دکتر برای درد مچ دست

در عصر حاضر به دلیل تغییر سبک زندگی و ماهیت بسیاری از مشاغل در جوامع مدرن و با پیدایش انواع مختلفی از ابزارهای کاربردی (مانند گوشی‌های هوشمند، لپتاپ‌ها و …) که فعالیت بیش از پیش دست‌ها را می‌طلبند، بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به آن خصوصا مچ بسیار شیوع پیدا کرده‌، به طوری که درد مچ تبدیل یه یکی از شایع ترین مشکلات زندگی شده است. برای درمان چنین مشکلاتی مراجعه به دکتر برای درد مچ دست یا متخصص مچ دست ضروری است.

Doctor-wrist-pain

 

علائم درد در مچ دست

درد مچ دست علائم مختلفی دارد، هر یک از علائم درد در مچ دست متفاوت است. همچنین میزان و محل دقیق درد بستگی به علت درد در مچ دست شما دارد. درد مچ دست می تواند مبهم یا شدید باشد. برخی از علائم رایج درد مچ دست عبارتند از:

  • تورم قسمت های مختلف مچ دست
  • سوزن سوزن شدن دست
  • مچ دست هنگام حرکت صدا تولید می کند
  • سنگینی بیش از اندازه در هنگام نگه داشتن اجسام
  • بی حسی شدن قسمت های مختلف دست
  • افزایش تب همراه با درد مچ
  • التهاب مچ دست همراه با قرمزی

در ابتدای درد، تنها با حرکت مچ دست احساس می شود. سپس به مرور زمان این درد در همه شرایط حتی در حالت استراحت نیز بروز پیدا می کند. بهتر است با شروع درد های مچ دست به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا قبل از درد های شدید درمان شوید.

مراجعه به دکتر برای درد مچ دست

همانطور که پیشتر گفتیم بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به دست خصوصا ناحیه مچ دست بسیار رایج شده‌اند و اکثر افراد جامعه در سنین مختلف درد مچ را تجربه می‌کنند. عوامل مختلفی هستند که این دردها را ایجاد می‌کنند.

عامل ایجاد کننده این دردها می‌تواند یک بیماری حاد یا مزمن در ساختمان مچ باشد و یا یک عارضه یا بیماری زمینه‌ای دیگر که به صورت غیرمستقیم بر روی مچ و اعضا و جوارح آن اثر می‌گذارد.

همچنین این دردها صرفا به معنای وجود یک عارضه یا بیماری نمی‌باشند بلکه در بسیاری مواقع درد موقتی بوده و فقط عکس العملی به یک فشار یا آسیب بسیار خفیف می‌باشد که به راحتی قابل درمان یا تسکین است.

اما چه این درد خفیف یا شدید باشد و یا زودگذر یا طولانی مدت باشد، حتما باید از علت بروز و ریشه آن آگاه شد تا اگر بیماری یا آسیب جدی فرد را تهدید می‌کند سریعا برای پیشگیری و درمان آن اقدام کرد.

برخی از این بیماری‌ها به قدری می‌توانند جدی شوند که کیفیت زندگی افراد را به جد تحت تاثیر خود قرار دهند. در این مقاله سعی داریم ابتدا ریشه و علت بروز این دردها و بیماری‌ها را معرفی کرده تا دریابیم چگونه از مچ بیشتر مراقبت کنیم و سپس یاد می‌گیریم که بسته به ریشه و عامل ایجاد کننده درد بهتر است به کدام دکتر برای درد مچ دست خودمان مراجعه کنیم.

شاید این پرسش پیش بیاید که به کدام دکتر برای درد مچ دست خودمان مراجعه کنیم، در جواب این پرسش می‌توان گفت که اگر در مچ دست‌های خود احساس درد می‌کنید ابتدا باید به پیش یک متخصص دست مراجعه کنید تا با معاینه بالینی و درصورت نیاز آزمایش‌های تشخیصی دقیق‌تر (نظیر ام آر آی، عکس رادیولوژی، آزمایش خون، سی تی اسکن، اولتراسوند و … ) ریشه و علت اصلی درد مچ شما را پیدا کند.

در اکثر مواقع بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران برای درمان درد مچ شما اقدامات لازم و کافی را انجام می‌دهد مگر آنکه ریشه اصلی درد خارج از تخصص وی باشد که در صورت نیاز شما را به سایر متخصصین ارجاع می‌دهد.

ساختمان مچ از دید دکتر برای درد مچ دست

مچ انسان از به هم پیوستن هشت استخوان کوچک به نام‌های استخوان اسکافوئید، استخوان لونیت، استخوان تریکوئتروم، استخوان پیزیفورم، استخوان تراپزیوم، استخوان تراپزوئید، استخوان کپیتیت و استخوان همیت تشکیل شده است.

این هشت استخوان را استخوان‌های کارپال نیز می‌نامند که دو استخوان بزرگ ساعد دست (استخوان‌های زند زیرین یا اولنا و زند زبرین یا رادیوس) را به کف دست متصل می‌کنند. مابین استخوان‌های ساعد دست و هشت استخوان کارپال، مفصل مچ ‌قرار گرفته است.

مانند سایر اندام‌های حرکتی دیگر، مچ نیز توسط تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات شکل گیری و تثبیت شده‌اند به گونه‌ای که رباط‌ها استخوان‌های دوطرف مفصل را به یکدیگر متصل کرده و تاندون‌‌ها نیز عضلات را به استخوان‌ها وصله کرده اند. اعصاب و عروق انگشتان و کف دست نیز از میان مچ عبور کرده اند.

بیماری‌های مچ از دید دکتر برای درد مچ دست

اکنون که به طور کلی با ساختمان مچ و اعضا و جوارح داخل آن آشنا شده ایم، در می‌یابیم که وارد شدن هر آسیب یا فشاری به یکی از این اعضا می‌تواند منجر به بروز حس درد در مچ‌ها بشود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم این دردها هم می‌توانند به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم مربوط به یک بیماری باشند و هم یک آسیب خفیف و زودگذر.

از این رو برای آن که بهتر و دقیق‌تر بدانیم به کدام دکتر برای درد مچ دست خودمان مراجعه کنیم، با انواع عواملی که می‌توانند موجب این درد شوند آشنا می‌شویم:

الف) بیماری‌ها و دردهای ناشی از آسیب دیدن استخوان‌های مچ دست

برای آنکه دریابیم مناسب‌ترین دکتر برای درد مچ دست که ناشی از آسیب دیدن استخوان‌های مچ است چه دکتری می‌باشد، ابتدا بیماری‌ها و آسیب‌های شایع استخوان‌های مچ را بررسی می‌کنیم:

* شکستگی یا مو برداشتن استخوان‌‌: همانطور که می‌دانیم ساختمان مچ دارای تعداد زیادی استخوان می‌باشد، ممکن است دردی که در مچ خود احساس می‌کنید ناشی از شکستن یا مو برداشتن یک یا تعدادی از این استخوان‌ها باشد.

  • شکستگی یا مو برداشتن استخوان‌‌های مچ (هشت استخوان کارپال مچ)
  • شکستگی یا مو برداشتن استخوان‌‌های ساعد دست (سر انتهایی استخوان‌های اولنا و رادیوس)
  • شکستگی یا مو برداشتن استخوان‌‌های متاکارپال کف دست (استخوان‌های مابین انگشتان دست و استخوان‌های کارپال مچ)

* شکستگی دررفتگی استخوان: در بیشتر مواقع شکستگی استخوان‌های مچ همراه با دررفتگی آن اتفاق می‌افتد چرا که این استخوان‌ها توسط رباط‌ها به یکدیگر متصل هستند، با بروز آسیب و شکستگی ناشی از آن فشار زیادی بر این رباط‌ها وارد شده و با جا به جا شدن این رباط‌ها استخوان‌های متصل به آن‌ها نیز جا به جا می‌شوند.

  • این شکستگی دررفتگی استخوان معمولا در محل اتصال استخوان‌های ساعد و استخوان‌های کارپال مچ رخ می‌دهد.

از مهم‌ترین و شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم شکستگی یا دررفتگی استخوان‌های مچ می‌توان به مواردی همچون تورم و باد کردن مچ، کبودی موضع، دردناک بودن حرکات دست و حساسیت به لمس اشاره کرد.

* اختلال یا بیماری کین باخ استخوان مچ دست

  • این بیماری در حقیقت یک اختلال است که در آن خونرسانی به یکی از استخوان‌های هشت گانه کارپال مچ (استخوان لونیت) به خوبی انجام نمی‌شود که طی آن استخوان لونیت به مرور دچار استئونکروز یا مردگی شده و با محدود کردن و خشک کردن حرکت مچ تولید درد و گاها آرتروز می‌کند. علت اصلی این اختلال هنوز مشخص نیست ولی شکل‌گیری این اختلال می‌تواند ارتباط مستقیمی با آسیب‌های مچ داشته باشد.

ب) بیماری‌ها و دردهای ناشی از آسیب دیدن تاندون‌های مچ دست

برای آنکه دریابیم مناسب‌ترین دکتر برای درد مچ دست که ناشی از آسیب دیدن تاندون‌های مچ است چه دکتری می‌باشد، ابتدا بیماری‌ها و آسیب‌های شایع تاندون‌های مچ را بررسی می‌کنیم:

* کشیدگی تاندون‌ها

  • کشیدگی تاندون‌های مچ در اثر بلند کردن اجسام سنگین یا پیچ خوردن مچ و یا برخورد شدید و ناگهانی جسمی همچون توپ یا غیره به مچ و یا انجام ورزش‌های سنگین و غیر اصولی و غیره و همگی می‌توانند تاندون‌ها را در معرض خطر کشیدگی قرار دهند و درد ناشی از آن (اساس کار تاندون‌ها انبساط و انقباض متوالی می‌باشد اما اگر فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود بیش از حد تحمل آن‌ها باشد و یا فشار زیادی به طور ناگهانی به آن‌ها وارد شود، تاندون‌ها دچار کشیدگی و درد می‌شوند)

* تاندونیت (التهاب یا عفونت تاندون‌های دست)

  • در اثر استفاده مکرر و بیش از اندازه از تاندون‌های مچ، این تاندون‌ها به مرور دچار آسیب و التهاب می‌شوند که به این وضعیت تاندونیت می‌گویند.

تاندونیت در حقیقت از انجام فعالیت‌های تکرار شونده و تناوبی تاندون ایجاد می‌شود که اگر کنترل و درمان نشود در حین استفاده از دست می‌تواند حتی به پاره شدن ناگهانی یا تدریجی نیز ختم شود. تاندون‌های مچ دستان بیشتر از سایر تاندون‌های دست در معرض تاندونیت می‌باشند.

* پارگی تاندون‌ها

  • معمولا خیلی کم اتفاق می‌افتد که تاندون‌های دست دچار پارگی نگهانی شوند، اما در آسیب‌های ورزشی یا بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین که فشار بسیار قابل توجهی به صورت ناگهانی بر دست وارد می‌شود این اتفاق امکان پذیر است.

پارگی تاندون‌ها به سه شکل ممکن است رخ دهد، پارگی کامل یا پارگی ناقص و پارگی‌های متعدد در سطح تاندون در مقیاس بسیار کوچک (اگر تاندون به صورت کامل پاره شود عملکرد دست به کلی مختل می‌شود)

ج) بیماری‌ها و دردهای ناشی از آسیب دیدگی مفاصل مچ دست

برای آنکه دریابیم مناسب‌ترین دکتر برای درد مچ دست که ناشی از آسیب دیدن مفاصل مچ است چه دکتری می‌باشد، ابتدا بیماری‌ها و آسیب‌های شایع مفاصل مچ را بررسی می‌کنیم:

* بیماری آرتروز (یا همان استئو آرتریت مفصل)

  • آرتروز یکی از شایع ترین بیماری‌های مفاصل بدن می‌باشد که امروزه به دلیل سبک زندگی غلط سن ابتلا به آن به شدت کاهش یافته است. آرتروز یا استئو آرتریت فرسایش و آسیب دیدگی غضروف مفصل می‌باشد که به صورت تدریج اتفاق می‌افتد.

درون مفصل مچ، غضروف همچون یک واشر در مابین استخوان‌های مچ و استخوان‌های ساعد دست قرار گرفته تا آز سایش و ایجاد تنش بین این دو جلوگیری کند.

زمانی که به صورت غیراصولی یا تحت فشار زیاد از مفصل مچ دستمان استفاده می‌کنیم، این غصروف به مرور آسیب دیده و ساییده و تخریب می‌شود اما خود بدن آسیب‌های وارد بر غضروف را درمان و آن را باز سازی می‌کند.

آرتروز یا استئو آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر بدن قادر به بازسازی این غضروف نبوده و در گذر زمان غضروف روندی تخریبی را طی می‌کند. این عارضه می‌تواند بسار دردناک و در مراحل پیشرفته خود عاملی در مختل کردن حرکات مچ شود. متاسفانه آرتروز درمان قطعی نداشته ولی می‌توان روند آن را کنترل کرد و عوارض آن را کاهش داد.

* بیماری آرتریت روماتوئید (یا همان روماتیسم مفصلی)

  • بیماری آرتریت روماتوئید که به آن روماتیسم مفصلی نیز می‌گویند، مشابه آرتروز مچ دست موجب تخریب تدریجی غضروف مفصل مچ می‌شود با این تفاوت که عامل اصلی این تخریب یک بیماری زمینه‌ای دیگر به نام مشکل خود ایمنی می‌باشد که طی آن سلول‌های بدن به غضروف حمله کرده و آن را تخریب می‌کنند. این بیماری هم درمان قطعی نداشته و فقط می‌توان آن را کنترل کرد.

د) بیماری‌ها و دردهای ناشی از آسیب دیدن رباط‌های مچ دست

برای آنکه دریابیم مناسب‌ترین دکتر برای درد مچ دست که ناشی از آسیب دیدن رباط‌های مچ است چه دکتری می‌باشد، ابتدا بیماری‌ها و آسیب‌های شایع رباط‌های مچ را بررسی می‌کنیم:

* رگ به رگ شدن یا پیچ خوردن رباط‌های مچ دست

  • از آنجایی که رباط‌های مچ دست، استخوان‌های دو طرف مفصل مچ (استخوان‌های اولنا و رادیوس ساعد و استخوان‌های کارپال مچ) را به هم وصل می‌کنند، در صورت حرکت شدید یا غیر اصولی مچ امکان پیچ خوردن در آن‌ها وجود دارد.

پیچ خوردن مچ دست که در اصطلاح عامیانه به آن رگ به رگ شدن هم می‌گویند در حقیقت نوعی کشیدگی در رباط است که منجربه ایجاد التهاب و تنش و در نتیجه بروز درد در آن می‌شود. پیچ خوردگی در رباط مچ نسبتا کم‌تر از پیچ خوردگی رباط مچ پا اتفاق می‌افتد.

* کشیدگی یا پارگی رباط‌های مچ دست

  • معمولا کم پیش می‌آید که رباط‌های مچ دست دچار پارگی یا کشیدگی شدید شوند مگر تحت تاثیر برخورد یک ضربه شدید یا وارد شدن یک فشار سنگین و بیش از حد بر مچ که در اثر رخ دادن یک حادثه جدی یا انجام ورزش‌های سنگین تحمیل شده باشند.

اما همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، گاهی در مواقعی که استخوان‌های مچ دچار شکستگی می‌شوند نیز با دررفتگی استخوان‌ها، رباط‌ها نیز دچار کشیدگی می‌شوند.

و) بیماری‌ها و دردهای ناشی از آسیب دیدن اعصاب مچ دست

برای آنکه دریابیم مناسب‌ترین دکتر برای درد مچ دست که ناشی از آسیب دیدن اعصاب مچ است چه دکتری می‌باشد، ابتدا بیماری‌ها و آسیب‌های شایع اعصاب مچ را بررسی می‌کنیم:

* عارضه سندرم تونل کارپال

  • همانطور که پیشتر گفتیم، در مچ ما هشت استخوان وجود دارند که به آن‌ها استخوان‌های کارپال می‌گویند. اطراف این استخوان‌ها را رباط‌های مچ احاطه کرده‌اند، این استخوان‌ها و رباط‌ها نسبت به یکدیگر به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که مابین آنها یک فضای تونلی شکل به وجود آمده است.

این فضا را تونل کارپال می‌نامند که محل عبور اعصاب، عروق کف دست و انگشتان می‌باشد. یکی از اعصابی که از داخل تونل کارپال عبور می‌کند عصب مدین نام دارد، سندروم تونل کارپال در حقیقت گیر افتادگی و تحت فشار قرار گرفتن این عصب توسط تونل کارپال می‌باشد که به دلایل مختلفی رخ داده و موجب احساس درد و سوزش در مچ می شود.

* بیماری تنوسینوویت دکوروین

  • انگشتان دست نیز دارای اعصاب هستند که بعضا به دلایل مختلفی از جمله التهاب بافت‌های اطراف این اعصاب نظیر تاندون‌ها، تحت فشار قرار گرفته و دردناک می‌شوند. بیماری تنوسینوویت دکوروین هم در حقیقت تحت فشار قرار گرفتن عصب شست دست می‌باشد، تاندون‌هایی که به انگشت شست متصل هستند بعضا (به دلیل آسیب دیدگی ناشی از حرکات پرفشار و تکرار شوند مچ) دچار التهاب شده و با ورم کردن بر روی عصب مجاور خود فشار می‌آورند.

از مهم‌ترین علائم این عارضه می‌توان به  درد و سوزن سوزن شدن انگشت شست که گاها تا مچ احساس می‌شود و همچنین محدودیت حرکتی ناشی از درد مچ اشاره کرد. (این بیماری هرچه زودتر تشخیص داده شده و برای درمان آن اقدام شود، نتیجه بهتری حاصل می‌شود)

* دیسک گردن

  • همان طور که می‌دانیم اعصاب دست مانند اعصاب سایر اندام‌ها از مغز منشعب شده و با عبور از گردن به دستان متصل می‌شوند.

از آنجایی که این اعصاب از کنار مهره‌ها و دیسک‌های گردن عبور کرده اند، افرادی که دچار دیسک گردن یا مشکلات مشابه هستند بعضا از احساس درد در شانه‌ها و دستان خود شکایت دارند چرا که دیسک‌های بیرون زده بر روی اعصاب دست فشار آورده و تولید درد می‌کنند، این درد تیر کشنده گاها تا مچ دستان نیز امتداد پیدا می‌کند.

* مشکلات قلبی

  • گاها مشکلات قلبی خصوصا حمله‌های قلبی با درد دست چپ در ارتباط می‌باشند، چرا که اعصاب دست چپ و اعصاب قلب هر دو از یک ناحیه مشابه از مغز به سمت قلب و دست منشعب شده‌اند و گاها درد ناشی از بعضی مشکلات قلبی (همچون حملات قلبی).

در دست چپ احساس می‌شوند که بعضا تا مچ دستان نیز امتداد می‌یابند. بنابراین یکی از گزینه‌هایی که می‌توان درد دست و مچ را به آن مرتبط دانست، مشکلات و حملات قلبی است. (خصوصا اگر این درد در دست چپ اتفاق بیافتد و با تنگی نفس یا درد قفسه سینه یا غیرعادی شدن ضربان قلب همراه باشد، که در این صورت بسیار خطرناک بوده و باید سریعا به یک مرکز درمانی مجهز یا اورژانس مراجعه کرد)

* نوروپاتی عصب‌های محیطی دست

  • نتیجه این بیماری آسیب دیدن اعصاب محیطی دست و درگیر شدن آن‌ها با سایر بافت‌های مجاور خود می‌باشد، همچون مواردی که در بالا ذکر کردیم، اما تفاوت اصلی در آن است که نوروپاتی عصب‌های محیطی دست به طور غیر مستقیم و توسط اختلالات و بیماری‌های زمینه دیگر همچون (دیابت، کاهش ویتامین B12، مسمویت با جیوه، مصرف زیاد الکل، بیماری‌های عفونی و کلیوی، کمبود ویتامینE و غیره) ایجاد می‌شود.

شایع ترین و مهم‌ترین علائم نوروپاتی عصب‌های محیطی دست بی‌حسی انگشتان دست و پا و کاهش حس لامسه، سوزش و سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا و درد می‌باشد.

* عفونت عصب‌های دست

  • گاهی اوقات علت درد می‌تواند در اثر عفونت ناشی از ویروس‌ها یا باکتری‌هایی باشد که به صورت مستقیم به اعصاب محیطی دست آسیب می‌رسانند و ایجاد نوروپاتی‌های محیطی می‌کنند. همچون ویروس‌های‌ زونا یا واریسلا زوستر، اپشتین بار، اچ آی وی و باکتری‌هایی همچون لایم.

* بیماری‌ها و اختلالات سیستم ایمنی (خود ایمنی)

  • همچنین بیماری‌های سیستم ایمنی و اختلالات خود ایمنی همچون لوپوس و آرتریت روماتوئید با آسیب رساندن به اعصاب محیطی باعث احساس درد می‌شوند.

* آسیب فیزیکی به عصب‌های دست

  • گاهی اوقات نیز ممکن است اعصاب دست به صورت مستقیم در طی یک حادثه آسیب دیده باشند و از خود درد بروز دهند.

ه) بیماری‌ها و دردهای ناشی از آسیب دیدن عضلات مچ دست

برای آنکه دریابیم مناسب‌ترین دکتر برای درد مچ دست که ناشی از آسیب دیدن عضلات مچ است چه دکتری می‌باشد، ابتدا بیماری‌ها و آسیب‌های شایع عضلات مچ را بررسی می‌کنیم:

* کشیدگی، جراحت، پارگی عضلات دست

  • احتمال آنکه درد مچ ناشی از آسیب دیدگی عضلات دست باشد بسیار کم می‌باشد، اما عضلات دست هم ممکن است طی فشار و فعالیت‌های سنگین یا اسیب‌های ورزشی دچار جراحت، کشیدگی و یا پارگی شوند.
  • همچنین کوفتگی عضلات نیز یکی از شایع‌ترین عوارض ورزش‌های سنگین در میان ورزشکاران است.

ن) بیماری‌ها و دردهای ناشی از آسیب دیدن عروق مچ دست

  • همچون عضلات دست احتمال آنکه درد مچ ناشی از آسیب دیدگی عروق دست باشد هم بسیار کم می‌باشد، اما امکان پذیر است.

ی) دردهای ناشی از سایر بیماری‌ها

* علاوه بر تمام مواردی که پیشتر به آن اشاره کردیم، برخی بیماری‌های دیگر هستند که می‌توانند موجب بروز احساس درد در مچ دست‌های ما بشوند، بیماری‌هایی همچون اختلالات تیروئید، دیابت، کیست‌های خوش خیم مانند کیست گانگلیون در مچ، کیست‌های استخوان یا مفاصل، اعتیاد و …

تشخیص و درمان درد مچ دست

همانطور که گفتیم، در صورت احساس درد در مچ خود بهتر است ابتدا به یک متخصص ارتوپدی (خصوصا فوق تخصص مچ دست در تهران) مراجعه کنیم تا او با معاینه بالینی و آزمایش‌های تشخیصی دقیق‌تر، ریشه و علت اصلی درد مچ شما را پیدا کند. با توجه به ریشه و علت بروز درد دستمان می‌توانیم تصمیم بگیریم که به کدام دکتر برای درد مچ دست مراجعه کنیم:

* اگر ریشه درد استخوان‌ها باشند، به کدام دکتر برای درد مچ دست و درمان آن مراجعه کنیم؟

  • اگر درد، حاصل از وقوع شکستگی یا دررفتگی در استخوان‌های مچ باشد، خود پزشک ارتوپد با جا انداختن استخوانی که از محل خود خارج شده و سپس شکسته بندی کردن و ثابت نگه داشتن آن توسط گچ یا بریس (مچ بندهای طبی) اقدام به درمان می‌کند.

همچنین ممکن است برای کاهش درد و التهاب و رفع مایعات جمع شده در موضع شکستگی، برای بیمار دارو‌های ضد التهابی را تجویز کند.

  • ممکن است در بعضی حوادث شدت آسیب دیدگی و شکستگی به قدری زیاد باشد که پزشک متخصص ارتوپد (فوق تخصص مچ دست در تهران) اعمال جراحی را به بیمار خود توصیه کند، که در این صورت به یک جراح متخصص ارتوپد ارجاء داده می‌شود.
  • اگر عامل درد بیماری کین باخ مچ باشد، متخصص ارتوپد بسته به مقدار پیشرفت بیماری، بیمار خود را به متخصصین فیزیوتراپیست یا جراحان ارتوپد ارجاع می‌دهد.

اگر بیماری در وضعیت خفیف باشد (استخوان لونیت هنوز نمرده ولی دردناک است) با هدف خونرسانی و برداشتن فشار از روی استخوان لونیت مچ به کمک روش‌های فیزیوتراپی (مگنت تراپی، امواج الکترومغناطیس، الکترو تراپی، تمرینات و ورزش‌های مخصوص مچ و …) اقدام به توانبخشی در مچ و کمک به درمان بیماری می‌کنند.

  • اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشد (ولی هنوز استخوان لونیت نمرده باشد) جراح ارتوپد با کمک اعمال جراحی بخصوصی (پیوند استخوانی، کشش مفصلی، کوتاه کردن استخوان زند دست، سلول‌های بنیادی و …) اقدام به خونرسانی به استخوان لونیت می‌کند تا از مرگ آن پیشگیری کند و اگر استخوان لونیت مرده باشد و شروع به تخریب کرده باشد راهی جز تخلیه استخوان و استفاده از جایگزین برای آن نیست.

(در نوعی از جراحی با پیوند زدن و متصل کردن استخوان‌های پیرامونی لونیت به یکدیگر اقدام به جایگرین کردن و تثبیت ساختمان مچ دست می‌کنند که در این حالت حرکات مچ مقداری محدود می‌شود)

* اگر ریشه درد تاندون‌ها باشند، به کدام دکتر برای درد مچ دست و درمان آن مراجعه کنیم؟

  • اگر درد ناشی از کشیدگی، تاندونیت یا پارگی تاندون‌های مچ باشد پزشک ارتوپد خود اقدام به درمان آن می‌کند. پزشک ارتوپد (فوق تخصص مچ دست در تهران) بسته به وضعیت بیمار، یک یا چند مورد از رویکرد‌های درمانی مقابل را در دستور کار خود قرار می‌دهد:

ثابت کردن مچ به کمک مچ بند‌های طبی و استراحت مطلق، تجویز داروهای مسکن و ضدالتهابی غیر استروئیدی، تزریق استروئید‌هایی نظیر کورتیزول، تجویز جلسات فیزیوتراپی یا آموزش ورزش‌های بخصوص (که توسط متخصصین تراپیست انجام می‌شود) و در موارد حاد تر که تاندون به کلی پاره شده باشد اعمال جراحی مورد نیاز است که در اینصورت بیمار به یک جراح متخصص ارتوپد یا مرکز تخصصی دست ایران ارجاع داده می‌شود.

* اگر ریشه درد مفاصل باشند، به کدام دکتر برای درد مچ دست و درمان آن مراجعه کنیم؟

  • متخصص ارتوپد بهترین کسی است که می‌تواند آرتروز مفاصل بدن را تشخیص دهد، و متناسب با محل شکل گیری این بیماری بهترین رویکرد درمانی را برای بیمار تجویز کند.

اگر درد مچ ناشی از آسیب دیدگی مفصل مچ باشد ابتدا باید مشخص شود عامل این آسیب دیدگی غضروف مفصل در اثر سایش یا ضربه است (یعنی آرتروز یا استئو آرتریت) و یا در اثر یک بیماری زمینه‌ای دیگر همچون بیماری خود ایمنی یا غیره (یعنی آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی)، زیرا بسته به ریشه بیماری درمان آن متفاوت است.

  • در حالت کلی افرادی که دچار آسیب مفصل می‌شوند اگر بیماری در وضعیت خفیف باشد با تغییر سبک زندگی انجام ورزش‌های فیزیوتراپی، آب درمانی، استراحت بیشتر و مصرف دارو قابل کنترل است.

اما اگر آسیب مفصل جدی یا بیماری در وضعیت پیشرفته باشد علاوه بر اقدامات فوق، ممکن است پزشک، جراحی را نیز در دستور کار خود قرار دهد. این جراحی می‌تواند برداشت یا تغییر شکل بخشی از مفصل یا تعویض کلی آن باشد که معمولا برای مفصل مچ وضعیتی نادر و غیر محتمل می‌باشد.

* اگر ریشه درد رباط‌ها باشند، به کدام دکتر برای درد مچ دست و درمان آن مراجعه کنیم؟

  • همچون تاندون‌ها، برای درمان کشیدگی و پارگی و پیچ خوردگی رباط‌های دست، متخصص ارتوپد (فوق تخصص مچ دست در تهران) یک یا چند مورد از اقدامات روبرو را در دستور کار خود قرار می‌دهد: ثابت کردن مچ، استراحت، تجویز داروهای مسکن و ضدالتهابی غیراستروئیدی، تزریق استروئید‌ها، فیزیوتراپی و ورزش‌، اعمال جراحی.

* اگر ریشه درد اعصاب باشند، به کدام دکتر برای درد مچ دست و درمان آن مراجعه کنیم؟

  • سندروم تونل کارپال: متخصص ارتوپد ابتدا دارو‌های مسکن را به همراه اسپلینت‌های مچ (مچ بند‌های طبی و اصلاحی) و یا جلسات فیزیوتراپی و ورزش‌های بخصوص (با هدف اصلاح وضعیت مچ) و یا تزریق دارو‌های استروئید را تجویز می‌کند و اگر به کمک این درمان‌های غیرتهاجمی بهبودی حاصل نشد اعمال جراحی (با هدف برداشتن فشار از عصب مدین مچ) را توصیه می‌کند.
  • تنسینوویت دکورون: درمان این بیماری هم ابتدا با روش‌های غیر تهاجمی (داروهای ضدالتهاب و ضددرد، فیزیوتراپی، اسپلینت انگشت شست، تزریق استروئید و …) آغاز شده و در صورت عدم بهبودی اعمال جراحی تجویز می‌شوند.
  • اگر عامل درد مشکلات قلبی یا دیسک گردن، آسیب‌های عصبی یا نوروپاتی‌های عصبی، عفونت‌های عصبی تشخیص داده شود، پزشک ارتوپد بیمار را به ترتیب به متخصصین قلب و عروق، مغز و اعصاب، فوق تخصص نوروپاتی ارجاع می‌دهد.

* اگر ریشه درد عضلات باشند، به کدام دکتر برای درد مچ دست و درمان آن مراجعه کنیم؟

  • مشکلات و آسیب‌های ورزشی و غیر ورزشی که به عضلات وارد می‌شوند، توسط خود متخصصین ارتوپدی درمان می‌شوند. همچنین فوق تخصص آسیب‌های ورزشی نیز از فلوشیپ‌های تخصصی ارتوپدی می‌باشد که در همین زمینه فعالیت و طبابت می‌کنند.

مراجعه به بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران

برای آسیب‌های مچ ضروری است به بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران که به خوبی با ساختار مچ و عروق و اعصاب آن آگاهی دارد و نسبت به کلیه آسیب‌ها، بیماری‌ها و مشکلات دست به خوبی واقف است مراجعه کرد.

برای شناسایی بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران ضروری است به سوابق درمانی پزشک متخصص ارتوپد، درمان‌های موفق وی در آسیب‌های دست، تخصص و دانش پزشکان ارتوپدی که به شکل تخصصی روی تشخیص و درمان آسیب‌های مچ متمرکز هستند توجه نمایید.

مرکز تخصصی دست ایران

برای تشخیص و درمان مشکلات دست، مچ، ساعد و آرنج ضروری است به یک پزشک ارتوپد متخصص در زمینه دست و مچ مراجعه نمایید. برای همین منظور بیمار می‌تواند به مرکز تخصصی دست ایران مراجعه نماید.

مجموعه ارتوپدی ما با گردآوری جمعی از بهترین پزشکان متخصص در زمینه دست و مچ به عنوان یکی از چند مرکز تخصصی دست ایران شناخته شده است.

پیشگیری از درد مچ دست

رعایت کردن برخی نکات میتواند از بروز درد مچ دست جلوگیری کند:

  • استراحت دادن به مچ دست در بین انجام فعالیت های طولانی
  • استفاده از مچ بند هنگام ورزش
  • نوشیدن آب به مقدار کافی
  • راه ها و روش های درمان درد مچ دست
  • روش های درمان درد مچ دست به طور کلی به دو دسته ی درمان های جراحی و روش های غیر تهاجمی تقسیم میشود.

درمان های غیر تهاجمی شامل مصرف دارو، تمرین های ورزشی و تزریق کورتواستوئید ها می باشد .

سخن پایانی

همانطور که متوجه شده ایم آسیب‌های گوناگونی وجود دارند که ممکن است مچ دست‌های ما را با خود درگیر کنند. ورزش منظم و مراقبت از دستان بهترین اقداماتی هستند که ما می‌توانیم برای پیشگیری از این آسیب‌ها انجام دهیم، اما اگر به هر دلیلی در مچ خود احساس درد کردیم بهتر است سریعا به یک متخصص ارتوپد خبره و با تجربه و مرکز تخصصی دست ایران مراجعه کرده تا هم از علت آن آگاه شویم و هم بدانیم برای پیگیری بیشتر و درمان باید به کدام دکتر برای درد مچ دست خود مراجعه کنیم.

کلینیک تخصصی دکتر ارتوپد متشکل از متخصصین ارتوپد با تجربه، شما را در تشخیص، ریشه‌یابی و درمان انواع بیماری‌های مربوط به دست و پا به خصوص بیماری‌های مچ راهنمایی و همراهی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید