بی حسی خفیف دست راست

یکی از مشکلاتی که احتمالاً حین روزمرگی‌های خود با آن مواجه می‌شویم، احساس درد یا بی حسی در مچ دست یا انگشتانمان می‌باشد. (خصوصا بی حسی خفیف دست راست که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم) این درد یا بی حسی ممکن است بسیار خفیف بوده یا بعضا آنقدر شدید باشد که زندگی روزمره ما را به کل مختل کند و ضروری است برای پیگیری علت آن به دکتر عصب دست مراجعه کنیم.

Slight-numbness-right-hand

منظور از بی حسی خفیف دست راست چیست؟

دلایل اصلی و علل بروز چنین بی حسی یا دردی در دست راست و گاهی سوزش کف دست چپ، به طیف گسترده‌ای از اختلالات یا بیماری‌ها و آسیب دیدگی‌ها باز می‌گردد، اما بعید نیست که این درد یا بی حسی موقتی و خفیف و حتی بی‌خطر باشد و در اثر یک فشار یا خستگی وارد بر دست در روزهای گذشته بروز کرده باشد.

با این حال بهتر است هر درد و احساس غیر عادی که تجربه می‌کنیم را پیگیری و ریشه‌یابی کنیم تا مطمئن شویم که نشانه‌ای از وجود یک بیماری یا اختلال جدی در بدمان نیست.

ما در این مقاله به معرفی و ریشه‌یابی علت بی حس شدن انگشتان دست راست و بی حسی خفیف دست راست پرداخته ایم. اگر به دنبال آگاهی از چگونگی درمان بی حسی دست راست برای خود هستید تا انتهای این مقاله با ما هراه باشد.

آیا بی حسی خفیف دست راست جدی است و نیاز به پیگیری دارد؟

همانطور که گفتیم دامنه اختلالات، بیماری‌ها و یا آسیب‌هایی که ریشه اصلی و علت بروز این بی حسی‌ها هستند بسیار گسترده است. این بی حس شدن خفیف می‌تواند علامت و نشانه‌ای از شروع یک بیماری جدی در دست و یا حتی یکی از عوارض اولیه بیماری‌های زمینه‌ای پر اهمیت در بدن باشد.

بنابراین باید حتما پیگیری و ریشه یابی شوند تا با یافتن منشاء این بی حسی بتوان میزان اهمیت آن را مشخص کرد، برای ریشه‌یابی منشاء بی حس شدن دست راست باید به یک متخصص دست با تجربه مراجعه کرد.

پزشک ارتوپد با معاینه بالینی و در صورت نیاز با تجویز آزمایش‌های مکمل تشخیصی دقیق‌تری همچون سونوگرافی، عکس رادیولوژی، ام آر آی، آزمایش خون و غیره، علت بروز این بی حسی خفیف دست راست را مشخص می‌کند.

اگر ریشه مشکل در حیطه وظایف و تخصص او باشد اقدام به درمان بی حسی دست راست بیمار خود کرده و اگر ریشه مشکل یک بیماری جانبی یا اختلال تخصصی و متمرکزتر باشد او را برای درمان به همکاران خود و سایر کلینیک‌های فوق تخصصی ارجاع می‌دهد.

علت بی حس شدن انگشتان دست راست یا بی حسی خفیف دست راست چه خواهد بود؟

عارضه‌ها و بیماری‌های متعددی هستند که بروز بی حسی خفیف دست راست یا چپ یکی از عوارض جانبی آن‌ها می‌باشد. چند مورد از این بیماری‌ها و اختلالات عبارتند از:

* آسیب دیدن عصب رادیال دست

عصب رادیال یکی از عصب‌های مهم دست است که در قسمت بازوها و ساعد دست قرار دارد، وظیفه این عصب کنترل کردن و به حرکت درآوردن ماهیچه‌های بازو دستان ما می‌باشد. همچنین این عصب حرکات انگشتان و مچ دست را نیز کنترل می‌کند و در انتقال حس لامسه نیز موثر است.

این عصب در بازو و ساعد دست از نزدیکی هر دو استخوان‌های ساعد دست (یعنی استخوان‌های اولنار و رادیوس) عبور می‌کند و تا نوک انگشتان دست امتداد می‌یاید، به همین دلیل بسیار آسیب پذیر است. گاهی اوقات بی حسی خفیف دست راست یا علت بی حس شدن انگشتان دست راست می‌تواند ناشی از آسیب دیدگی عصب رادیال دست باشد.

* آسیب دیدن عصب‌ اولنار دست (سندروم تونل کوبیتال)

بی حس شدن دست راست یکی از نشانه‌ها و عوارض بیماری سندروم تونل کوبیتال در دست راست می‌باشد که به آن سندروم برون خمیدگی ساعد دست نیز گفته می‌شود. این سندروم در حقیقت آسیب دیدن یا گیر افتادن عصب اولنار دست می‌باشد.

عصب اولنار نیز یکی دیگر از عصب‌های دست است که همچون عصب رادیال در قسمت بازوها و ساعد دست قرار دارد، وظیفه این عصب کنترل کردن و به حرکت درآوردن ماهیچه‌های نسبتا کوچکتر دست می‌باشد. همچنین این عصب حس لامسه در انگشت کوچک و انگشت حلقه دست را ایجاد می‌کند.

این عصب نیز همچون عصب رادیال از بازو و ساعد دست عبور کرده و تا نوک انگشتان کوچک و حلقه دست امتداد می‌یاید، با این تفاوت که این عصب فقط در امتداد و در مجاورت استخوان اولنار ساعد دست (یعنی استخوان زند زیرین) گذر می‌کند. بنابراین گاهی اوقات بی حسی خفیف دست راست می‌تواند ناشی از آسیب دیدگی و گیر افتادگی عصب اولنار دست باشد.

* آسیب‌ عصب مدین یا سندروم تونل کارپال مچ دست

علاوه بر عصب‌های اولنار و رادیال، عصب دیگری وجود دارد که همانند این دو عصب از مغز تا نوک انگشتان دست امتداد یافته است. این عصب که مدین نام دارد از درون تونل کارپال مچ دست عبور کرده است، سندروم تونل کارپال در حقیقت گیر افتادگی عصب مدین در تونل کارپال است که با درد همراه می‌باشد.

این عارضه گاها باعث احساس بی حس شدن خفیف در ناحیه مچ دست می‌شود، بنابراین یکی از دلایل بی حس شدن خفیف دست راست می‌تواند همین سندروم تونل کارپال مچ دست باشد.

* دیسک گردن

افرادی که به دیسک گردن یا مشکلاتی در ستون فقرات گردنی خود دچار هستند هم گاها از احساس درد یا بی حسی در دستان خود شکایت می‌کنند.

در حقیقت این دیسک‌ها و مهره‌های گردن هستند که با فشار آوردن به عصب‌های دست که از مجاورت آن‌ها عبور کرده‌اند باعث شکل گیری تنش در اعصاب دست و بی حسی خفیف دست راست می‌شوند.

هرسه عصب رادیال، اولنار و مدین که با‌ آن‌ها آشنا شدیم از مجاور همین دیسک‌ها و مهره‌های گردن عبور کرده اند و احتمال دارد علت بی حس شدن انگشتان دست راست شما دیسک گردنتان باشد.

* آرتروز ستون فقرات گردنی

مهره‌های ستون فقرات گردن نیز همچون مهره‌های کمر به واسطه دیسک‌ها به یک دیگر متصل شده‌اند. هرچه سن ما افزایش پیدا می‌کند، آب موجود در ساختمان این دیسک‌ها کمتر شده و عملا دیسک‌ها دچار تغییر حجم و بعضا تغییر شکل می‌شوند.

این تحلیل رفتن دیسک‌ها موجب فرسوده شدن و سایش کلی مفاصل گردن (مهره‌ها و غضروف‌ها) می‌شود، که به‌ آن آرتروز ستون فقرات گردنی می‌گویند. در این عارضه مهره‌های گردن بر روی بکدیگر ایجاد اصطکاک کرده و یکدیگر را به مرور تخریب می‌کنند.

همچنین این اصطکاک می‌تواند باعث خرد شدن بافت استخوانی و شکل گیری خار‌های استخوانی در مفاصل و  همچنین احساس خشکی در گردن و احساس محدودیت در حرکت دادن آن بشود.

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

* تومورها و توده های ستون فقرات گردنی

همچنین بی حسی خفیف دست راست یا چپ یکی از عوارض جانبی شایع در تومورها و توده‌های ستون فقرات گردنی نیز می‌باشد.

این تومورها ممکن است نتیجه تکثیر سلول‌های سرطانی بوده و یا در اثر قرار گرفتن بدن در برابر مواد شیمیایی یا تشعشات خطرناک به وجود آمده باشند، تومورها و توده های ستون فقرات گردنی معمولا در داخل کانال نخاعی، چسبیده به بافت‌های عصبی، استخوانی، عضلانی و در مجاورت مفاصل و غضروف‌ها تشکیل می‌شوند.

این‌تومورها با اعمال فشار به رشته‌های عصبی مجاور خود باعث ایجاد تغیرات حسی همچون بی حسی جزئی دستان و بعضا احساس درد در آن‌ها می‌شوند. این تومورها را می‌توان براساس محل قرارگیری آن‌ها، در سه گروه دسته بندی کرد:

الف) تومورهایی که روی استخوان یا بافت‌های مجاور آن تشکیل می‌شوند و دو نوع اولیه و ثانویه دارند:

  • اولیه (در خود ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شوند. مثل تومورهای کوردوما، استئوما، استئوبلاستوما، سارکوم استئوژنیک و …)
  • ثانویه (در سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌شوند و سپس به ستون فقرات گردنی گسترش پیدا می‌کنند. مثل تومورهای ناشی از سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه و …)

ب) تومورهای اکسترادورال (که در خارج کانال نخاعی قرار دارند. مثل تومورهای نوروفیبروماها و …)

ج) تومورهای اینترادورال (که در داخل کانال نخاعی قرار دارند. مثل تومورهای آپاندیموما، آنژبلاستوما، آستروسیتوما و …)

* تشکیل کیست‌ گانگلیون داخل مفاصل مچ دست

این کیست‌ها که بیشتر در مجاورت تاندون‌ها و همچنین مفصل مچ دست ایجاد می‌شوند با اعمال فشار به عصب‌های مجاور خود منجر به تولید درد یا احساس بی‌حسی و ضعف خواهد شد. این کیست‌ها که نسبتا شایع هستند یکی از شایع‌ترین دلایل بروز درد و بی حسی خفیف دست راست می‌باشند.

* اختلالات و بیماری‌های مربوط به تیروئید (کم‌کاری تیروئید)

افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند اگر به درمان آن نپردازند دچار آسیب‌های عصبی می‌شوند، یکی از این آسیب‌ها نوروپاتی‌های محیطی می‌باشد. نوروپاتی محیطی خود را به صورت درد و بی حسی و احساس سوزش در پاها و دستان (خصوصا مچ دست) نشان می‌دهد.

بسیاری از افرادی که از درد یا بی حس شدن خفیف در دست راست یا چپ خود شکایت می‌کنند، این علائم در آن‌ها تنها با درمان کم‌کاری تیروئد برطرف می‌شوند.

* کمبود شدید برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی (خصوصا ویتامین B12)

یک دیگر از عواملی که ممکن است با مشکل بی حسی خفیف دست راست شما پیوند تنگاتنگ داشته باشد، عدم وجود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن خواهد بود. کمبود مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و ویتامین‌هایی همچون ویتامین E، ویتامین D و خصوصا ویتامین B12 باعث احساس گزگز و یا بی حسی در دست و پا می‌شود.

* وجود یک بیماری زمینه‌ای نظیر دیابت

برخی بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت هستند که به طور غیر مستقیم باعث آسیب دیدن اعصاب بدن می‌شوند، زمانی که قند خون برای مدت زمان طولانی بالا باشد امکان آسیب دیدن اعصاب دست و پا وجود دارد. این آسیب‌ها را نوروپاتی دیابتی می‌نامند. نوروپاتی‌های دیابتی که از نوع نوروپاتی‌های محیطی هستند می‌توانند عامل سوزش، سوزن سوزن شدن، ضعف، درد و بی حسی خفیف دست راست یا چپ و حتی پاها باشند.

* بیماری رینود

بیماری رینود در حقیقت یک اختلال خون رسانی مقطعی است که در اثر واکنش غیر منطقی بدن به عوامل استرس زا یا سرما ایجاد می‌شود.

در این سندرم رگ‌های سطحی که به برخی نقاط بدن همچون نوک انگشتان خون رسانی می‌کنند دچار تنگی شده و بدن به سرما یا تنش‌های احساسی واکنشی اغراق آمیز نشان داده و خون رسانی به این رگ‌ها دچار اختلال می‌شود، در نیجه این نقاط دچار سوزش، رنگ پریدگی و بی حسی می‌شوند.

بنابراین اگر بی حسی خفیف دست راست یا چپ در قسمت نوک انگشتان اتفاق بیافتد و با رنگ پریدگی همراه باشد، می‌توان ادعاغ کرد که ریشه اصلی آن سندرم رینود است.

* بیماری اپیکوندیلیت جانبی یا آرنج تنیس بازان

اپیکوندیلیت جانبی در اثر استفاده بیش از حد از آرنج یا انجام حرکات تکراری پرفشار توسط آرنج ایجاد می‌شود. در این بیماری تاندون‌های آرنج تحت فشار زیاد ملتهب شده و بعضا آسیب می‌بینند که در اثر آن احساس درد و ضعف و گزگز خفیفی در دستان ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که توان دست در بلند کردن اجسام یا چرخیدن ساعد کم‌تر می‌شود.

این بیماری بیشتر در بین ورزشکاران تنیس باز (ورزش‌های راکد دار) شایع است و به همین دلیل نام دیگر آن بیماری آرنج تنیس بازان می‌باشد. اپیکوندیلیت جانبی آرنج یکی دیگر از گمانه‌های احتمالی پزشک برای تشخیص علت بی حس شدن خفیف در دست راست می‌باشد.

* عوارض برخی دارو‌ها

ممکن است بی حسی خفیف دست راست یا چپ شما ناشی از داروهایی باشد که مصرف می‌کنید، بعضی از داروهای خاص هستند که به مرور می‌توانند باعث آسیب‌های عصبی جزئی و موقتی شوند، دارو‌هایی مانند داروهای سرطان، داروهای تشنج، دارو‌های قلب، داروهای فشار خون و برخی آنتی بیوتیک‌ها. یکی از عوارض این آسیب‌ها بروز بی‌حسی در دستان و پاها می‌باشد.

* نوروپاتی الکلی (مصرف بیش از اندازه الکل)

مصرف بیش از اندازه الکل نیز همچون بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و یا مشکل کم‌کار بودن تیروئید، عاملی بسیار جدی در ایجاد نوروپاتی‌های محیطی و همچنین بروز احساس درد یا حالت گزگز شدن و در مواردی هم بروز حالت بی‌حسی در اندام‌ها بوده و می‌توان ادعا کرد از دیگر علت بی حس شدن انگشتان دست راست و حتی انگشتان پا می‌باشد.

* لوپوس

از دیگر بیماری‌های زمینه‌ای که ممکن است عامل بی حسی خفیف دست راست باشد می‌توان به لوپوس اشاره کرد. لوپوس یکی از بیماری‌های خود ایمنی است که سیستم دفاعی فرد مبتلا به آن اشتباها به خود اندام‌های بدن حمله می‌کند.

مهم‌ترین عارضه آن احساس درد است و همچنین یکی دیگر از علائم آن بی حسی، خستگی، ضعف و سوزن سوزن شدن دست‌ها یا پا‌ها می‌باشد.

* سردرد‌های میگرنی شدید

یکی از عوارض و علائم جانبی میگرن شدید که به ندرت اتفاق می‌افتد، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دستان می‌باشد، بنابراین بی حسی خفیف دست راست یا چپ با سردرد‌های میگرنی شدید بی ارتباط نیست. (در صورت تجربه چنین حالتی بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید)

* عوارض سکته‌های مغزی

در موارد اندکی بی حس شدن خفیف در دست راست یا چپ می‌تواند با سکته‌های مغزی ارتباط داشته باشد، خصوصا در مواردی که این بی حسی با علائمی همچون اختلال در تکلم، بینایی، گیجی و تعادل و همچنین با سردرد و یا احساس بی حسی در صورت همراه باشد. در چین شرایطی مراجعه فوری به اورژانس ضروری است.

* سندرم فیبرومیالژیا در عضله

این سندرم که بسیار ناشناخته و نادر است یک بیماری مزمن و مبهم می‌باشد که در عضله بعضی افراد اتفاق می‌افتد و باعاث احساس ضعف و درد در عضله می‌شود.

ریشه و علت اصلی فیبرومیالژیا هنوز مشخص نیست اما پزشکان دریافته‌اند که این بیماری با بروز آسیب‌های عاطفی و روانی، اختلال در عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی، اختلالات خواب، اختلال در عملکرد هورمون‌ها و اختلال در میزان حساسیت دستگاه‌های عصبی بدن رابطه مستقیم دارد.

احساس دردهای پراکنده، گزگز و سوزن سوزن شدن بدن و اختلالات خواب و خلق و احساس بی حس شدن خفیف از نشانه‌ها و عوارض این بیماری می‌باشند. هرچند این بیماری نسبتا نادر است، اما می‌تواند یکی دیگر از دلایل احتمالی بی حسی خفیف دست راست یا چپ بیماران باشد.

* سندرم درد میوفاسیال (درد نقاط ماشه‌ای)

سندرم درد میوفاسیال که به آن درد مزمن در نقاط ماشه‌ای نیز می‌گویند یک بیماری مزمن التهابی و مربوط به عضلات بدن است که در اکثر مواقع درد آن از نوع ارجاعی می‌باشد، به این معنا که با تحت فشار قرار گرفتن نقاطی حساس از عضلات بدن، درد در نقطه بی‌ربط دیگری خود را نشان می‌دهد.

ریشه این بیماری می‌تواند آسیب‌های عضلانی مستقیم یا غیر مستقیم باشد که در اثر تنش‌‌های عصبی و حساس‌تر شدن اعصاب مرکزی یا محیطی تشدید شده‌اند. علاوه بر درد و التهاب و حساسیت به لمس، یکی دیگر از علائم غیر شایع این بیماری، احساس بی حس شدن خفیف در عضلات می‌باشد.

در برخی موارد مشاهده شده که سندرم درد میوفاسیال می‌تواند زمینه‌ای برای ابتلای فرد به بیماری فیبرومیالژیا باشد.

* بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس که امروزه سرعت شیوع آن رو به افزایش است یک بیماری التهابی مربوط به دستگاه عصبی بدن می‌باشد، این بیماری با مختل کردن انتقال اطلاعات و پیام‌های عصبی مابین مغز و رشته‌های عصبی سرتاسر بدن باعث بروز علائم مختلفی می‌شود.

از مهم‌ترین علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس درد، خستگی و ضعف، بی‌حسی و تنش‌های عاطفی می‌باشند، بنابراین بعید نیست که بی حسی خفیف دست راست به این بیماری ربط داشته باشد.

* بیماری واسکولیت

واسکولیت یک بیماری نادر و خطرناک است که علت آن هنوز مشخص نشده و قادر است رگ‌های خونی را ملتهب ساخته و درنتیجه به آن‌ها آسیب برساند. انواع مختلف واسکولیت با اثربخشی بر بخش‌های مختلف بدن، منجر به عوارضی چون لخته شدن خون در رگ‌ها و اختلال در خون رسانی به اندام‌ها و گزگز و بی حسی خواهد شد.

این بیماری بسیار خطرناک است به گونه‌ای که در مراحل شدیدتر حتی می‌تواند منجرب به قطع کردن عضو بیمار شود، بنابراین از دیگر بیماری‌های خطرناکی که با علائم گزگز یا بی حسی خفیف دست راست یا سایر اندام‌ها ظاهر می‌شوند، واسکولیت می‌باشد.

* بیماری لایم

بیماری لایم یک بیماری باکتریایی است که توسط کنه‌های آلوده به باکتری‌ لایم به انسان منتقل می‌شود، یکی از علائم این بیماری مشکلات عصبی همچون بی حسی در اندام‌ها می‌باشد.

* بیماری سفلیس

بیماری سفلیس هم همچون لایم یک بیماری عفونی با علائم عصبی همچون بروز بی حسی در اندام‌ها می‌باشد، این بیماری در صورت تشخیص به موقع به راحتی برطرف می‌شود اما اگر در درمان کردن آن کوتاهی شود، به مرور پیشرفت کرده و در مواردی هم تغییر حالت داده و به سفلیس عصبی (نوروسفلیس) که یک بیماری کشنده است تبدیل می‌شود.

* بیماری زونا

یکی دیگر از بیماری‌هایی که بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد بیماری زونا است، بیماری زونا یک بیماری ویروسی و از جنس آبله مرغان است که بیشتر به صورت ضایعات و عوارض پوستی خود را نشان می‌دهد اما به دلیل آن که می‌تواند عفونت ایجاد کند و همچنین با عصب‌های حسی پوست درگیر شود، توانایی اثر گذاری بر بر سیستم عصبی بدن را نیز دارد.

یکی از عوارض جانبی زونا فلجی موقت عصب‌های بدن (حتی صورت) و یا احساس درد و بی حسی خفیف دست راست و سایر اندام‌ها می‌باشد.

* گرفتگی عروق دست

ممکن است بی حسی خفیف در دست راست ناشی از گرفتگی عروق دست و اختلال در خون رسانی به آن باشد.

* سندروم گلین باره

یکی از بیماری‌های خطرناکی که می‌تواند موجب بروز بی حسی خفیف دست راست شود، سندروم گلین باره می‌باشد. سندروم گلین باره یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم اعصاب محیطی حمله کرده و در نتیجه باعث اختلال در فرایند ارسال اطلاعات عصبی آن‌ها به مغز می‌شود، در نتیجه شخص در برخی اندام‌ها و قسمت‌های بدن خود احساس بی حسی می‌کند.

* بیماری آمیلوئیدوز

بیماری آمیلوئیدوز یک اختلال بسیار نادر است که طی آن پروتئینی به نام آمیلوئید در بعضی از اندام‌ها به صورت غیر عادی جمع شده و در کارکرد آن اندام اختلال ایجاد می‌کند، یکی از علامت‌های این بیماری احساس گزگز یا بی حسی در عضو درگیر شده است.

* سندروم شوگرن

بیماری شوگرن یکی دیگر از اختلالات سیستم ایمنی بدن است که در اثر آن سیستم ایمنی به سلول‌های خود بدن حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند، بی حسی در نقاط مختلفی از بدن یکی از علائم این سندروم است.

* گزش بواسطه نیش حشرات و حیوانات

هرگونه احساس بی حسی خفیف دست راست یا چپ، صرفا به معنای وجود یک عارضه نیست. همانطور که می‌دانیم یکی از عوارض گزش یا نیش برخی موجودات نیز بی حسی است، که حتما با تورم یا قرمزی و خارش در محل گزش همراه است.

* سایر موارد

همچنین علاوه بر عواملی که نام بردیم، مواردی دیگری هستند که می‌توانند باعث احساس بی حسی موقت در اندام‌ها خصوصا دستان شوند. مواردی همچون سرمازدگی‌، توروماهای شدید که منجربه به شکستگی می‌شوند، خوابیدن دراز مدت روی دستان و یا محکم بستن آن‌ها و غیره.

نکته خیلی خیلی مهم : با وجود آنکه اکثر عواملی که باعث ایجاد بی حسی خفیف در دست راست می‌شوند، خطری جدی نداشته و جای نگرانی ندارند اما اگر این علائم با علائم هشدار حملات قلبی عروقی (نظیر کاهش سطح هوشیاری، درد قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع و استفراغ، تپش قلب) همراه باشند، باید بدون اتلاف وقت و در سریع‌ترین زمان ممکن به نزدیک‌ترین مرکز درمانی یا اورژانس مراجعه کرد یا با اورژانس تماس گرفت.

آیا فشار خون بالا می تواند باعث بی حسی دست ها شود؟

مشکلات بی حسی دست اغلب می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. مثل داروهای سرطان (شیمی درمانی)، HIV (ایدز)، فشار خون بالا، سل و برخی عفونت ها می توانند باعث ایجاد ضعف، گزگز یا بی حسی در دست ها و پاهای شما شوند.

در چه صورت برای بی حسی دست به پزشک مراجعه کنم؟

اگر احساس گزگز و بی حسی در دست ها بیش از چند روز طول کشید و بهبود پیدا نکرد و به مرور موارد زیر را تجربه کردید حتما بایستی به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید:

  • بی حسی در قسمت های دیگر
  • احساس فلج شدن
  • از دست دادن قدرت کنترل ادرار
  • ناتوانانی در صحبت کردن

تشخیص و درمان بی حسی دست راست

رویکردی که پزشک متخصص برای درمان بی حسی دست راست شما در دستور کار خود قرار می‌دهد تابع میزان شدت بیماری و علت وقوع آن می‌باشد.

برای درمان بی حسی دست راست خود ابتدا باید علت آن را شناسایی کنید، زیرا همانطور می‌دانیم بیماری‌ها و اختلالات گوناگونی وجود دارند که می‌توانند عامل بروز این بی حسی باشند، بنابراین برای شروع بهتر است ابتدا به نزد یک متخصص ارتوپد خوب و با تجربه مراجعه کرده و با او مشورت کنید، تا علت بی حس شدن انگشتان دست راست یا دیگر قسمت‌های دست خودتان را دریابید.

همانطور که در گذشته گفتیم پزشک متخصص ابتدا از بیمار شرح حال گرفته و معاینات بالینی را انجام می‌دهد و در صورت نیاز تجویز آزمایش‌های کمک تشخیصی دقیق‌تر (همچون آزمایش خون، عکس‌های رادیوگرافی و …)، علت این بی حسی را جست و جو می‌کند، اگر تشخیص وی بیماری‌ها و یا آسیب‌های ساختاری مربوط به خود ساختمان دست باشد (همچون گیرافتادگی عصب‌های دست به دلایل مختلف، کیست‌ها، آسیب دیدگی اسکلت و جوارح دست و غیره) خود او مناسب‌ترین روش درمان بی حسی دست راست را برای شما توصیه می‌کند.

اما اگر این بی حسی ارتباطی با بیماری‌های ساختاری مچ دست که در ارتباط با تخصص ارتوپد هستند نباشد (همچون بیماری‌های زمینه‌ای، اختلالات عصبی و غیره)، شما را به سایر همکاران خود ارجاع می‌دهد.

سخن پایانی

بی حسی اندام‌های بدن حتی در صورتی که خفیف باشند یک هشدار جدی می‌باشد که احتیاج به پیگیری دارد. همانطور که از این مقاله آموختیم، بیماری‌ها و اختلالات مختلف و بعضا جدی هستند که با این بی حسی می‌توانند در ارتباط باشند، بنابراین درمان بی حسی دست راست مقید به ریشه‌یابی علت بروز آن است.

شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی ما، علت بی حسی خفیف دست راست خود را ریشه‌یابی و با کمک و راهنمایی پزشکان متخصص و با تجربه ما اقدام به درمان بی حسی دست راست بکنید.

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

دیدگاهتان را بنویسید