نکات طلایی درمان گرفتگی گردن در خانه

حتماً شما هم شنیده‌اید که امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، افراد زیادی گرفتگی عضلات گردن و شانه را تجربه می‌کنند و احتمالأ شما و اطرافیانتان هم از این قاعده مستثنی نبوده‌اید. اهمیت سلامت این عضو زمانی مشخص می‌شود که شما درد شدیدی را در ناحیه گردن و شانه تجربه می‌کنید و حتی گاهی قادر به حرکت‌دادن سر و گردنتان نیستید. درست در همین‌جاست که شما به دنبال سریع‌ترین و مؤثرترین شیوه برای درمان این درد ناخوشایند هستید تا هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید. مسلمأ در این شرایط مراجعه به پزشک آخرین گزینه‌ای است که به آن فکر می‌کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نکات طلایی درمان گرفتگی گردن در خانه از دید دکتر درد عضلانی آشنا کنیم. پس بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

درمان گرفتگی گردن در خانه

چرا درمان گرفتگی گردن در خانه اهمیت دارد؟

به طور قطعی یکی از مهم‌ترین اندام‌های حیاتی در بدن هر انسان، گردن است. چرا که در واقع گردن عضو واسط بین سر و بدن می‌باشد و به‌نوعی وزن سر را تحمل می‌کند. از طرفی به دلیل ارتباط آن با بخش نخاعی و ستون فقرات، حفظ این عضو و سلامت آن بسیار حائز اهمیت است. به دلیل حساسیت بالای بخش شانه و گردن کمترین کوتاهی در نگهداری صحیح از آن به دلیل سبک نادرست زندگی می‌تواند باعث ایجاد درد و گرفتگی در عضلات آن شود.

اما همیشه لازم نیست که در اولین گام  برای درمان مشکلات به وجود آمده در ناحیه گردن و شانه به درمان‌های نوین‌پزشکی پناه ببریم. بلکه لازم است در برخی مواقع با به‌کارگیری تدابیر مفید خانگی به حل این مشکل بپردازیم. به همین جهت استفاده از راهکارهای مؤثر داروی گرفتگی گردن در خانه مثل تغییر سبک زندگی، انجام ورزش‌های خانگی و یا بهره‌گیری از طب سنتی می‌تواند بسیار مفید باشد. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم به معرفی مشکل گردن درد و دلایل بروز آن و درنهایت بهترین روش‌های درمان آن در خانه اشاره کنیم.

گرفتگی گردن

برای اینکه بتوانیم بهترین شیوه را در درمان گرفتگی عضلات گردن در خانه به کار ببریم لازم است که کمی در خصوص گردن و چگونگی ایجاد گرفتگی در آن بیشتر بدانیم. همان‌طور که احتمالأ پیش‌ازاین در کتب درسی و مجلات علمی خوانده‌اید، گردن از مجموعه‌ای از استخوان‌ها و نیز تاندون‌ها و رباط‌ها تشکیل شده است که در مجموع وزن سر را روی بدن تحمل کرده و امکان چرخش آن به اطراف را فراهم می‌کنند. آسیب‌دیدگی هر کدام از این بخش‌ها باعث می‌شود که شما در ناحیه گردن و شانه‌هایتان احساس درد و گرفتگی کنید.

از جمله دلایل رایج این گرفتگی می‌توان به واردشدن فشار بیش از حد روی یکی از عضلات و یا کشیدگی آنها اشاره کرد. همچنین واردشدن ضربه یا آسیب به یک یا تعدادی از مهره‌های گردن نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. در ادامه به دلایل به‌وجودآمدن این مشکل به طور مفصل‌تر اشاره خواهیم کرد که می‌تواند به شما در انتخاب صحیح شیوه داروی گرفتگی گردن در خانه کمک کند.

ازآنجایی‌که معمولاً این گرفتگی در اثر بی‌توجهی  یا یک حادثه اتفاق می‌افتد، لذا می‌توانید به‌راحتی آن را در خانه درمان کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که در موارد نادر درد ‌گردن می‌تواند علامتی برای وجود یک بیماری جدی یا خطرناک در بدن شما باشد و لذا لازم است در اولین فرصت به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

دلایل گرفتگی گردن

دانستن دلایل به‌وجودآمدن اسپاسم یا همان گرفتگی در عضلات گردن می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین شیوه درمان گرفتگی گردن در خانه را بکار برید. به همین منظور به برخی از رایج‌ترین این دلایل در این بخش اشاره می‌کنیم:

  • استفاده طولانی از کامپیوتر یا تلفن همراه و خم‌کردن طولانی‌مدت گردن به سمت پایین
  • ضربه خوردن به سر در حین انجام فعالیت‌های ورزشی و جابه‌جاشدن مهره‌های گردن
  • تحت‌فشار قرارگرفتن عضلات گردن به دلیل حمل وسایل سنگین
  • واردشدن ضربه‌های شدید به گردن و حرکت ناگهانی سر به جلو و عقب بالاخص در حین تصادفات شدید رانندگی
  • قرارگیری گردن در وضع نامناسب به هنگام خواب و به دلیل استفاده از بالش نامناسب
  • آسیب‌دیدن دیسک موجود بین مهره‌های گردن به دلیل بیماری التهاب مفاصل یا آرتریت با گذر زمان و بالارفتن سن
  • بیماری مننژیت و ملتهب شدن پرده پوشاننده مغز و نخاع توسط برخی ویروس‌ها یا باکتری‌ها

پیشگیری در خانه با چند تغییر کوچک در سبک زندگی

در بخش قبل به این که گرفتگی عضلات گردن چگونه به وجود می‌آید؟ اشاره کردیم. برخی از آنها قابل‌پیشگیری نیستند و به‌مرورزمان و به طور ناخواسته با آنها مواجه می‌شوید. اما تنها با تغییرات اندک در سبک زندگی‌تان می‌توانید بسیاری از آنها را برطرف کنید ، یا از ایجاد آنها جلوگیری نمایید. پس در اولین گام برای درمان خانگی گرفتگی عضلات گردن و شانه به نکات زیر توجه کنید:

سعی کنید عادات اشتباه زندگی‌تان را ترک کرده و به سبک جدیدی زندگی کنید

تکنولوژی و سبک زندگی ماشینی امروزه باعث بروز بسیاری از دردهای فیزیکی  و آسیب‌های جسمانی در افراد شده است. برای رهایی از این مشکل باید سبک زندگی خود را تغییر داده  و به دنبال جایگزین‌کردن راهکارهای متناسب با تکنولوژی امروزی باشید. مثلاً اگر کارمند هستید و از صندلی نامناسبی در محل کار استفاده می‌کنید یا صندلی استاندارد درخواست دهید و یا از بالشتک‌های مخصوصی که برای جلوگیری از گردن درد وجود دارد استفاده کنید.

زمانی که مجبور هستید به مدت طولانی روی صندلی نشسته و کار کنید سعی کنید ستون فقراتتان در حالت استاندارد قرار گیرد تا کمترین فشار به گردنتان وارد شود. جالب است بدانید حتی مدل قرارگیری پاها و زانوهای شما در وضعیت گردن شما مؤثر است. در این زمینه به مناسب‌بودن ارتفاع کامپیوتر و صفحه‌کلید نسبت به چشمان خود نیز اطمینان حاصل کنید.حتی‌الامکان از کیف یا کوله‌پشتی سنگین استفاده نکنید و همیشه به حجم کیفتان و نوع انتخاب آن دقت کنید. چرا که کیف‌های غیراستاندارد و یا با حجم زیاد می‌تواند به عضلات گردن شما فشار وارد کرده و باعث درد شدید و گرفتگی در این ناحیه شود.

از تلفن همراهتان به شکل مناسب استفاده کنید تا حداقل فشار ممکن به عضلات گردن وارد شود

امروزه استفاده از تلفن همراه در خانه یا در محیط کار به جز لاینفک زندگی هر فرد تبدیل شده است. اما برای اینکه از عوارض استفاده طولانی از تلفن همراهتان در امان باشید به چند نکته توجه کنید. همیشه سعی کنید از هدفون یا هندزفری برای صحبت‌های طولانی با تلفن همراه استفاده کنید. هنگام نگاه به صفحه تلفن همراهتان از خم‌کردن گردن به سمت پایین آن هم به مدت زیاد خودداری کنید. همچنین سعی کنید بین کار حتماً با چند حرکت ساده کششی کمی به گردن خود استراحت دهید.

در وضعیت خوابیدن خود تغییرات مناسب ایجاد کنید

خوابیدن فرایندی است که اگر به‌خوبی طی نشود بقیه کارهای روزمره ما را نیز تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. در اغلب موارد دردهای عضلانی ناحیه گردن و شانه به دلیل خوابیدن به شکل نامناسب است. به همین دلیل انتخاب یک مکان مناسب برای خواب و استفاده از بالش و تخت مناسب و تشک طبی می‌تواند به شما در کاهش این دردها کمک کند.

از کمپرس آب گرم یا سرد استفاده کنید

استفاده از کمپرس آب گرم و سرد می‌تواند یکی از کمک‌کننده‌ترین روش‌ها برای داروی گرفتگی گردن در خانه باشد. با انجام این اقدام گرفتگی عضلات رفع شده و درد شما به میزان زیادی کاهش می‌یابد. اگر بتوانید در طول روز از دوش آب گرم استفاده کنید ماهیچه‌های گرفته شما باز شده و در مدت کوتاهی درد یا گرفتگی رفع می‌شود.

از ماساژ گردن و بخش‌های بالای کمر بهره ببرید

استفاده از ماساژ در بخش‌های بالایی کمر و گردن که دچار گرفتگی شده می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اما اینکه این ماساژ توسط چه کسی انجام شود از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که باید این کار به شکل استاندارد و صحیح انجام گیرد و نیاز به تبحر و تجربه دارد. پس به کار هرکسی در این زمینه اطمینان نکنید. در بخش‌های بعد به چگونگی ماساژ صحیح عضلات گردن اشاره خواهیم کرد.

از استخر و شنا غافل نشوید

ازآنجایی‌که آب‌درمانی یکی از شیوه‌های مؤثر در رفع دردهای عضلانی است بنابراین می‌توانید برای رهایی هر چه سریع‌تر از گرفتگی و درد گردن به استخر بروید و شنا کنید. البته دقت کنید که نباید در حین شنا از حرکات سنگین یا خسته‌کننده استفاده کنید چرا که ممکن است اثر معکوس بر درمان گرفتگی عضلات گردن شما داشته باشد.

اگر در مناطق خوش‌آب‌وهوا زندگی می‌کنید که دارای چشمه‌های آب گرم طبیعی هستند حتمأ استفاده از آن‌ها را از دست ندهید. چون در آب چشمه املاحی وجود دارد که به‌سلامت انسان بسیار کمک می‌کند. بسیاری از پزشکان معتقدند استفاده از آب گرم این چشمه‌ها در واقع نوعی فیزیوتراپی طبیعی محسوب می‌شود.

مصرف سیگار و قلیان را ترک کنید

استفاده از دخانیاتی مثل سیگار و قلیان به دلیل ایجاد غلظت خون و در نتیجه کاهش گردش خون می‌توانند تأثیرات نامناسبی روی گرفتگی و درد گردن داشته باشند. زیرا مصرف بیش از اندازه آنها باعث سفتی عضلات این ناحیه و در نهایت گرفتگی گردن می‌شود. پس در اولین فرصت بدنبال ترک دخانیات و بالاخص سیگار و قلیان باشید تا هر چه زودتر از شر این درد خلاص شوید.

وزن خود را کاهش دهید

افزایش بی‌رویه مواد غذایی و خوراکی‌ها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود و همین امر باعث تأثیر منفی رو کارکرد اعضای حیاتی بدن از جمله گردن می‌شود. یکی از راههای مفید و مؤثر برای کاهش اسپاسم عضلانی و داروی گرفتگی گردن در خانه توجه به تغذیه سالم و نیز کاهش وزن است.

درمان خانگی  با استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی

خوشبختانه در طب سنتی روش‌های بسیار خوبی برای درمان گرفتگی عضلات گردن وجود دارد که ما در این قسمت، به‌صورت خلاصه آن را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم:

از تأثیر سرکه سیب برای درمان درد گردن غافل نشوید

سرکه سیب به دلیل داشتن مواد آنتی‌اکسیدان می‌تواند به‌عنوان یک ضدالتهاب قوی عمل کند و در نتیجه یک ماده غذایی مؤثر در درمان گرفتگی‌ها از جمله گرفتگی عضلات گردن به شمار می‌رود. برای استفاده از خاصیت درمانی سرکه سیب در درمان خانگی گرفتگی گردن کافی است روی پارچه تمیزی سرکه سیب بریزید و آن را برای مدت‌زمان کوتاهی روی گردن خود قرار دهید. همچنین می‌توانید مقداری سرکه سیب را در حوضچه و یا وان حمام بریزید و در آن دراز بکشید. این کار به کاهش گرفتگی کمک شایانی می‌کند.

از زردچوبه و زنجبیل به‌عنوان ضدالتهاب‌های قوی بهره ببرید

ازآنجایی‌که زردچوبه و زنجبیل دارای طبع گرم و خاصیت ضدالتهابی هستند می‌توانید از آنها به‌منظور داروی گرفتگی گردن در خانه استفاده کنید. ترکیب زردچوبه در شیر ولرم و عسل به این منظور بسیار مفید است. همچنین از زنجبیل می‌توانید در چای و یا آب جوش و عسل استفاده کنید.

علاوه بر این چون زنجبیل طبع گرمی دارد روغن آن به‌راحتی جذب پوست می‌شود و به‌عنوان یک مسکن قوی و گیاهی دردهای گرفتگی گردن را کاهش می‌دهد؛ لذا کافی است دوبار در روز چند قطره از این روغن را روی پوست گردن خود مالیده و به‌آرامی ماساژ دهید و درد خود را تسکین دهید.

با روغن اسطوخودوس و روغن ریحان گرفتگی گردن را بهبود ببخشید

روغن اسطوخودوس دارای رایحه‌ای خوشبو و آرام‌بخش است و لذا درصورتی‌که گرفتگی گردن شما منشأ استرسی داشته باشد می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب به درمان اسپاسم گردن شما کمک کند. همچنین روغن ریحان دارای خاصیت ضددرد و ضدالتهاب است و می‌تواند گرفتگی‌های عضلانی از جمله گرفتگی در ناحیه گردن را کاهش دهد.

استفاده از نمک اپسوم یا نمک حمام را هم جدی بگیرید

اگر بتوانید به نمک اپسوم دسترسی داشته باشید به دلیل وجود سولفات منیزیم موجود در آن تا حد زیادی به کاهش درد شما کمک خواهد کرد. شیوه استفاده از آن به این صورت است که حوضچه یا وان حمام را از آب و نمک اپسوم پر کنید و در آن دراز بکشید تا درد شما تسکین پیدا کند.

درمان خانگی گرفتگی عضلات گردن و شانه با ماساژ و حرکات کششی

ماساژ برای گرفتگی عضلات کمر چیست؟ استفاده از ماساژ صحیح و حرکات کششی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به درمان گرفتگی عضلات گردن در خانه کمک کند. در بسیاری از مواقع می‌توانید بدون کمک‌گرفتن از کسی این ماساژها را انجام دهید. در ادامه به شیوه درست برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • برای انجام هرچه بهتر این ماساژها بهتر است ابتدا نقطه درد را پیدا کنید و سپس به‌آرامی و با استفاده از انگشتان دست یا یک توپ کوچک ماساژ محل موردنظر را شروع کنید.
  • ماساژ را از محل درد به سمت بالای گردن انجام دهید. اگر کشش درد به سمت عضلات پشت شما احساس می‌‌شود بهتر است  ماساژ را از ناحیه درد به سمت عضلات پشت به طور رفت و برگشتی و چندین بار انجام دهید.
  • کشیدن عضلات گردن در هنگام ماساژ مهم است؛ بنابراین سعی کنید برای  رفع گرفتگی گردن ناحیه تحت درد را ماساژ داده و سرخود را به سمت مخالف آن نقطه بچرخانید تا چانه شما با سرشانه شما تماس پیدا کند و عضلات کشیده شود.
  • یکی از حرکات کششی مناسب برای گرفتگی گردن آن است که سرخود را به سمت چپ و راست بچرخانید. این کار با ایجاد کشیدگی در بافت گردن به رفع گرفتگی آن کمک می‌کند.
  • روش مناسب کششی دیگر حرکت چانه به سمت بالا و پایین است به‌طوری‌که چانه شما با سینه شما مماس شود و سپس دوباره به حالت معمولی برگردد.
  • روش دیگر آن است که به مدت چند دقیقه و به طور همزمان عضلات دو طرف گردن را بگیرید تا در صورت گرفتگی آزاد شود.

سخن پایانی

به دلیل نزدیک‌شدن بشر به سبک زندگی ماشینی، گرفتگی و درد گردن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. احتمالأ شما یا اطرافیانتان هم حداقل یکبار در طول زندگی خود با درد آزاردهنده ناشی از آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اید. برای خلاص‌شدن از شر این مشکل راهکارهای درمانی زیادی پیشنهاد می‌شود؛ اما سریع‌ترین راهکار، استفاده از درمان گرفتگی گردن در خانه است.

پس کافی است با خواندن این مقاله با تکنیک‌های درمان خانگی این دردآشنا شوید. تغییر سبک زندگی، بهره‌گیری از داروهای گیاهی و طب سنتی و نیز ماساژدرمانی و حرکات کششی از جمله موارد مفید در درمان خانگی گرفتگی عضلات گردن است که بطور مفصل در این مطلب به آن پرداختیم.

در پایان لازم است به این نکته توجه کنید که در صورت استفاده از تکنیک‌های فوق و عدم کاهش درد در طی چند روز حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید، چرا که ممکن است منشأ گرفتگی بیماری دیگری باشد که باید حتماً برای درمان آن اقدام کنید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید.