متخصص خار پاشنه

خارپاشنه یکی از دردهای شایعی است که برخی از انسان‌ها در طول زندگی خویش با آن مواجه می‌شوند. این بیماری به سبب ایجاد التهاب در باند ضخیمی است که از کف پای ما عبور کرده و باعث اتصال استخوان پاشنه پا به انگشتان می‌شود. اگر شما نیز به این بیماری مبتلا هستید، بهترین کاری که باید انجام دهید این است که به یک متخصص خار پاشنه مراجعه نموده و از بهترین روش‌های درمانی وی به عنوان دکتر پاشنه پا برخوردار شوید. در ادامه مطلب در مورد مهارت‌ها، شیوه‌های درمانی و هر آن‌چه نیاز دارید در مورد این بیماری بدانید، برای شما عزیزان خواهیم گفت؛ پس با ما همراه باشید.

Heel-spur-specialist

آنچه در این مقاله می خوانید :

متخصص خار پاشنه چه کسی است؟

همواره تاکید بر این موضوع وجود دارد که برای درمان بیماری‌های خود، سعی کنید به یک متخصص حاذق و آگاه مراجعه نمایید. چرا که یک متخصص، سال‌های بسیار زیادی به صورت تخصصی بر روی یک قسمت خاص از جسم متمرکز شده و با بیماری‌ها و روش‌های درمانی آن به طور کامل آشنا است.
متخصص خار پاشنه نیز یکی از پزشکان ارتوپدی است که در زمینه بیماری‌های مربوط به پا، دارای مدرک فوق تخصص است. معمولاً این پزشکان پس از اتمام تحصیلات پزشکی عمومی، در رشته تخصص ارتوپدی تحصیل خود را ادامه داده و پس از آن فلوشیپ تشخیص و درمان بیماری‌های پا را دریافت نموده‌اند. در واقع متخصص و پزشک مخصوص خارپاشنه، دارای صلاحیت بالینی در زمینه تشخیص و درمان خار پاشنه و سایر بیماری‌هایی است که ممکن است پا به آن‌ها مبتلا شود.

 

اصلی ترين علل بيماری خارپاشنه

قبل از این که در مورد دکتر ارتوپد متخصص خار پاشنه سخن بگوییم، باید در مورد بیماری خارپاشنه و اصلی‌ترین علل آن، به نکات مهمی اشاره کنیم. خارپاشنه در واقع پدیده رشد یک استخوان است که در اثر رسوب غیر عادی کلسیم در این قسمت از پا به وجود می‌آید. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، می‌توانند این استخوان را در زیر پای خود احساس کنند. این استخوان معمولاً به شکل تیز، قلاب مانند یا قفسه‌ای است.
در قسمت کف پای انسان یک نوار به نام فاسیت‌پلانتار وجود دارد که ثبات کف پا را به وجود آورده است. اگر این نوار برای مدت طولانی باعث ایجاد فشار به استخوان پا گردد، بیماری خارپاشنه ایجاد می‌شود. علل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد فشار نوار فاسیت‌پلانتار به استخوان پا می‌شوند که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• اگر در هنگام راه رفتن یا ایستادن پای خود را در وضعیت نامناسبی قرار دهید، این استخوان به پای شما فشار زیادی وارد می‌کند.
• گرفتگی مداوم عضلات پا نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین علل ایجاد فشار این نوار به استخوان پا است.
• پوشیدن کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد، از جمله اصلی‌ترین علل بروز بیماری خارپاشنه به شمار می‌رود.
• پزشکان، چاقی و اضافه وزن را نیز یکی از مهم‌ترین علل ایجاد خارپاشنه می‌دانند.

 

چه بيماری هايی توسط دکتر ارتوپد متخصص خار پاشنه درمان می شوند؟

دکتر ارتوپد متخصص خار پاشنه (همانگونه که از نام آن پیداست) دارای دانش، تخصص و مهارت بسیار بالایی در زمینه درمان تمامی بیماری‌های مربوط به پا است. به طور کلی پا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های جسم ما به شمار می‌رود که دارای ساختار بسیار پیچیده‌ای است.
بنابراین تمامی بیماری‌هایی که در پا به وجود می‌آیند، باید توسط متخصص تشخیص داده شده و سپس درمان شوند. شما علاوه بر این که برای درمان خار پاشنه می‌توانید به دکتر پا مراجعه کنید، بلکه برای بیماری‌های زیر نیز می‌توانید روی کمک او حساب کنید:

  •  شکستگی و در رفتگی استخوان پا

  • درمان بیماری انحراف شست پا

  •  بیماری آرتریت

  •  عفونت‌های به وجود آمده در ناخن‌های پا

  •  بیماری‌های مربوط به اعصاب پا

  •  درد پاشنه پا

معرفی کوتاه تخصص‌ها و مهارت‌های متخصص خار پاشنه

پزشکی که به عنوان متخصص خار پاشنه به فعالیت مشغول است، قدرت و توانایی بالایی در زمینه تشخیص انواع بیماری‌های اسکلتی و عضلانی پا را دارد. این پزشکان پس از سپری کردن تحصیلات پزشکی عمومی، بر اساس علاقه خود رشته ارتوپدی را انتخاب نموده و در آن زمینه به تحصیل می‌پردازند.
یک متخصصی که در زمینه خارپاشنه به فعالیت مشغول است، می‌تواند به خوبی این بیماری را تشخیص داده و راهکارهای درمانی مناسب را برای آن انتخاب نماید. همچنین در صورت نیاز، ممکن است عمل جراحی پاشنه پا را برای بیمار خود تجویز نماید.
این متخصصان، علاوه بر دانش و تخصص، تجربه فراوانی نیز در زمینه درمان بیماری‌های مربوط به پا دارند. در واقع این پزشکان، سالیان سال با بیمارانی مواجه بوده‌اند که برای درمان مشکلات پا و به خصوص خارپاشنه به آن‌ها مراجعه نموده‌اند. بنابراین می‌توانید درمان این بیماری را با خیال راحت به پزشک خود سپرده و با دنبال کردن راهکارهای درمانی او، برای همیشه از شر خارپاشنه خلاص شوید.

 

عوارض عدم مراجعه به متخصص خار پاشنه

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که اگر برای درمان خار پاشنه به متخصص مراجعه نکنیم چه می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورت عدم مراجعه به متخصص، ممکن است خارپاشنه شما باعث ایجاد درد بسیار زیادی شده و انجام فعالیت‌های ساده روزانه را برای شما دشوار نماید.
در چنین شرایطی شما نمی‌توانید مانند سابق به فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، ورزش و… بپردازید. همچنین ممکن است الگوی راه رفتن شما تغییر کرده و این موضوع باعث بروز بیماری‌های پا، زانو، مفاصل ران و کمر گردد. علاوه بر تمامی این موارد، عدم تشخیص به موقع بیماری خارپاشنه، ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی پاها شده و سلامتی شما را به خطر اندازد.

 

مزايای مراجعه به دکتر ارتوپد متخصص خار پاشنه

متخصصانی که در زمینه بیماری‌های پا و به خصوص درمان خارپاشنه به فعالیت‌ مشغول هستند، بهترین گزینه برای کمک به شما برای درمان این بیماری به شمار می‌روند. این پزشکان با روش‌های متعدد مانند معاینه فیزیکی و تصویربرداری، با دقت هر چه تمام‌تر این بیماری را تشخیص داده و زمینه لازم برای درمان آن را فراهم می‌کنند. از جمله مزایای مراجعه به موقع به متخصص و پزشک خارپاشنه، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  یک متخصص ماهر و با تجربه، می‌تواند بهترین روش‌ درمان را برای بیماری خارپاشنه شما، تجویز نماید.

  •  او تمامی داروهای مسکن، ضد التهاب و… که برای درمان این بیماری مفید هستند را به خوبی شناخته و در صورت لزوم برای شما تجویز می‌کند.

  •  در صورتی که داروها اثربخش نبودند، متخصص خار پاشنه، تزریق داروهای ضد التهاب را برای شما در نظر می‌گیرد.

  •  همچنین یک متخصصی که در زمینه درمان خار پاشنه به فعالیت مشغول است، تمرینات فیزیوتراپی را برای شما تجویز نموده و به این صورت روند درمان را تسریع می‌کند.

  •  با مراجعه به یک متخصص با تجربه، از پیشرفت بیماری خارپاشنه جلوگیری نموده و مانع از درگیر شدن سایر قسمت‌های پای خود خواهید شد.

علائم بيماری خارپاشنه

قبل از این که برای درمان خار پاشنه خود به یک متخصص مراجعه کنید، باید به خوبی با علائم آن آشنا باشید. به عقیده پزشکان، بیماری خارپاشنه دارای علائم متعددی است؛ اما برخی از آن‌ها در میان بیماران متداول‌تر هستند. همچنان در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برخی از این علائم آشنا کنیم:

1. اگر پس از بیدار شدن از خواب، در کف پای خود احساس درد کردید، بدانید که به بیماری خارپاشنه مبتلا شده‌اید.
2. یکی دیگر از علائم این بیماری، احساس درد شدید در کف پا، پس از برخاستن است. به عبارتی اگر پس از نشستن طولانی مدت، در هنگام بلند شدن و راه رفتن با درد در کف پای خود مواجه بودید، باید نسبت به وجود بیماری خارپاشنه مشکوک باشید.
3. اگر احساس کردید کف پای شما خشک شده و حالت‌هایی شبیه به کوفتگی دارد، هر چه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه نمایید.
4. درد کف پا که مرتب شدید شده و شما نمی‌توانید آن را تحمل کنید، ممکن است نشان دهنده بیماری خارپاشنه باشد.

 

روش‌های درمان خار پاشنه

خوشبختانه روش‌های درمانی بسیار زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توان بیماری خارپاشنه را به کلی درمان نمود و درد آن را تسکین داد. زمانی که به یک متخصص خار پاشنه مراجعه می‌کنید، اولین درمانی که برای شما در نظر می‌گیرد، استفاده از کفش‌های طبی است. این کفش‌ها از ایجاد فشار در قسمت پاشنه پا جلوگیری می‌نمایند.
همچنین پزشک به شما پیشنهاد می‌کند که از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی که باعث وارد آمدن فشار فراوان در این قسمت از پا می‌شود، خودداری نمایید.
یکی از بهترین درمان‌هایی که برای برطرف کردن خارپاشنه وجود دارد، استفاده از داروهای ضد التهاب به صورت خوراکی یا تزریقی است. این داروها نه تنها درد ناشی از خارپاشنه را کاهش می‌دهند، بلکه اگر هر نوع التهابی در این قسمت وجود داشته باشد آن را درمان می‌نمایند. در کنار تمامی این روش‌ها، تمرینات فیزیوتراپی نیز بسیار موثر خواهند بود.
پزشکانی که به عنوان فیزیوتراپیست به فعالیت مشغول هستند، تکنیک‌ها و تمریناتی را به بیماران آموزش می‌دهند که تا حدود بسیار زیادی، باعث تقویت بافت کف پا می‌گردد.
آتل شب نیز یکی از روش‌های موثر درمان خار پاشنه به شمار می‌رود. پزشکان عقیده دارند پوشیدن آتل در هنگام خواب، باعث می‌شود که ساق و قوس پا، کاملاً کشیده باشند و به مرور زمان این بیماری بهبود پیدا کند. البته استفاده از روش‌هایی مانند یخ درمانی، تمرینات کششی و استراحت کافی نیز می‌توانند در درمان این بیماری، نقش مهمی ایفا نمایند. اگر این روش‌ها باعث درمان خار پاشنه نشدند، ممکن است متخصص شما، عمل جراحی را به شما پیشنهاد نماید.

 

آشنايی با قطره خار پاشنه

علاوه بر تمامی روش‌های درمانی که به آن‌ها اشاره کردیم، مصرف برخی از روغن‌های موضعی نیز می‌تواند در التیام و بهبود درد خارپاشنه کمک فراوانی نماید.
این روغن‌های گیاهی به عنوان قطره خار پاشنه در بازار عرضه شده و در دسترس بیماران قرار می‌گیرند. فراموش نکنید که این روغن‌ها، به عنوان درمان اصلی خارپاشنه به شمار نمی‌روند. بنابراین اگر شما با چنین مشکلی در پای خود مواجه شدید، عاقلانه‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به یک متخصص خار پاشنه است.
در کنار روش‌های درمانی که او برای شما تجویز می‌کند، می‌توانید از این روغن‌ها نیز استفاده کنید. این روغن‌ها دارای خاصیت ضد التهابی هستند و به میزان فراوانی درد و ورم پاشنه پا را کاهش می‌دهند. برخی از روغن‌هایی که با عنوان قطره خار پاشنه در دسترس ما وجود دارند عبارتند از:

  •  روغن اکالیپتوس

  •  روغن ترنج

  •  روغن اسطوخودوس

  •  روغن رزماری

  •  روغن کنجد

  •  روغن آویشن

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از مواجه شدن با عوارض مصرف این روغن‌ها، قبل از این که از آن‌ها استفاده کنید، حتماً با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت نمایید.

 

در چه شرايطی به يک متخصص خار پاشنه مراجعه کنيم؟

اگر شما به هر علتی به بیماری خارپاشنه مبتلا شده باشید، علائم و نشانه‌هایی را در جسم خود مشاهده خواهید کرد که بیانگر زمان مراجعه به متخصص است. بنابراین اگر این علائم در شما وجود دارد، در مراجعه به یک متخصص خار پاشنه، تردیدی به خود راه ندهید:

• اگر در قسمت پاشنه پای خود درد شدید و غیر قابل تحملی را احساس می‌کنید.
• اگر پای شما علاوه بر درد، با تورم نیز مواجه شده است.
• اگر برای خم و راست کردن انگشت شست پای خود با مشکل مواجه هستید.
• اگر در هنگام راه رفتن یا دویدن در پای خود احساس ناراحتی می‌کنید.
• اگر به همراه درد پاشنه پای خود، علائمی مانند تب و بی حسی را تجربه می‌کنید.
• اگر در پای شما زخمی به وجود آمده و حتی با وجود گذر زمان نیز التیام پیدا نکرده است.

 

عمل جراحی خارپاشنه توسط متخصص خار پاشنه پا

معمولاً به ندرت پیش می‌آید که پزشکان از روش عمل جراحی برای درمان خار پاشنه استفاده نمایند. در واقع عمل جراحی زمانی تجویز می‌شود که سایر درمان‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، با شکست مواجه شده باشند.
در چنین شرایطی، بهترین کاری که می‌توان انجام داد، جراحی پاشنه پا و برداشتن ضایعه‌ای است که در این قسمت از پا وجود دارد. هر چند در این جراحی زائده استخوانی به طور کامل برداشته می‌شود، اما در بسیاری از مواقع، فاسیای پلانتار نیز از پاشنه جدا می‌شود. این موضوع به سبب آزاد کردن عصب درگیر و تحت فشار، صورت می‌پذیرد.
در هر صورت، با عمل جراحی خارپاشنه، غلاف کف پا با آسیب‌هایی مواجه می‌شود. برای این که بیمار بتواند دوباره توان راه رفتن را پیدا کند، باید چند ماهی را در ریکاوری و نقاهت به سر برد. همچنین انجام عمل جراحی پاشنه پا، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. به همین سبب همواره توصیه می‌شود که در صورت نیاز به عمل جراحی پاشنه پا، انجام آن را به یک متخصص خار پاشنه با تجربه و ماهر بسپارید.

 

درمان‌های خانگی خارپاشنه پا

علاوه بر این که برای درمان خار پاشنه خود به یک متخصص مجرب و آگاه مراجعه می‌کنید، باید تغییراتی نیز در سبک زندگی خود به وجود آورید. این موضوع سبب می‌شود که بیماری خارپاشنه شما هر چه زودتر درمان شده و به سلامتی کامل دست پیدا کنید. در این قسمت به برخی از مهم‌ترین درمان‌های خانگی خارپاشنه اشاره کوتاهی می‌کنیم:

1. اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید، با استفاده از روش‌های معقول، اقدام به کاهش وزن خود نمایید.
2. در هنگام راه رفتن و پیاده روی، از کفش‌های مناسب استفاده کنید. بهترین کفش برای بیمارانی که به خارپاشنه مبتلا هستند، کفش‌هایی با پاشنه کوتاه و کف ضخیم هستند. این کفش‌ها باید به طور کامل از قوس کف پا پشتیبانی نمایند.
3. سعی کنید هرگز با پای برهنه راه نروید.
4. اگر کفش‌های شما کهنه و فرسوده شده‌اند، آن‌ها را با کفش‌های نو عوض کنید.
5. سعی کنید انجام ورزش‌های سبک و اصولی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. ورزش‌هایی مانند پیاده روی آرام، دوچرخه سواری و شنا، نقش مهمی در درمان بیماری خارپاشنه ایفا می‌کنند.
6. اگر در پاشنه پای خود درد و ناراحتی فراوانی را تجربه می‌کنید، یک بسته یخ را درون یک حوله قرار داده و آن را برای مدت زمان 15 دقیقه بر روی محل درد بگذارید. سرد نگه داشتن پاشنه پا، باعث کاهش درد و التهاب آن می‌گردد.

سخن پايانی

از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم شما را با متخصص خار پاشنه و روش‌های درمانی او آشنا کنیم. همچنین در مورد علائم و علل بیماری خارپاشنه به نکاتی پرداخته و شما را با عوارض عدم مراجعه و مزایای مراجعه به موقع به متخصص آشنا کردیم. در بخشی از مطلب در مورد درمان‌های خانگی خارپاشنه سخن گفتیم و تلاش کردیم شما را با این بیماری آشنا کنیم.
در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که بیماری خارپاشنه را جدی گرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص، به راحتی قابل درمان است؛ اما اگر دیر برای درمان آن اقدام کنید، می‌تواند عوارض فراوانی برای شما به وجود آورده و راه رفتن و انجام امور روزمره را برای شما دشوار نماید.
خوشبختانه در کشورمان کلینیک‌های درمانی معتبری وجود دارند که با بهره گیری از متخصصان مجرب و همچنین جدیدترین روش‌های درمانی دنیا، به شما در این زمینه کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید