پا درد 1

درد ساق پا

درد ساق پا، وجود این عارضه امکان شین اسپلینت

با انجام فعالیت‌هایی نظیر دویدن یا راه رفتن به مدت طولانی و به صورت مکرر ممکن است عارضه برای پاها رخ دهند که آن را شین اسپلینت می نامند.یکی از مهمترین عوامل به وجود آورنده احساس درد در پاها هست و عموماً در نزدیک استخوان درشت نی اتفاق می افتد.

اگر برنامه تناسب اندام جدیدی را شروع کرده‌اید، ممکن است هنگام رعایت برنامه و انجام تمرینات شدید و سخت دچار درد ساق پا شوید، در صورتی که آسیب هم جدی نباشد می‌توانید با انجام اقداماتی ساده از درد ساق پا بیشتر ر‌هایی یابید. امتداد مرز درونی استخوان درشت نی معمولاً محلی است که عضلات و استخوان‌ها به یکدیگر می‌چسبند و درد عموماً در این ناحیه حس می‌شود.

درد ساق پا

علت درد ساق پا در زنان چیست؟

معمولاً ورزش کردن یکی از رایج‌ترین دلایل وجود درد ساق پا است. دردی که در طول لبه استخوان ساق پا که آن را درشت نیز مینامند به واژه ساق پا معروف است. بیشتر افراد هنگامی درد را در قسمت ساق پا حس می‌کنند که در حال دویدن هستند و هنگامی ایجاد می‌شود که فعالیت‌های بدنی در حال انجام شدن هست. البته در مواردی ممکن است درد پا دلایل دیگری هم داشته باشد که سرطان استخوان می تواند علت آن باشد برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله درد ساق پا و سرطان را مطالعه بکنید.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای بانوان اتفاق می‌افتد وجود درد ساق پا هست که ممکن است برای آن‌ها در طول زندگی مکرراً اتفاق بیفتد. انجام فعالیت‌های بیش از حد یا به وجود آمدن هر گونه آسیب جزئی می‌تواند این درد را برای بانوان به ارمغان بیاورد.

مراجعه به پزشک در صورت بروز هر گونه درد می‌تواند عملی معقول هست اما پیشنهاد ما به شما این است که در صورت مواجه شدن با هم چون دردی قاعده اول را بر اساس استراحت کردن و رسیدگی به ساق پا با انجام درمان‌های خانگی قرار دهید.

اگر با گذشت چند روز درد ساق پا به صورت شدید و ناگهانی برطرف نشده بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکل جدی شده باشد و درمان آن فقط از روش های پزشکی قابل انجام باشد. درد‌های مبهم و شدید می‌توانند به علل مختلفی در ساق پا رخ دهند که از این موارد می‌توان به وجود هرگونه مشکل در بافت ساق پا یا رگ‌های خونی، استخوان، داغ شدن ماهیچه‌های ساق پا  یا مفاصل و اعصاب اشاره کرد.

علت درد ساق پا در زنان می‌تواند موارد مختلفی را شامل شود از قبیل آن‌ها می‌توان به گرفتگی عضلات در قسمت پایین پا اشاره کرد. وجود آب کافی در عضلات و عدم خستگی آن‌ها می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند زیرا در صورت نبودن این دو فاکتور ممکن است گرفتگی عضلات و درد ناگهانی برای فرد ایجاد شود.

در صورت به وجود آمدن هرگونه باریک شدن شریان‌ها و نارسایی عروقی ممکن است بی‌حسی را در قسمتی از پا‌های خود تجربه کنید. در صورتی این بیماری برای افراد به وجود می‌آید که رنگ پا‌های آن‌ها اندکی عوض می‌شود و به سوی تیرگی ‌رود و در کنار آن حالت سرما در پا خود حس کنند.

در صورت تغییر برخی مورد‌ها و ترک کردن سیگار می‌توانید این مشکل را به خوبی حل کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با درمان گیاهی درد ساق پا، علت درد ساق پا در زنان و پماد برای درد ساق پا آشنا کنیم و اطلاعاتی را در خصوص این موارد به شما ارائه دهیم.

ابتلا به شین اسپلینت چگونه رخ می دهد؟

در صورتی که استخوان ساق پا به علت هرگونه فشار یا ضربه ناگهانی دچار شکستگی شود آن را شین اسپیلنت می نامند که  می تواند یک ترک کوچک یا یک شکستگی کامل در باشد. التهاب شدید در ساق پا و منقبض شدن بیش از حد عضلات آن می تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد چنین عارضه ای باشد.

دیده شده است که افرادی که کف پای آنها به اصطلاح صاف است عموماً به شین اسپیلنت مبتلا می شوند و هنگام راه رفتن درد زیادی را در قسمت ساق پا و عضلات اطراف زانو حس میکنند.

از دیگر دلایلی که میتواند شین اسپلینت را برای یک فرد رقم بزند ایجاد هرگونه چرخش بیش از حد در پاها هست. در صورت وجود این حالت قوصی که در کف پا وجود دارد کاهش پیدا میکند و ممکن است شین اسپیلت را برای فرد به ارمغان بیاورد.

برای درمان شین اسپلینت نمی توان راه حل ثابتی را بیان کرد زیرا در صورت وقوع این عارضه به فرد، عموماً توصیه می شود تا بیشتر استراحت کند تا پا ها بتوانند با انجام خود درمانی بهبود اولیه خود را به دست بیاورند.

فعالیتهای ورزشی می بایست در صورت وقوع شین اسپیلنت توقف پیدا کنند و بهتر است افراد به پزشک ارتوپد مراجعه کنند تا در صورت نیاز و بررسی مشکل ساق پای آنها ارتوپد یا فیزیوتراپ آن ها را معاینه کنند. در صورتی که وقوع این عارضه شدید باشد فرد باید برای درمان های جدی اقدام نماید.

چند پماد برای درد ساق پا

در برخی مواقع آسیب دیدن پا به هر گونه‌ای از طریق ضربه یا تحرک‌ ناگهانی و نامناسب می‌تواند به وقوع بپیوندد و عارضه هایی نظیر شین اسپیلنت را به وجود بیاورد. در این حالات عضلاتی که در نزدیکی استخوان درشت نی قرار گرفته‌اند و به آن متصل هستند درد زیادی را برای فرد به ارمغان می‌آورند که عموماً این درد محلی را فرا می‌گیرد که قسمت داخلی و استخوان درشت نی نام دارد.

در برخی مواقع ممکن است عصب سیاتیک به وجود آورنده درد ساق پا باشد و فشرده شدن آن این مشکل را به وجود بیاورد. در این مواقع علائمی که مشاهده می‌کنید ممکن است شما را به این سمت سوق بدهد که یک گرفتگی ساده در ساق پا بوجود آمده است و فقط آن ناحیه تیر می‌کشد اما در کنار آن ممکن است هنگام نشستن یا‌ایستادن در قسمت ساق پای خود درد را حس کنید. آسیب دیدن عصب سیاتیک می‌تواند از طریق موارد زیر اتفاق بیفتد.

  • لغزش مهره‌ها
  • اسپاسم عضلات باسن
  • فتق دیسک
  • تنگی ستون فقرات

جراحی برای ترمیم و درمان سیاتیک آخرین پیشنهاد پزشکان است و در صورتی اتفاق می‌افتد که در موارد اول تجویز کردن دارو و انجام اعمال فیزیوتراپی تأثیر نداشته باشند.

1. هنگامی که درد ساق پا به خاطر تاندون‌ها به وقوع بپیوندد عموماً تاندون‌های همسترینگ و تاندون آشیل به وجود آورنده آن هستند. از تاندون‌ها می‌توان تار‌های ضخیمی را نام ببرید که وظیفه‌شان متصل کردن قسمت‌های استخوانی و عضلانی به یکدیگر هست و در صورتی که هرگونه التهاب برای آن‌ها رخ بدهد که در علم پزشکی آن را تاندونیت مینامند حرکت دادن آن‌ها بسیار دشوار خواهد شد.

2. در صورتی که دارای اختلال ژنتیکی سندروم بی‌حرکتی مفاصل باشید، انعطاف مفاصل شما بیش از حد خواهد بود و درد مفاصل شما به شکل شدیدی ظاهر خواهد شد. در صورتی که فرد این سندروم را در مفاصل پای خود حس کند درد را نیز در ساق پای خود دارد.

3. عارضه‌ای رایج در قسمت ساق یا ران پا وجود دارد که به خاطر به وجود آمدن ورید لخته خون ایجاد می‌شود. ترومبوز سیاهرگی عمقی، در برخی موارد ممکن است درد و تورم پا یا قرمزی آن را به همراه داشته باشد و گاهی هم ممکن است هیچ علائمی را برای افراد ایجاد نکند.

اگر با همچین علائمی مواجه شدید باید به سرعت با پزشک صحبت کنید زیرا در صورتی که لخته خون حرکت کند می‌تواند مشکلات وخیمی را برای افراد به وجود بیاورد که یکی از آن‌ها آمبولی ریه است. پزشکان دارویی را برای بیماران در این حالت‌ها تجویز می‌کنند که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و خون را به جریان میاندازد.

4. آترواسکلروز زمانی رخ می‌دهد که رگ‌ها سفت و باریک شده باشند و دلیل به وجود آمدن این عارضه تجمع چربی و کلسترول در رگ‌ها است. درد ساق پا در صورت وجود این عارضه به شکلی تشکیل می‌شود که شریان‌های انتقال دهنده اکسیژن نتوانند اکسیژن کافی را به پا برساند.

5. فشار آمدن به اعصاب درون کانال نخاعی را تنگی کانال نخاعی مینامند و این عارضه زمانی به وجود می‌آید که فضای قسمت داخلی ستون فقرات درگیر فشار شود. سوزن سوزن شدن و بی‌حسی و اندکی احساس سوزش و درد در پا‌ها و هر گونه بی‌حسی و ضعف می‌تواند نشانه وجود این عارضه باشد. این مشکل می‌تواند با دارو درمانی و فیزیوتراپی بهبود پیدا کند اما در مواردی نادر جراحی تنها راه درمان تنگی کانال نخاعی است.

6. کشیدگی بیش از حد ماهیچه عموماً علت درد ساق پا بیشتر ورزشکاران است و این عارضه عموماً برای ورزشکاران اتفاق می‌افتد. در این حالت درد شدت بسیاری دارد و با لمس کردن ناحیه درد بلافاصله مقدار آن بیشتر می‌شود. برای این که درد کاهش پیدا کند می‌توان هر روز حدود ۲۰ دقیقه یک کمپرس آب یخ را در آن قسمت نگه داشت.

7. وجود هرگونه اختلال در سیستم عصبی بدن می‌تواند پیام‌های انتقال داده شده را با اختلال مواجه کند و از مواردی که می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورند می‌توان به جراحت یا عفونت و بیماری دیابت اشاره کرد که در این صورت اگر اختلالات عصبی در پا‌ها باشد شخص احساس سوزن سوزن شدن و گزگز کردن را در پای خود حس می‌کند و در مواردی بی‌حسی و ضعف پا‌ها ممکن است رخ دهد.

8. آرتروز یکی از شایع‌ترین و معروف‌ترین بیماری‌هایی هست که برای پا‌ها اتفاق می‌افتد. مشکل در راه رفتن از مواردی است که آرتروز در لگن و پا‌ها و یا ساق پا می‌توانند برای افراد در مقابل بیاورد.

به وجود آمدن هر گونه درد یا تورم و سفتی در ناحیه مفاصل پا از علائم و نشانه‌های این مشکل است که به راحتی می‌تواند فعالیت‌های روزانه انسان را مختل کند. علائم آرتروز می‌تواند بهبود پیدا کند اما هیچ درمان کاملی برای این مشکل وجود ندارد و فقط با کاهش وزن و انجام تمرینات می‌توانید این مشکل را تا حدی کمتر کنید.

9. وجود هرگونه رگ‌های واریسی در پا‌ها موجب به وجود آمدن درد ساق پا می‌شود.

10. شکستگی ساق پا به علت تنش می‌تواند با علائمی نظیر یک ترک بسیار کوچک بر روی استخوان ساق پا باشد. استفاده بیش از حد عضلاتی که استخوان ساق پا را فراگرفته‌اند می‌تواند شانس ابتلا به این عارضه را در افراد بیشتر کند.

این عارضه بین ۶ تا ۸ هفته شما را از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین باز می‌دارد و باید با استراحت این مشکل را درمان کنید در صورت بی‌توجهی به آن ممکن است آسیب بیشتر شود و خطرات زیادی استخوان ساق پای شما را تهدید کند.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

برای درمان گیاهی درد ساق پا باید چه کرد؟

روغن خردل و زردچوبه از موارد هستند که به عنوان درمان گیاهی درد ساق پا نام برده می‌شوند. برای اینکه بتوانید درد ساق پای خود را کاهش دهید می‌توانید مقداری کنجد و زردچوبه را با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را بر روی محل درد خود قرار دهید تا در را به خوبی کاهش دهد و در مورد دیگر می‌توانید با ماساژ دادن آرام چند قطره روغن خردل بر روی محل درد و خود درد ساق پا را تا حد زیادی کاهش دهید. طب سنتی به وجود آورنده این موارد است که به علاوه آن‌ها متخصصین اینترنتی ذکر کردند که در صورت وجود درد ساق پا در شبانگاه ممکن است شما با مشکل سوره هاضمه مواجه شده باشید که برای برطرف شدن دردتان بهتر است موارد زیر را جدی بگیرید.

  • غذا را به خوبی بجوید
  • دوغ یا نوشابه و آب را هنگام خوردن غذا نوشید
  • حداقل ۳ ساعت بین زمان خواب و خوردن شام خود وقت بگذارید.
  • پا‌های خود را با ساق بند گرم نگاه دارید آن‌ها را در معرض سرما قرار ندهید.

انواع پماد برای درد ساق پا

یکی از مواردی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد ژل پیروکسیکام به عنوان پماد برای درد ساق پا است. این دارو خاصیت ضد التهابی و غیر استروئیدی دارد. در و التهابی که توسط برخی مواد شیمیایی در بدن می‌شوند توسط این پماد تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد.

در صورتی که هرگونه درد در مفاصل خود احساس می‌کنید با مالیدن ژل پیروکسیکام و ماساژ دادن آن ناحیه با آن ژل می‌توانید در را تا حد زیادی کاهش دهید و عضلات را به حالتی راحت برگردانید. از پماد پیروکسیکام در موارد زیر نیز استفاده می‌شود که از طریق آن درد تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

  • وجود هر گونه درد در استخوان‌ها و یا التهاب در عضلات و مفاصل به خاطر بیماری روماتیسم
  • هرگونه رگ به رگ شدن و آرتروز یا کشیدگی خفیف در قسمت مفاصل

به خاطر داشته باشید که پیروکسیکام همیشه به صورت ژل مصرف نمی‌شود و ممکن است از طریق تزریق کردن یا به صورت قرص نیز برای افراد تجویز شود. وظیفه ژل پیروکسیکام این است که در ناحیه قرار می‌گیرد درد را کاهش دهد زیرا هنگامی که در ناحیه درد پیروکسیکام را می‌مالید، اینجل جذب می‌شود و وارد بدن می‌شود و ناحیه درد من را تا حد زیادی در صورتی که به التهاب دچار شده باشد به سمت بهبودی سوق می‌دهد.

در صورتی که از ژل موضعی استفاده می‌کنید یعنی مقدار اندک از کسی که در آن بدن شما باقی می‌ماند که همین مورد باعث می‌شود هیچ گونه عوارض جانبی را پس از استفاده کردن از ژل پیروکسیکام نداشته باشید. استفاده کردن از پماد‌های ضد التهاب موضعی برای کودکان به طور کلی تجویز نمی‌شود و بیشتر استفاده آن توسط افراد بزرگسال انجام می‌گیرد.

ژل دیکلوفناک برای کاهش درد ساق پا

مورد دیگری که می‌تواند از مواد شیمیایی که به وجود آورنده درد هستند جلوگیری کند ژل دیکلوفناک هست که حالتی ضد التهابی و غیر استروئیدی دارد. آرتریت یا کمردرد آیا هرگونه رگ به رگ شدن در قسمت کمر می‌تواند میزبان خوبی برای ژل دیکلوفناک باشد زیرا با مالیدن این ژل به کمر می‌توانید به کلی درد را کاهش دهید و بدون داشتن هیچ گونه ترس از عوارض جانبی این ویژه آن را هر موقع که احساس درد کردید استفاده کنید.

ژل دیکلوفناک نسبت به قرص و شربت آن روزی کمتری را همراه خود وارد بدن می‌کند که همین امر باعث می‌شود عوارض کمتری شامل شما شود و استفاده از آن صرفاً باعث التیام درد شما می‌شود. استفاده از این ژل به افراد زیر ۱۴ سال توصیه نمی‌شود و بهتر است از دسترسی آن‌ها دور نگه دارید.

از بین بردن التهاب‌های موضعی و درد‌های مفصلی و عضلانی توسط پماد متیل سالیسیلات که یک داروی ضد التهاب و غیر استروئیدی هست نیز می‌تواند انجام شود. این پماد یک محصول طبیعی است که از گیاهانی گرفته می‌شود که دارای برگ‌های سوزنی هستند.

در صورتیکه این پماد خورده شود می‌تواند اثراتی سمی را به همراه داشته باشد زیرا در آن صورت خاصیت گیاه برای دفاع استفاده می‌شود. مکانیزمی که این پماد از آن استفاده می‌کند را مکانیسم اثر مینامند که به این روش ابتدا با خنک کردن پوست و سپس گرم کردن آن درد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

هرگونه اثر بی‌حس کنندگی یا ضد دردی در منطقه آسیب با مالیدن این پماد می‌تواند ایجاد شود. انتقال دادن سیگنال درد از طریق اعصاب روش است که می‌توان با استفاده از این پماد روی پوست قسمت دردمند را خنک و گرم کرد. دستورات بسته بودن مویرگ‌ها با استفاده از این پماد می‌توانید افزایش جریان خون را به همراه داشته باشید و در رو تا حد زیادی در قسمت مفاصل و تاندون‌ها و همینطور ماهیچه‌ها به صورت عضلانی و اسکلتی کنید.

به خاطر خاصیت ضد التهاب غیر استروئیدی بودن این خمار آن را تقریباً مشابه با آسپرین و سایر دارو‌های درون این دسته می‌دانند اما عموماً این دارو به عنوان یک پماد موضعی می‌تواند قرمزی و تحریک پوست را برای شما به همراه داشته باشد. عموماً گفته می‌شود قرمز ایجاد شده بر روی پوست به خاطر گرم شدن قسمتی است که پماد را می‌مالیم.

پماد رزماری برای تسکین درد پا

استفاده کردن از پماد رزماری یکی از مواردی است که می‌تواند به خوبی در را در قسمت مفاصل را کاهش دهد. رزماری با گل‌های سفید و آبی و بنفش با برگ‌های سوزنی، گیاهی دارویی و معطر است چه حالتی چوبی دارد و همیشه سبز است. ماده در این گیاه وجود دارد در صورتی که به شکل خمیر شکل دربیاریم می‌تواند خاصیت التیام درد را داشته باشد.

جالب است بدانید ویی که از این گیاه گرفته می‌شود می‌تواند به شکل خوراکی هم مصرف شود و تخصص پماد‌های رزماری در این است که مکان‌هایی که قابل دسترسی نیستند و دچار درد شده‌اند بهبود پیدا کند مانند وجود هرگونه سردرد. استعمال کردن رزماری می‌تواند به خوبی هرگونه سردرد میگرنی را تا حد زیادی کاهش دهد. درد میگرن تا حد زیادی با استفاده از مالیدن و استرالیا روز مالی بر روی شقیقه‌ها یا استعمال آن به صورت تنفسی کاهش یابد.

رزماری با دارا بودن کارنوسیک اسید و کنسول می‌تواند خاصیت ضد التهابی و کاهش درد را در بدن داشته باشد و در صورتی که هرگونه التهابی در عضلات و یا رگ‌های خونی و مفاصل ایجاد شده باشد آن را کاهش دهد و درد آن را از بین ببرد. به همین جهت در صورتی که با موارد زیر مواجه هستید می‌توانید از رزماری استفاده کارآمد داشته باشید.

  • وجود ورم در مفاصل
  • مشکل نقرس
  • وجود جراحت به علت حرکات بدنی
  • داشتن فشار خون

استفاده از گیاه رزماری می‌تواند به شکل موضعی با استفاده از پماد‌ها و یا به شکل خوراکی با استفاده از قرص‌ها صورت بگیرد. با استفاده از رزماری می‌توانید سلامت قلب و پیشگیری از انسداد رگ‌های خونی خود را تضمین کنید زیرا با کاهش دادن التهاب در سیستم قلبی و عروقی این مشکلات برای شما کمتر پیش خواهد آمد. استفاده رزماری برای بدن به شکل تحریک‌کننده است.

این خاصیت به این خاطر اتفاق می‌افتد که با استفاده از این ماده تولید گلبول‌های قرمز افزایش می‌یابد و جریان خون بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه این‌ها مناطق حیاتی در بدن و اندام‌های داخلی می‌توانند سرعت بیشتری در دریافت اکسیژن داشته باشند. در صورتی که سلول‌ها به تأمین نیاز داشته باشند استفاده از این ماده به خاطر بهبود دادن به فعالیت‌های متابولیک بدن می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

کلام آخر

در طول استخوان قدامی مکانی که آن را درشت نیز مینامند، هرگونه درد ایجاد شود آن را درد ساق پا می‌شناسند. علت درد ساق پا می‌تواند از طرف ماهیچه‌ها باشد به خاطر فعالیت‌های مختلف از طرف افرادی همچون ورزشکاران و دونده‌ها و سربازان به وجود می‌آید. از دیگر مواردی که درد ساق پا را می‌توانند به وجود بیاورند می‌توان به وجود هرگونه کشش و التهاب در نزدیکی استخوان‌هایی که اطراف پا هستند اشاره کرد.

اولین واکنش التهابی و داشتن درد در صورت وارد شدن هرگونه ضربه به ساق پا آسیب دیدن تاندون‌ها است که ممکن است در این مواقع فقط درد را تجربه کنید یا در موارد دیگر ورم ساق پا را نیز تجربه کنید. در این مقاله تلاش کردیم مواردی نظیر درمان گیاهی درد ساق پا، علت درد ساق پا در زنان و پماد برای درد ساق پا را برای شما شرح دهیم. ‌امیدواریم این موارد برای شما مثمر ثمر واقع شده باشند.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس یگیرید
 

دیدگاهتان را بنویسید