جراح انگشت دست

ما هر روز کارهای زیادی را با دستانمان انجام می‌دهیم و تقریباً کمتر کاری بدون دخالت دست و انگشتان انجام می‌شود. بنابراین سلامت انگشتان دست ما تأثیر زیادی در فعالیت‌های روزانه ما دارند. به همین دلیل در صورت بروز هرگونه ناراحتی در دست و انگشتان آن باید به یک متخصص جراح انگشت دست باتجربه مراجعه کنید. ممکن است متخصص بعد از انجام بررسی‌های لازم جهت معاینه و تشخیص دقیق‌تر شما را به یک دکتر متخصص انگشتان دست ارجاع دهد.

Finger-surgeon

جراح انگشت دست کیست؟

آسیب‌دیدگی در هر قسمت از دست بخصوص انگشتان دست می‌تواند کارهای روزانه را غیرممکن به نظر برساند؛ اما اینجاست که جراح انگشت دست می‌تواند به شما کمک کند. جراحان انگشتان دست جراحان عمومی، پلاستیک یا ارتوپدی هستند که در درمان مشکلات دست، مچ دست و ساعد تخصص و تجربه کافی دارند.

جراحان انگشت دست که به‌عنوان جراحان دست و اندام فوقانی نیز شناخته می‌شوند، ابتدا معاینات لازم را انجام داده و تست‌های مورد نیاز را تجویز می‌کنند. سپس بعد از بررسی نتایج به‌طور کامل در صورت نیاز از تکنیک‌های مختلف جراحی بسته به علت آسیب ایجاد شده برای درمان و کاهش علائمی مانند درد استفاده می‌کنند تا شما را از شر آن خلاص کنند و حرکت و عملکرد انگشتان دست را بازیابی نمایند.

مراکز درمانی ارتوپدی مجهز مانند مرکز ما و بیمارستان‌های تخصصی معمولاً دارای تیمی از جراحان انگشتان دست و درمانگران هستند که در پیشگیری، تشخیص و درمان آسیب‌های مربوطه تخصص، مهارت و تجربه بالایی دارند.

به‌طورکلی نیز بهترین جراح انگشت دست در تهران بر روی اختلالات و آسیب‌های زیر تمرکز می‌کند:

پوست

ناخن

ماهیچه‌ها و تاندون‌ها

اعصاب و استخوان

مفاصل

رباط‌ها

بهترین دکتر جراح انگشت دست بیماران دارای آسیب‌های مربوط به دست و انگشتان را در هر سنی از کودکان تا بزرگسالان ملاقات کرده و آسیب‌های ایجاد شده را بعد از تشخیص دقیق درمان می‌کند.

بهترین دکتر جراح انگشت دست چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بهترین دکتر جراح انگشت دست در ابتدا باید تحصیلات کاملی در این زمینه داشته باشد تا بتوان به او اعتماد کرد. جراحان انگشت و خود دست باید دارای مدرک دانشگاهی چهارساله و دانشکده پزشکی کامل باشند. یک جراح دست بالقوه برای آموزش بالینی در یکی از سه تخصص زیر وارد برنامه رزیدنتی یا تخصصی می‌شود:

جراحی ارتوپدی که پنج سال طول می‌کشد.

جراحی عمومی که پنج سال طول می‌کشد.

جراحی پلاستیک که پنج تا هفت سال طول می‌کشد.

پس از تکمیل این آموزش، جراحان انگشتان دست وارد یک برنامه فلوشیپ یعنی برنامه تخصصی‌تر معتبر یک ساله می‌شوند که در آن موارد زیر را در زمینه مورد نظر مانند آسیب‌های انگشتان دست یاد می‌گیرند:

جراحی میکروواسکولار

جراحی آرتریت

جراحی ترمیمی مچ دست

جراحی اعصاب محیطی

جراحی تفاوت‌های مادرزادی (دست‌های بد شکل)

جراحی تروما، ازجمله اتصال مجدد انگشتان و اندام‌های بریده شده

سایر ویژگی‌های بهترین جراح انگشت دست در تهران نیز عبارت‌اند از:

تجربه کافی در انجام عمل‌های جراحی مختلف برای درمان آسیب‌های انگشتان

بروز بودن و دانش کافی نسبت به روش‌های نوین برای درمان‌های مختلف

توانایی مکانیکی و تمرکز بالا برای انجام صحیح جراحی انگشت دست

فعالیت در یک بیمارستان تخصصی و مجهز ارتوپدی برای انجام جراحی انگشت دست

قابل اعتماد بودن

داشتن رفتار دوستانه و محترمانه با بیمار و خانواده بیمار

حمایت لازم از بیمار در طول روند درمانی

ترجیح دادن منافع بیمار به سایر مسائل

در دسترس بودن آسان

اهمیت مراجعه به جراح انگشت دست در تهران

دست‌ها یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای اسکلتی و عضلانی بدن شما هستند. بدون اعصاب متعدد و حساس در دستان شما، کل نحوه یادگیری ما در مورد جهان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. روشی که تاندون‌ها و ماهیچه‌ها با هم کار می‌کنند تا مچ‌ها و انگشتان شما را حرکت دهند، امکانات بی‌نهایتی برای حرکت ایجاد می‌کند و به ما کمک می‌کند تا کار کنیم، خلق کنیم و از خود و دیگران مراقبت کنیم.

هنگامی‌که مشکلی در انگشتان دست شما پیش می‌آید، چه نقص مادرزادی، آسیب یا وضعیت تخریبی، پیدا کردن یک جراح انگشت دست خوب برای اطمینان از بازیابی توانایی حرکت و حس کردن از طریق دست‌هایتان بسیار مهم است.

عواقب عدم مراجعه به یک جراح خوب برای انگشت دست

مراجعه به مراکز غیرتخصصی که از تجهیزات مناسبی برخوردار نیستند و پزشکانی با تجربه و مهارت پایین می‌تواند عواقب زیادی ازجمله عدم‌تشخیص دقیق و درست آسیب ایجاد شده، عدم درمان صحیح، بدشکلی دست به دلیل درمان نادرست که می‌تواند منجر به کاهش شدید عملکرد انگشتان در آینده شود، عفونت‌های خطرناک، دردهای مزمن و طولانی ناشی از آرتروز و غیره را ایجاد کند.

بنابراین بسیار مهم است که در صورت بروز آسیب و ناراحتی در انگشتان دست از همان ابتدا به یک متخصص دست خوب در این زمینه یا جراح انگشت دست باتجربه در یک مرکز تخصصی ارتوپدی مجهز و معتبر مانند مرکز ما مراجعه نمایید.

جراح انگشت دست چه آسیب‌ها و مشکلاتی را درمان می‌کند؟

اگرچه اولین مرحله برای تشخیص آسیب‌های دست و انگشتان دست مراجعه به ارتوپد است و ارتوپد بعد از بررسی‌های لازم در صورت مشکوک بودن به نیاز به جراحی شما را به یک جراح انگشت دست ارجاع می‌دهد ولی خود جراح انگشت دست در ابتدا یک ارتوپد است که می‌تواند همه آسیب‌ها و مشکلات ایجاد شده را به‌خوبی بررسی کند و دقیق‌ترین تشخیص را ارائه دهد. به‌طورکلی آسیب‌هایی که توسط یک جراح انگشت دست در تهران قابل‌تشخیص و درمان است عبارت‌اند از:

روش های زیادی برای درمان درد مفاصل بدن وجود دارد و با معرفی تکنیک های آرتروسکوپی، این روش

بر روی مفاصل مختلف بدن استفاده می شود. امروزه برای درمان مفاصل مانند شانه، مچ دست، مفصل ران، آرنج و انگشتان برای یافتن علت بیماری و درمان موضعی مفصل استفاده می شود. آرتروسکوپی نوعی جراحی است. که به پزشک در تشخیص و درمان بیماری های مفصلی کمک می کند. متخصص ارتوپد با استفاده از آرتروسکوپی مچ دست می تواند داخل مفصل را ببیند و برخی از مشکلات مچ دست را بدون آسیب جدی به پوست و عضلات درمان کند.

از آنجایی که درمان آرتروسکوپی شامل برش‌های کوچکی است، معمولاً بیمار پس از عمل مشکلی نداشته و زمان بهبودی کوتاه‌تری دارد. معمولاً چند ساعت پس از آرتروسکوپی بیمار را می توان از بیمارستان مرخص کرد.

ناهنجاری های مادرزادی دست

ناهنجاری های مادرزادی دست می تواند بر شکل و عملکرد دست و بازو در کودکان تأثیر بگذارد. این عارضه در پسران بیشتر از
دختران دیده می شود.

نقص دست معمولاً تا زمان تولد تشخیص داده نمی شود. گاهی اوقات نقص هایی مانند انگشتان اضافی یا وجود نداشتن یک یا چند
انگشت دست را میتوان در سونوگرافی قبل از تولد مشاهده کرد، اما این امر بسیار نادر است.

نقص های مادرزادی دست اغلب به دو دسته تقسیم می شوند:

1- ناهنجاری هایی که از رشد و تکامل طبیعی دست و بازوهای جنین در رحم جلوگیری میکند.

2- تغییر شکل که در آن دست و بازو به طور طبیعی شروع به رشد می کنند، اما به نوعی این رشد طبیعی متوقف می شود.

ناهنجاری ها در حدود هفته چهارم تا هشتم پس از شروع بارداری، یعنی زمانی که دست های جنین شکل می گیرد، ظاهر می شود.

بیماری های دست

بیماری های انگشتان، مچ دست، آرنج و ساعد شامل طیف گسترده ای از بیماری ها است به عنوان مثال می توان به درد، بی حسی
و سوزن سوزن شدن، توده های بافت نرم یا استخوانی، آسیب های ورزشی، شکستگی و رگ به رگ شدن و بیماری های مادرزادی
مختلف در این ناحیه اشاره کرد.

جراحت و آسیب‌های محیطی به انگشتان

آسیب به انگشت می‌تواند باعث درد و محدودیت حرکتی زیادی شود. ایجاد جراحت در دست و انگشتان، آسیبی بسیار شایع است. این امر به‌ویژه در مورد افرادی که ورزش می‌کنند یا افرادی که به‌طور منظم از تجهیزات یا ابزار سنگین استفاده می‌کنند، صادق است.

علل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

افتادن روی دست

گیرکردن انگشت زیر دستگاه

کشیدگی بیش‌ازحد انگشتان یا خم شدن آن‌ها به عقب مثلا در حین پرتاب محکم توپ

آسیب به انگشتان می‌تواند باعث علائمی مانند درد، تورم و کاهش تحرک شود. در موارد شدیدتر، فرد ممکن است دچار دررفتگی، شکستگی یا آسیب به رباط و یا تاندون انگشتان شود.

افراد معمولاً می‌توانند آسیب جزئی انگشت را با استفاده از برنامه مراقبتی RICE به شکل زیر درمان کند:

استراحت

استراحت کنید و تا حد امکان از استفاده از انگشت آسیب‌دیده تا زمان بهبودی خودداری کنید. همچنین ممکن است جراح انگشت دست با بی‌حرکت کردن انگشت با استفاده از آتل یا با چسباندن آن به انگشت همسایه به کاهش علائم شما و بهبودی کمک کند.

استفاده از کمپرس سرد

چند بار در روز یک کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه روی انگشت آسیب‌دیده قرار دهید. استفاده صحیح از کمپرس یخ بخوبی درد و تورم را در بسیاری از بیماران کاهش خواهد داد.

فشرده‌سازی

انگشت آسیب‌دیده را محکم در یک پانسمان یا باند نرم بپیچید، اما نه خیلی سفت که باعث انقباض عروق خونی و جلوگیری از جریان خون شود.

ارتفاع

بالا نگه‌داشتن انگشت بالاتر از سطح قلب می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن نیز ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. افرادی که مشکوک به شکستگی یا دررفتگی در انگشتان خود هستند باید از حرکت دادن انگشت خودداری کنند و به‌سرعت به متخصص ارتوپد یا جراح انگشت دست یا در موارد حاد به اورژانس مراجعه کنند.

پزشک استخوان‌ها را در جای خود تنظیم کرده و بعد آن را با آتل یا گچ بی‌حرکت می‌کند تا به‌درستی ترمیم شوند و خطر عوارض بعدی کاهش پیدا کند.

آسیب انگشت ماشه‌ای

انگشت ماشه‌ای نام رایج یک بیماری است که پزشکان آن را تنگی تنوسینوویت نیز می‌نامند. این آسیب می‌تواند زمانی رخ دهد که غلاف تاندون در پایه انگشت ملتهب می‌شود و باعث قفل شدن یا گرفتن انگشت در زمانی که فرد سعی می‌کند آن را حرکت دهد، می‌شود.

مهمترین علائم انگشت ماشه‌ای عبارتند از:

درد و تورم در پایه انگشت

مشکل در خم کردن یا صاف کردن انگشت

هنگام تلاش برای حرکت دادن انگشت، احساس ترکیدن یا گیرکردن می‌کنید.

سفتی انگشت

علائم انگشت ماشه‌ای ممکن است زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود یا پس از دوره‌های طولانی عدم فعالیت، بدتر شود. هنوز علت ایجاد این آسیب به‌طور واضح مشخص نیست اما آسیب‌های دست و برخی شرایط پزشکی مانند دیابت و آرتریت روماتوئید ممکن است خطر ابتلا به آن را در افراد افزایش دهند.

درمان انگشت ماشه‌ای معمولاً شامل استراحت و بی‌حرکت کردن انگشت مثل استفاده از آتل است. همچنین ممکن است متخصص ارتوپد یا جراح انگشت دست انجام برخی تمرینات ملایم را برای کشش بهتر انگشت توصیه کند که ممکن است به کاهش سفتی و بهبود تحرک کمک کند.

لازم به ذکر است شما نباید حرکات را بصورت خودسرانه انجام دهید و حتما باید طبق دستور پزشک باشد، در غیر این صورت ممکن است منجر به تشدید آسیب شود.

برای افرادی که علائم شدیدتری دارند، پزشک ممکن است تزریق استروئید را برای کمک به کاهش درد و التهاب تجویز کند. اگر درمان‌های دیگر ناموفق باشد، ممکن است درنهایت جراح انگشت دست در تهران روش‌های جراحی را برای آزاد کردن غلاف تاندون تجویز کند.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال عصب مدیان را که از طریق تونل کارپال از مچ دست عبور می‌کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر عصب در داخل تونل فشرده یا متورم شود، می‌تواند باعث درد، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی در دست و انگشتان شود. درد ممکن است از انگشتان شروع‌ شده و حتی تا بازوها ادامه داشته باشد.

علائم ممکن است به‌تدریج شروع ‌شده و با گذشت زمان بدتر شوند. برخی از افراد ممکن است دچار ضعف در دست و مشکل در گرفتن اشیا یا انجام حرکات دقیق نیز بشوند.

علائم سندرم تونل کارپال اغلب پیش‌رونده است، بنابراین بسیار مهم است که بیمار به‌موقع به متخصص ارتوپد یا جراح انگشت دست مراجعه کند.

درمان به‌شدت علائم فرد بستگی دارد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

پوشیدن بریس یا آتل

ایجاد تغییرات در شیوه زندگی، مانند اجتناب از هرگونه فعالیتی که علائم را بدتر می‌کند و ایجاد تنظیمات مناسب در حین انجام کار مانند تنظیم مناسب صندلی

فیزیوتراپی

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

دریافت تزریق استروئید

اگر علائم بهبود نیافتند، متخصص ممکن است جراحی انگشت دست و مچ دست را برای کاهش فشار روی عصب مدیان پیشنهاد دهد.

کیست‌های گانگلیونی

کیست گانگلیون می‌تواند باعث درد یا احساس سوزن‌سوزن شدن شود. کیست‌های گانگلیون توده‌های پر از مایعی هستند که می‌توانند در نزدیکی مفاصل یا تاندون‌ها در مچ دست و انگشتان، بخصوص پایه انگشتان، ایجاد شوند. این توده‌ها می‌توانند اندازه متفاوتی داشته باشند و ممکن است در لمس نرم یا سفت به نظر برسند.

کیست‌های گانگلیون معمولاً بی‌ضرر هستند، اما در برخی موارد نیز می‌توانند باعث درد یا سوزن‌سوزن شدن در برخی افراد شوند. پزشکان در حال حاضر نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد این کیست می‌شود، اما این کیست‌ها می‌توانند در افراد در هر سنی ایجاد شوند.

کیست‌های گانگلیونی معمولاً خودبه‌خود ناپدید می‌شوند و درمان معمولاً تنها در صورتی ضروری است که کیست‌ها باعث درد یا کاهش تحرک انگشت شوند. ازجمله درمان‌های این کیست در صورت بروز علائم عبارت‌اند از:

تخلیه کیست با استفاده از روشی به نام آسپیراسیون

برداشتن کیست با جراحی انگشت دست

عفونت‌های مختلف

بریدگی و زخم روی دست یا انگشتان گاهی اوقات می‌تواند منجر به عفونت شود. علائم عفونت انگشت معمولاً شامل موارد زیر هستند:

دردی که بدتر می‌شود

ورم

گرگرفتگی یا گرم شدن پوست

چرک یا ترشح از بریدگی یا زخم

احساس ناخوشی

تب

تمیز کردن و پانسمان مناسب هرگونه بریدگی و زخم می‌تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. افرادی که مشکوک به عفونت انگشت خود هستند باید با متخصص ارتوپد خوب یا جراح انگشت دست صحبت کنند.

بدون درمان، عفونت‌ها گاهی اوقات می‌توانند منجر به عوارض جدی مانند سلولیت، تشکیل آبسه یا حتی سپسیس شوند که تهدیدکننده زندگی خواهند بود. درمان عفونت بستگی به نوع و شدت عفونت دارد. به‌عنوان‌مثال پزشک ممکن است برای فردی که عفونت باکتریایی دارد تنها آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

آرتروز

استئوآرتریت معمولاً مفاصل دست و انگشتان را درگیر می‌کند. استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتریت در بدن است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غضروفی که از انتهای استخوان‌ها محافظت می‌کند دچار فرسودگی شود. آرتروز می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما بیشتر انگشتان و دست‌ها را درگیر می‌کند. در انگشتان دست، آرتروز می‌تواند باعث علائم ناخوشایند زیر شود:

دردی که به دلیل فعالیت بدتر می‌شود.

ورم

برافروختگی و حساس شدن پوست

سفتی و کاهش دامنه حرکتی

گره‌های استخوانی در نزدیکی مفاصل انگشتان

استئوآرتریت به‌تدریج ایجاد می‌شود و ممکن است با گذشت زمان پیشروی کند. در افراد مسن و کسانی که آسیب‌های مفصلی قبلی را تجربه کرده‌اند، این بیماری بیشتر دیده می‌شود. افرادی که علائم آرتروز دارند باید هرچه زودتر برای جلوگیری از پیشروی سریع بیماری و کاهش عملکرد انگشتان برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنند. درحالی‌که هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، برخی از روش‌های درمانی زیر می‌توانند به تسکین علائم و بهبود تحرک کمک کنند:

به‌طور منظم ورزش و کشش انجام دهید.

وزنتان را مدیریت کنید.

تحت کار درمانی و فیزیوتراپی قرار بگیرید.

مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و استروئیدها

انجام جراحی انگشت دست در صورت تشخیص پزشک

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یکی دیگر از بیماری‌های مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به بافت‌های سالم در پوشش مفاصل خود حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث درد، تورم، تغییر شکل و سفتی در انگشتان شود.

آرتریت روماتوئید معمولاً مچ دست و انگشتان، به‌ویژه مفاصل میانی انگشتان را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن نیز ایجاد شود. سایر علائم آرتریت روماتوئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مفاصلی که در لمس گرم یا حساس هستند.

مفاصل بد شکل که ممکن است باعث خم شدن انگشتان شود.

بی‌حسی و گزگز در انگشتان دست

خستگی و کمبود انرژی

تب

علت آرتریت روماتوئید هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، اما مشخص است که در زنان بیشتر از مردان رایج است و گاهی می‌تواند ارثی نیز باشد. افرادی که علائم آرتریت روماتوئید دارند باید حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند تا دچار آسیب‌های جدی‌تر و کاهش عملکرد نشوند. هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد، بنابراین هدف از درمان، تسکین علائم و جلوگیری از آسیب مفاصل است.

گزینه‌های درمانی برای آرتریت روماتوئید می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

مصرف داروهای ضدالتهاب

مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی

فیزیوتراپی و کاردرمانی

درمان‌های مکملی مانند ماساژ و طب سوزنی و یوگا

انجام جراحی انگشت دست

انقباض دوپویترن

انقباض دوپویترن به معنی ضخیم شدن بافت‌های کف دست است. این ضخیم شدن می‌تواند منجر به تشکیل ندول‌ها و طناب‌هایی شود که می‌توانند حرکت انگشتان را کاهش دهند و ممکن است باعث خم شدن انگشتان به سمت کف دست شوند. علائم دیگر این آسیب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ناراحتی یا درد در انگشتان دست یا کف دست هنگام استفاده

توده‌ها و گودال‌ها در زیر کف دست

ناتوانی در قرار دادن دست روی یک سطح

مشکل در استفاده از دست‌ها

مشخص نیست که چه چیزی به‌طور دقیق باعث انقباض دوپویترن می‌شود، اما معمولاً در مردان بالای 40 سال بیشتر رخ می‌دهد. علائم آن نیز با گذشت زمان به‌تدریج بدتر می‌شوند.

افرادی که علائم خفیف دارند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. بااین‌حال، برای علائم شدیدتر، جراح انگشت دست در تهران ممکن است جراحی را برای برداشتن طناب‌ها توصیه کند تا انگشتان صاف شوند.

چه زمانی باید به جراح انگشت دست مراجعه کرد؟

یک فرد باید برای هر دردی در انگشتان که بر توانایی او در انجام فعالیت‌های روزانه یا شغل او تأثیر می‌گذارد، به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کند. همچنین در صورت شکستگی‌های مشکوک، دررفتگی و عفونت زخم به‌سرعت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

متخصص ارتوپد برای تشخیص علت درد انگشت، علائم و سابقه پزشکی فرد را ارزیابی می‌کند و سپس معاینه فیزیکی انگشت آسیب‌دیده را انجام می‌دهد.

همچنین ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر، تصویربرداری و آزمایش خون را تجویز کند. سپس در صورت نیاز به جراحی یا مشکوک بودن به آن شما را به یک جراح انگشت دست ارجاع می‌دهد تا بررسی‌ها دقیق‌تر انجام‌شده و درمان بهتری صورت گیرد.

همچنین در صورت بروز علائم زیر بهتر است به بهترین دکتر جراح انگشت دست مراجعه کنید:

درد در ساعد، مچ دست، دست یا انگشتان که بیش از سه روز طول بکشد.

مشکل استفاده از دستان خود برای کارهای روزانه و عادی

تورم یا کبودی در اطراف ناحیه آسیب دیده و مچ دست

محدودیت حرکتی زیاد

وقتی درد مفصل‌ها حتی با استراحت کاهش پیدا نمی‌کند.

علائم عفونت، مانند قرمزی یا تورم در اطراف مچ دست و انگشتان دست

انواع جراحی انگشت دست

اگر آسیب یا حادثه‌ای نیاز به عمل جراحی انگشت دست داشته باشد، جراحان دست ابتدا علت اصلی مشکل را تعیین می‌کنند و سپس بهترین روش درمانی و تکنیک جراحی را انتخاب خواهند کرد. انواع جراحی انگشت دست عبارت‌اند از:

ترمیم تاندون

تاندون‌ها فیبرهایی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان شما متصل می‌کنند. عفونت، ضربه یا پارگی خودبه‌خود می‌تواند به تاندون‌ها آسیب برساند و نیاز به جراحی انگشت دست داشته باشد.

آسیب عصبی

انگشتان دست دارای عصب‌های مختلفی هستند. اگر هر یک از این اعصاب آسیب ببیند، می‌تواند منجر به علائم پارستزی مانند بی‌حسی، گزگز، سوزن‌سوزن شدن و کاهش عملکرد دست شود. جراحی در این شرایط شامل ترمیم یا اتصال مجدد اعصاب قطع شده است.

پاکسازی زخم‌ها و عفونت‌ها

عفونت یکی از دلایل رایج مراجعه افراد به جراح انگشت دست است. روش‌های درمان شامل جراحی زهکشی برای برداشتن آبسه یا دبریدمان (پاکسازی زخم) برای برداشتن بافت‌های مرده و بهبود است.

تعویض مفصل

این نوع جراحی دست که آرتروپلاستی نیز نامیده می‌شود به درمان و کاهش علائم بیماران مبتلا به آرتریت شدید کمک می‌کند. جراح مفاصل آسیب‌دیده را با مفاصل مصنوعی جدید ساخته شده از پلاستیک، فلز، سیلیکون یا لاستیک جایگزین می‌کند. آن‌ها همچنین ممکن است از یک تکه بافت خود بدن مانند تاندون برای این کار استفاده کنند.

تنظیم مجدد و تثبیت استخوان‌ها

این روش برای شکستگی دست و انگشتان استفاده می‌شود. جراح انگشت دست استخوان‌های شکسته شده یا دررفته را دوباره تراز می‌کند و از میله‌ها، سیم‌ها، آتل‌ها و گچ‌ها برای بی‌حرکت کردن یا ثابت نگه‌داشتن آن استفاده می‌کند تا ترمیم به‌درستی انجام شود و بعد از جوش خوردن استخوان‌ها بدشکلی و کاهش عملکرد انگشتان ایجاد نشود.

سخن آخر

درد انگشت اغلب درنتیجه آسیب‌های جزئی است. افراد اغلب می‌توانند درد انگشت را در خانه با استراحت و بی‌حرکتی درمان کنند. بااین‌حال، درد شدید، بدتر یا عودکننده ممکن است نشانه یک آسیب جدی‌تر مانند شکستگی و دررفتگی یا یک بیماری زمینه‌ای مانند آرتروز باشد.

در این شرایط فرد باید برای تشخیص علت درد انگشت یا علائمی که بر فعالیت‌های روزانه او تأثیر می‌گذارد و درمان درست آن به یک متخصص ارتوپد خوب یا جراح انگشت دست مراجعه کند. همچنین در صورت مشکوک بودن به شکستگی، دررفتگی یا عفونت زخم، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید.

خوشبختانه در مرکز تخصصی ارتوپدی ما پزشکان بسیار حاذقی در حال فعالیت هستند که می‌توانید برای ارزیابی‌های کامل توسط آن‌ها به این مرکز مراجعه کنید. جهت گرفتن نوبت نیز از لینک‌های سمت چپ صفحه استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید