فوق تخصص صافی کف پا

کف پای صاف از آن دسته بیماری‌هایی است که درد چندان زیادی به همراه ندارد، اما انجام برخی از امور زندگی را برای ما با سختی و دشواری همراه می‌کند. خوشبختانه افرادی وجود دارند که به عنوان فوق تخصص صافی کف پا به فعالیت مشغول بوده و برای رهایی از این مشکل، به بیماران یاری می‌رسانند.

در ادامه مطلب قصد داریم علائم و نشانه‌های زیر پای صاف و خدمات درمانی که توسط دکتر کف پا ارائه می‌شوند را به شما عزیزان معرفی کنیم. همچنین به سوالاتی مانند ” تا چه سنی صافی کف پا قابل درمان است؟” پاسخ دهیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

Specialist-smoothing-soles-feet

 

فهرست مطالب

 

هرآنچه باید در مورد فوق تخصص صافی کف پا بدانید

در سال‌های نه چندان دور، بیماران برای درمان بسیاری از مشکلات پا، به پزشک ارتوپد مراجعه نموده و از روش‌های درمانی او برخوردار می‌شدند. هر چند هنوز هم پزشکان ارتوپد قدرتمندی در تمامی شهرهای کشورمان وجود دارند که با تخصص و مهارت فراوان به فعالیت مشغول هستند، اما متخصصانی نیز در این زمینه پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند و به صورت تخصصی به بیماران خویش یاری می‌رسانند. یکی از این دسته از افراد، فوق تخصص صافی کف پا است و همان گونه که از نام آن پیداست، در حیطه بیماری‌های زیر پا و به خصوص صافی آن به فعالیت مشغول است.

پزشکان عمومی پس از سپری کردن دوره تحصیل خویش، با شرکت در آزمون دستیاری و قبول شدن در آن، تحصیل در رشته ارتوپدی را آغاز می‌کنند. مدت زمان تحصیلات در این تخصص 4 سال است و پس از آن پزشکان می‌توانند به عنوان متخصص ارتوپد به فعالیت مشغول شده و بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی را درمان نمایند.

همچنین یک متخصص ارتوپد اگر باز هم به تحصیلات خویش ادامه دهد، در دوره آموزشی فوق تخصص می‌تواند به صورت تخصصی یکی از زیر شاخه‌های مربوط به ارتوپدی را انتخاب نموده و در آن زمینه اقدام به کسب مدرک فوق تخصص نماید. یکی از این رشته‌ها مربوط به بیماری‌های زیر پا و کف آن است.

اصلی‌ ترین علل بروز صافی از دید فوق تخصص صافی کف پا

معمولاً پای ما انسان‌ها از 26 استخوان تشکیل شده‌ است که توسط 33 مفصل به همدیگر وصل هستند. همچنین در این قسمت از جسم ما بیش از صدها عضله، تاندون، لیگامان و… وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با هماهنگی همدیگر وظایف خاص خود را انجام می‌دهند. اتصال این بخش‌های پا به گونه‌ای انجام شده است که زیر پای ما دارای قوس باشد.

قوس زیر پا باعث می‌شود تا وزن ما در هنگام راه رفتن به صورت یکسان در بخش‌هایی مانند کف و مچ پا تقسیم شود. همچنین این قوس به پاها قدرت انعطاف پذیری بالایی داده و موجب می‌شود در مواجهه با ناهمواری‌ها، تغییر شکل دهند.

زمانی که این قوس در زیر پای ما وجود نداشته باشد، عارضه‌ای ایجاد می‌شود که ما آن را به نام کف پای صاف می‌شناسیم. صافی زیر پا معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که پاها در دوران کودکی به هر علتی رشد کافی را نداشته باشند. البته موارد دیگری نیز باعث بروز زیر پای صاف هستند که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شل بودن لیگامان در کل بدن انسان
  • چرخش تمامی قسمت‌های اندام‌های تحتانی به سمت بیرون
  • انحراف زانو به سمت خارج
  • چاقی و اضافه وزن زیاد
  • بستری بودن و استراحت برای مدت زمان طولانی که باعث تضعیف عضلات زیر پا می‌گردد
  • افزایش سن
  • ابتلا به بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، میلومننگوسل، فلج مغزی، دیستروفری عضلانی و…

درمان کف پای صاف توسط فوق تخصص صافی کف پا

تا چندین دهه اخیر، درمان چندان قطعی و مشخصی برای صافی زیر پا وجود نداشت؛ بسیاری از کودکانی که به این عارضه دچار بودند، باید با این بیماری کنار آمده و به زندگی خود ادامه می‌دادند. اما این روزها با پیشرفت‌هایی که در زمینه علم پزشکی رخ داد، شاهد ابداع برخی از روش‌های درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها بودیم.

زیر پای صاف نیز از همین نوع بیماری‌هاست که این روزها توسط فوق تخصص صافی کف پا، تا حدود زیادی قابل درمان است. ذکر این نکته ضروری است که زیر پای صاف اگر در کودکی تشخیص داده شده و برای درمان آن اقدام شود، تا حدود زیادی قابل برطرف شدن است؛ اما در بزرگسالی، تنها می‌توان با برخی از روش‌های درمانی، اقدام به کاهش درد زیر پای صاف و برطرف کردن علائم آن نمود.

خدماتی که توسط متخصص پای صاف برای بیماران ارائه می‌شود عبارتند از:

استفاده از ساپورت‌های قوس سینه پا:

افرادی که به سبب صافی در سینه پای خود، در قسمت سینه پا با درد و ناراحتی همراه هستند، می‌توانند با تشخیص پزشک خویش، از ساپورت‌های قوس سینه پا استفاده نمایند.

پوشیدن کفش‌های طبی:

تحقیقات نشان دهنده آن است که پوشیدن کفش‌های طبی تا حدود زیادی به کاهش درد در قسمت زیر پای صاف کمک می‌کند.

بهره گیری از خدمات فیزیوتراپی:

اگر سینه پای صاف در هنگام تمرینات ورزشی و برای ورزشکاران رخ دهد، می‌توان با سپری کردن جلسات فیزیوتراپی، باعث بهبودی فرم راه رفتن و دویدن گردید.

آیا می‌دانید صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که تا چه سنی زیر پای صاف قابل درمان است؟ در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که کف پای صاف در ابتدای امر، میان کودکان بسیار رایج است. در واقع به سبب این که هنوز استخوان‌ها و مفاصل، خاصیت انعطاف پذیری خود را پیدا نکرده‌اند، ما در پای کودکان شاهد زیر پای صاف هستیم.

این مورد معمولاً در سنین 3 تا 5 سالگی به طور خود به خود برطرف می‌شود. اگر کودکان پس از وارد شدن به سنین 5 و 6 سالگی، هنوز هم با عارضه زیر پای صاف مواجه هستند، بهتر است به یک فوق تخصص کف پا کودکان مراجعه نموده و درمان آن را آغاز کنید.

علائم بیماری کف پای صاف در کودکان

پس از پاسخ به سوال “صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟” سوال مهم دیگری نیز در ذهن افراد و به خصوص پدر و مادرها به وجود می‌آید مبنی بر این که چگونه زیر پای صاف را در کودک خود تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بیماری کف پای صاف در کودکان، خود را با علائم زیر نشان می‌دهد:

زمانی که کودک بر روی پاهای خود می‌ایستد، پاشنه پا به سمت خارج منحرف می‌شود.

کودک بد راه می‌رود.

کودکی که دچار زیر پای صاف است، به سختی کفش‌های خود را می‌پوشد و ساییدگی کفش‌ها به صورت نامتقارن است.

زمانی که کودک به انجام فعالیت‌های فیزیکی مشغول است، خیلی زود انرژی خود را از دست می‌دهد.

البته یک فوق تخصص کف پا کودکان، می‌تواند با انجام معاینات دقیق و اصولی، به خوبی مشکل صاف بودن زیر پا در کودکان را پیدا کرده و درمان‌های لازم را برای آن تجویز نماید.

روش های تشخیص

در صورت مشاهده شرایط زیر باید با پزشک ارتوپد مشورت کنید:

صافی کف پا که اخیراً ایجاد شده است

درد در پاها، مچ پا یا پایین بدن

عدم بهبود علائم و ناراحتی با کفش‌های طبی مناسب

صاف شدن کف یک یا هر دو پا

سفتی پاها (خشکی)

ایجاد احساس سنگینی و ضعف در پاها

درمان صافی کف پای کودکان با کمک فوق تخصص کف پا کودکان

زمانی که برای درمان مشکلات صاف بودن زیر پا کودکان خود به یک فوق تخصص صافی کف پا مراجعه می‌کنید، پزشک با توجه به نوع بیماری و شدت آن، درمان‌های غیر جراحی و جراحی را برای کودک شما در نظر می‌گیرد؛ در ادامه مطلب هر دو نوع این درمان‌ها را با همدیگر بررسی می‌کنیم:

درمان غیر جراحی صافی کف پای کودکان

یک فوق تخصص پای کودکان، در ابتدا به خوبی پاهای کودکان را معاینه کرده و سعی می‌کند با استفاده از روش‌های غیر جراحی این مشکل را برطرف نماید. از جمله درمان‌های غیر جراحی صاف بودن زیر پا می‌توان به پارامترهای زیر اشاره نمود:

ورزش‌های کششی:

با انجام برخی از حرکات ورزشی، می‌توان باعث تقویت تاندون آشیل پا شد. بنابراین یکی از تجویز‌های پزشک، انجام حرکات ورزشی است. به خصوص اگر کودک شما در هنگام فعالیت‌های روزانه و راه رفتن، با درد در مچ پا و ران خود مواجه است، این ورزش‌ها به او کمک زیادی خواهند نمود.

پوشیدن کفش‌های مخصوص ارتوپدی:

گاهی اوقات راهکاری که از سوی یک فوق تخصص صافی کف پا کودکان تجویز می‌شود، پوشیدن کفش‌های مخصوص است. این کفش‌ها با دارا بودن قالب‌های سخت برای قوس زیر پا و همچنین حمایت کننده‌های نرمی که درون آن‌ها وجود دارد، باعث کاهش درد و خستگی پای کودکان در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه می‌گردند.

برگزاری جلسات فیزیوپراتی:

یکی از بهترین راهکارهای درمانی ارائه شده توسط دکتر فوق تخصص کف پا تهران، مراجعه به مراکز فیزیوتراپی و برخورداری از خدمات درمانی آن است.

گچ گرفتن پا:

اگر یک فوق تخصص صافی کف پای کودکان، در معاینات خود به این نتیجه رسید که قوس زیر پای کودک با کشش تاندون آشیل همراه می‌باشد، ممکن است گچ گرفتن پا را برای مدت زمانی مشخص به بیمار خویش توصیه کند.

درمان جراحی صافی کف پای کودکان

معمولاً پزشکانی که به عنوان فوق تخصص کف پا کودکان به فعالیت مشغول هستند، درمان‌های جراحی را به بیماران خویش پیشنهاد نمی‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با سایر روش‌های غیر جراحی که برای شما نام بردیم، این درد و ناراحتی را در کودکان از بین ببرند.

اما در برخی از موارد و زمانی که صاف بودن زیر پا تبدیل به یک درد همیشگی و مزمن در کودکان شد، ممکن است از شیوه‌های جراحی برای رفع این مشکل استفاده نماید. شیوه جراحی معمولاً برای به وجود آوردن قوس مناسب در زیر پا و همچنین افزایش طول تاندون‌های زیر پا که در کشش هستند انجام می‌پذیرد.

البته این درمان‌ها دارای مراحل خاص خود هستند؛ بدین معنا که ابتدا فوق تخصص صافی کف پا اقدام به درمان و اصلاح یکی از پاها نموده و پس از گذشت چند ماه که بهبودی کامل اتفاق افتاد، درمان زیر پای دیگر را آغاز می‌کند. در ادامه مطلب به صورت کامل به برخی از شیوه‌های جراحی صاف بودن زیر پا کودکان اشاره می‌کنیم:

استفاده از روش ایمپلنت ساب تالار

در این روش، فوق تخصص صافی کف پا، ابتدا برش کوچکی در پای کودک ایجاد کرده و ایمپلنت‌ها را میان استخوان تالوس و استخوان پاشنه پا قرار می‌دهد. این روش درمانی نه تنها از چرخش غیر عادی پاشنه جلوگیری به عمل می‌آورد، بلکه باعث اصلاح صاف بودن زیر پا در کودکان نیز می‌گردد.

روش جراحی اوستئوتومی

اوستئوتومی در واقع به معنی بریدن استخوان و تغییر چرخش آن‌ها در جهت اصلاح زیر پای صاف است. گاهی اوقات متخصصان به این نتیجه می‌رسند که برای اصلاح صافی کف پای کودکان، باید استخوان پاشنه یا استخوان کونئیفرم را برش داده و جهت آن را تغییر دهند. همچنین محل انجام اوستئوتومی با استفاده از پیچ یا پلاک، به خوبی فیکس و محکم می‌شود.

فیوژن

فیوژن یا آرترودز به معنی جوش دادن استخوان‌های قرار گرفته در دو طرف مفصل به همدیگر است. زمانی که پای کودکان دارای دفورمیته‌های بسیار شدید است و یا افرادی که در سال‌های پایان رشد خود با تغییرات آرتروزی موجه هستند و یا لیگامان آن‌ها به صورت ارثی بیش از اندازه شل است، فوق تخصص صافی کف پا، از این روش درمانی برای آن‌ها استفاده می‌نماید.

انجام عمل جراحی تاندون‌ها

گاهی اوقات در کنار سایر روش‌های جراحی که به آن‌ها اشاره کردیم، از جراحی‌های مکمل برای اصلاح صاف بودن زیر پا استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها عمل جراحی تاندون‌هاست. در این روش ممکن است فوق تخصص صافی کف پا، جراحی‌هایی مانند بلند کردن تاندون آشیل یا جلو کشیدن تاندون تیبیالیس پوستریور را به بیمار خویش پیشنهاد نماید.

درمان صافی کف پا چگونه است؟

در ابتدا بایستی وضعیت پا و زانو توسط متخصص ارتوپدی بررسی شود و سپس درمان صافی کف پا انجام شود زیرا ممکن است وضعیت مفاصل فوقانی به گونه‌ای باشد که صافی کف پا قابل درمان نباشد و برای فرد محدودیت درمانی مشخص شود.

برای درمان صافی کف پا باید از کفی‌های طبی استفاده کرد و کفی که استفاده می‌شود در ابتدا می‌تواند ساده باشد اما پس از مدتی که پای بیمار به این کفی عادت کرد می‌تواند دارای لبه ها و ارتفاع باشد.

اغلب ممکن است پاهای فرد بیش از حد صاف باشد و لازم باشد کفی با لبه‌ی بلندتری برای فرد در نظر گرفته شود بنابراین انتخاب کفی طبی، جنس، سایز و انتخاب کفش بسیار مهم است.

به طور کلی در صورت مراجعه به متخصص در اولین مراحل (مرحله اول یا دو مرحله)، معمولاً می‌توان با اقدامات ساده‌ای مانند کفی طبی، استراحت و گاهی فیزیوتراپی، راه رفتن را اصلاح کرد و درد را تسکین داد. اگر وضعیت شدید باشد، گاهی اوقات جراحی لازم است.

مراجعه به بهترین دکتر فوق تخصص کف پا تهران و تشخیص مشکلات زیر پا

خوشبختانه این روزها در بسیاری از شهرهای کشورمان و به خصوص شهر تهران، شاهد فعالیت متخصصان با تجربه و ماهر پا هستیم. زمانی که شما به یک دکتر متخصص پا در تهران مراجعه می‌کنید، ابتدا اقدام به تشخیص مشکلات زیر پا نموده و سپس برای درمان آن تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

شیوه‌های تشخیص بیماری صاف بودن زیر پا توسط متخصص، به این شکل است:

در ابتدا دکتر پا اقدام به مشاوره و کسب اطلاعاتی در مورد بیماری شخص و همچنین سابقه خانوادگی بیماری صاف بودن زیر پا می‌نماید.

یک دکتر فوق تخصص کف پا تهران، در صورتی که نیاز باشد کفش‌های بیمار را نیز به خوبی بررسی می‌کند.

سپس پزشک شروع به معاینه کف هر دو پای بیمار می‌نماید. همچنین ممکن است با لمس پا و سینه پا و از طریق ایجاد فشار، مشکلاتی که در این نواحی وجود دارند را کشف نماید.

معاینه ماهیچه‌های پا با حرکت دادن و نگه داشتن آن‌ها در مقابل یک جسم سخت، یکی دیگر از مراحل معاینه و تشخیص صاف بودن زیر پا است.

گاهی اوقات یک فوق تخصص صافی کف پا، از بیمار خود می‌خواهد تا راه برود و حتی بدود تا درد در سینه پای او را به خوبی تشخیص دهد.

ارزیابی عصب‌های پای بیمار، یکی دیگر از مراحل معاینات اولیه است.

پس از انجام معاینات فیزیکی، پزشک متخصص برای تشخیص هر چه دقیق‌تر این بیماری به بیمار خود توصیه می‌کند که اقدام به عکسبرداری اشعه ایکس، ام آر آی و اسکن استخوان‌ها نماید.

عوارض عدم مراجعه به فوق تخصص صافی کف پا

متخصصان عقیده دارند در صورت مشاهده هر گونه عارضه‌ای در زیر پای خود یا کودکان خویش، به یک دکتر متخصص پا در تهران مراجعه نموده و در صورت نیاز، درمان آن را آغاز کنید. در صورتی که مراجعه به پزشک را پشت گوش انداخته و به موقع برای درمان آن اقدام نکنید، ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

زمانی که در حال انجام امور روزمره خود هستید و یا به پیاده روی و ورزش مشغولید، درد فراوانی را در زیر پای خود احساس خواهید نمود.

درد زیر پا، شما را از انجام کارهایی که از باعث لذت و اشتیاق شما می‌شوند، باز می‌دارد. شاید مانند قبل نتوانید به پیاده روی، گردش و خرید بپردازید.

زمانی که پای خود را می‌چرخانید، درد زیر پای شما بیشتر می‌شود.

همواره احساس گزگز و مورمور در سینه پای خود خواهید داشت.

مراجعه به موقع به شما کمک می‌کند تا مشکلات زیر پای خود را بدون عمل جراحی و با درمان‌های متداول رفع کنید.

برای پیشگیری از درد کف پای صاف چه کنیم؟

این روزها افرادی که به عنوان فوق تخصص صافی کف پا در کشورمان به فعالیت مشغول هستند، روش‌های متداولی برای جلوگیری از درد زیر پا را به بیماران خویش ارائه می‌دهند؛ در این قسمت به برخی از این موارد اشاره کوتاهی می‌نماییم:

سعی کنید در طول روز از انجام حرکات کششی ساده غافل نشوید.

در هنگام پیاده روی، خرید و ورزش از کفش‌های مناسب و استاندارد استفاده کنید.

اگر دچار اضافه وزن هستید، در اسرع وقت نسبت به کاهش وزن خود به روش اصولی اقدام کنید.

با انجام تمرینات ورزشی مناسب، استقامت بدنی و پاهای خود را افزایش دهید.

سخن پایانی

ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم در مورد فوق تخصص صافی کف پا و خدمات درمانی که به بیماران ارائه می‌نماید، نکاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. همچنین در مورد صاف بودن زیر پا کودکان و شیوه‌های درمانی آن برای شما سخن گفتیم و به این سوال پاسخ دادیم که ” تا چه سنی صاف بودن زیر پا قابل درمان است ؟”

امیدواریم با ارائه این مطالب، قدمی هر چند کوچک در زمینه افزایش آگاهی شما در مورد زیر پا و بیماری‌های آن برداشته باشیم. فراموش نکنید که پا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن انسان است که ایجاد هر گونه مشکلی در آن، باعث سلب آسایش و آرامش ما در زندگی می‌گردد. بنابراین مشکلاتی مانند صاف بودن زیر پا را جدی گرفته و برای درمان آن به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید