر عللدردرا تسکین دهید. علت درد دست چپ عبارتند از:

  • آرتروز
  • تاندونیت / انگشت ماشه‌ای
  • آسیب رباط
  • سندرم تونل کارپال
  • جراحات
  • کیست‌های گانگلیونی
  • پدیده رینود
  • اسکلرودرمی
  • حمله قلبی

علائم درد در دست چپ به طور معمول شامل مواردی چون دشواری در گرفتن اشیا با دستان، بی حسی یا درد دست‌ها، احساس “سوزن سوزن شدن” انگشتان دست، احساس تورم در انگشتان دست،  گزگز یا مور مور در انگشتان به خصوص انگشت شست و انگشت اشاره و وسط خواهد بود.

در صورت بروز هریک از این علائم در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت درد دست چپ در شما تشخیص داده شود.

حال به تفکیک هر یک از علل درد در دستان چپ را به تفصیل بیان می‌کنیم.

آرتروز

شایع‌ترین ناحیه از بدن که دچار بیماری آرتروز می‌شود، دست است. بروز آرتروز بخشی طبیعی از روند پیری است و شامل از بین رفتن غضروف مفاصل می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق افراد بالای 60 سال دارای علائم آرتروز در دستان خود هستند. علائم آرتروز حتی در موارد می‌توانند شدید باشند شامل:

  • درد و التهاب مفاصل
  • سفتی مفصل / یا محدودیت دامنه حرکتی
  • احساس ترق و تروق، تق تق و یا صدای سایش در مفاصل
  • در نهایت، مفاصل غیرتراز و احتمالاً تغییر شکل

استئوآرتریت شایع ترین نوع بیماری مفصلی است که دست را درگیر می‌کند. انواع دیگر نیز می‌توانند دست را درگیر کنند، از جمله آرتریت روماتوئیدکه یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود که در آن سیستم ایمنی بدن به پوشش مفاصل حمله می‌کند.

تاندونیت/انگشت ماشه‌ای

تاندونیت مورد دیگری است که به عنوان علت درد دست چپ شناخته می‌شود و شامل التهاب خود تاندون یا اطراف آن خواهد بود. این معضل بر نحوه حرکت دست‌ها و انگشتان بیمار تاثیر می‌گذارد و باعث درد و تورم در محل التهاب می‌شود. تاندونیت در اثر جراحات ناشی از یک حرکت تیز و ناگهانی یا حرکات تکراری بروز خواهد کرد.

گاهی، تاندون‌ها توده‌های سختی به نام ندول یا برآمدگی ایجاد می‌کنند که می‌توانید از طریق لمس پوست خود آن را احساس کنید. این برآمدگی‌ها با درگیر ساختن سایر ساختارهای دست منجر به خشک شدن انگشت بیمار حین حرکت  می‌شوند.

با آزادی تاندون، انگشت ناگهان رها می‌شود که به عنوان انگشت ماشه‌ای شناخته می‌شود. علت ایجاد گره‌ها هنوز شناخته نشده است، اما می‌تواند به برخی شرایط پزشکی مانند آرتریت روماتوئید و دیابت یا برخی حرکات شدید انگشتان مرتبط باشد.

آسیب رباط

دست هر فردی متشکل از 27 استخوان است که همگی بواسطه شبکه پیچیده‌ای از رباط‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند. هر نوع ضربه به دست می‌تواند عامل آسیب دیدگی یک یا چند رباط شده و باعث ایجاد مشکلاتی در انجام برخی فعالیت‌های ساده مانند خم کردن انگشتان، گرفتن اجسام یا نیشگون گرفتن گردد.

التیام آسیب‌های رباط دست احتمالاً تا ماه‌ها به طول بیانجامد، و غیرمعمول نخواهد بود که افراد مدت‌ طولانی بعد از آسیب همچنان متوجه تورم و سفتی شوند.

سندرم تونل کارپال

دیگر علت درد دست چپ سندرم تونل کارپال است. چندین عصب اصلی در دست وجود دارد که وظیفه حس دهی به دست را برعهده دارند و وقتی یکی از آنها آسیب ببیند یا فشرده شود (مثلاً در اثر التهاب)، می‌تواند درد زیادی ایجاد کند و عملکرد را کاهش دهد.

شایع‌ترین بیماری دست که شامل فشرده سازی عصب می‌شود، سندرم تونل کارپال است که با تحریک یا آسیب به عصب مدیان در مچ دست رخ می‌دهد.

سندرم تونل کارپال باعث دست درد می‌شود که می‌تواند دردناک باشد و با گزگز یا بی‌حسی در انگشتان دست و شست همراه باشد. مالیدن داخل مچ دست ممکن است باعث گزگز یا احساس الکتریکی عصبی نیز شود. درد همچنین می‌تواند به بازوی شما انتشار یابد و احتمالاً متوجه ضعف یا ناتوانی دست شوید.

این وضعیت اغلب به دلیل فشارهای مکرر، مانند تایپ زیاد، اسکن کردن مواد غذایی، یا استفاده از چکش ایجاد می‌شود. اعتقاد بر این است که وراثت نیز مانند سایر موارد دخیل در این امر نقش دارد.

سایر اعصاب دست نیز می‌توانند دچار فشردگی شوند که منجر به علائم در نواحی مختلف می‌شود. پیچ‌خوردگی عصب اولنار که از پشت مفصل آرنج عبور می‌کند، به سندرم تونل کوبیتال معروف است.

جراحات

دست در برابر بسیاری از آسیب‌ها، از جمله شکستگی استخوان و کشیدگی عضلات آسیب‌پذیر است. علل بالقوه صدمات دست بی‌پایان است – ممکن است انگشتان دست در اشیا گیر ‌کنند، دست‌ها ممکن است به درها کوبیده شوند، و در حین برخی ورزش‌ها حتی ممکن است دستتان لگدمال شود.

با توجه به اینکه در یک فضای کوچک تعداد بی شماری از استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌های کوچک وجود دارد، ممکن است با انواع شکستگی‌ها یا کشیدگی‌ها مواجه شوید که هر کدام علائم و محدودیت‌های عملکردی خاص خود را دارند. مهم است که پزشک متخصص ارتوپد آسیب‌های جدی را ارزیابی و درمان کند تا این آسیب‌ها به درستی بهبود یابند.

کیست‌های گانگلیونی

عامل دیگری که به عنوان علت درد دست چپ شناخته می‌شود، کیست گانگلیونی است. هر فردی در سرتاسر بدن خود مفاصل و غلاف تاندون دارد که به طور معمول حاوی مایع هستند.

کیست گانگلیون زمانی اتفاق می‌افتد که این مایع در کیسه‌ای جمع می‌شود که به صورت یک برآمدگی ظاهر می‌شود. این کیست‌ها اغلب در مچ دست ایجاد می‌شوند.

کیست‌های گانگلیون وقتی با ایجاد اختلال در حرکات طبیعی مفاصل و تاندون‌ها باعث درد می‌شوند. پیدایش این کیست‌ها به دو دلیل در دست رایج هستند:

دست‌ها از تعداد زیادی مفاصل و غلاف تاندون برخوردارند که ممکن است کیست‌ داخل آن تشکیل شوند.

آنها به راحتی روی دست‌ها قابل مشاهده‌اند، در حالی که در جاهای دیگر ممکن است پیدایش آنها مورد توجه نباشند.

علت کیست گانگلیون ناشناخته است، اما این کیست در زنان و بزرگسالان زیر 40 سال شایع‌تر است. افرادی که مچ دست‌هایشان فشار زیادی را متحمل می‌شود از جمله ژیمناست‌ها، مستعد ابتلا به این معضل هستند.

پدیده رینود

در پدیده رینود، که سندرم رینود نیز نامیده می‌شود، انگشتان دست و احتمالاً سایر اندام‌ها واکنش شدیدی به دمای سرد نشان خواهند داد. ممکن است وقتی انگشتان دچار سرما ‌شوند به رنگ آبی یا سفید درآیند و وقتی گرم می‌شوند قرمز روشن بشوند. برخی از افراد نبض، سوزن سوزن شدن یا تورم دردناکی را تجربه می‌کنند.

رینود به دلیل واکنش بیش از حد رگ‌های خونی در اندام‌های بیمار ایجاد می‌شود. در برخی موارد، این نشانه یک بیماری دیگر از جمله بیماری خودایمنی یا بافت همبند، کم کاری تیروئید، یا فیبرومیالژیا است.

اسکلرودرمی

دیگر علت درد دست چپ اسکلرودرمی است، این بیماری باعث سفت شدن پوست و سایر اندام‌ها می‌شود. این بیماری به‌ویژه دست‌ها و صورت را درگیر می‌کند و یکی از اولین علائم آن اغلب متورم و دردناک شدن عضلات و مفاصل دست است. این بیماری ممکن است به قسمت‌های خاصی از بدن محدود شود یا به طور گسترده گسترش یابد.

اسکلرودرمی شامل ناهنجاری‌های سیستم ایمنی، بافت‌های همبند و رگ‌های خونی کوچک است، اما علت اصلی این ناهنجاری‌ها هنوز شناخته نشده است.

مشکلات قلبی

علت درد بازوی چپ از علل خطرناکی است که به مشکلات و ناراحتی‌های قلبی مربوط است. هرگونه ناهنجاری، اختلال و مشکل قلبی و عروقی می‌تواند منجر به انتشار درد در دست چپ، فک، بازو و فشردگی قفسه سینه و غیره گردد.

در حقیقت به دلیل انسداد عروق کرونری ممکن است خونرسانی و به طبع اکسیژن رسانی به قلب کاهش یافته و همین مسئله منجر به بروز حمله قلبی و علت درد بازوی چپ باشد.

شایع ترین علت درد بازوی چپ حمله قلبی محسوب می‌شود. اعصابی که از قلب منشعب می‌شوند و اعصاب انشعابی از بازو به سلول‌های مغزی یکسانی سیگنال‌ دهی می‌کنند و در نتیجه مغز قادر به تفکیک منبع درد این دو نخواهد بود.

مشکلات دیسک

عامل دیگر در بروز درد در دست چپ می‌تواند به مشکلات مربوط به دیسک‌های بین مهره ای از جمله هرنی، فتق یا بیرون زدگی و یا پارگی دیسک بین مهره مرتبط باشد.

در حالت بیرون زدگی یا هرنی دیسک مواد داخل هسته مرکزی دیسک (مواد ژلاتینی) در مراحل حاد ممکن است از حلقه فیبری دور خود یا به طور کامل خارج شده و از بدنه دیسک جدا ‌شوند و یا در مراحل ابتدایی دیسک به رشته‌های عصبی داخل کانال نخاعی فشار ‌اورده اما از حلقه دیسک خارج نمی‌شود.

در حالت پارگی دیسک مواد ژلاتینی با خروج از حلقه فیبری و جدا شدن از بدن ممکن است به داخل کانال نخاعی وارد شود و به دلیل خاصیت اسیدی خود روی رشته‌های عصبی ایجاد مشکل نماید.

تنگی کانال نخاعی

در این حالت فاست‌ها یا مفاصل بین مهره‌ای با رشد بیش از حد می‌توانند به رشته‌های عصبی که داخل کانال نخاعی موجود می‌باشد، فشار آورده و آن‌ها را دچار مشکل سازند و درد در دستان چپ بوجود آورند. این مسئله معمولاً در اثر مشکلات ژنتیکی، بیماری مادرزادی همچون آکندروپلازی، افزایش سن ناشی از ساییدگی مفاصل، بیماری‌های روماتیسمی از جمله آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان و غیره خواهد بود.

تومورها

عامل دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم وجود تومورها یا همان رشد غیرطبیعی بافت در دست یا در مسیر اعصاب عبوری دست است که با فشار وارد کردن روی رشته‌های عصبی که حس را به دست منتقل می‌کنند می‌تواند علت درد دست چپ باشد.

نوروپاتی محیطی

شامل نوروپاتی دیابتی ناشی از افزایش قند خون، نوروپاتی الکلی ناشی از مصرف الکل، کمبود ویتامین ب 12، نوروپاتی ناشی از سوء تغذیه و کمبود برخی ویتامین‌ها، نروپاتی دارویی، ناروپاتی‌های ناشی از شیمی درمانی‌ها به دلیل وجود طلا در این داروها، نوروپاتی ناشی از مسمومیت با فلزات سنگینی چون طلا، جیوه، سرب و غیره

نحوه تشخیص علت درد دست چپ چگونه صورت می‌گیرد؟

پزشک متخصص ارتوپدی از ابزارهای مختلفی برای کشف علت درد دست چپ استفاده می‌کند. بیشتر اوقات، پزشک بیمار را معاینه کرده و سپس تصمیم می‌گیرد که چه آزمایش‌هایی برای تشخیص لازم است. اگر پزشک متخصص ارتوپدی دست بخواهد به ساختارهای داخل دست بیمار نگاهی بیندازد، ممکن است انجام آزمایشات ذیل را در دستور کار خود قرار دهد:

  • اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن (CT)
  • ام آر آی (MRI)

پزشک متخصص دست برای جستجوی عفونت یا نشانه‌های بیماری، ممکن است آزمایش‌های خون مختلفی را نیز تجویز کند، به‌ویژه برای نشانگرهای عفونت یا التهاب، مانند شمارش کامل خون (CBC)، میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR یا sed rate)، و پروتئین واکنشی- C (CRP).

علت درد دست چپ و راه‌های درمان آن

حال که با علت درد دست چپ آشنا شدیم ضروری است در خصوص درمان دردهای دست چپ نیز بیشتر بدانیم. در ادامه به رویکردهای درمانی مختلف درد در دست چپ اشاره کردیم:

اکثر مشکلات مرتبط با دست با چند درمان ساده پاسخ می‌دهند. حتی استخوان‌های شکسته در دست ممکن است با درمان ساده و غیرجراحی بهبود یابد.

با این حال، باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید تا اطمینان پیدا کنید که هیچ مشکلی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی از جمله فیزیوتراپی یا جراحی داشته باشد، وجود ندارد. به علاوه پزشک تشخیص خواهد داد که آیا بی‌حرکتی و استفاده از اسپلینت ضروری است یا خیر.

خودمراقبتی

هنگامی که دست دردتان اورژانسی نباشد، احتمالاً بخواهید از برخی اقدامات ساده برای کمک به کنترل درد و بهبود عملکرد استفاده کنید، از جمله این موارد خودمراقبتی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • استراحت: درد دست ناشی از یک آسیب جزئی، استفاده بیش از حد یا فشار مکرر اغلب با استراحت و کاهش التهاب برطرف می‌شود.
  • یخ: یخ می‌تواند التهاب و درد را به دلایل مختلف کاهش دهد.
  • گرما: مفاصل سفت و درد عضلات ممکن است در اثر گرما تسکین یافته و شل شوند.
  • داروهای بدون نسخه
  • رویکردهای پزشکی

در شرایطی که علائم دست درد با استراحت و یخ درمانی بهبود نیافت، بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. اگر در زمان عدم تحرک دست نیز، درد یا ناراحتی را تجربه می‌کنید و دامنه حرکتی دست، مچ و/یا انگشتان بیمار کاهش یافته است، همگی از شرایط ضروری برای مراجعه به یک پزشک متخصص است.

خودمراقبتی و دارو همیشه راه حلی برای درمان علت درد دست چپ نیست. برای برخی شرایط، پزشک متخصص احتمالاً موارد ذیل را توصیه کند:

  • اسپلینت: یک آتل یا بریس ساده ممکن است علائم را کاهش داده و از تشدید آن جلوگیری کند.
  • داروهای تجویزی: برخی از دردهای دست احتمالاً از تزریق کورتیکواستروئید، استروئیدهای خوراکی، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تجویزی یا مسکن‌های قوی‌تر سود ببرند.

اگر دست درد شما نتیجه یک بیماری سیستمیک مانند  آرتریت روماتوئید RA یا اسکلرودرمی باشد، درمان بیماری زمینه‌ای نیز احتمالا برای بهبود دست کمک کننده خواهد بود.

عمل جراحي

برخی از شرایط دست ممکن است با جراحی بهبود یابد، از جمله:

  • شکستگی‌های شدید
  • پارگی عضلات یا بافت همبند
  • سندرم تونل کارپال

در موارد شدید آرتریت در دست احتمالاً به جراحی تعویض مفصل نیاز داشته باشد.

قرص برای درد دست چپ

در بخش پیشین در مورد علت درد دست چپ و رویکردهای درمانی مرتبط با آن اطلاعاتی ارائه شده، در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد قرص مناسب درد در دست چپ بیشتر بدانیم. پزشک متخصص احتمالاً موارد ذیل را به عنوان قرص مخصوص علت درد بازوی چپ تجویز خواهد کرد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بدون نسخه  در دسترس هستند.

این قرص‌ها می‌توانند التهاب و درد را تسکین دهند و برای افرادی که مشکلات مرتبط با دست دارند یک انتخاب رایج است. احتمال دارد در برخی شرایط پزشک استامینوفن را به عنوان قرص برای درد دست چپ ترجیح دهد، این قرص درد را تسکین می‌دهد اما به کنترل التهاب کمک نمی‌کند.

درمان خانگی درد دست چپ

اکنون که در خصوص علت درد دست چپ اطلاعاتی کسب کردیم، قصد داریم در مورد درمان خانگی آن نیز بیشتر بدانیم. گاهی می‌توان در ابتدا آسیب‌های بافت نرم را با استفاده از پروتکل درمان خانگی درد دست چپ موسوم به استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع (RICE) درمان کرد. پروتکل RICE شامل موارد زیر است:

  • استراحت: دادن استراحت موقتی به ناحیه آسیب دیده و اجتناب از انجام فعالیتی که باعث آسیب شده است.
  • یخ: قراردادن یخ به مدت 20 دقیقه و چند بار در روز روی محل آسیب دیده. فرد می‌تواند از بسته‌های سرد یا کیسه‌های یخ زده سبزیجات استفاده کند و هرگز نباید یخ را مستقیماً روی پوست قرار داد.
  • فشرده سازی: بکارگیری باند فشاری برای جلوگیری از تورم و از دست دادن خون اضافی.
  • ارتفاع: قراردادن دست آسیب دیده بالاتر از قلب در حین استراحت به کاهش تورم کمک می‌کند.

اگر پروتکل RICE به عنوان درمان‌های خانگی درد در دست چپ به کاهش درد و تورم کمک نکرد، فرد باید با پزشک خود صحبت کند.

علت درد بازوی چپ

یک علت درد بازوی چپ را می‌توان به مشکلات قلبی و عروقی نسبت داد، هر زمان که درد بازوی چپ را تجربه کردید که مطمئن هستید در اثر آسیب به دست چپ شما بروز نکرده و به صورت اتفاقی و بدون هیچ دلیل مشخصی دچار بازو درد شدید حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

هرچند برای تشخیص دقیق علت درد بازوی چپ نیاز است حتما توسط پزشک معاینه شوید و شرایط بالینی شما به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در صورت رد کلیه احتمالات مشکلات قلبی پزشک به سراغ بررسی سایر علل می‌رود.

و کلام آخر

در مقاله حاضر سعی کردیم در خصوص علت درد دست چپ اطلاعاتی ارائه دهیم. سپس اقدام به ارائه درمان و درمان خانگی درد دست چپ پرداختیم و در مورد بهترین قرص برای درد دست چپ صحبت کردیم.

همانطور که پیشتر گفتیم علل مختلفی می‌تواند عامل درد در دست چپ باشند و ضروری است برای پیشگیری از بروز پیامدهای ناگوار مرتبط با دست درد ابتدا به حل این مشکلات بپردازیم.

علت درد در دست چپ می‌تواند ناشی از بیماری یا آسیبی باشد که بر هر یک از ساختارهای دست، از جمله استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، مفاصل، تاندون‌ها، رگ‌های خونی یا بافت‌های همبند تأثیر می‌گذارد.

مرکز تخصصی ارتوپدی ما با تجربه هزاران درمان موفقیت آمیز، دست درد و سال‌های فعالیت متمادی در تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات، بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مرتبط با دست با تکیه بر دانش پزشکان فوق تخصص و تجهیزات کلاس جهانی خود آماده است به کلیه افراد مبتلا به دست درد در جهت بهبودی کمک کند.

بدیهی است هرگونه سهل انگاری در تشخیص علت درد دست چپ و درمان به موقع و درست می‌تواند روند بهبودی را طولانی کرده و حتی در مواردی موجب مشکلات پایدار دست گردد.

دیدگاه خود را بنویسید