سوزش کف دست چپ

 علت سوزش کف دست چپ چیست؟؛ یکی از علائم نوروپاتی محیطی

در برخی موارد، ممکن است گرمای غیرعادی در دست‌ها، به خصوص کف دست چپ یا راست،حس شود. گاهی اوقات این گرما با سوزش کف دست چپ همراه است. این عارضه علل متعددی دارد که برخی از آنها می‌توانند نشان‌دهنده نوروپاتی (آسیب عصبی) پیش‌رونده باشند. به همین دلیل، در صورت تداوم علائم، مراجعه به متخصص ارتوپدی برای تشخیص و درمان دقیق ضروری است. در ادامه این مطلب، به بررسی علل و روش‌های درمان این عارضه می‌پردازیم.

سوزش کف دست چپ

 دلیل سوزش کف دست چپ چیست؟ با چه نوع احساسی همراه است؟

درحالی‌که سردی بیش‌ازحد در دست‌ها می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد، دست‌های گرم نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. وقتی افراد می‌گویند دست‌ها یا انگشتانشان می‌سوزد، احساسی که توصیف می‌کنند درواقع می‌تواند یک یا چند نوع ناراحتی متفاوت باشد و یک احساس مشابه در همه افراد نخواهد بود. این احساسات می‌توانند شامل احساس سوزش، درد، خارش، تورم یا هرگونه ناراحتی دیگر از این‌دست باشند برای درمان این نوع از درد ها می توانید به دکتر عصب دست مراجعه کنید.

گاهی اوقات نیز همه این احساسات باهم ترکیب می‌شوند و یک حس مبهم اما ناراحت‌کننده برای بیمار ایجاد خواهند کرد. به‌طورکلی این احساسات در دست یا انگشتان شما معمولاً به یکی از شش دلیل زیر مربوط می‌شود:

  • عفونت
  • واکنش به یک دارو
  • آلرژی
  • سندرم تونل کارپال
  • نوروپاتی
  • اریترومالژی
  • سندرم تونل کارپول

گاهی ممکن است بیماری عامل این مشکلات عصبی و آسیب‌های عصبی ایجاد شده پیشروی کرده و منجر به عواقب ناگواری مانند بی‌حسی کامل دست یا فلج اندام شود که قطعاً تأثیر منفی زیادی در انجام فعالیت‌های روزمره شما خواهد گذاشت. در ادامه به تفصیل هرکدام از این موارد را توضیح خواهیم داد تا بیشتر نسبت به علت سوزش کف دست چپ آشنا شوید.

7 علت شایع سوزش کف دست چپ و سوزش نوک انگشتان دست راست

 1.عفونت

3علت اصلی سوزش دست یا انگشتان یعنی عفونت، واکنش به دارو و آلرژی نسبت به سایر دلایل این احساس منشأ آشکارتری دارند. به‌عنوان‌مثال، اگر عفونت داشته باشید، احتمالاً پوست دست شما زخم داشته است و سپس باکتری وارد آن شده است. احساس سوزش کف دست چپ در این شرایط فقط نتیجه عفونت و التهاب ناشی از آن است.

2. واکنش به دارو

داشتن واکنش به دارو نیز کاملاً واضح است. اگر یک رژیم دارویی جدید را شروع کردید یا داروهای خود را عوض کردید و احساس سوزش نوک انگشتان دست راست یا چپ یا در کف دستان خود داشتید، ممکن است واکنشی به داروی جدید وجود داشته باشد. همچنین ممکن است تداخلاتی بین داروی جدید و سایر داروهایی که اکنون مصرف می‌کنید وجود داشته باشد؛

بنابراین اگر می‌بینید با خوردن دارو این علائم شدیدتر می‌شوند، باید داروهایی را که مصرف می‌کنید کاملاً ازنظر ترکیبات تشکیل‌دهنده بررسی کنید و با صلاحدید پزشک امتحان کنید که آیا قطع مصرف آن‌ها برای چند روز علائم سوزش کف دست چپ یا نوک انگشتان را بهبود می‌بخشد یا خیر؟ اگر بهبود پیدا کردید عامل اصلی همان داروست و باید با مشورت پزشک آن را قطع کنید یا با داروی دیگری جایگزین نمایید.

3.آلرژی

آلرژی مقصر آشکار دیگری است که می‌تواند باعث سوزش کف دست چپ شود. به‌عنوان‌مثال، اگر چیزی غیرعادی خورده باشید یا ماده‌ای را مصرف کرده باشید که قبلاً هرگز از آن استفاده نکردید، ممکن است به ترکیبات تشکیل‌دهنده آن حساسیت غذایی داشته باشید.

برخی از مواد غذایی به طور کلی محرک آلرژی شناخته‌شده هستند. ازجمله موارد آلرژی‌زای معروف می‌توان به تخم‌مرغ، شیر، بادام‌زمینی، مغزهای درختی، صدف، سویا و گندم، نیش حشرات یا دست زدن به برخی گیاهان اشاره کرد که می‌تواند منجر به تحریک و سوزش کف دست چپ یا سوزش نوک انگشتان دست راست شود.

4.سندرم تونل کارپال

بیماری رایج به نام سندرم تونل کارپ که گاهی اوقات به‌سادگی “تونل کارپال ” نامیده می‌شود یک وضعیت پیش‌رونده و دردناک است که در حال حاضر میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری نیز می‌تواند باعث ایجاد سوزش در انگشتان و دست شود، اما دلایل آن مانند آلرژی یا عفونت قابل تشخیص نیست و حتماً باید توسط متخصص ارتوپدی ارزیابی شود تا تشخیص دقیق و نهایی ارائه گردد.

از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به سوزش، بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و ضعف در دست‌ها و بخصوص کف دست و انگشتان اشاره کرد. بسیاری از مبتلایان نوعی درد تیز یا مزمن و خسته کننده را نیز احساس می‌کنند. در درجه اول این بیماری سطح کف دست و بیشتر نوک انگشتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انگشت شست و سبابه معمولاً بیشترین درگیری را با این بیماری دارند؛ اما انگشت کوچک هرگز درگیر نیست.

معمولاً سندرم تونل کارپال درنتیجه انجام حرکات سریع و شدید دست برای مدت طولانی مانند تایپ کردن، نقاشی کردن، گرفتن موس در دست و … ظاهر می‌شود. این فعالیت‌ها درواقع باعث می‌شوند تاندون‌های فلکسور مچ دست شما ملتهب و متورم شود و در این شرایط مشکلات واقعی شروع می‌شود.

تاندون‌ها در داخل مفصل مچ دست در فضایی تنگ به نام «تونل کارپال» متورم می‌شوند. این فضا خود یک کانال باریک و محدود است که تاندون‌ها و عصب میانی به نام مدیان از آن عبور می‌کند.

متأسفانه، تورم به عصب مدیان فشار می‌آورد و به‌آرامی آن را در داخل مفصل مچ له می‌کند. این تحت‌فشار قرار دادن عصب همان چیزی است که باعث ایجاد احساسات ناخوشایند مانند سوزش کف دست چپ یا راست بسته به دستی که دچار این آسیب شده است، می‌شود.

شایع‌ترین علائم سندرم تونل کارپ نیز درد دست یا انگشت، سوزش، بی‌حسی و گزگز در نواحی تحت تأثیر این بیماری است؛ اما احساس سوزش دست و انگشتان مطمئناً در بالاترین سطح شکایات قرار دارد. اغلب اوقات، کف دست، شست و انگشت سبابه با احساس سوزش درنتیجه این بیماری درگیر هستند.

علت سوزش دست چپ

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

درمان سوزش دست چپ ناشی از سندرم تونل کارپال

شما می‌توانید علائم تونل کارپال مانند درد یا سوزش کف دست چپ یا انگشتان را در صورت خفیف بودن به‌راحتی درمان کنید؛ اما اگر علائم در مرحله شدید باشد، درمان آن دشوارتر است و تنها از عهده یک متخصص ارتوپدی کاربلد برمی‌آید.

برای اکثر موارد تونل کارپال، علائم به شکل بسیار مطلوبی به بریس‌بندی، ورزش و ماساژ پاسخ مثبتی نشان می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، برخی از درمان‌های مورد استفاده برای این بیماری در شرایط خفیف تا متوسط عبارت‌اند از:

به نقل از وبسایت carpalrx انجام مکرر تمامی حرکات اصلی برای سندرم تونل کارپال در طول روز حائز اهمیت است. در صورت وجود علائم شدید، اکثر متخصصان دست توصیه به انجام این حرکات به مدت 30-60 ثانیه برای هر 30-60 دقیقه کار با دست می نمایند. این امر تضمین کننده عدم تشدید سندرم تونل کارپ ناشی از فعالیت شغلی است.

  • استفاده از بریس مچ یا بریس دست در شب

هنگام خواب دست خود را ببندید. بریس به دست شما این فرصت را می‌دهد که در حالت طبیعی و “خنثی” استراحت کند؛ یعنی هیچ استرسی روی مفصل وجود ندارد و این استراحت در شب بسیار مهم است. وقتی می‌خوابیم، ناخودآگاه دست خود را بیش‌ازحد خم می‌کنیم.

بیش‌ازحد خم شدن و دراز کردن بیش‌ازحد دست آسیب زیادی به داخل مفصل مچ وارد می‌کند؛ اما مچ‌بند از این حرکت در هنگام خواب جلوگیری می‌کند. به همین دلیل بهترین راه برای استراحت دست در شب است. در مقابل، هرگز در طول روز هنگام کار با دستان خود از بریس استفاده نکنید. این به این دلیل است که بی‌حرکتی بی‌اندازه نیز می‌تواند منجر به تضعیف دست شده و این می‌تواند روند بهبودی را بسیار کندتر کند.

بسیاری از مبتلایان به علائم سندرم تونل کارپال سعی می‌کنند از دستکش‌های فشاری یا باندهای فشاری برای سندرم تونل کارپ استفاده کنند تا بتوانند علائم خود را کاهش دهند. معمولاً یک یا دو روز پس از پوشیدن دستکش یا بستن باند هم احساس خوبی دارند؛ اما بعدازاین مدت، دستکش‌های فشاری شروع به تشدید علائم می‌کنند.

درد، بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن، سوزش و شوک الکتریکی شدیدتر می‌شود، دست آن‌ها نیز ضعیف‌تر شده و دامنه حرکتی کاهش پیدا خواهد کرد. علت این امر بسیار ساده است. سندرم تونل کارپال در اثر فشردگی عصب مدیان (در عمق داخل مچ دست) ایجاد می‌شود؛ بنابراین اعمال فشار بیشتر روی دست و مچ با پوشیدن دستکش فشاری یا بستن باند، عصب میانی را بیشتر فشرده می‌کند و این کار وضعیت را بدتر خواهد کرد.

  • تمرینات کششی

تمرینات کششی ساده می‌تواند انگشتان دست و تاندون‌ها را شل کند و از فشار ایجاد شده بر روی آن‌ها بکاهد. آن‌ها همچنین محدودیت‌هایی را که باعث التهاب تاندون می‌شوند، از بین می‌برند؛ بنابراین جای تعجب نیست که تمرینات کششی از قوی‌ترین مبارزان علائم سندرم تونل کارپال هستند.

سرعتی که تمرینات باعث تسکین درد یا سوزش دست‌ها یا انگشتان می‌شود به تعداد دفعات انجام آن‌ها بستگی دارد. بهترین تمرینات باید بعد از انجام ارزیابی‌های کامل توسط متخصص شما به شما ارائه شود، اما ما در اینجا برخی از بهترین تمرینات قابل انجام برای درمان علائم تونل کارپال مانند سوزش کف دست چپ را بیان خواهیم کرد که عبارت‌اند از:

  • اولین تمرین تونل کارپال برای انگشتان شما

برای اولین تمرین، انگشتان خود را دراز کنید. این تمرین خاص تونل کارپال، تاندون‌ها را از دست تا نوک انگشتان هدف قرار می‌دهد. با قرار دادن کف دست‌ها روی هم و سپس قفل‌کردن انگشتان شروع کنید.

در مرحله بعد، کف دست خود را طبق تصویر زیر به سمت بیرون و دور از خود بچرخانید و سپس آن‌ها را به سمت جلو فشار دهید. حالا سعی کنید آرنج خود را صاف کنید. این حالت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. این تمرینات تونل کارپال را برای بار دوم تکرار کنید.

 ورزش سوزش کف دست

  •  دومین تمرین تونل کارپال برای انگشتان شما

در مرحله بعد، دست و انگشتان سمت آسیب‌دیده خود را به سمت جلو دراز کرده و بعد با دست دیگر انگشتان دست آسیب‌دیده را به سمت بالا خم کنید. درواقع باید با دست دیگر انگشتان اشاره رو به بالا را گرفته و به‌آرامی به سمت عقب بکشید. آن‌ها را با نیروی کافی بکشید تا بتوانید کشش تاندون‌ها را در پایه مچ خود احساس کنید.

این حالت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. دستان خود را به پهلوی خود بیندازید و آن‌ها را به‌شدت تکان دهید. آن‌ها باید احساس گرما کنند تا مطمئن شوید که خون در آن جریان دارد. سپس این تمرینات را یک‌بار دیگر تکرار کنید.

همچنین به انگشت شست خود توجه کنید! در پایان هر تمرین انگشت شست را نیز به‌آرامی به عقب و بیرون بکشید.

ورزش برای بی حسی کف دست چپ

  • سومین تمرین تونل کارپال برای مچ دست شما

ابتدا بازوهای خود را صاف نگه دارید و دست‌ها را به‌صورت قفل شده در پایین و به سمت جلوی بدن قرار دهید. سپس تمام انگشتان جلوی خود را با کف دست‌ها به هم‌فشار دهید. درحالی‌که دست‌ها به هم قفل شده‌اند، هر دو دست را چندین بار در یک جهت بچرخانید.

اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه کافی فشار می‌آورید تا مچ دست خود را در هر چرخش حدود 5 ثانیه در یک دامنه حرکت قرار دهید. سپس، جهت را برای 5 ثانیه دیگر تغییر دهید. این تمرینات تونل کارپال را یک‌بار دیگر تکرار کنید.

سوزش کف دست

  • چهارمین تمرینات تونل کارپال برای ساعد شما

این تمرین تونل کارپال به‌طور مستقیم ساعد شما را هدف قرار می‌دهد. این تمرین بسیار مهم است؛ زیرا تاندون‌های موجود در ساعد تا مچ دست، دست و انگشتان شما گسترش می‌یابند. بنابراین هر استرسی که در اینجا رخ می‌دهد به انگشتان شما منتقل می‌شود.

این تمرینات را با قرار دادن کف دست‌ها روبروی هم با انگشتان رو به بالا، مانند تصویر شروع کنید. دستان خود را به قفسه سینه نزدیک نگه دارید و بازوها و آرنج‌ها را در یک سطح قرار دهید. سپس هر دو آرنج را به‌آرامی بالا بیاورید.

شما احساس خواهید کرد که تاندون‌های ساعد، خود را نزدیک مچ دست می‌کشند. اکنون این حالت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید و آرنج خود را برای حدود 5 ثانیه پایین بیاورید. یک‌بار دیگر، هر دو آرنج را بالا بیاورید و وضعیت را حفظ کنید. این تمرین را یک‌بار دیگر هم انجام دهید.

ورزش سوزش کف دست

  • ماساژ رهاسازی میوفاشیال:

ماساژ مچ دست و ساعد، شاید قوی‌ترین درمان غیرجراحی تونل کارپال باشد. با استفاده از ماساژ رهاسازی میوفاشیال روی مچ دست و ساعد، چسبندگی و محدودیت تاندون‌ها کاهش پیدا می‌کند و فشار از روی عصب مدیان که باعث سوزش کف دست چپ یا سوزش نوک انگشتان دست راست شده است، برداشته خواهد شد. درنتیجه باعث کاهش التهاب و تورم تاندون می‌شود.

دو مزیت دیگر نیز برای ماساژ تونل کارپال توسط افراد کار بلد و حرفه‌ای با استفاده از رهاسازی میوفاشیال وجود دارد. اول، جریان خون را تقویت می‌کند که برای روند بهبودی بسیار مهم است. همچنین حذف تجمع مایع اضافی در داخل مفصل مچ را تسهیل می‌کند. هر دوی این‌ها به روند بهبودی کمک می‌کند و توانایی دست شما را دوباره به حالت عادی باز می‌گرداند که علائم نیز بهبود پیدا خواهند کرد.

5.سوزش کف دست چپ ناشی از نوروپاتی محیطی

نوروپاتی نیز یک اختلال شایع است که بیشتر در بیماران دیابتی بخصوص در صورت عدم کنترل صحیح قند خون تجربه می‌شود. نوروپاتی یک بیماری نیست، بلکه آسیب‌های عصبی است که از یک بیماری مانند دیابت ناشی می‌شود.

در شرایط عادی، اعصاب سیگنال‌هایی را از مغز به عضلات بدن (اعصاب حرکتی) منتقل می‌کنند. سایر اعصاب سیگنال‌های حس را از بدن به مغز (اعصاب حسی) منتقل می‌کنند؛ اما در برخی از بیماری‌هایی که باعث نوروپاتی می‌شوند، تبادل این سیگنال‌ها مختل می‌شوند که مانند ایجاد قطعی در برخی نقاط سیم‌های برق می‌ماند.

علائم نوروپاتی بستگی به این دارد که کدام یک از اعصاب مرتبط آسیب‌دیده باشد. به‌عنوان‌مثال، آسیب دیدن اعصاب حرکتی می‌تواند باعث گرفتگی و ضعف عضلانی شود. در مقابل، آسیب به اعصاب حسی می‌تواند باعث سوزش کف دست چپ و راست و یا سوزش پا شود.

احساس سوزش ناشی از نوروپاتی معمولاً در عصر شدیدتر است. گاهی اوقات نیز این احساس سوزش با بی‌حسی و حساسیت به لمس همراه است. این بدان معناست که یک لمس سبک می‌تواند احساس درد بدی را برای بیمار ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، حتی لمس ملحفه‌های تخت در شب ممکن است مانند بریدگی‌های تیز برای بیمار احساس شود و شاید برای دیگران اصلاً قابل درک نباشد.

 

از موارد دیگری که می‌تواند منجر به نوروپاتی شوند، عبارت‌اند از:

  • بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس
  • دیابت قندی
  • کم‌کاری تیروئید
  • عفونت‌های ویروسی و باکتریایی

درمان سوزش دست چپ ناشی از نوروپاتی

علت اصلی نوروپاتی بیماری زمینه‌ای دیابت است؛ بنابراین، درمان دیابت برای تسکین علائم نوروپاتی بسیار مهم است. درواقع، کنترل ساده قند خون به کمک روش‌های مختلف مانند اصلاح سبک زندگی، مصرف دارو در صورت تجویز توسط پزشک، کاهش استرس و … معمولاً کافی است تا به اعصاب اجازه دهد تا از هرگونه آسیب ناشی از دیابت بهبود یابند.

علاوه بر این، اگر سیگار می‌کشید، آن را متوقف کنید. سیگار کشیدن عروق خونی را منقبض می‌کند؛ یعنی خون کمتری به اعصاب می‌رسد. اگر سیگار را ترک کنید، خون بیشتری به رگ‌های خونی می‌رسد و آن‌ها می‌توانند سریع‌تر بهبود یابند. افرادی که نوروپاتی دارند و سیگار را ترک می‌کنند، شانس خود را برای کاهش علائم نوروپاتی افزایش می‌دهند.

همچنین ورزش منظم می‌تواند به بهبود جریان خون در بدن کمک کند و درنتیجه اعصاب می‌توانند خون بیشتر و اکسیژن بیشتری دریافت کنند. به همین دلیل کمتر دچار آسیب خواهند شد.

اگر نوروپاتی مزمنی دارید که باعث سوزش دست یا پا می‌شود، می‌توانید داروهای مورد تأیید بنیاد عمل نوروپاتی را مصرف کنید. ازجمله این داروها که باید توسط پزشک شما تجویز شوند، عبارت‌اند از:

  • نورتریپتیلین
  • پرگابالین
  • گاباپنتین
  • مهارکننده‌های باز جذب سروتونین- نوراپی نفرین

6.سوزش کف دست چپ به دلیل اریتروماللژیا

اریتروماللژیا یک بیماری مرتبط با عروق خونی است. این بیماری نسبتاً نادر است و اغلب با اسکلرودرمی سیستمیک که یک بیماری خودایمنی است، رخ می‌دهد. علائم اریتروماللژیا شامل شعله‌ور شدن سوزش دست ‌و پا است. اغلب، پوست این بیماران گرم، متورم و قرمز است.

اگر علت اریتروماللژیا ژنتیکی یا ناشناخته باشد به آن “اریترومالژی اولیه” می‌گویند. اگر بیماری دیگری باعث آن شده باشد، به آن “اریترومالژی ثانویه” می‌گویند. اریترومالژی ثانویه با اسکلرودرمی سیستمیک که یک بیماری خودایمنی است، همراه است.

دلیل اینکه اسکلرودرمی منجر به اریترومالژی می‌شود هنوز به‌درستی شناخته نشده است؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است ناشی از گشاد یا باریک شدن غیرطبیعی مویرگ‌ها در اندام‌ها باشد.

مواردی مانند بیماری‌هایی که منجر به غلظت خون بالا می‌شوند شامل بیماری پلی سیستمی و ترومبوسیتوز اولیه نیز می‌توانند عامل ایجاد اریتروماللژیا گردند.

درمان سوزش دست چپ ناشی از اریتروماللژیا

متأسفانه، این بیماری درمان قطعی ندارد. بااین‌حال، درمان‌هایی برای کاهش علائمی مانند سوزش دست ‌و پا وجود دارد. ابتدا باید سعی کنید مشخص کنید کدام محرک‌ها باعث شعله‌ور شدن علائم می‌شوند. اگر بتوانید از محرک‌ها جلوگیری کنید، می‌توانید از شعله‌ور شدن علائم نیز به‌خوبی جلوگیری کنید.

از مهم‌ترین محرک‌های شناخته‌شده اریتروماللژیا خوردن غذاهای تند، افزایش دمای بدن (ورزش یا حتی گرفتن دوش آب گرم) یا نوشیدن الکل است. اگر بتوانید از این محرک‌ها اجتناب کنید، علائم بهبود پیدا خواهند کرد.

زمانی که تغییرات سبک زندگی کمکی به کاهش علائم ناشی از این بیماری نمی‌کند، داروهایی در دسترس هستند که نتایج خوبی در اکثر افراد مبتلا دارند.

بااین‌حال، این داروها نیز به همه افراد مبتلا به اریتروماللژیا کمک نمی‌کنند و تأثیر آن‌ها به واکنش بدن بیمار و شدت بیماری بستگی دارد. ازجمله داروهای مورد استفاده برای کاهش علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • لیدودرم
  • آسپرین
  • تگرتول
  • گاباپنتین
  • الاویل

6.سوزش کف دست چپ به دلیل اریتم کف دست

گرمی یا احساس سوزش در کف هر دو دست ممکن است به دلیل یک بیماری پوستی نادر با نام اریتم کف دست باشد. این وضعیت همچنین باعث ایجاد رنگ قرمز لکه‌دار در کف دست و گاهی اوقات حتی انگشتان شما می‌شود.

علت برخی از موارد اریتم کف دست هنوز مشخص نیست و حتی ممکن است یک بیماری ارثی باشد. بااین‌حال، از دلایل احتمالی عبارت‌اند از:

  • بارداری
  • مصرف برخی از داروها
  • بیماری‌های پوستی، مانند درماتیت آتوپیک
  • دیابت قندی
  • شرایط خودایمنی
  • مشکلات غده تیروئید
  • اچ‌آی‌وی

اگر علت شناخته‌شده‌ای برای اریتم کف دست وجود نداشته باشد یا ارثی باشد، درمان خاصی برای آن وجود ندارد، اما اگر به یک علت قابل‌درمان و زمینه‌ای مربوط باشد، معمولاً پس از رفع علت زمینه‌ای برطرف می‌شود.

7.سوزش کف دست چپ به دلیل فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا معمولاً با احساس درد در نقاط مختلف بدن و همچنین خستگی عمومی در بدن مشخص می‌شود. در برخی موارد، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا احساس سوزش در دست‌ها و پاهای خود را نیز تجربه می‌کنند.

سایر علائم فیبرومیالژیا شامل موارد زیر هستند:

  • مشکل در خوابیدن و بیدار شدن بدون احساس استراحت
  • سردرد
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز
  • ایجاد سندرم روده تحریک‌پذیر همراه با درد در قسمت پایین شکم

تشخیص فیبرومیالژیا برای پزشکان کار دشواری است. در صورت تجربه درد مداوم و گسترده که هیچ دلیل قابل‌شناسایی برای حداقل سه ماه یا بیشتر نداشته باشد، ممکن است دچار آن شده باشید.

گزینه‌های درمانی برای مدیریت علائم، عبارت‌اند از:

  • داروهای شل کننده عضلانی
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضدافسردگی
  • طب سوزنی
  • ماساژ دادن
  • یوگا

علت سوزش کف دست در طب سنتی

علت سوزش کف دست در طب سنتی با طب نوین تفاوت چندانی ندارد، تنها ممکن است در طب سنتی اصطلاح دقیق پزشکی عوامل ایجاد کننده علائم به شما گفته نشود. همچنین روش‌های درمان متفاوت است و در طب سنتی بیشتر بر اصلاح سبک زندگی و انجام طب سوزنی جهت بهبود آسیب‌های عصبی ایجاد شده تأکید می‌شود.

سخن پایانی

دلایل سوزش کف دست چپ بسیار متعدد است و مهم است که برای درمان آن‌ها به‌موقع اقدام شود؛ زیرا در صورت سهل‌انگاری آسیب‌های عصبی پیشروی کرده و می‌توانند منجر به فلج اندام شوند. شما عزیزان می‌توانید جهت ارزیابی کامل دستان خود و درمان سوزش کف دست به متخصصان مجرب و حاذق ما در این مرکز تخصصی نیز مراجعه کنید. شماره تماس‌های ما در بخش تماس با ما برایتان قرار داده شده است.

منابع استفاده شده برای این مقاله:

https://www.carpalrx.com/carpal-tunnel-exercises

https://www.healthline.com/health/warm-hands#_noHeaderPrefixedContent

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

دیدگاهتان را بنویسید