دیسک گردن چیست

دیسک گردن چیست سوالی که مبتلایان از خود می‌پرسند. هنگامی که درد در گردن یا قسمت بالای کمر خود دارید که قبلاً هرگز آن را احساس نکرده اید، ممکن است دچار فتق دیسکوپاتی گردن شده باشید. اگرچه ممکن است این عارضه نگران کننده به نظر برسد، اما این مشکل یکی از مشکلات افراد جوان تا افراد میانسال می باشد. از نظر دکتر فوق تخصص دست و گردن درد و علائم ناشی از فتق دیسک مشکلات رایج بسیاری از بزرگسالان است. در ادامه شما را با توضیحاتی در مورد علائم دیسکوپاتی گردن و علت دیسکوپاتی گردن در جوانی و عوارض ناشی از عدم درمان صحبت می‌کنیم.

What-is-cervical-disc

تعريف آناتومی ستون فقرات جهت شناخت بهتر ديسک گردن چيست؟

ستون فقرات از 24 استخوان متحرک یا مهره تشکیل شده است. بخش گردنی ستون فقرات وزن سر را تحمل می کند و به فرد این امکان را می دهد که سر خود را به جلو و عقب و اطراف خم کند و بچرخاند. 7 مهره گردنی شماره های C1 تا C7 ستون فقرات هستند.
این مهره ها توسط دیسک هایی از هم جدا می شوند که به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و از ساییدگی مهره ها به یکدیگر جلوگیری می کنند و این دیسک ها توسط یک حلقه بیرونی احاطه شده اند. هر دیسک دارای یک بخش هسته که یک مرکز پر از ژل است می باشد.
در سطح هر دیسک، یک جفت عصب نخاعی از نخاع خارج شده و به بدن شما منشعب می شود. نخاع و اعصاب نخاعی شما به عنوان یک انتقال دهنده و به پیام‌های عصبی اجازه می‌دهند بین مغز و بدن شما حرکت کنند تا حس را منتقل کنند و حرکت را کنترل کنند. در ادامه به مبحث “دیسک گردن چیست” می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

ديسک گردن چيست؟

برای پاسخ به سوال “دیسک گردن چیست” می‌توان گفت، فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که مایع ژل مانند دیسک شما از طریق پارگی در دیواره سخت دیسک بیرون بزند. این مواد ژل مانند برای اعصاب نخاعی شما تحریک شیمیایی ایجاد می کند.
درد ناشی از التهاب و تورم عصب نخاعی ناشی از فشار دیسک فتق شده است. با گذشت زمان، فتق تمایل به کوچک شدن پیدا می‌کند و ممکن است تسکین جزئی یا کامل درد را تجربه کنید. در بیشتر موارد، درد گردن و یا بازو در حدود 6 هفته برطرف خواهد شد.
همچنین در ادامه توضیح مبحث “دیسک گردن چیست” لازم به ذکر است که ممکن است از اصطلاحات مختلفی دیگری نیز برای توصیف فتق دیسک استفاده شود. دیسک برآمده (برآمدگی) زمانی رخ می‌دهد که حلقۀ دیسک دست نخورده باقی بماند، اما بیرون زدگی داشته باشد که می تواند به اعصاب فشار وارد کند.
دیسک لیز خورده نیز زمانی رخ می‌دهد که حلقه دیسک ترک خورده یا پاره می‌شود و به مرکز پر از ژل اجازه می‌دهد از درون حلقه به بیرون منتقل شود. گاهی اوقات فتق آنقدر شدید است که یک قطعه آزاد ایجاد می شود، یعنی یک قطعه کاملاً از دیسک جدا شده و در کانال نخاعی قرار دارد.

علائم ديسک گردن خفيف

حال که متوجه سوال “دیسک گردن چیست” شده‌ایم می‌توان گفت، به طور کلی فتق دیسکوپاتی گردن یکی از شایع ترین علت دیسکوپاتی گردن در جوانی است. علائم دیسک گردن خفیف بسته به محل فتق و پاسخ شما به درد بسیار متفاوت است. اگر فتق دیسکوپاتی گردن دارید، ممکن است دردی را احساس کنید که به بازو و احتمالاً به دست شما می رسد.
همچنین ممکن است در ناحیه تیغه شانه یا در نزدیکی آن احساس درد کنید و هنگام چرخاندن سر یا خم کردن گردن، درد گردن را احساس کنید. گاهی اوقات ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید و گاهی اوقات نیز درد با بی حسی و گزگز در بازوی شما همراه است. همچنین ممکن است ضعف عضلانی در عضله دوسر، سه سر و دسته دست داشته باشید.
به عبارت دیگر اگر دیسک روی یک ریشه عصبی فشار آورد، علائم دیسک گردن خفیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

• گردن درد
• بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان شما پایین بیاید
• ضعف در دست یا بازو

اما اگر دیسک به نخاع شما فشار بیاورد، می توانید علائم جدی تری داشته باشید، مواردی مانند:

• تلو تلو خوردن یا راه رفتن ناهنجار
• سوزن سوزن شدن یا احساس شوک مانندی که از بدن شما وارد پاهای شما می شود.
• ایجاد مشکل در مهارت های حرکتی
• از دست دادن تعادل و هماهنگی

علت ديسکوپاتی گردن در جوانی

در ادامه پاسخ به سوال “دیسک گردن چیست” باید گفت، تشخیص دلیل و منشا اصلی فتق دیسکوپاتی گردن بسیار دشوار است زیرا این مشکل اغلب به تدریج و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز می کند. اما گاهی اوقات می توان دلیل را به موارد زیر محدود کرد:

1-سن: دیسکوپاتی گردن به دلیل سایش و پارگی بیشتر با افزایش سن، مستعد فتق است. دیسکوپاتی گردن و و فتق و بیرون زدگی ان مربوط به سنین جوانی تا میانسالی است اما مشکلات دژنراتیوی دیسکوپاتی گردن به سن وابسته است.در سنین جوانی، دیسک های ما مقدار زیادی آب در خود دارند، اما با گذشت زمان و با افزایش سن، این میزان آب کاهش می یابد. آب کمتر در دیسک ها به معنی انعطاف پذیری کمتر آن است و این موجی می شود که وقتی حرکت می‌کنید، می‌پیچید یا می‌چرخید، احتمال پارگی یا فتق دیسک بیشتر باشد.
بنابراین به دلیل فرسودگی ساختار دیسک در افراد مسن تر، این فتق می تواند در اثر نیروی کمتری رخ دهد.

2- ژنتیک: همچنین ژنتیک و ارث نیز می تواند در ساختار دیسک و در نهایت فتق آن تاثیر داشته باشد.

3- میزان و نوع فعالیت حرکات و نوع شغل : حرکات ناگهانی و تکان دهنده می تواند باعث ایجاد فقط دیسک شوند. شغل هایی که در انها فرد لازم است که سر و گردنشان را روی سینه بیشتر مدت خم نگه دارداین افراد بیشتر دچار مشکلات مربوط به دیسکوپاتی گردن می‌شوند.

4- فشار ناگهانی: اگر جسم سنگینی را بلند کنید یا بالاتنه خود را خیلی سریع بچرخانید، می توانید به دیسک آسیب بزنید.

تشخيص و اقدامات درمانی ديسک گردن و درد دست چپ

در ادامه توضیحات “دیسک گردن چیست” لازم به ذکر است، برای تشخیص بیماری دیسکوپاتی گردن، پزشک ابتدا تاریخچه پزشکی از علائم شما، اینکه در شما از چه زمانی شروع شده است، چقدر شدید است و چه چیزی باعث بهبود یا بدتر شدن آن می شود را می‌پرسد.
سپس در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، احتمالاً یک معاینه عصبی برای آزمایش قدرت، رفلکس‌ها و احساس در بازو و دست خود خواهید داشت.
آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) می‌تواند به پزشک کمک کند تا نخاع شما را دقیق‌تر بررسی کند تا منبع گردن درد شما را مشخص کند.

پس از پاسخ به سوال ديسک گردن چيست در صورت بروز ديسکوپاتی گردن چه بايد کرد؟

در اکثر مواقع، احتمال اینکه بتوانید بدون جراحی بیماری های دیسک را درمان کنید، وجود دارد. مرحله اول در درمان بیماری دیسکوپاتی گردن، داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Motrin، Advil) و ناپروکسن (Aleve) است که به کاهش درد و التهاب کمک می کنند.
اگر داروهای بدون نسخه مؤثر نباشند، ممکن است پزشک شما استروئیدها یا دیگر مسکن ها را تجویز کند. در روز های اولی که درد حادی وجود دارد، در زمان درد حاد که حرکت گردن دردناک است و محدودیت حرکات و استراحت موقت توصیه می‌شود . به محض کاهش فاز درد می‌بایست فعالیت‌های حرکتی ان ناحیه از سر گرفته شود.
کلاه ها و گردنبند های طبی به جز در یک یا دو روز اول در فاز حال درد در بقیه ی مواقع اصلا توصیه نمی‌شود؛ زیرا موجب ضعیف شدن عضلات ناحیه ستون فقرات گردنی می‌شود و اوج وشدت علائم ودرد دیسک کمر را بیشتر می‌کند. استفاده از کمپرس سرد در دو روز اول و کمپرس گرم در روز های بعدی مناسب است.
فیزیوتراپی نیز گزینه درمانی دیگری برای بیماری دیسک گردن و دست چپ است. فیزیوتراپ می تواند به شما کمک کند دامنه حرکتی خود را افزایش دهید و تمرینات و وضعیت های صحیح را برای کمک به بهبود گردن درد به شما نشان دهد.
گردن درد شما باید با این درمان های محافظه کارانه بهبود یابد. اگر شما بی‌حسی یا ضعف قابل توجهی دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا باید مرحله بعدی درمان را در نظر بگیرید.
درمان های طبی و تخصصی که توسط دکتر ارتوپدی کار بلد برای شما در نظر گرفته می‌شود عبارت اند از : تجویز دارو های مسکن قوی‌تر، استفاده از داروهایی مانند کاباپنتین و پرگابالین ، تزریق داخل عضلانی استروئید ها داخل عضله ای اسپاسم شده در ناحیه گردن و کتف که این اسپاسم زمانی که برطرف شود می‌تواند باعث برداشته شدن فشار از روی دیسک شود و علائم را کاهش دهد.
در مراحل بعدی که در این درمان ها پاسخ داده می‌شود تزریق های استروئید هستند و یا تزریق اوزون داخل فضای اپیدورال که حتما بایستی توسط یک فوق تخصص ستون فقرات انجام شود. جراحی یک گزینه درمانی است و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به آن نیاز دارید نیازمند تشخیص و راهنمایی دقیق است.
جراحی اصلی برای بیماری دیسک دیسککتومی نامیده می شود. در طی این روش، جراح دیسک در حال خراب شدن را برمی دارد. دیسککتومی اغلب با جایگزینی دیسک مصنوعی دنبال می شود که در آن یک دیسک فلزی به جای دیسکی که برداشته شده قرار می گیرد.

عوارض ناشی از عدم درمان مناسب ديسک گردن چيست؟

اگر دیسکوپاتی گردن به موقع درمان نشود و یا جدی گرفته نشود عوارض جدی نظیر از کار افتادگی، فلج شدن و آسیب به اعصاب دیگری که از گردن عبور می‌کنند نیز می‌شود. بنابراین در صورت گردن درد شدید سریعا برای رفع آن و علت دقیق آن به پزشک ارتوپدی با تجربه مراجعه کنید.

سخن پايانی

همانطور که مشاهده کردید به برخی از سوالات شما عزیزان مانند “دیسک گردن چیست” علائم “دیسک گردن چیست” و روش‌های درمان “دیسک گردن چیست” پاسخ دادیم.
همچنین گفتیم درد گردن می تواند آزار دهنده باشد و فعالیت های روزانه هر فردی را مختل کند. هرگونه بی توجهی به درد گردن و مشکلات دیسک می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
در صورتی که به موقع برای درمان دیسک های خفیف تر اقدام کنید، می توانید از تشدید آن و نیاز به جراحی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید دیسکوپاتی گردن می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند و در صورت بروز باید سریعا درمان شود.
بنابراین در صورتی که دچار هرگونه درد گردن و مشکلات دیسکوپاتی گردن شدید حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرده و درمان خود را آغاز کنید. مشکلات مربوط به دیسکوپاتی گردن اگر در همان مراحل اولیه درمان ان به یک پزشک ارتوپدی کار بلد سپرده شود به راحتی مدیریت شده و برطرف می‌شود.
در صورت به تعویق انداختن مراجعه به یک کلینیک مجهز ارتوپدی و در صورت مراجعه به افراد غیر پزشک و استفاده از طب سنتی ممکن است شما دچار مشکلات جدی شوید مثلا توانایی حرکت دستان خود را از دست دهید و نتوانید با دستتان کاری انجام دهید.
مرکز تخصصی دکتر مجید با کامل ترین خدمات ارتوپدی و مجرب ترین متخصصین ارتوپد در خدمت شما عزیزان خواهد بود.