دکتر خوب برای مچ دست

استخوان مچ انسان عضوی حساس و بسیار آسیب پذیر است، از این رو آسیب‌ها و بیماری‌های متعددی می‌توان نام برد که استخوان مچ را به خود درگیر می‌کنند. بسیاری از این آسیب‌ها و بیماری‌ها در مراحل اولیه خود به راحتی درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، بنابراین خیلی مهم است که با مراجعه به موقع به یک دکتر خوب برای مچ دست و متخصص مچ دست آن‌ها را درمان و رسیدگی کنیم.

Good-doctor-wrists

در يک کلينيک تخصصی مچ دست چه بيماری هايی توسط دکتر خوب برای مچ دست درمان می شود؟

همانطور که گفتیم به دلایل متعددی امروزه آسیب دیدگی استخوان مچ بسیار شایع شده است و روزانه افراد زیادی به کلینیک فوق تخصصی استخوان مچ مراجعه می‌کنند. بنابراین بهتر است با آگاهی از آسیب‌های احتمالی که می‌توانند برای مچ دستان ما اتفاق بیافتند و همچنین شناخت بیماری‌های شایع در استخوان مچ، بیشتر از آن‌ها مراقبت کنیم.
در این مقاله قصد داریم که با پرداختن به بیماری‌های استخوان مچ که بسیار شایع شده اند، دریابیم که چه خطراتی مچ ما را تهدید می‌کنند و با مواجه با چه علائم و مواردی باید به دنبال یک دکتر خوب برای مچ دست باشیم.
شاید این پرسش در ذهن شما پیش آمده باشد که در یک کلینیک تخصصی مچ دست چه بیماری‌هایی درمان می‌شود. برای پاسخ به این پرسش بهتر است ابتدا با آناتومی و ساختار مچ هایمان آشنا ‌شویم و در ادامه به بیماری‌ها و عوارض هر بخش از ساختار آن بپردازیم:

* استخوان‌های مچ دست

مفصل استخوان مچ از گردهم آیی هشت استخوان کوچک تشکیل شده است که هرکدام نام مجزایی دارند، اما به مجموع آنها استخوان‌های کارپال می‌گویند.
استخوان‌های کارپال مچ که نقش مفصل بزرگ استخوان مچ را بازی می‌کنند حد فاصل بین پنج استخوان کوچک کف دست (استخوان‌های متاکارپال که رابط بین پنج انگشت و استخوان مچ می‌باشند) و دو اسخوان بزرگ ساعد دست (استخوان‌های اولنا و رادیوس که به آن‌ها زنید زیرین و زند زبرین نیز می‌گویند) می‌باشند.
از مهم‌ترین استخوان‌های هشت گانه استخوان مچ می‌توان دو استخوان لونیت و اسکافوئید را نام برد، علت اهمیت این دو استخوان حساس بودن موقعیت آن‌ها و آسیب پذیر بودن آن‌ها می‌باشد.

* مفاصل مچ دست

مانند تمام قسمت‌های دیگر بدن، استخوان‌های مچ نیز به واسطه مفاصل در کنار دیگر قرار گرفته اند. فضای مابین تمام این استخوان‌ها را مفاصل استخوان مچ پرکرده اند، این مفاصل را در پنج دسته تقسیم بندی می‌کنند:

– مفاصل اینترکارپال (هشت عدد مفصلی که مابین استخوان‌های هشت گانه کارپال قرار گرفته اند)
– مفاصل کارپومتاکارپ (پنج عدد مفصلی که مابین استخوان‌های کارپال و متاکارپال کف دست قرار گرفته اند)
– مفصل رادیوکارپال (یک عدد مفصلی که مابین استخوان‌های کارپال و استخوان رادیوس ساعد دست قرار گرفته است)
– مفصل اولنوکارپال (یک عدد مفصلی که مابین استخوان‌های کارپال و استخوان اولنا ساعد دست قرار گرفته است)
– مفصل رادیواولنار (یک عدد مفصلی که مابین دو استخوان ساعد دست یعنی بین اولنا و رادیوس قرار گرفته است)

* رباط‌های مچ دست

همانطور که می‌دانیم رابط‌ بین استخوان‌های بدن که آن‌ها را محکم کنار یکدیگر نگه داشته اند، رباط‌ها می‌باشند. هر دو استخوانی که در طرفین یک مفصل قرار دارند، توسط حداقل دو رباط با یکدیگر فیکس شده‌اند. استخوان‌های مچ نیز توسط رباط‌های مچ تثبیت شده اند. این رباط‌ها عبارتند از:

– رباط جانبی رادیال یا خارجی
– رباط جانبی اولنار یا داخلی
– رباط رادیوکارپال قدامی یا جلویی
– رباط رادیوکارپال خلفی یا پشتی
– رباط اولناکارپال قدامی یا جلویی
– رباط کارپومتاکارپال
– رباط اینترکارپال
– رباط عرضی مچ دست (رباط عرضی مچ که به آن لیگمان عرض کارپال هم می‌گویند، یک رباط نسبتا پهن است که دقیقا در مقابل استخوان‌های کارپال مچ قرار گرفته است.
نحوه جانمایی این رباط و استخوان‌های هشت گانه کارپال به گونه‌ای می‌باشد که مابین آن‌ها یک تونل کوچک به وجود آمده است. نام این تونل، تونل کارپال می‌باشد که بخشی از اعصاب و عروق و تاندون‌های دست از درون آن عبور کرده اند)
– و …

* تاندون‌های مچ دست

تاندون‌ها رابط بین عضلات و استخوان‌ها می‌باشند، این بافت‌های پیوندی که ساختاری شبیه به ساختار رباط‌ها دارند وظیفه پیوند بافت استخوانی به بافت اسکلتی را بر عهده داشته و به حرکت بهتر عضلات و اندام‌ها کمک می‌کنند.
عضلاتی که در ساعد دست قرار دارند توسط همین تاندون‌ها به استخوان‌های انگشتان دست وصل شده اند.
تونل کارپال: همانطور که گفتیم تاندون‌ها و رباط‌های مچ به نحوی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که بین آن‌ها و استخوان‌های هشت گانه کارپال دست فضای خالی تونلی شکلی به نام تونل کارپال به وجود آمده که محل عبور بخشی از عصب‌ها و شریان‌های کف دست است.

* عصب‌های مچ

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم عصب‌های انگشتان دست از قسمت استخوان مچ و بعضا از درون تونل کارپال عبور می‌کنند. مهم‌ترین عصب‌های مچ عبارتند از:

– عصب رادیال (عصب رادیال از کنار استخوان رادیوس ساعد و از روی تونل کارپال عبور کرده و بخشی از حس لامسه انگشتان شست، اشاره و میانی را تامین می‌کند)
– عصب مدیان (عصب مدیان از داخل تونل کارپال عبور کرده و بخشی دیگر از حس لامسه انگشتان شست، اشاره، میانی و انگشت حلقه را تامین می‌کند و همچنین پیام‌های عصبی و حرکتی مغز را به عضلات کف دست می‌رساند)
– عصب اولنار (عصب اولنار از داخل تونل کارپال عبور کرده و علاوه بر تامین بخشی دیگر از حس لامسه انگشت حلقه و انگشت کوچک، پیام‌های عصبی و حرکتی مغز را به سایر عضلات کف دست می‌رساند)

* عروق (شریان‌های) مچ دست

درکنار اعصاب دست، عروق انگشتان و کف دست نیز از استخوان مچ عبور کرده اند. مهم‌ترین مواردی که می‌توان نام برد شریان‌های رادیال و اولنار می‌باشند.
همانطور که از نام گذاری آن‌ها پیداست، شریان اولنار از سمت استخوان اولنا ساعد عبور کرده و همان رگی است که نبض را با آن می‌سنجیم و شریان رادیال هم از سمت استخوان رادیال ساعد عبور کرده است.

* عضلات مچ دست

مانند هر عضو حرکتی دیگری، مچ نیز توسط انبوهی از عضلات تثبیت و حمایت شده است.
حال که با آناتومی استخوان مچ بیشتر آشنا شده ایم، به پاسخ به این پرسش می‌پردازیم که در یک کلینیک تخصصی مچ دست چه بیماری‌هایی درمان می‌شود؟
تمام اعضا و جوارح داخلی استخوان مچ که به آن‌ها اشاره کردیم به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند دچار آسیب شوند. یک کلینیک فوق تخصصی مچ در واقع به درمان تک تک آسیب‌های وارده بر تمام این جوارح می‌پردازد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با بیماری‌ها و آسیب‌های استخوان مچ آشنا شویم:

* آسیب‌های استخوان مچ که در کلینیک تخصصی مچ دست توسط یک دکتر خوب برای مچ دست درمان می‌شوند

• شکستگی یا مو برداشتگی

– شکستگی استخوان‌های هشت گانه کارپال استخوان مچ (خصوصا استخوان اسکافوئید که نسبتا شایع‌تر است)
– شکستگی استخوان‌های اولنا و رادیوس ساعد دست
– شکستگی استخوان‌های متاکارپال کف دست

• دررفتگی یا شکستگی دررفتگی (همزمان)

– دررفتگی استخوان لونیت (بیشتر از سایر استخوان‌‌های کارپال دچار دررفتگی می‌شود ولی خیلی کم پیش می‌آید دچار شکستگی شود)
– دررفتگی استخوان‌های ساعد

• اختلال کین باخ استخوان لونیت مچ دست

– اختلال کین باخ که همان اختلال در خون رسانی به استخوان مچ می‌باشد، یک بیماری شناخته شده است که برای استخوان لونیت مچ پیش می‌آید. طی این اختلال عمل خون رسانی به این استخوان به درستی انجام نشده و این استخوان به مرور دچار خشک شدن و مرگ می‌شود.

* آسیب‌های تاندون‌های مچ که در کلینیک تخصصی مچ دست توسط یک دکتر خوب برای مچ دست درمان می‌شوند

• کشیده شدن تاندون‌های مچ (یا پیچ خوردگی)

– ممکن است در اثر بلند کردن یا کشیدن یک جسم سنگین و یا پیچ خوردن ناگهانی استخوان مچ، تاندون‌های عبوری از استخوان مچ دچار کشیدگی شوند. (این کشیدگی با درد و کاهش قدرت دست همراه می‌باشد)

• التهاب تاندون‌های مچ دست (تاندونیت)

– استفاده مکرر از تاندون‌های مچ آن‌ها را دچار ریز آسیب‌هایی می‌کند که این ریز آسیب‌ها به مرور تبدیل به التهاب یا عفونت خفیف در تاندون‌های مچ می‌شوند. (از مهم‌ترین نشانه‌های تاندونیت درد همراه با تورم است)

• پارگی تاندون‌های مچ دست

– از دیگر آسیب‌هایی که ممکن است تاندون‌های مچ را درگیر کند پارگی تاندون می‌باشد. ممکن است در اثر وارد شدن ناگهانی فشاری بیش از اندازه به تاندون‌های مچ به پارگی آن‌ها منجر شود.
پارگی تاندون اتفاقی نادر است و خیلی کم اتفاق می‌افتد مگر در آسیب‌های ورزشی یا تصادفات شدید. (این پارگی می‌تواند در دو حالت پارگی کامل یا پارگی ناقص اتفاق افتاده باشد)

* آسیب‌های مفاصل استخوان مچ که در کلینیک تخصصی مچ دست توسط یک دکتر خوب برای مچ دست درمان می‌شوند

• استئو آرتریت

– استئو آرتریت که نام شناخته شده‌تر آن آرتوز است، از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی می‌باشد که در گذشته در افراد مسن دیده می‌شد اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، سن ابتلا به آن بسیار کاهش پیدا کرده است. این عارضه در اثر برخورد یک ضربه شدید به مفصل و یا سائیدگی آن در بلند مدت به وجود می‌آید. (همچنین آرتروز به مرور باعث فرسودگی و تحلیل رفتن مفصل می‌شود)

• آرتریت روماتوئید

– آرتریت روماتوئید که به آن روماتیسم مفصلی می‌گویند، از دیگر بیماری‌های مفصل استخوان مچ و زانو‌ها می‌باشد که همچون آرتروز به مرور باعث فرسودگی و تحلیل رفتن مفصل می‌شود با این تفاوت که عامل اصلی این فرسایش بیماری خود ایمنی می‌باشد. (سیستم دفاعی بدن اشتباها به مفاصل و غضروف‌ها حمله کرده و آن‌ها را به مرور تخریب می‌کند)

* آسیب‌های رباط‌های مچ که در کلینیک تخصصی مچ دست توسط یک دکتر خوب برای مچ دست درمان می‌شوند

• پیچ خوردن رباط‌های مچ

– پیچ خوردن رباط‌های مچ که به اصطلاح عامیانه رگ به رگ شدن هم گفته می‌شود همان کشیدگی رباط‌های مچ می‌باشد. (معمولا شکستگی دررفتگی‌های شدید استخوان‌ها با کشیده شدن رباط‌ها همراه هستند)

• پارگی رباط‌های مچ دست

– رباط‌ها نیز درست شبیه به تاندون‌ها می‌توانند دچار پارگی (کامل یا ناقص) بشوند.

* آسیب‌های اعصاب استخوان مچ که در کلینیک تخصصی مچ دست توسط یک دکتر خوب برای مچ دست درمان می‌شوند

• گیر افتادگی عصب مدین (یا مدیان) در تونل کارپال مچ

– قبلا به این موضوع اشاره کردیم که بسیاری از تاندون‌ها، عروق و اعصاب و جوارح داخلی دست از داخل تونل کارپال مچ عبور کرده اند، یکی از مهم‌ترین عصب‌هایی که از داخل این کانال گذر کرده است عصب مدین می‌باشد. گاهی به دلایلی ممکن است این عصب در داخل این تونل دچار گیر افتادگی شده و تحت فشار قرار بگیرد و شخص احساس درد بکند. گیر افتادگی عصب مدین را سندروم تونل کارپال می‌گویند.

• اختلال تنوسینوویت دکورون

– اختلال تنوسینوویت دکورون یک بیماری التهابی درناک است که با تحت تاثیر قرار دادن تاندون‌های نزدیک به شست دست باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های مجاور آن و تولید درد و بی حسی می‌شود.

این بیماری در حقیقت یک عارضه مربوط به غلاف سینوویال تاندون‌ها می باشد که تاثیرش بر روی اعصاب مجاور نمایان می‌شود. (فاکتور‌های تاثیر گذار بر این بیماری عبارتند از جنسیت، سن، نوع شغل و فعالیت روزمره، بارداری)

• مشکلات کانال نخاعی گردن

– تنگی کانال نخاعی گردن (همانطور که می‌دانیم تمام اعصاب موجود در دست از کانال نخاعی گردن عبور کرده و در دست انتشار پیدا کرده اند، از این رو مشکلات کانال نخاعی گردن مستقیما می‌تواند بر روی اعصاب دست تاثیر گذار باشد.
تنگی کانال نخاعی گردن باعث فشردگی این اعصاب و تحت فشار قرار گرفتن آن‌ها و در نتیجه احساس درد در آن‌ها می‌شود که این درد گاها خود را در ساعد دست و مچ نشان می‌دهد)
– دیسک گردن (افرادی هم که دارای دیسک شدید گردن باشند این درد را در دستان خود تجربه می‌کنند زیرا دیسکی که ملتهب شده و بیرون زده است، بر روی این اعصاب فشار وارد می‌کند)

• مشگلات قلبی

– گاهی اوقات مشکلات قلبی خود را به صورت درد در دست چپ نشان می‌دهند. اگر در مچ خود (خصوصا دست چپ) احساس درد می‌کنید و به همراه آن علائمی همچون (گیجی، سردرد و سر گیجه، درد قفسه سینه و تنگی نفس، درد شانه و گردن، تیر کشیدن درد از قفسه سینه به کمر، تورم دستان یا پاها، لکنت زبان و مشکلات تنفسی و بلعیدن غذا و تکلم و …) دارید، احتمال دارد که این درد ناشی از مشکلات قلبی نیز باشد.

• نوروپاتی

– یکی از اصلی‌ترین عارضه‌هایی که اعصاب بدن را تهدید می‌کند، نوروپاتی و آسیب دیدگی عصب‌های محیطی می‌باشد. نوروپاتی عصب‌های محیطی مچ هم می‌تواند یکی دیگر از بیماری‌های استخوان مچ باشد.
در این بیماری اعصاب مچ توسط بیماری‌های زمینه‌ای و آسیب‌های غیر مستقیم همچون (مسمویت از طریق جیوه، استفاده زیاد از الکل، دیابت، کمبود شدید ویتامین ب12، عفونت‌ها و بیمای‌های کلیوی و …) آسیب می‌بینند.

• عفونت

– عفونت‌های باکتریایی و ویروسی اعصاب مچ، یکی دیگر از آسیب‌های نادر و غیر شایع استخوان مچ هستند.

• تروما‌ها و آسیب‌های فیزیکی استخوان مچ

– مانند هر عضو دیگری عصب‌های استخوان مچ نیز از آسیب‌های مستقیم فیزیکی و تروماهای احتمالی مصون نبوده و امکان آسیب دیدن آن‌ها در هنگام تصادفات شدید و صدمات ورزشی وجود دارد.

* آسیب‌های عروق مچ که در کلینیک تخصصی مچ دست توسط یک دکتر خوب برای مچ دست درمان می‌شوند

• التهاب و عفونت و … (احتمال آسیب دیدگی عروق دست کم می‌باشد اما گاهی عارضه‌های جانبی دیگر نظیر التهاب و عفونت می‌توانند آن‌ها را درگیر کنند)

* آسیب‌های عضلات مچ که در کلینیک تخصصی مچ دست توسط یک دکتر خوب برای مچ دست درمان می‌شوند

• کشیدگی، پارگی، جراحت و کوفتگی و …

همانطور که متوجه شده‌اید، مچ انسان دارای ساختمان پیچیده‌ای است که از گردهم آیی تاندون‌ها، رباط‌ها، عصب‌ها، استخوان‌ها به شکلی دقیق و حساس به وجود آمده است و تمام این اعضا و جوارح به نوعی آسیب پذیر هستند.
اگر به دنبال یک دکتر خوب برای مچ دست خودتان می‌گردید، می‌توانید به یک کلینیک تخصصی مچ دست با سابقه مراجعه کنید، چرا که تمام این بیماری‌هایی که نام بردیم در این مراکز به صورت تخصصی توسط متخصص دست درمان می‌شوند.

 

با ديدن چه علائمی لازم است که به يک دکتر خوب براي مچ دست مراجعه کنيم؟

حال که با آناتومی و بیماری‌های احتمالی مچ آشنا شدیم بهتر است پیرامون این مطلب صحبت کنیم که با دیدن چه علائمی باید به نزد یک دکتر خوب برای مچ دست مراجعه کنیم.

• شکستگی یا شکستگی دررفتگی استخوان‌های مچ: چند مورد از برجسته‌ترین و مهم‌ترین علائم و نشانه‌های شکستگی یا شکستگی دررفتگی استخوان‌های مچ عبارتند از:

– حساس شدن به لمس
– ورم کردن
– کبود شدن (بعضا حتی خون مردگی)
– سوزش به همراه درد
– پس از تجربه یک صدمه یا تصادف، با دیدن این علائم بهتر است به نزد یک دکتر خوب برای مچ دست یا یک کلینیک تخصصی مچ دست مراجعه کنید.

• بیماری کین باخ

– احساس کردن درد به همراه ورم‌‌های مقطعی در بالای مچ
– کاهش قدرت پنجه دست
– سخت شدن حرکت دادن مچ (محدودیت حرکتی در مچ)
– عدم توانایی در خم کردن استخوان مچ به سمت پشت (یا درد ناک بودن آن)
– شنیدن صدای تق تق در هنگام استفاده از استخوان مچ

 

• تاندونیت (التهاب و عفونت تاندون مچ)

– احساس درد همراه با تورم (گاها تورم شدید)
– کاهش قدرت انگشتان و استخوان مچ
– سفت شدن استخوان مچ بعد از خواب
– قرمزی استخوان مچ به همراه سوزش و حرارت درونی
– حساسیت به لمس

 

• پارگی تاندون

– نا توانی در باز و بسته کردن انگشتان یا باز ماندن انگشتان (عدم توانایی در بستن آن)
– حساسیت به لمس
– قرمزی و تورم و درد
– احساس کردن چیزی غیر عادی در داخل دست

 

• کشیدگی تاندون

– احساس درد (خصوصا در هنگام بلند کردن اجسام)
– کاهش قدرت

 

• آرتروز یا استئو آرتریت

– احساس درد و انتشار آن به ساعد و بازوها
– التهاب و تورم و بعضا صدا دادن مچ
– لاغری عضلات دست و کاهش قدرت مچ

 

• آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

– احساس درد و خشکی استخوان مچ در هنگام صبح
– ضعف و خستگی تدریجی (خصوصا اگر در هر دو مچ اتفاق افتاد)
– حساسیت به لمس
– دردهای استخوانی (در مراحل پیشرفته بیماری)
– علائم غیر مفصلی (پوست و ریه و قلب و اعصاب و …)

 

• کشیدگی یا پیچ خوردن رباط‌ها (رگ به رگ شدن)

– درد
– کاهش قدرت انگشتان و استخوان مچ
– خشکی دست و محدودیت در حرکات انگشتان

 

• پارگی رباط‌ ها

– درد و تورم
– کاهش قدرت انگشتان و استخوان مچ
– خشکی دست و محدودیت در حرکات انگشتان
– احساس گرما و سوزش در دست
– حساسیت به لمس

 

• سندروم تونل کارپال

– گزگز یا بی حسی یا اساس ضعف در استخوان مچ یا انگشتان
– درد در انگشتان و احساس گرفتگی در استخوان مچ

 

• اختلال تنوسینوویت دکورون

– درد و ناتوانی در انگشت شست و درد در بخشی از استخوان مچ
– تورم در قسمت شست
– احساس چسبندگی در حرکات شست
– نوروپاتی اعصاب محیطی مچ
– بی حسی و گز گز استخوان مچ
– سوزش شدید و دردی همچون جسم نوک تیز
– احساس ضعف و بی‌حالی و خستگی در کف دست

 

• عفونت در استخوان مچ

– التهاب شدید و باد کردن استخوان مچ یا انگشتان
– قرمزی و خارش پوست و احساس حرارت در دست
– درد شدید (گاها نبض گونه)
– نا توانی و ضعف شدید دست

 

• ارتباط درد استخوان مچ با بیماری قلبی

– همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم با همراه شدن علائمی همچون (گیجی، سردرد و سر گیجه، درد قفسه سینه و تنگی نفس، درد شانه و گردن، تیر کشیدن درد از قفسه سینه به کمر، تورم دستان یا پاها، لکنت زبان و مشکلات تنفسی و بلعیدن و تکلم و …) با درد دست چپ می‌بایست فورا به یک مرکز درمانی یا اورژانس مراجعه کرده و قلب خود را چک بکنید. (این علائم ممکن است نشان از یک سکته قلبی در پیش روی بیمار باشند)

 

• سایر بیماری‌های مرتبط با درد استخوان مچ نظیر تروماهای ورزشی و تصادفات شدید و مشکلات کانال نخاعی گردن و غیره دارای علائم مشخصی می‌باشند.
به خاطر داشته باشید که تشخیص نهایی مشکل اصلی استخوان مچ شما را فقط پزشک متخصص با معاینه بالینی و آزمایش‌های کمک تشخیصی انجام می‌دهد. بنابراین بهتر است با مراجعه نزد یک دکتر خوب برای مچ دست یا یک کلینیک تخصصی مچ دست ریشه اصلی درد استخوان مچ خود را پیدا کرده و آن را درمان کنید.

توصيه‌ها ومراقبت‌های خانگی از ديد مرکز تخصصی دست ايران

اگر به دنبال اصلاح سبک زندگی خود برای درمان یا مراقبت از اندام‌های حرکتی خصوصا استخوان مچ تان خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که توصیه‌های زیر را که یک دکتر خوب برای مچ دست به بیمارانش گوشزد می‌کند، جدی بگیرید:

– حتما اطمینان حاصل کنید کیبوردی که برای کامپیوتر خود استفاده می‌کنید دارای ارتفاع کمی باشد و به نحوی بر روی میز قرار گرفته باشد که بالاتر از سطح استخوان مچ شما نبوده و شما مجبور نیستید پنجه خود را به سمت بالا خم کنید. زیرا در غیر این صورت شما ناخواسته دائما مچ دستتان را رو به بالا خم می‌کنید و تاندون‌های استخوان مچ در حالت کشیده شده ‌مانده و به تمام جوارحی که از درون تونل کارپال مچ عبور کرده اند فشار مضاعف و پیوسته‌ای وارد می‌شود.
همچنین درصورتی که به واسطه شغل خود مجبور به استفاده طولانی مدت از کیبورد هستید، حتما فعالیت خود را به بازه‌های زمانی کوچکتری تقسیم بندی کرده و بین آن‌ها به دستان خود استراحت دهید.

– به عنوان مثال می‌توانید به ازای هر ۲۵ دقیقه تایپ یا فعالیت با استخوان مچ، 5 دقیقه به آن استرات دهید. طبق نظر پزشکان متخصص در مرکز تخصصی دست ایران تایپیست‌هایی که بیش از حد کار می‌کنند بسیار زیاد در معرض خطر ابتلا به بیمار‌های استخوان مچ قرار دارند.

– درصورتی که دکتر خوب برای مچ دست موافق بود، می‌توانید در زمان خواب و حتی در طول روز از یک اسپلینت مچ (مچ بندهای طبی) استفاده بکنید. این مچ بند‌ها علاوه بر ثابت نگه داشتن مفصل استخوان مچ و اجبار شخص به استفاده نکردن از استخوان مچ، با استراحت دادن به دست موجب کاهش درد و تورم می‌شوند و حتی در صورت آسیب دیدگی‌کمک می‌کنند طول دوران نقاهت به حداقل برسد. (نکته مهم در ارتباط با این مچ بندها آن است که پزشکان متخصص در مرکز تخصصی دست ایران توصیه می‌کنند که نباید آن‌ها را طولانی مدت یا بیش از حد و بدون مشورت با پزشک معالج استفاده کرد، زیرا در بلند مدت باعث تنبلی و تحلیل رفتن عضلات و تاندون‌های دست می‌شوند)

– یکی از بهترین راه‌های خانگی کاهش تورم استفاده از یخ می‌باشد. اگر پس از وارد شدن آسیب دستتان شروع کرد به ورم کردن کرد، ضمن مراجعه به دکتر خوب برای مچ دست می‌توانید از یک کیسه یخ برای مهار تورم و کاهش درد ناشی از آن کمک بگیرید.

– پس از برطرف کردن ورم دست به کمک کیسه یخ، اگر همچنان در استخوان مچ خود احساس درد می‌کنید می‌توانید برای کاهش درد از پدهای گرم استفاده بکنید.

 

مراجعه به بهترين فوق تخصص مچ دست در تهران

اگر به دنبال بهترین فوق تخصص مچ دست در تهران می‌گردید بهتر است از متخصصین با تجربه کمک بگیرید، برای یافتن یک دکتر خوب برای مچ دست می‌توانید به یک کلینیک تخصصی مچ دست مراجعه کنید. کلینیک تخصصی ما با دارا بودن پزشکان متخصص و مجرب می‌تواند شما را در درمان عوارض مچ دستتان راهنمایی و یاری کند.

سخن پايانی

همانطور که از این مقاله متوجه شدیم، استخوان مچ دارای ساختار پیچیده و بسیار حساسی است و اگر در مراقبت از آن کوتاهی کنیم احتمال ابتلا به انواع مختلفی از عوارضی که آن‌ها را با هم بررسی کردیم بسیار افزایش پیدا می‌کند.
بسیاری از این بیماری‌ها در مراحل اولیه خود به راحتی مهار و درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت مواجه با علائمی که به آن‌ها اشاره کردیم، هرچه سریع‌تر به یک کلینیک تخصصی مچ دست و دکتر خوب برای مچ دست مراجعه کرده و از سلامت دست خود مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید