علت درد ساق پا هنگام خواب

علت درد ساق پا هنگام خواب؛ التهاب عضلات یا تاندون‌ها، گرفتگی عضلات، شکستگی استخوان‌ها، لخته شدن خون و…

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد درد ساق پا در شب است. معمولاً علت درد ساق پا هنگام خواب به خاطر گرفتگی‌های عضلانی ناخواسته است که ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه نیز طول بکشد.

البته گاهی ممکن است این موضوع دلایل جدی‌تری نیز داشته باشد؛ بنابراین در صورت طولانی شدن یا درد ساق پا به‌صورت مدام بهتر است به یک متخصص ارتوپد خوب جهت بررسی علت آن مراجعه نمایید. اگر می‌خواهید به‌طور کامل با علت درد ساق پا هنگام خواب و نحوه درمان آن آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

علت درد ساق پا هنگام خواب

آنچه در این مقاله می خوانید :

شناخت گرفتگی عضلات پا قبل از بررسی علت درد ساق پا هنگام خواب

گرفتگی ساق پا به دردهای ناگهانی، ناخواسته و شدید عضلانی گفته می‌شود که معمولاً در ساق پا و در برخی مواقع ران شما رخ می‌دهد. گاهی اوقات گرفتگی به حدی است که باعث اسپاسم پای شما خواهد شد و یک سفتی غیرقابل‌کنترل و دردناک را ایجاد می‌کند. اگرچه درد این وضعیت شدید است ولی معمولاً بعد از چند دقیقه خودبه‌خود از بین می‌رود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این حالت مانند انقباض یک عضله است که مانند گره‌ای سفت شده است. درنتیجه می‌توانند دردناک و حتی غیرقابل‌تحمل شود. تا حدی که امکان دارد تا چند ساعت بعد از رفع شدن گرفتگی باز هم ماهیچه‌ها درد داشته باشند.

این گرفتگی‌ها ممکن است علاوه بر خواب بر فعالیت‌های دیگری مانند ورزش یا در کل کیفیت زندگی نیز تأثیر داشته باشند. شما می‌توانید با شناخت عوامل خطر از ایجاد درد استخوان ساق پا یا بافت‌های نرم آن در هنگام خواب جلوگیری کنید. گاهی برای مبتلایان این عارضه سوال پیش می آید که برای درد ساق پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ در ادامه مطالب به این سوال پاسخ دادیم، با ما همراه باشید.

علت درد ساق پا هنگام خواب

موارد متعددی می‌توانند علت درد ساق پا هنگام خواب باشند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. گرفتگی عضلات:

هنگامی‌که عضلات شما خسته هستند، برخی حرکات بدن بخصوص حرکات ناگهانی می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی این عضلات شود. اگر در شب گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنید، این گرفتگی ممکن است ناشی از بی‌قراری و یا حتی چرخش در رختخواب نیز باشد. این شرایط می‌تواند باعث تحریک عضله ساق پا شود و درد خفیف تا شدیدی را ایجاد نماید. همچنین ممکن است به دلیل عدم حرکت طولانی پاها در طول شب این اتفاق بیافتد.

کم‌آبی و کمبود نمک در مایعات بدن شما نیز از علل شایع گرفتگی عضلات و علت درد ساق پا هنگام خواب است. اگر ورزش می‌کنید و با مصرف پایین مایعات از تمام منابع آب در بدن خود استفاده می‌کنید، ممکن است سطح نمک در مایعات بدن شما را تغییر دهد. این تغییر منجر به تغییر سیگنال‌های ارسال شده بین اعصاب و ماهیچه‌ها می‌شود و باعث می‌شود عضلات شما منقبض یا دچار گرفتگی شوند.

برای جلوگیری از این امر، ما پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ آب بدن و تغذیه خوب یک برنامه‌ریزی صحیح انجام دهید. همچنین ممکن است در صورت مراجعه به پزشک بعد از بررسی علت درد ساق پا هنگام خواب برای شما مکمل‌های منیزیم تجویز شود، اما این تجویز تنها پس از ارزیابی مشکل و سابقه پزشکی شما توسط متخصص پا انجام می‌شود.

  1. التهاب عضلات یا تاندون‌ها:

ممکن است علت درد ساق پا هنگام خواب درد استخوان ساق پا نباشد و به دلیل مشکلاتی در عضلات و تاندون‌ها این حالت رخ دهد؛ زیرا این ماهیچه‌ها در هنگام خواب بهبود می‌یابند، مخصوصاً اگر آسیبی داشته باشید و این امر می‌تواند منجر به درد شود. بااین‌حال، الزاماً درد ناشی از آسیب به این بخش‌ها نیست و ممکن است نشان‌دهنده شدت بیشتر آسیب باشد. ازاین‌رو مهم است که اگر چنین اتفاقی برای شما می‌افتد به دنبال مشاوره حرفه‌ای پزشکی باشید.

چند درمان خانگی که می‌توانید در ابتدا امتحان کنید شامل استفاده از انواع داروهای ضدالتهابی (اگر می‌توانید آن را مصرف کنید)، اطمینان از پیدا کردن یک موقعیت راحت در هنگام خواب و استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای کمک به کاهش علائم است.

  1. شکستگی استخوان علت درد استخوان ساق پا:

ممکن است علت درد استخوان ساق پا شکستگی باشد. درصورتی‌که دچار شکستگی در این ناحیه شده باشید علائم رایجی که ممکن است تجربه کنید، درد در استخوان است که در طول روز و شب وجود دارد. اگر شکستگی استخوان رخ داده باشد، درد شما معمولاً زمانی که در حال استراحت هستید نیز تسکین نمی‌یابد، برخلاف شکستگی‌های استرسی، زمانی که درد عمدتاً در حین تمرین تحمل وزن احساس می‌شود و فقط گاهی در شب رخ می‌دهد می‌تواند نشانه‌ای از شکستگی‌های رایج به دلیل آسیب‌هایی مانند زمین خوردن باشد.

ممکن است علاوه بر درد علائمی مانند تورم را نیز احساس کنید که سریعاً باید توسط متخصص ارتوپد مورد بررسی قرار بگیرد؛ زیرا درصورتی‌که به موقع به پزشک مراجعه نکنید و استخوان خودش جوش بخورد ممکن است درمان ناقص انجام شود و احتمال بروز شکستگی‌های بعدی و یا دردهای مزمن وجود دارد.

شکستگی استخوان معمولاً درنتیجه یک حادثه (به این معنی که احتمالاً می‌توانید زمان دقیق وقوع آن را مشخص کنید، مثلاً در اثر ضربه شدید) یا اگر استخوان در معرض بار زیادی ناشی از یک سقوط بزرگ قرار گرفته باشد و غیره اتفاق می‌افتد. اغلب افراد درگیر با شکستگی ساق پا احساس می‌کنند که خود استخوان به جای عضلات اطراف آن درد دارد و اغلب می‌توانند محل دقیق درد را مشخص کنند.

داروهای ضدالتهاب و استراحت در یک موقعیت راحت می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند، بااین‌حال درد بدن به شما نشان می‌دهد که یک چیزی غلط است؛ بنابراین، اگر به شکستگی استخوان مشکوک هستید، باید در اسرع وقت آن را توسط یک متخصص پزشکی بررسی کنید تا از هر گونه عارضه جدی در آینده جلوگیری شود.

  1. لخته شدن خون:

لخته‌های خون اغلب در افرادی که اخیراً در حال سفر بوده‌اند و به مدت طولانی در یک حالت نشسته‌اند، اتفاق می‌افتد. ممکن است در شرایط دیگری مانند بیماری‌هایی ازجمله واریس، بعد از جراحی و … نیز این اتفاق رخ دهد.

اگر لخته خون از داخل رگ کنده شود و به سمت بالا حرکت کند، بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به سکته مغزی، قلبی یا آمبولی ریوی (انسداد رگ‌های منتهی به ریه و عدم اکسیژن‌رسانی) شود که حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

علائم لخته خون به شما هشدار می‌دهد که مشکلی وجود دارد. علائم رایج لخته خون در رگ‌های پا عبارت‌اند از:

  • معمولاً فقط یک پا را درگیر می‌کند.
  • قرمزی غیرطبیعی در پا
  • درد در پای شما که ضربان دار یا همراه با گرفتگی است.
  • ممکن است گرمی و تورم موضعی ایجاد شود.

اکیداً توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق‌الذکر، در اسرع وقت از یک متخصص پزشکی جهت بررسی‌های دقیق‌تر و جلوگیری از خطرات احتمالی کمک بگیرید.

  1. مشکلات ورید:

یکی از مهم‌ترین مشکلات واریسی که می‌تواند علت درد ساق پا هنگام خواب باشد، بیماری واریس است. وریدهای واریسی وریدهای بزرگ، متورم و پیچ‌خورده‌ای هستند که درنتیجه گردش خون ضعیف رخ می‌دهند و به‌ویژه در افرادی که مشکلات احتباس مایعات در بدن دارند یا در دوران بارداری هستند بسیار شایع است.

این بدان معناست که رگ‌ها آن‌طور که باید کار نمی‌کنند و خون را به‌درستی به قلب نمی‌رسانند؛ بنابراین در طول روز، فشار در پای بیمار می‌تواند از ناحیه دریچه‌های عبور دهنده خون به سمت بالا یا دیواره‌های ورید ضعیف، افزایش یابد.

درنتیجه علائمی مانند درد و احساس سنگینی در پاهای بیمار ایجاد خواهد شد و بخصوص اگر در طول روز فرد مبتلا به این بیماری به مدت طولانی ایستاده باشد درد هنگام خواب بدتر می‌شود.

برای کمک به پمپاژ بهتر خون و کاهش علائم وارد به‌عنوان درمان درد ساق پا هنگام خواب می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • راه رفتن و انجام ورزش منظم گردش خون را بهبود می‌دهد.
  • بالا بردن پاها به کمک چند بالش برای غلبه کردن بر نیروی جاذبه و کمک به بازگشت جریان خون از پاها به سمت قلب
  • استفاده از جوراب‌های فشاری واریسی با درجه‌ای که متخصص ورید برایتان تجویز می‌کند.

6.بیماری شریان محیطی:

وقتی به هر دلیلی خون کافی به پاهای شما نمی‌رسد، این کمبود گردش خون می‌تواند باعث درد در عضلات پای شما شود. مردم اغلب با آویزان کردن پاهای خود بر کنار تخت یا ایستادن به کاهش این درد کمک می‌کنند که باعث می‌شود خون از طریق پاها به سمت قلب برگردد. این درد می‌تواند یک یا هر دو طرف را درگیر کند و به‌طورکلی در ساق پا است. شما می‌توانید این درد را با فعالیت نیز تجربه کنید و با قطع فعالیت، درد تقریباً بلافاصله تسکین می‌یابد.

متأسفانه، معمولاً با موارد زیر احتمال افزایش خطر بیماری شریانی محیطی وجود دارد:

  • سیگاری‌ها
  • دیابتی‌ها
  • بیماری قلب و عروقی
  • کلسترول بالا و فشارخون بالا
  • چاقی
  • سن بالا

علت درد ساق پا هنگام خواب

متخصصین پا در مرکز تخصصی ما می‌توانند به تشخیص مشکلات گردش خون بالا کمک کرده و یک برنامه درمان درد ساق پا هنگام خواب را به شما عزیزان توصیه کنند.

 

  1. دردهای عصبی:

گاهی ممکن است دلیل درد در ساق پا هنگام خواب دردهای عصبی باشد. درواقع خوابیدن در یک پوزیشن خاص و به مدت طولانی می‌تواند منجر به فشردگی برخی اعصاب در پا شده و درد را ایجاد کند. گاهی ممکن است مواردی مانند خواب‌رفتگی، بی‌حسی، گزگز و… را نیز تجربه کنید.

گاهی نیز ممکن است موارد جدی‌تر مانند نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی الکلی و سایر بیماری‌های مزمن مانند مشکلات ستون فقرات مثل دیسک کمر منجر به این حالت‌ها شود. نوروپاتی‌ها باعث آسیب به اعصاب و درنتیجه تغییر حس یا افزایش حساسیت در پا می‌شود.

اغلب حرکت می‌تواند به کاهش درد استخوان ساق پا ناشی از فشردگی اعصاب کمک کند. انجام حرکات ملایم برای تشویق عضلات به گرم شدن از طریق بهبود گردش خون می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش علائم شما در این شرایط باشد. گزینه‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که متخصص پا یا پزشک شما می‌تواند در یافتن بهترین گزینه به شما کمک کند.

  1. بارداری:

احساس خستگی و درد در دوران بارداری کاملاً رایج است؛ زیرا حجم خون در بدن افزایش‌یافته و فشار زیادی را به رگ‌ها وارد می‌کند. از طرفی در این زمان مادر وزن بیشتری را باید تحمل کند که فشار مضاعفی بر رگ‌ها و پاها ایجاد خواهد کرد.

بزرگ شدن تدریجی رحم مادر همچنین فشار بیشتری را بر وریدهایی که مسئول انتقال خون از پایین‌تنه هستند وارد می‌کند. این وضعیت تا حدی جریان خون را مسدود می‌کند و مایعات بیشتری را در پاها نگه می‌دارد که باعث تورم، درد و خستگی آن‌ها می‌شود.

کشش و ماساژ ملایم می‌تواند به رفع گرفتگی و خستگی که در پاها در این دوران احساس می‌شود کمک کند. اگر این کار مؤثر نبود، متخصصین پا نیز می‌توانند با تجویز تمرینات خاص، مشاوره در مورد کفش طبی مناسب، آموزش در مورد این مسائل رایج و ارائه اُرتزهای سفارشی برای تخلیه فشار نواحی پرفشار به این مسائل کمک کنند.

  1. نقرس:

نقرس نوعی از انواع آرتریت است که می‌تواند باعث درد شدید و تورم در اطراف مفاصل مختلف بدن و بخصوص شست پا شود. این شرایط به دلیل یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌شود که باعث رسوب کریستال‌های اورات در مفصل خواهد شد و درد را ایجاد می‌کند.

حمله‌های نقرسی اغلب زمانی رخ می‌دهند که شما بدون در نظر گرفتن ملاحظات موردنیاز، غذاها و نوشیدنی‌های خاصی را بیشتر مصرف کنید که دارای پورین بالایی هستند. اغلب زمانی که مردم آبجو یا شراب قرمز و غذاهای غنی از این ماده مانند پنیر و گوشت قرمز را بیش‌ازحد مصرف می‌کنند، علائم شعله‌ور می‌شود.

ازآنجایی‌که نقرس به دلیل یک واکنش شیمیایی نامتعادل در مفصل رخ می‌دهد، اغلب به داروی خاصی برای کاهش علائم نیاز دارد تا دردها کاهش پیدا کنند، بنابراین توصیه می‌کنیم به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر حملات مزمن مکرر رخ دهد، ممکن است تغییرات استئوآرتریت ثانویه در مفصل آسیب‌دیده ایجاد شود. اینجاست که تیم متخصص پا می‌تواند به شما در مدیریت آن مفصل دردناک کمک کند.

به‌طورکلی باید بدانید بسیاری از علل درد در ساق پا جدی نیستند و چیزی است که متخصصین پا می‌توانند علت درد ساق پا هنگام خواب را تشخیص داده و درمان کنند. اگر به‌طور منظم درد در ساق پا را تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنیم از یکی از متخصصان پا در مرکز تخصصی ما به کمک لینک‌های موجود در سمت چپ همین صفحه کمک بگیرید.

چه کسانی بیشتر دچار درد استخوان ساق پا و یا گرفتگی عضلات پا می‌شوند؟

هر چه سن بیشتر باشد، احتمال ایجاد درد استخوان ساق پا و گرفتگی عضلات پا بیشتر می‌شود؛ زیرا در سنین بالا احتمال کاهش تراکم استخوانی و کوتاه شدن تاندون‌های شما (بافت‌هایی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های شما متصل می‌کنند) وجود دارد. همچنین اگر زن باشید، احتمال ابتلا به این عوارض به دلیل تفاوت آناتومی و شرایط تجربه شده مانند بارداری بیشتر است.

از طرفی گرفتگی عضلات پا و درد هنگام شب بخصوص اگر به‌صورت مداوم باشد گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد. در این صورت باید حتماً در اسرع وقت به یک متخصص پا مراجعه کنید تا دلیل درد ساق پا هنگام خواب مشخص و درمان شود.

گرفتگی عضلات پا و سندرم پای بی‌قرار (RLS) چه تفاوتی با هم دارند؟

اگرچه هم گرفتگی عضلات پا که منجر به درد می‌شود و هم سندرم پای بی‌قرار اغلب در شب یا زمانی که در حال استراحت هستید رخ می‌دهد، سندرم پای بی‌قرار معمولاً باعث درد شدید نمی‌شود. درواقع سندرم پای بی‌قرار بیشتر منجر به حرکات غیرارادی پا می‌شود ولی درد خاصی ایجاد نمی‌کند.

علت درد ساق پا هنگام خواب

چه داروهایی ممکن است باعث گرفتگی عضلات پا و علت درد ساق پا هنگام خواب شود؟

مصرف داروهای شیمیایی بسته به ترکیباتی که دارند می‌تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. گاهی برخی از داروها حتی می‌توانند علت درد ساق پا هنگام خواب باشند؛ بنابراین درصورتی‌که بعد از مصرف نوعی دارو دچار دردهای ساق پا در شب شدید حتماً به متخصص تجویزکننده دارو اطلاع دهید تا راهکاری پیش پای شما بگذارد. برخی از داروهایی که می‌توانند منجر به گرفتگی عضلات و درد ساق پا شوند، عبارت‌اند از:

  • آلبوترول/ایپراتروپیوم
  • استروژن‌های مزدوج
  • کلونازپام
  • دیورتیک‌ها
  • گاباپنتین
  • ناپروکسن
  • پرگابالین
  • استاتین‌ها
  • زولپیدم
  • آموکسی سیلین
  • بروموکریپتین (پارلودل)
  • بوپروپیون (ولبوترین)
  • سلکوکسیب
  • ستیریزین (زیرتک)
  • و …

کدام مشکلات پزشکی می‌توانند علت درد ساق پا هنگام خواب باشند؟

گاهی اوقات گرفتگی عضلات پا و درد ساق پا هنگام شب بدون دلیل برای شما اتفاق می‌افتد، اما گاهی اوقات ممکن است علائمی از شرایط پزشکی جدی باشد. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، ممکن است گرفتگی عضلات و درد پای شما درنتیجه آن وضعیت باشد.

گرفتگی عضلات و درد ساق پا احتمالاً می‌تواند نشانه‌ای از انتخاب سبک زندگی باشد مانند:

  • الکلیسم: اعتیاد به الکل
  • بارداری
  • کم‌آبی بدن: کمبود آب کافی در بدن

گرفتگی عضلات پا همچنین می‌تواند نشانه‌ای از شرایط جدی پزشکی باشد ازجمله:

  • ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یابیماری لو گریگ): نوعی بیماری عصبی و عضلانی پیش‌رونده.
  • بیماری‌های قلبی عروقی: بیماری‌های قلبی ناشی از لخته شدن خون یا رگ‌های خونی بیمار.
  • بیماری عروق کرونر: باریک شدن یا انسداد عروق کرونر.
  • سیروز کبدی: زخم کبد.
  • دیابت: بیماری که بدن شما را از استفاده صحیح از انرژی غذایی که می‌خورید باز می‌دارد.
  • صافی کف پا: عدم وجود قوس پشتی در پا.
  • هیپوکالمی: سطوح پایین پتاسیم در خون شما.
  • نارسایی کلیه (همودیالیز): وضعیتی که در آن یک یا هر دو کلیه دیگر به‌درستی کار نمی‌کنند.
  • استئوآرتریت (بیماری دژنراتیو مفصل): خوردگی غضروفی که از استخوان‌های شما محافظت می‌کند.
  • تنگی کانال نخاعی: باریک شدن کانال نخاعی در قسمت پایین کمر که منجر به آسیب‌های عصبی در پا می‌شوند.
  • بیماری پارکینسون: یک اختلال حرکتی عصبی.
  • درمان‌های مربوط به سرطان مانند شیمی‌درمانی می‌تواند باعث آسیب عصبی شود که ممکن است باعث گرفتگی عضلات پا شود.

کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا میشود؟

علاوه بر موارد گفته شده در قسمت قبل گاهی علت درد استخوان ساق پا کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در پاسخ به سؤال “کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا میشود” باید بگوییم مهم‌ترین مواد معدنی و ویتامین‌ها که کمبودشان منجر به عملکرد ناقص رگ‌ها یا کاهش تراکم استخوانی و درنتیجه دردهای شبانه می‌شود، عبارت‌اند از:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • روی
  • ویتامین B12
  • ویتامین D
  • ویتامین C

حال که پاسخ سؤال “کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا میشود” داده شد باید بیشتر به تغذیه خود توجه داشته باشید تا دچار کمبود این مواد نشوید. همچنین می‌توانید با انجام یک آزمایش خون کامل تحت نظر متخصص خود به کمبودهای غذایی بدن خود پی ببرید و در صورت لزوم از مکمل‌های آن‌ها استفاده کنید.

درمان درد ساق پا هنگام خواب چگونه انجام می‌شود؟

اگر درد ساق پا در شب تنها به دلیل پوزیشن یا یک روز خسته‌کننده باشد معمولاً با روش‌های خانگی مانند استراحت، ماساژ و … بهبود پیدا می‌کند؛ اما درصورتی‌که ادامه ‌دارد حتماً باید توسط متخصص پا بررسی شود تا درمان درد ساق پا هنگام خواب به‌درستی انجام گردد. مهم‌ترین روش‌هایی که بسته به شرایط شما ممکن است پزشک برایتان تجویز کند، عبارت‌اند از:

  • استفاده از داروهای مسکن ضد درد
  • ورزش منظم
  • آبرسانی کافی به بدن با مصرف روزانه هشت لیوان آب و اجتناب از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار
  • مصرف مکمل‌های موردنیاز
  • ایجاد یک فضای خواب مناسب مانند استفاده از تخت‌های مناسب
  • استفاده از کفش‌ها و کفی‌های طبی
  • ماساژ دادن
  • اعمال سرما یا گرما
  • قرار دادن پا در ارتفاع
  • تزریق شل کننده‌های عضلانی در شرایط حاد گرفتگی عضلات پا که در طول روز نیز بهبود پیدا نمی‌کند.

علت درد ساق پا هنگام خواب

چه زمانی باید برای تشخیص علت درد ساق پا هنگام خواب به متخصص مراجعه کرد؟

اگر گرفتگی عضلات پای شما به‌طور غیرقابل‌تحملی دردناک می‌شود، مکرر اتفاق می‌افتد یا به مدت طولانی ادامه‌دارد، باید حتماً به متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر علاوه بر درد یا گرفتگی عضلات پا، علائم زیر را داشتید، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید:

  • گرفتگی عضلات در قسمت‌های دیگر بدن
  • درد قابل‌توجه و یا غیرقابل‌تحمل
  • تورم یا بی‌حسی در کنار درد
  • تغییرات در پوست پا
  • چند بار بیدار شدن در شب به دلیل درد ساق پا
  • کم‌خوابی به دلیل درد ساق پا

سخن پایانی

همان‌طورکه گفتیم علت درد ساق پا هنگام خواب می‌تواند موارد متعددی باشد که برخی از آن‌ها به دلیل سبک زندگی و برخی از آن‌ها نشانه‌ای از مسائل جدی پزشکی است. معمولاً اگر مشکل پزشکی وجود نداشته باشد با انجام درمان‌های خانگی مانند استراحت و استفاده از مسکن‌های بدون نسخه، درد بهبود پیدا می‌کند، اما در صورت ادامه‌دار شدن درد یا مواردی که در طول مقاله گفته شد، در کنار درد وجود داشت، مهم است که به یک متخصص پای خوب مراجعه کنید تا علت مشخص شده و درمان مناسب صورت پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید