پزشک فوق تخصص صافی کف پا

معمولاً کودکان تا سنین 6 الی 7 سالگی به‌مرور قوس زیر پا به‌درستی تشکیل شده و مشکل صافی زیر پا نیز برطرف خواهد شد؛ بنابراین در سنین کودکی نگران کف پای صاف کودک خود نباشید ولی اگر بعد از آن همچنان احساس کردید زیر پای او با توجه به علائم ایجاد شده صاف است حتماً باید در اسرع وقت به یک پزشک فوق تخصص صافی کف پا مراجعه کنید تا بعد از تأیید تشخیص، درمان مناسب صورت گیرد.

عدم پیگیری درمان می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری مانند تغییر در شکل پا، کمردرد، پادردهای مزمن، آرتروز و … را ایجاد نماید. اگر می‌خواهید بیشتر با این آسیب ،خدمات متخصصان در این زمینه و پاسخ به سوال برای درد کف پا به چه پزشکی مراجعه کنیم، آشنا شوید با ما در ادامه همراه باشید.

 

Varicose-veins-groin

آنچه در این مقاله می خوانید :

فهرست مطالب

پزشک فوق تخصص صافی کف پا کيست؟

عموماً وقتی یک نوزاد به دنیا می‌آید دارای زیر پای صاف است و این حالت به دلیل عدم تکامل رشد سیستم اسکلتی و عضلانی و عدم تشکیل کامل قوس زیر پا در این زمان کاملاً طبیعی است. دکتر فوق تخصص صافی زیر پا درواقع متخصص ارتوپدی است که بعد از گذراندن تمامی دروس عمومی و تخصصی مربوط به ارتوپدی برای ادامه تحصیل به‌طور تخصصی بر روی مشکلات و اختلالات پا تمرکز دارد که صافی زیر پا یکی از شایع‌ترین آن‌ها می‌باشد. چنین پزشکی دوره‌های بیشتری را در این زمینه گذرانده است و می‌تواند با مهارت بالایی در تشخیص و درمان این مشکل به شما کمک کند.

آيا بهترين فوق تخصص پا در تهران نيز می تواند صافی کف پا را درمان کند؟

در پاسخ به سؤال فوق باید بگوییم بله بهترین فوق تخصص پا در تهران دانش و مهارت بالایی در زمینه تشخیص اختلالات سیستم اسکلتی و عضلانی پا دارد و می‌تواند به‌طور دقیق تشخیص مناسبی در مورد صافی زیر پا انجام داده و درمان تخصصی را با توجه به شرایط بیمار در نظر بگیرد تا بهترین نتیجه نیز حاصل شود. همچنین اگر به ‌صورت ارثی در خانواده شما این موضوع وجود دارد بهتر است از سن پایین‌تر فرزند خود را به مراکز درمان صافی کف پا در تهران ببرید تا با تشخیص صحیح درمان بهتری انجام شود.

اهميت مراجعه به پزشک فوق تخصص صافی کف پا

ازآنجایی‌که صافی زیر پا هم در کودکان و هم در بزرگسالان بسیار رایج است و این وضعیت مانند بیماری‌های دیگر نیست و کاملاً واضح است، والدین ممکن است تصمیم بگیرند به‌صورت خودسرانه کودک خود را درمان کنند. متأسفانه، این کار اغلب باعث می‌شود که والدین آسیب بیشتری به پاهای فرزندان خود برسانند که در آینده مشکلات بزرگ‌تری برایشان ایجاد خواهد کرد. این امر به‌ویژه در مورد کفش‌های بدون نسخه و نامناسب برای صافی زیر پا بسیار صادق است.
ما توصیه می‌کنیم هرگز کفش‌های غیرطبی و غیراستاندارد برای کودک خود نخرید، زیرا نه‌تنها به کودک شما کمک نمی‌کنند تا قوس مناسب ایجاد شود، بلکه استفاده از کفش‌های نامناسب ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند. این در حالی است که دکتر فوق تخصص صافی زیر پا آموزش و تخصص لازم برای اطمینان از تشخیص و درمان صحیح مشکل پای بیمار شما را دارد و به‌خوبی می‌تواند در این حیطه به شما کمک کند.

چطور می توانم بهترين پزشک فوق تخصص صافی کف پا در تهران را پيدا کنم؟

متخصصان ارتوپدی زیادی در پایتخت و همچنین شهرستان‌های دیگر کشور در حال حاضر فعالیت دارند که می‌توانند مشکلات مختلف پا مانند صافی زیر پا را درمان کنند ولی بهتر است برای گرفتن نتیجه عالی به یک دکتر فوق تخصص صافی زیر پا مراجعه کنید که به‌طور خاص با تمامی شرایط مختلف صافی زیر پا در بیماران متفاوت آشناست و همچنین مهارت کافی برای انجام روش‌های درمانی مختلف بخصوص روش‌های سخت‌تر مانند جراحی را در صورت لزوم دارد و از هر لحاظ می‌تواند به شما کمک کند.
چنین پزشکی همچنین باید گوش شنوا داشته باشد و به‌طور کامل به دغدغه‌های شما گوش ‌داده و تا حد امکان توضیحات لازم را طوری که برای شما قابل فهم باشد بیان کند تا نگرانی شما کمتر شود. شما همچنین می‌توانید از تجربه بیماران قبلی دکتر فوق تخصص صافی زیر پا و نظرات افراد در سایت‌ها و صفحات مجازی متوجه شوید که پزشک مورد نظر تا چه اندازه دانش و مهارت کافی در زمینه مورد نظر را دارد.

آيا برای درمان اين مشکل حتماً بايد به مراکز درمان صافی کف پا در تهران مراجعه کرد؟

مراکز درمان صافی کف پا در تهران عموماً مراکز تخصصی ارتوپدی هستند که می‌توانند از صفر تا صد تشخیص تا درمان کامل صافی زیر پا را برایتان انجام دهند. اگرچه شما می‌توانید به هر ارتوپدی برای درمان این معضل مراجعه کنید به دلیل اینکه مراکز درمان صافی زیر پا در پایتخت از تجهیزات کامل برای تشخیص و درمان این مشکل برخوردارند و خدمات تخصصی را به بیماران خود ارائه می‌دهند و همچنین اکثراً با دکتر فوق تخصص صافی زیر پا در این زمینه همکاری دارند، قطعاً می‌توانند بهتر و بیشتر به شما در درمان صافی زیر پا کمک کنند و نتایج بهتری را رقم بزنند.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

قبل از پاسخ به این سؤال که صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است بد نیست قدری بیشتر در مورد این آسیب بدانید. کف پای صاف وضعیتی است که به خاطر آن تمام زیر پای بیمار به‌طور کامل با زمین تماس پیدا می‌کند. درحالی‌که اگر قوس طبیعی تشکیل می‌شد بخش سینه زیر پا معمولاً با زمین تماس پیدا نمی‌کرد و تنها پاشنه و پنجه‌ها با زمین تماس داشتند.
به این بیماری در اصطلاح پزشکی pes planus و یا قوس‌های افتاده نیز میگویند. صافی زیر پا زمانی اتفاق می‌افتد که قوس پا رشد نمی‌کند یا در بزرگسالی فرو می‌ریزد. درواقع ممکن است برخی افراد از همان ابتدا قوس پایشان به‌درستی تشکیل نشود و دچار صافی شوند و برخی قوس مناسب در زیر پا داشته‌اند ولی در بزرگسالی به دلایل مختلف دچار فرو ریختن این قوس شده‌اند.
صافی زیر پا در کودکان معمولاً به این دلیل است که استخوان‌ها و مفاصل هنوز بسیار انعطاف‌پذیر می‌باشند و به همین دلیل در این سنین بیشتر رایج است.
تنها 15 درصد از کودکان بعد از شش‌سالگی ممکن است همچنان صافی زیر پا داشته باشند و نیاز به درمان باشد. در مورد پاسخ به سؤال صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است باید بگوییم بسته به شرایط بیمار تا سنین بزرگسالی نیز این عارضه قابل درمان می‌باشد ولی به‌طورکلی از شش‌سالگی به بعد هرچه زودتر صافی زیر پا تشخیص داده شود بهتر می‌توان آن را با روش‌های غیرجراحی درمان کرد.
در سنین بزرگسالی ممکن است برای درمان این بیماری و جلوگیری از عوارض آن چاره‌ای جز جراحی وجود نداشته باشد؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید فرزند شما نیز صافی زیر پا دارد، با پزشک او صحبت کنید. همچنین برای درمان این عارضه بدون مشورت با دکتر فوق تخصص صافی زیر پا به‌طور خودسرانه اقدام نکنید؛ زیرا ممکن است نه‌تنها درمانی صورت نگیرد، بلکه آسیب بیشتری هم ایجاد کنید.

از نظر پزشک فوق تخصص صافی کف پا علائم اين بيماری چيست؟

هنگامی‌که قوس زیر پا به‌درستی رشد نمی‌کند، صافی زیر پا ایجاد خواهد شد. در اکثر موارد، این وضعیت ممکن است نیازی به درمان هم نداشته باشد. اینکه تا چه حد نیاز به درمان است خیلی به این بستگی دارد که چه عاملی باعث صافی زیر پای کودک شما شده است. اگر کودک شما دچار سفتی تاندون آشیل یا سفتی پا باشد، قطعاً نیاز به درمان تخصصی توسط دکتر فوق تخصص صافی زیر پا دارد.
اغلب اوقات، کودکی که زیر پای صاف دارد، هیچ علامتی فراتر از ظاهر واقعی پا را تجربه نمی‌کند. در این حالت، وضعیت بدون علامت در نظر گرفته می‌شود. اکثر مردم ظاهر صافی زیر پا را تشخیص می‌دهند؛ یعنی پا صاف روی زمین قرار دارد و قوس کمی دیده می‌شود.
وقتی پشت سر کودک می‌ایستید، احتمالاً می‌توانید انگشتان خارجی پا را ببینید اما انگشت شست پا را نمی‌توانید ببینید. کودکان مبتلا به صافی زیر پای علامت‌دار ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز نشان دهند:

• انحراف به بیرون در پاشنه پا
• تغییر در راه رفتن یا ناهنجاری هنگام راه رفتن
• مشکلاتی در حرکت پا از یک طرف به سمت دیگر یا به بالا و پایین
• احساس درد یا حساسیت در هر نقطه از زیر پا تا زانو
• درد یا مشکل هنگام پوشیدن کفش
• کناره‌گیری از فعالیت‌های بدنی

اگر کودک شما هر یک از این علائم را تجربه کرد، یک قرار ملاقات با بهترین فوق تخصص پا در تهران را تعیین کنید.

پزشک فوق تخصص صافی کف پا چطور اين مشکل را تشخيص می دهد؟

برای تشخیص صافی زیر پا در کودکان یا بزرگسالان، متخصص پا، پای بیمار شما را معاینه می‌کند و به دنبال تفاوت در ظاهر آن در هنگام ایستادن در مقابل زمانی که بیمار می‌نشیند، می‌گردد. علاوه بر این، دکتر فوق تخصص صافی زیر پا دامنه حرکتی بیمار را آزمایش می‌کند و راه رفتن او را تماشا خواهد کرد. برای تعیین علت زمینه‌ای مشخص، متخصص پا احتمالا ساق پا را تا باسن معاینه کند. در نهایت، پزشک ممکن است برای تعیین شدت وضعیت بیماری، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سایر تصاویر تشخیصی را تجویز کند.

انواع کف پای صاف از نظر پزشک فوق تخصص صافی کف پا چيست؟

صافی زیر پا چه در دوران کودکی ادامه یابد و چه در بزرگسالی، می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند. انواع صافی زیر پا که ممکن است شما را درگیر کرده باشد نیز عبارت‌اند از:

صافی کف پای انعطاف‌پذیر
این نوع از صافی زیر پا رایج‌ترین نوع است و وقتی که نمی‌ایستید می‌توانید قوس کمی را در زیر پا ببینید؛ اما با وارد شدن وزن به پاها، قوس‌ها از بین می‌روند. صافی زیر پای انعطاف‌پذیر بیشتر در دوران کودکی یا نوجوانی نمایان می‌شود. این حالت می‌تواند هر دو پا را درگیر کند و به‌تدریج با افزایش سن نیز بدتر می‌شود. در این حالت تاندون‌ها و رباط‌ها به‌عنوان بافت نرم در قوس پا ممکن است دچار تورم، کشیدگی یا حتی پارگی شوند.

صافی کف پای سفت
در این حالت فرقی نمی‌کند که فرد ایستاده باشد یا نشسته و در هر دو حالت قوس زیر پا دیده نمی‌شود. این وضعیت اغلب در سال‌های نوجوانی پدیدار می‌شود و با افزایش سن نیز بدتر می‌شود. همچنین احتمال دارد منجر به درد شود. از طرفی خم کردن پاها به سمت پایین یا بالا یا حرکت دادن آن‌ها به پهلو می‌تواند دشوار باشد. این نوع صافی ممکن است یک یا هر دو پا را درگیر کند.

صافی کف پای کسب شده در بزرگسالان (قوس افتاده)
در این شرایط قوس پا به‌طور غیرمنتظره‌ای فرو می‌ریزد که باعث چرخش پا به سمت بیرون می‌شود و احتمالاً دردناک است. این مشکل می‌تواند تنها یک پا یا هر دو را تحت تأثیر قرار دهد. مهم‌ترین علت آن نیز التهاب یا پارگی در تاندون ساق پا (تاندون تیبیال خلفی) است که وظیفه دارد از قوس زیر پا پشتیبانی نماید.

تالوس عمودی
برخی از نوزادان دچار یک نوع نقص مادرزادی به نام تالوس عمودی هستند که از ایجاد قوس به‌درستی جلوگیری می‌کند. استخوان تالوس در مچ پا در این شرایط، در وضعیت نامناسبی قرار دارد. به همین دلیل قسمت پایینی پا مانند یک صندلی گهواره‌ای است که به آن پای راکری نیز گفته می‌شود.

 

پزشک فوق تخصص صافی کف پا از چه روش‌های درمانی استفاده می کند؟

همان‌طورکه ملاحظه کردید صافی زیر پا انواع مختلفی دارد و بسته به نوع صافی زیر پا، سن بیمار، وضعیت سلامتی بیمار، تجهیزات مراکز درمانی صافی زیر پا در تهران و مهارت پزشک، نوع درمان نیز متفاوت خواهد بود. با این‌حال، به‌طورکلی درمان‌ها عبارت‌اند از:

دارو
اگر کودک شما علائمی مانند درد و یا التهاب را تجربه کرد، ممکن است داروهای بدون نسخه ضدالتهابی مانند ایبوپروفن برای مدیریت ناراحتی تجویز شود.

تغییر سطح فعالیت
ممکن است نیاز باشد که بیمار فعالیت‌هایی که باعث درد پا می‌شوند را به‌طور موقت کاهش دهد. همچنین ممکن است لازم باشد فرد مبتلا به صافی زیر پا از ایستادن یا راه رفتن طولانی‌مدت خودداری کند.

ارتز‌های کمکی
یک ارتز سفارشی که در داخل کفش نصب می‌شود به حمایت بیشتر از ساختار و بهبود عملکرد پا کمک می‌کند. این روش می‌تواند علائم را به‌خوبی بهبود دهد.

فیزیوتراپی
دکتر فوق تخصص صافی زیر پا ممکن است بر تمرینات کششی خاص تأکید کند، به‌ویژه زمانی که مشکلات مربوط به تاندون آشیل یعنی بزرگ‌ترین تاندون در بدن باشد.

کفش مناسب
دکتر پا باید در مورد کفش مناسب به شما توصیه‌هایی نماید. احتمال دارد بسته به شرایط بیمار، پزشک کفش خاصی را برای او سفارش دهد تا بهترین درمان صورت گیرد. خوشبختانه در مرکز تخصصی ما نیز ارتزهای تخصصی طبق سفارش دکتر فوق تخصص صافی زیر پا قابل سفارش هستند و می‌توانید بهترین نوع آن‌ها را با کیفیت و استاندارد بسیار بالا در مرکز ما دریافت کنید. برای گرفتن مشاوره در این رابطه می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.

 

در چه صورت پزشک فوق تخصص صافی کف پا جراحی را توصيه می کند؟

برخی از افراد به‌طور طبیعی می‌توانند تمام زندگی خود را با کف پای صاف بدون اینکه زیاد به آن فکر کنند، بگذرانند؛ اما برای برخی دیگر، داشتن کف پای صاف می‌تواند منجر به درد پا و مشکلات زیادی در راه رفتن شود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. دکتر فوق تخصص صافی زیر پا در ابتدا سعی می‌کند با روش‌های غیرجراحی به درمان این معضل بپردازد اما درصورتی‌که پاسخ مناسبی دریافت نکند ممکن است جراحی را به‌عنوان یک گزینه بهتر انتخاب کند و در مورد آن با شما صحبت نماید.
بازسازی کف پای صاف به روش جراحی می‌تواند رباط‌ها، تاندون‌ها و ساختار استخوانی پا را طوری ترمیم کند که شکل پا را تغییر دهد تا قوس‌های شما بهتر حمایت شوند.
روش واقعی جراحی می‌تواند بر اساس موارد زیر متفاوت باشد:

• علت صافی زیر پا
• آناتومی مچ پا و پاها
• علائمی که ایجاد شده‌اند.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که اکثر بزرگسالانی که این روش را به‌درستی در مراکز درمان صافی کف پا در تهران انجام داده‌اند، بهبود قابل‌توجهی در علائم خود داشته‌اند.

 

مزايای جراحی کف پای صاف

این جراحی اگر توسط یک دکتر فوق تخصص صافی زیر پا در مرکزی تخصصی و مجهز انجام شود، مزایای زیر را خواهد داشت:

• راه حلی دائمی برای وضعیت صافی زیر پا
• نسبتاً کم‌خطر
• پس از تکمیل بهبودی، نیازی به درمان یا نگهداری مداوم نیست.
• تحرک را بازیابی می‌کند و شما را برای انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید آزاد می‌کند و بهزیستی ذهنی و جسمی را بهبود می‌بخشد.

 

معايب جراحی کف پای صاف

این جراحی علاوه بر مزایای گفته شده معایبی هم دارد که قبل از تصمیم برای انجام آن باید بدانید. این معایب عبارت‌اند از:

• زمان نقاهت طولانی و دردناک (6 تا 8 هفته) و نیاز به فیزیوتراپی
• زمان زیادی که بعد از جراحی در گچ سپری می‌شود.
• خطر لخته شدن خون و آسیب عصبی
• این احتمال وجود دارد که برش‌ها یا استخوان‌ها به‌درستی بهبود نیافته و علائم شما را بدتر کند.

 

پزشک فوق تخصص صافی کف پا معمولاً برای چه افرادی جراحی تجويز می کند؟

داشتن تشخیص صافی زیر پا به این معنی نیست که شما حتماً باید جراحی انجام دهید. بسیاری از بیماران برای درمان این عارضه نیازی به جراحی ندارند. همچنین برای انجام جراحی کف پای صاف نیازی به سن خاصی وجود ندارد. به‌طورکلی شرایط زیر نشان می‌دهد شما کاندید مناسبی برای انجام این جراحی هستید:

• شما کف پای صافی دارید که با تصویربرداری اشعه ایکس کاملاً تشخیص داده شده است.
• شرایط سلامت عمومی شما خوب است و می‌توانید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید.
• روش‌های غیرجراحی را امتحان کرده‌اید و نتیجه نداشته است.
• درد مداومی را به دلیل صافی زیر پا تجربه می‌کنید.
• صافی زیر پا توانایی انجام برخی از فعالیت‌ها را از شما گرفته است.

 

علت صافی کف پا در افراد چيست؟

داشتن کف پای صاف ممکن است یک امر کاملاً ژنتیکی باشد. با بالا رفتن سن برخی از افراد دارای قوس‌های بیش‌ازحد طبیعی هستند، درحالی‌که برخی دیگر دارای قوس‌های بسیار کم یا تقریباً بدون قوس هستند که همان صافی کف پا می‌باشد. مهم‌ترین دلایل ایجاد این حالت به‌غیراز ژنتیک نیز عبارت‌اند از:

• آسیب‌های تاندون آشیل
• استخوان‌های شکسته
• فلج مغزی
• دیابت
• سندرم داون
• فشارخون بالا
• چاقی
• بارداری
• آرتریت روماتوئید

 

علائم صافی کف پا در صورت عدم پيگيری درمان چيست؟

بسیاری از افراد مبتلا به کف پای صاف، ممکن است درد یا مشکلات دیگری را تجربه نکنند؛ اما انواع خاصی از صافی زیر پا علائم مختلف زیر را ایجاد می‌کند که نیاز به درمان تخصصی دارد:

• درد
• گرفتگی عضلات پا
• درد عضلانی در پا یا ساق پا
• درد در قوس، پاشنه، مچ یا خارج از پا
• درد هنگام راه رفتن یا تغییر دادن راه رفتن
• دریفت انگشتان پا (به این معنی که ناحیه جلوی پا و انگشتان پا به طرف بیرون هستند)

 

چگونه می توانيم از صافی کف پا جلوگيری کنم؟

اغلب، کاری برای جلوگیری از این عارضه نمی‌توانید انجام دهید. بااین‌حال، سبک زندگی سالم و حفظ وزن مناسب می‌تواند علائمی مانند درد ناشی از صافی زیر پا را کاهش دهد.

 

سخن پايانی

صافی زیر پا یکی از مشکلات اسکلتی و عضلانی بسیار شایع در کف پا است که در برخی افراد علائمی ایجاد نمی‌کند ولی در برخی افراد می‌تواند منجر به درد و سایر علائم گفته شده در مقاله شود. اگرچه صافی زیر پا تا 6 سالگی کاملاً طبیعی است، بعدازآن اگر همچنان قوس مناسب در کف پا ایجاد نشد و یا در افرادی که در بزرگسالی دچار ریزش قوس کف پا می‌شوند نیاز به مراجعه به پزشک فوق تخصص صافی کف پا جهت تشخیص و درمان صحیح ضروری است تا از عوارض بعدی مانند دردهای مزمن کمری، پادرد، تغییر شکل پا و … جلوگیری شود.
در مرکز تخصصی ما نیز متخصصان بسیار ماهر و باتجربه در حال فعالیت هستند که می‌توانند با تجهیزات مدرن بهترین تشخیص و درمان را به شما ارائه دهند. شماره تلفن‌های این مرکز جهت ارتباط شما با ما در بخش تماس با ما درج گشته است.

دیدگاهتان را بنویسید