درمان درد دست راست

برای درمان درد دست راست باید بعد از انجام معاینات لازم و تشخیص علت علائم، توسط یک متخصص ارتوپد بهترین گزینه اتخاذ شود. درد دست راست بیشتر از درد در نواحی دیگر بدن می‌تواند آزاردهنده باشد. سفتی و تورم همراه با درد می‌تواند قدرت حرکتی را کاهش داده و حتی توانایی انجام کارهای معمولی مانند بستن دکمه‌های لباس را کم کند. معمولاً درد دست چپ می‌تواند نگرانی مشکلات قلبی را ایجاد کند و باید از این نظر نیز بررسی شود اما دردهای ایجاد شده در دست راست بیشتر منشاء اسکلتی و عضلانی دارند.

برای درمان فوری دست درد باید بدانید درد دست چیست؟

درد دست می‌تواند شامل هر نوع ناراحتی و درد در بافت‌ها یا مفاصل مختلف دست یا انگشتان باشد. درد دست را می‌توان به‌صورت ضربان، افزایش گرما، سوزن‌سوزن شدن، درد یا سفتی توصیف کرد. احساس سوزش یا سوزن‌سوزن شدن در دست یا انگشتان که علائم پاراستزی نامیده می‌شود، اغلب به دلیل آسیب یا فشار موقت یا دائمی روی اعصاب ایجاد می‌شوند که پیام‌های حسی را از دست و انگشتان به نخاع منتقل می‌کنند.

دست از اعصاب، استخوان‌ها، عروق خونی، ماهیچه‌ها و پوست تشکیل شده است. ماهیچه‌ها حرکت را فراهم می‌کنند و تاندون‌ها ماهیچه‌های دست شما را به استخوان‌ها متصل می‌کنند.

اعصاب حس و حرکت دست و انگشتان را کنترل می‌کنند و رگ‌های خونی جریان خون مداوم را از طریق دست و بازو به نوک انگشتان و از نوک انگشتان به سمت بالا ایجاد خواهند کرد تا دست بتواند عملکرد درستی داشته باشد.

مفاصل دست، مانند بندانگشتان، محل اتصال استخوان‌ها هستند. مفاصل ساختارهای پیچیده‌ای هستند و شامل غضروف، رباط‌هایی که استخوان‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند، بورس (کیسه‌های پر از مایعی که به محافظت از مفصل کمک می‌کند) و غشای سینوویال و مایعی که مفاصل را روان می‌کنند، می‌شوند.

هر یک از این ساختارها در دست یا مفاصل می‌توانند در پاسخ به انواع بیماری‌ها، اختلالات و شرایط آسیب‌های محیطی مختلف از خفیف تا شدید آسیب‌ دیده، تحریک ‌شده، ملتهب و دردناک شوند.

علل شایع درد چه در دست راست و چه در دست چپ که مربوط به ارتوپدی هستند شامل آسیب یا ضربه، مانند شکستن دست مانند ضربه‌های بوکس، استفاده مکرر مانند دوره‌های طولانی استفاده از صفحه‌کلید که می‌تواند منجر به تنوسینوویت و سندرم تونل کارپال شود می‌باشد.

آرتریت یکی دیگر از علل بسیار شایع دست درد است. شرایط جدی‌تر، مانند دیابت و نوروپاتی محیطی نیز به‌عنوان بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند باعث درد یا احساس سوزش در دست و انگشتان شود.

ازآنجایی‌که درد دست می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند عفونت یا شکستگی باشد، در صورت بروز علائمی که بیش از یک هفته طول بکشند حتماً باید به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا علت آن مشخص شده و اقدامات درمانی لازم انجام شود؛ بنابراین اگر دست درد بی‌دلیل، مداوم یا مکرر دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر دست‌هایتان در معرض دمای انجماد قرارگرفته و تغییر رنگ داده یا حس خود را از دست داده‌اند یا اگر درد شدید در دست‌ها، سوزش شدید، تغییر شکل یا خونریزی کنترل نشده دارید، نیز باید فوراً به متخصص دست مراجعه کنید. سایر علائم جدی شامل تب بالا همراه با تورم، قرمزی، گرمی دست، یا رگه‌های قرمز در امتداد بازو هستند که نیاز به مراقبت فوری دارند.

دلایل ایجاد درد دست راست چیست؟

همان‌طورکه به‌طور مختصر در قسمت قبل به آن اشاره کردیم موارد مختلفی می‌توانند منجر به درد دست راست یا چپ شوند؛ اما اگر بخواهیم به‌صورت جزئی‌تر به این موضوع بپردازیم، مهم‌ترین دلایل ایجاد درد در دست‌ها عبارت‌اند از:

  • آرتروز

آرتریت عامل اصلی درد دست است. این بیماری می‌تواند در هرجایی از بدن رخ دهد اما در دست‌ها و مچ دست شایع است. بیش از 100 نوع مختلف آرتریت وجود دارد، اما شایع‌ترین آن‌ها آرتروز و آرتریت روماتوئید است.

استئوآرتریت معمولاً افراد مسن را که دارای استخوان‌های ضعیف‌تری هستند تحت تأثیر قرار می‌دهد. در طول سال‌ها، مفاصل دست‌ها به دلیل فعالیت مکرر دچار سایش شدید می‌شوند. غضروف مفاصل یک بافت لغزنده است که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند و به مفاصل اجازه می‌دهد به نرمی حرکت کنند.

با فرسایش و از بین رفتن این غضروف، اصطکاک بین استخوان‌ها هنگام حرکت علائم دردناک را ایجاد می‌کند که عامل اصلی آرتروز است.

آرتریت روماتوئید نیز یک بیماری مزمن است که ممکن است بسیاری از قسمت‌های بدن مانند دست‌ها را درگیر کند. این بیماری باعث التهاب مفاصل می‌شود که منجر به درد و سفتی خواهد شد. علائم این بیماری معمولا در پاها یا دست‌ها شروع می‌شود و مفصل‌های یکسانی را در هر دو سمت بدن تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  • سندرم تونل کارپال

تونل کارپال گذرگاه باریکی از رباط و استخوان است که در طول دست شما کشیده می‌شود و تا مچ ادامه دارد. این تونل شامل عصب میانی به نام عصب مدیان است و همچنین تاندون‌هایی دارد که مسئول حرکت انگشت هستند.

سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می‌افتد که عصب میانی با باریک شدن تونل کارپال فشرده می‌شود. این باریک شدن می‌تواند به دلیل ضخیم شدن تاندون‌های تحریک‌شده، التهاب یا هر چیزی که می‌تواند باعث تورم در آن ناحیه شود، ایجاد شود.

علائم سندرم تونل کارپال به تدریج شروع می‌شود و می‌تواند به درجات مختلفی از شدت و درد برسد. علائم شامل سوزش مکرر، درد، خارش در کف دست و انگشتان است. درد اغلب در اطراف انگشتان شست، اشاره و انگشتان میانی احساس می‌شود.

  • تنوسینوویت دی کوروین

تنوسینوویت De Quervain یک بیماری دردناک است که بر تاندون‌های اطراف انگشت شست تأثیر می‌گذارد. تورم دو تاندون در اطراف پایه شست باعث التهاب در ناحیه اطراف تاندون‌های دست شما در این ناحیه می‌شود. این التهاب به اعصاب مجاور فشار وارد می‌کند و باعث درد و بی‌حسی در اطراف پایه شست شما خواهد شد.

  • کیست گانگلیونی

کیست‌های گانگلیونی در مچ دست و دست معمولاً دردناک نیستند، اما می‌توانند ناخوشایند باشند. آن‌ها اغلب به‌صورت یک توده کوچک یا توده بزرگ بیرون زده از پشت مچ ظاهر می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در اندازه‌های مختلف در قسمت زیرین مچ، مفصل انتهای انگشت یا پایه انگشت ظاهر شوند.

این کیست‌ها پر از مایع هستند و می‌توانند به‌سرعت ظاهر شوند، ناپدید شوند یا تغییر اندازه دهند. اگر کیست گانگلیون شما به‌اندازه‌ای بزرگ شود که به اعصاب مجاور فشار وارد کند، ممکن است درد، گزگز یا بی‌حسی در اطراف مچ دست احساس کنید که در این صورت نیاز به درمان تخصصی توسط متخصص ارتوپد دارد.

  • نقرس

نقرس که شکل پیچیده‌ای از آرتریت است، یک بیماری بسیار دردناک است که می‌تواند هرکسی را درگیر کند. افراد مبتلا به نقرس حملات ناگهانی و شدید درد را در مفاصل خود تجربه می‌کنند. نقرس معمولاً مفصل پایه شست پا را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در هرجایی از پا، زانو، دست و مچ دست رخ دهد.

اگر نقرس در دست یا مچ دست دارید، حملات شدید درد، سوزش، قرمزی و حساسیت را تجربه خواهید کرد. نقرس اغلب چنان علائم شدیدی دارد که افراد را در شب از خواب بیدار می‌کند. ممکن است در هنگام حملات نقرس احساس کنید دستتان آتش گرفته است. در این شرایط حتی وزن ملحفه می‌تواند برایتان غیرقابل‌تحمل باشد.

  • لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما به‌اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند و به بافت‌های سالم آسیب می‌رساند. درد و سفتی مفاصل مانند درد و سفتی مفاصل دست اغلب اولین علائم لوپوس هستند.

هنگامی‌که لوپوس شیوع پیدا می‌کند، در سراسر بدن التهاب ایجاد می‌شود. این التهاب باعث ضخیم شدن یک پوشش نازک در اطراف مفاصل خواهد شد که باعث درد و تورم در دست‌ها، مچ‌ها و پاها می‌شود.

  • نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی یک بیماری مربوط به آسیب‌های عصبی است که باعث بی‌حسی، درد و ضعف در دست‌ها و پاها می‌شود. نوروپاتی محیطی در دستان شما زمانی رخ می‌دهد که اعصاب محیطی شما آسیب ببینند و یا تحت فشار قرار بگیرند.

عوامل متعددی می‌توانند باعث آسیب اعصاب محیطی شوند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها دیابت، آسیب‌های تروماتیک، عفونت‌ها و مشکلات متابولیک مربوط به سوخت‌وساز بدن هستند. درمان درد دست راست در این شرایط باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

نوروپاتی محیطی می‌تواند یک یا چند عصب را در سراسر بدن تحت تأثیر قرار دهد. دست‌ها و مچ‌های شما انواع مختلفی از اعصاب دارند که شامل اعصاب حسی برای وجود حس لامسه، احساس کردن دما و درد و اعصاب حرکتی جهت کنترل حرکت عضلات می‌باشند. نوع و محل درد نوروپاتیک شما به این بستگی دارد که کدام اعصاب دچار آسیب شده‌اند.

  • پدیده رینود

پدیده رینود که به‌عنوان بیماری رینود نیز شناخته می‌شود، هنگامی‌که استرس دارید یا در معرض دمای سرد قرار می‌گیرید اتفاق می‌افتد که باعث بی‌حسی و سردی در نواحی خاصی (به‌ویژه انگشتان دست‌وپا) می‌شود.

زمانی که شما در محیطی سرد هستید، طبیعی است که بدن شما با کند کردن جریان خون به پوست، گرما را حفظ کند. این کار با تنگ کردن عروق خونی انجام می‌شود.

برای افراد مبتلا به بیماری رینود، واکنش بدن نسبت به سرما یا استرس در شرایط مختلف شدیدتر است. در این شرایط رگ‌های خونی در دست‌ها می‌توانند بسیار سریع‌تر و محکم‌تر از حد معمول باریک شوند و خون‌رسانی را مختل نمایند که منجر به درد دست خواهد شد.

  • تنوسینوویت

انگشت ماشه‌ای که به آن تنوسینوویت نیز می‌گویند، یک وضعیت دردناک است که زمانی رخ می‌دهد که انگشت یا شست در حالت خمیده گیر کند. در این شرایط درمان درد دست راست تنها از عهده یک متخصص ارتوپد خوب برمی‌آید.

در صورت وجود این آسیب هنگامی‌که انگشتان خود را حرکت می‌دهید، تاندون‌های شما از میان تونل‌هایی به نام غلاف تاندون می‌لغزند. وقتی این تونل‌ها متورم می‌شوند، تاندون دیگر نمی‌تواند بلغزد و گیر می‌کند. در این صورت درمان فوری دست درد باید انجام شود.

  • آسیب تروماتیک

صدمات دست بسیار شایع است. ساختار پیچیده دست ظریف و آسیب‌پذیر است. از طرفی بیشتر فعالیت‌ها به کمک دست انجام می‌شود. بنابراین دستان شما دائماً در معرض خطر هستند. آسیب‌های دست در ورزش، ساخت‌وساز و زمین خوردن متداول است.

در هر دست 27 استخوان کوچک وجود دارد که به روش‌های مختلفی می‌توانند دچار شکستگی شوند که در این صورت باید درمان فوری دست درد انجام شود. شکستگی‌های دست زمانی که به‌درستی درمان نمی‌شوند، به‌خوبی بهبود نمی‌یابند.

یک شکستگی با درمان ضعیف می‌تواند ساختار و توانایی دست را برای همیشه تغییر دهد؛ بنابراین در این شرایط حتماً به دنبال درمان درد دست راست یا چپ آسیب‌دیده توسط یک متخصص ارتوپدی خوب باشید. کوفتگی، رگ به رگ شدن و … از سایر آسیب‌های تروما برای دست هستند.

تشخیص علت درد دست برای درمان درد دست راست

اولین و مهم‌ترین بخش برای بهترین درمان فوری دست درد این است که تشخیص درستی انجام شود. دست‌های ما دارای استخوان‌های بسیار ظریف و زیادی هستند.

به همین دلیل گاهی ممکن است یک شکستگی یا آسیب توسط متخصصان بی‌تجربه تشخیص داده نشود و در آینده مشکلات متعددی مانند دردهای مزمن را ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است از همان ابتدا برای درمان درد دست راست به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید.

معاینه دست موضوعی پیچیده و عمیق است. یک معاینه توسط یک متخصص باتجربه می‌تواند مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌های خاصی را برای ارزیابی عملکرد در نظر بگیرد. ده‌ها آزمایش خاص برای ارزیابی مسائل مختلفی که می‌تواند باعث درد دست شود، وجود دارد و اینکه شما به کدام‌یک نیاز دارید، به قدرت تشخیص متخصص ارتوپد بستگی دارد.

گفته می‌شود، اکثر پزشکان یک ارزیابی پایه را انجام می‌دهند و سپس تست‌های خاصی را که بر مشکل شما متمرکز است انتخاب می‌کنند.

پزشک ابتدا در یک معاینه فیزیکی مواردی مانند ظاهر، لطافت، تحرک، ثبات و استحکام یا قدرت دست آسیب‌دیده را بررسی می‌کند. سپس با توجه به علائم و شرح‌حالی که از شما گرفته است برای تشخیص دقیق‌تر، آزمایشات مورد نیاز را تجویز خواهد کرد.

بسیاری از آزمایشات تصویربرداری را می‌توان برای ارزیابی عملکرد دست انجام داد. رایج‌ترین آزمایش، تصویر‌برداری با اشعه ایکس از قسمت آسیب دیده دست است. نتیجه این آزمایش می‌تواند به تعیین سلامت استخوان و مفاصل، بدشکلی‌های دست و بررسی هم ترازی مورد نیاز کمک کند.

هنگامی‌که تصویربرداری اضافی مورد نیاز است، آزمایشات ممکن است شامل سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا مطالعات MRI باشد.

روش‌های درمان درد دست راست

همان‌طورکه ملاحظه کردید درد دست می‌تواند علل بسیار متعددی داشته باشد که برخی از آن‌ها به درمان فوری دست درد نیاز دارند و برخی را می‌توان با مراقبت‌های محافظه کارانه یا روش‌های درمان درد دست راست در طب سنتی بهبود داد؛ اما بسیاری از آسیب‌های دست برای درمان نیاز به مداخله پزشکی دارند. در ادامه روش‌های درمانی احتمالی برای آسیب‌های مختلف را توضیح خواهیم داد:

  • درمان درد دست راست برای آرتروز

درمان درد دست راست در صورت بروز آرتروز به یکی از شکل‌های زیر خواهد بود:

  • داروهایی برای درمان علائم درد و تورم

  • تزریق بی‌حس‌کننده یا استروئید طولانی‌مدت

  • تزریق اوزون یا کورتون

  • آتل مفصل در زمان استفاده بیش‌ازحد

  • عمل جراحي

  • روش‌های کاردرمانی یا فیزیوتراپی

  • درمان درد دست راست برای سندرم تونل کارپال

برای این نوع آسیب‌ها نباید از روش‌های درمان درد دست راست در طب سنتی استفاده کرد و بهتر است تحت نظر یک متخصص ارتوپد خوب باشید. درمان‌های رایج برای سندرم تونل کارپال عبارت‌اند از:

  • استفاده از آتل مخصوص

  • اجتناب از فعالیت‌های ناراحت‌کننده

  • استفاده از یخ یا کمپرس یخ

  • مصرف مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن

  • دریافت بیهوشی یا تزریق استروئید

  • استروئیدهای خوراکی

  • ورزش و کشش

  • طب سوزنی

  • عمل جراحي

  • درمان درد دست راست برای تنوسینوویت دی کوروین (De Quervain)

از انواع روش درمان فوری دست درد در صورت بروز این آسیب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از آتل مخصوص
  • استفاده از کمپرس یخ یا سرد
  • مصرف مسکن‌هایی که به نسخه نیاز ندارند، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • از ضربه‌های ورزشی دردناک و حرکات نیشگون پرهیز کنید.
  • انجام فیزیوتراپی یا کاردرمانی
  • عمل جراحي
  • تزریق استروئید به ناحیه مورد نظر
  • تزریق اوزون یا کورتون به ناحیه مورد نظر
  • درمان درد دست راست برای کیست گانگلیونی

کیست‌های گانگلیون اغلب بدون درمان از بین می‌روند. استراحت و استفاده از آتل می‌تواند اندازه کیست را کاهش دهد و ممکن است از بین برود؛ اما درصورتی‌که وجود این کیست منجر به درد شدید شود نیاز به درمان فوری دست درد دارد و متخصص ارتوپد ممکن است جراحی برای تخلیه کیست را تجویز کند.

  • درمان درد دست راست در صورت وجود نقرس

نقرس از بیماری‌های زمینه‌ای است که نباید از روش‌های درمانی خودسرانه یا روش‌های درمان درد دست راست در طب سنتی بدون مشورت با متخصص طب سنتی استفاده کرد.

داروهای متعددی برای درمان حملات دردناک نقرس در دسترس هستند که ازجمله می‌توان به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و کلشی سین اشاره کرد. برخی از داروها به جلوگیری از تشنج و عوارض بعدی کمک می‌کنند. به‌طورکلی در صورت وجود نقرس باید به‌صورت طولانی‌مدت تحت نظر متخصص باشید.

  • درمان درد دست راست در صورت وجود لوپوس

هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد، اما روش‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. در این شرایط روش‌های مدیریتی مناسب برای کاهش درد و سفتی مفاصل دست و مچ عبارت‌اند از:

  • استفاده از یک کمپرس سرد یا گرم

  • داروهای مسکن بدون نسخه

  • NSAID ها

  • فیزیوتراپی یا کاردرمانی

  • به مفاصل دردناک استراحت دهید و از فعالیت‌های دردناک خودداری کنید.

  • درمان درد دست راست در صورت وجود نوروپاتی محیطی

درمان‌های رایج برای درمان فوری دست درد ناشی از نوروپاتی محیطی عبارت‌اند از:

  • داروهای تجویزی برای درمان درد عصبی

  • مسکن‌های بدون نسخه

  • داروهای مسکن تجویزی

  • داروی ضد تشنج

  • داروهای ضدافسردگی

  • درمان درد دست راست برای پدیده رینود

رینود اولیه معمولاً آن‌قدر ملایم است که نیازی به درمان نیست؛ اما رینود ثانویه که ناشی از یک مشکل سلامتی دیگر است، می‌تواند جدی‌تر باشد و نیاز به جراحی داشته باشد.

درمان این بیماری بر پیشگیری از حملات بیشتر و کاهش احتمال آسیب بافت متمرکز است. در صورت ابتلا به رینود باید همیشه دست‌ها و پاهیتان را بخصوص در هوای سرد به کمک دستکش، جوراب، چکمه و بخاری‌های شیمیایی گرم نگه دارید.

  • درمان درد دست راست در صورت وجود انگشت ماشه ای

درمان‌های رایج برای انگشت ماشه‌ای عبارت‌اند از:

  • NSAID ها

  • تزریق استروئید به‌طور مستقیم به غلاف تاندون

  • جراحی برای آزاد کردن غلاف تاندون

  • درمان درد دست راست برای آسیب تروماتیک

ماهیچه‌هایی در دست وجود دارد که می‌توانند در اثر آسیب‌های تروماتیک مانند ضربه یا تصادف تحت فشار یا رگ به رگ شدن قرار گیرند. برای اطمینان از عدم وجود شکستگی، همیشه بعد از چنین آسیب‌هایی برای عکس‌برداری با اشعه ایکس به پزشک مراجعه کنید.

فیزیوتراپی یا کاردرمانی بخشی ضروری از درمان هر آسیب جدی دست است. اگر به‌موقع به پزشک مراجعه نکنید و در صورت وجود شکستگی، این شکستگی بدون نظارت پزشک بهبود یابد می‌تواند عواقب ناگواری مانند بد جوش خوردن استخوان، تغییر شکل دست، آرتروز، دردهای مزمن و … را برایتان ایجاد کند.

درمان شکستگی و رگ به رگ شدن بسته به نوع و محل آسیب متفاوت خواهد بود. آتل و گچ از رایج‌ترین گزینه‌های درمانی برای بی‌حرکت نگه‌داشتن بخش آسیب‌دیده تا زمان ترمیم هستند. در موارد شدید و جا به جایی بیش‌ازحد استخوان‌ها، جراحی ممکن است برای جلوگیری از آسیب طولانی‌مدت و ترمیم صحیح لازم باشد.

چه زمانی باید برای درمان درد دست راست به پزشک مراجعه کنیم؟

هر ناراحتی و درد دست شدید، مداوم و مکرری که بیش از چند روز طول بکشد باید توسط متخصص ارتوپد تحت معاینه قرار بگیرد. به‌طورکلی نیز باید در شرایط زیر جهت درمان فوری دست درد به یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه مراجعه کنید:

  • درد با درمان‌های خانگی مانند استراحت، استفاده از مسکن‌های بدون نسخه، کمپرس یخ و گرما و … بهبود نمی‌یابد.

  • درد دائماً بدتر و بدتر می‌شود.

  • درد به درمان توصیه شده توسط پزشک پاسخ نمی‌دهد.

  • درد ناشی از زمین خوردن یا آسیب دیگر است که می‌تواند نشانه‌ای از شکستگی یا رگ به رگ شدن باشد.

  • درد همراه با علائم دیگر مانند درد بازو، تب یا خستگی ظاهر می‌شود.

در شرایط زیر به‌هیچ‌وجه از روش‌های درمان درد دست راست در طب سنتی استفاده نکنید و برای درمان فوری دست درد سریعاً به اورژانس مراجعه کنید:

  • دست درد شدید، ناگهانی و غیرقابل‌تحمل

  • دردی که مشکوک به شکستگی مچ دست یا بازو است.

  • آسیب قابل‌مشاهده به دست که باعث درد بسیار شدید می‌شود.

روش‌های درمان درد دست راست در طب سنتی

بیشتر روش‌های خانگی درمان دردهای اسکلتی و عضلانی مانند درد دست که در خانه انجام می‌شوند از روش‌های سنتی هستند که از قدیم‌الایام از آن‌ها استفاده می‌شده است. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • ماساژ

سعی کنید ناحیه دارای علائم درد و عضلات اطراف آن را ماساژ دهید. گاهی اوقات ماساژ بازوها یا شانه‌ها می‌تواند به تسکین درد دست کمک کند.

  • گرما

برخی از دردها به‌خوبی به گرما پاسخ می‌دهند. به‌طور متناوب بین کمپرس گرم و سرد، 20 دقیقه گذاشتن کمپرس و 20 دقیقه استراحت برای هر کدام را در نظر بگیرید.

  • مصرف زنجبیل

یکی دیگر از روش‌های درمان درد دست راست در طب سنتی استفاده از دمنوش زنجبیل است. مردم از دیرباز در طب سنتی از زنجبیل برای درمان حالت تهوع استفاده می‌کردند، اما می‌توانید از آن برای آرتریت روماتوئید، آرتروز و درد مفاصل و ماهیچه‌ها نیز استفاده کنید؛ زیرا دارای خواص ضدالتهابی بسیار قوی است.

  • چای سبز

چای سبز یکی دیگر از روش‌های درمان درد دست راست در طب سنتی است که به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی می‌تواند به بهبود التهاب و درد کمک کند.

  • استفاده از زردچوبه

زردچوبه نیز یکی از مواد طبیعی ضدالتهاب است که می‌توانید همراه با شیر به‌عنوان یک روش درمان درد دست راست در طب سنتی از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هیچ کدام از این روش‌ها جایگزین درمان تخصصی نخواهد بود و باید حتما علت درد توسط متخصص ارتوپد مشخص شود. بعد از تشخیص کامل و دریافت برنامه درمانی مناسب در صورت صلاحدید پزشک می‌توانید از این روش‌ها به‌عنوان روش‌های کمکی برای کاهش علائم استفاده کنید.

درمان درد گردن و دست راست

روش هایی برای درمان درد گردنو دست راست وجود دارد که عبارتند از:

آتل بستن دست راست: یک راه ساده برای درمان درد دست راست استفاده از آتل های مخصوص است. البته باید از این
روش برای چند هفته استفاده کرد تا علائم بهبود را مشاهده کنید.

استراحت کامل بازو: یکی دیگر از درمان ها برای درد عصب استراحت بازو است. کار نکردن با دستی که دچار درد است
نیز می تواند به درمان کمک کند.

سرد و گرم کردن دست به صورت متداول: سرد و گرم کردن به صورت متناوب دست، سبب افزایش جریان خون می شود

و التهاب را درمان می کند. دراین حالت گرما به شل شدن عضلات سفت شده نیز کمک می کند. همچنین اگر در حرکت
دادن بازوی راست خود مشکل دارید، خنک کردن آن تا حدودی به شما کمک می کند.

چرا درد عصبی دست راست اتفاق می‌افتد؟

آناتومی دست بسیار پیچیده است، دست از رباط ها، ماهیچه ها و استخوان ها تشکیل شده و دارای سه عصب اصلی(عصب رادیال،
اولنار و عصب مدین) است. این پیچیدگی های ساختاری سبب بروز درد های عجیب عصبی می شود.

از مهم‌ترین علت های درد دست راست از قسمت آرنج تا مچ به سبب آسیب‌های ناشی از فشار بیش از حد، مشکلات اسکلتی و
عضلانی است.

سخن آخر

دست‌ها مهم‌ترین اعضای اسکلتی و عضلانی برای انجام تمامی کارهای روزانه هستند و از طرفی ساختاری ظریف و بسیار پیچیده دارند. به همین دلیل در معرض آسیب‌های بسیار زیادی قرار می‌گیرند.

برخی از این آسیب‌ها به دلیل عدم مراجعه به‌موقع به متخصص ارتوپد ممکن است به شکل خاموش بماند یا به درستی درمان نشود و درنتیجه منجر به عواقب ناگواری در آینده مانند دردهای مزمن، بدشکلی دست‌ها، کاهش دامنه حرکتی دست‌ها و … می‌شود؛ بنابراین در صورت بروز ناراحتی و علائم درد دست که بیش از چند روز طول می‌کشد حتماً در اولین فرصت به یک متخصص خوب مراجعه کنید.

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل آسیب‌های دست و بهترین درمان درد دست راست توسط متخصصان مجرب و حاذق به مرکز تخصصی اتوپدی ما مراجعه نمایید. جهت گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما در سایت استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید