درد دنبالچه

درد دنبالچه ممکن است که به صورت ناگهانی و در نتیجه یک آسیب ایجاد شود و یا به مرور زمان ایجاد شود و افزایش یابد بدون این که دلیل خاصی برای آن وجود داشته باشد. درد دنبالچه ممکن است که به لگن، ران و یا راست روده منتقل شود و باعث ایجاد مشکل در انجام فعالیت های روزانه فرد شود.

این درد حتی می تواند تا حدی افزایش یابد که خواب فرد را نیز مختل کند و حتی نشستن را دردناک کند. با توجه به دلیل ایجاد درد، راه درمان متفاوت است و نمی توان درمان کلی برای آن در نظر گرفت. تنها نکته ای که می توان با قطعیت به آن اشاره کرد این است که تشخیص علت و درمان این درد در حوزه تخصص پزشک ارتوپد است.

بنابر این شما نیز برای تشخیص و درمان این مشکل باید به یک پزشک ارتوپد مراجعه کنید. شما می توانید همین الان با مراجعه و یا تماس با مجموعه تخصصی ارتوپدی ما، با کمک پزشکان متخصص و با تجربه، به تشخیص و سپس درمان درد دنبالچه خود باشید.

در این مقاله به علت ایجاد این درد و روش های درمان آن می پردازیم، پس اگر شما و یا یکی از عزیزانتان با این مشکل روبرو شده اید، با ما همراه باشید!

درد دنبالچه

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

درد دنبالچه چیست؟

دنبالچه انتهایی ترین قسمت ستون فقرات است و اصطلاحا به درد دنبالچه، کوکسیدینیا می گویند. در اغلب افراد، این درد دائمی، مزمن و بسیار خسته کننده و طاقت فرسا است. در برخی افراد نیز درد دنبالچه به صورت لحظه ای و اصطلاحا به شکل تیر کشیدن ایجاد می شود.

این درد در اغلب موارد در فعالیت های بدنی و یا در هنگام نشستن طولانی مدت و یا حتی نشستن کوتاه مدت،  افزایش می یابد.

درد دنبالچه از انتهای ستون فقرات شروع می شود و گاهی تا پایین پاها و یا قسمت های بالایی کمر نیز کشیده می شود. همچنین گاهی اوقات درد استخوان دنبالچه از طریق ماهیچه ها و یا ساختار های اطراف آن نیز احساس می شود.

گاهی اوقات نیز در کنار درد استخوان دنبالچه ممکن است که موارد زیر نیز دیده شود:

  • از دست دادن حس در ناحیه
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف های عضلانی
  • ناراحتی های گوارشی مانند درد در قسمت پایینی شکم در راست روده

دلایل ایجاد درد دنبالچه

عوامل بسیار زیادی در ایجاد درد در استخوان دنبالچه دخیل هستند که برخی از آن ها بسیار سطحی و برخی دیگر بسیار جدی هستند و باید سریعا پیگیری شوند.

اغلب درد های ایجاد شده در دنبالچه به دلیل فشار های زیاد به این استخوان به وجود می آید. به طور مثال، نشستن به مدت طولانی بر روی یک جسم سخت و یا نشستن به حالت غیر اصولی می تواند باعث ایجاد درد دنبالچه باشد.

اگر علت درد فشار ها باشد، با کمی استراحت کردن، درد کاهش می یابد و نیازی به درمان های پزشکی نیست. اما اگر درد بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد شده و با استراحت کردن بهبود نمی یابد و یا در حال افزایش است، باید نسبت به آن نگران شوید.

به طور کلی، دلایل شایع ایجاد درد دنبالچه شامل موارد زیر است:

  • ضربه: اگر ضربه و یا فشار زیادی به استخوان دنبالچه و یا عضلات اطراف آن وارد شود، به طور طبیعی درد در ناحیه ایجاد می شود. به طور مثال، افتاد از دوچرخه می تواند ضربه و فشار زیادی به استخوان دنبالچه وارد کند.
  • تحلیل رفتن اعصاب، مفاصل و استخوان ها: با افزایش سن و یا کمبود برخی مواد مغذی مانند ویتامین D و یا کلسیم، استخوان ها و مفاصل دچار ضعف و تحلیل رفتن می شوند و در نتیجه، در مقابل فشار ها و ضربه ها بسیار حساس می شوند.
  • فشار: فشار به استخوان دنبالچه در مواردی مانند نشستن طولانی مدت بر روی صندلی و یا دوچرخه سواری طولانی مدت ایجاد می شود. همچنین در مواردی مانند یبوست و یا بواسیر هم فشار بسیار زیادی به استخوان دنبالچه وارد می شود.
  • نشستن به مدت طولانی: همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، نشستن به مدت طولانی و نشستن غیر اصولی، فشار بسیار زیادی به استخوان دنبالچه وارد می کند.
  • فشار های ناشی از زایمان: در هنگام زایمان طبیعی، استخوان دنبالچه تحت فشار بسیار زیادی قرار می گیرد و گاهی اوقات دچار شکستگی می شود.
  • مشکلات ستون فقرات: دیسک کمر و یا جراحی ستون فقرات می تواند یکی از عوامل ایجاد درد دنبالچه باشد.
  • فشردگی اعصاب: گاهی اوقات، مانند آن چه در بارداری ایجاد می شود، اعصاب ناحیه دنبالچه دچار فشردگی می شوند. در نتیجه این فشردگی، عصب تحریک می شود و باعث ایجاد احساس درد دنبالچه می شود.
  • اختلال عملکردی لگن: این عارضه که معمولا در زایمان های طبیعی ایجاد می شود نیز یکی از عوامل ایجاد درد استخوان دنبالچه است.
  • شکستگی استخوان: اگر ضربه بسیار شدیدی به این استخوان وارد شود، احتمال شکستگی و یا اصطلاحا مو برداشتن آن نیز وجود دارد.
  • سندرم لواتور: در این عارضه، عضلات مقعد دچار اسپاسم می شوند و درد حاصل آن ممکن است که به استخوان دنبالچه، باسن و سایر مناطق مجاور آن منتقل شود.
  • عفونت ها، تومور ها، خار استخوان و یا رشد در کودکان و یا نوجوانان نیز می تواند عامل ایجاد درد استخوان دنبالچه باشد اما این موارد به ندرت ایجاد می شوند.

کاهش درد دنبالچه

اگر مطمئن هستید که درد دنبالچه در شما به دلیل فشار بیش از حد به آن و یا ضربه به آن ایجاد شده است ، در ادامه برای شما روش هایی برای کاهش درد دنبالچه قرار داده ایم. اما اگر از این موارد مطمئن نیستید، بهتر است که قبل از انجام هر اقدامی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

شما می توانید با انجام موارد زیر، درد استخوان دنبالچه خود را تا حدودی کاهش دهید:

  • افزایش سطح فعالیت: افرادی که ساعات زیادی از روز خود را پشت میز می نشینند، باید یک استراحت در میانه روز داشته باشند که در طی آن بتوانند چند دقیقه راه بروند.
  • رعایت اصول ارگونومیک: اگر نیاز است که ساعات طولانی در روز را پشت میز بنشینید، بهتر است که صندلی و در کل محیط کار خود را ارگونومیک کنید و سعی کنید که همیشه در طول روز با کمر صاف کار کنید.
  • در صورتی که در نشستن های طولانی مدت دچار درد دنبالچه می شوید، احتمال دارد که کفی صندلی شما سفت باشد. در این صورت می توانید از زیر نشیمن های طبی در بازار استفاده کنید تا درد برطرف شود.
  • ترک بی تحرکی: اگر دچار درد دنبالچه شده اید، استراحت مطلق می تواند این درد را افزایش دهد. شما باید به صورت ملایم ورزش کنید تا شرایط به حالت عادی بازگردد. یوگا و پیلاتس ورزش های مناسبی برای این دوران هستند.
  • استفاده از مسکن ها: شما می توانید در این دوران از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و یا آسپیرین استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این قرص ها کاملا موقتی هستند و شما باید به دنبال درمان اصلی باشید.
  • استفاده از درمان سرد و گرم: شما می توانید در ابتدا به مدت 20 دقیقه از کیسه آب گرم در ناحیه استفاده کنید تا اسپاسم ها کاهش یابند و سپس 20 دقیقه استراحت کنید و این دفعه از کیسه آب یخ استفاده کنید تا التهاب ناحیه کاهش یابد و بی حسی موقتی ایجاد شود.
  • ماساژ آرام: ماساژ دادن عضلات و ناحیه دنبالچه می تواند به کاهش درد و گرفتگی ها کمک کند. این روش خصوصا در درمان درد حاصله از نشستن طولانی مدت بسیار مناسب است. شما می توانید با مراجعه به مرکز ارتوپدی و یا مراکز ماساژ حرفه ای، تاثیر ماساژ را افزایش دهید.
  • استفاده از حمام نمک اپسوم: اگر درد دنبالچه در شما به دلیل بواسیر و یا درد های مقعدی ایجاد شده باشد، استفاده از حمام نمک اپسوم می تواند کمک بسیار زیادی به کاهش درد کند.
  • استفاده از کرم های بی حسی موضعی و کرم های موضعی گرم کنند

چه موقعی نیاز است که به پزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد درد دنبالچه خطرناک نیست و با استراحت درمان می شود، اما اگر درد شما بدون هیچ علت خاصی ایجاد شده است و با استراحت بهبودی صورت نمی گیرد و درد افزایش می یابد، باید نسبت به آن نگران شوید.

پس به طور کلی اگر موارد زیر در مورد شما صدق می کند، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد استخوان دنبالچه که پس از یک هفته استراحت بهبود نیافته
  • درد درمان می شود اما دوباره پس از مدتی باز می گردد.
  • درمان در منزل درد را افزایش می دهد

همچنین اگر در کنار درد علائم زیر را مشاهده کردید، بهتر است که هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید:

  • از دست دادن احساس در قسمت خاصی از بدن و یا در ناحیه آسیب دیده
  • کبودی گسترده در ناحیه
  • گزگز کردن ناحیه آسیب دیده که ممکن است که نشان دهنده شکستگی باشد.
  • تغییر در حرکت های روزمره
  • تب

تشخیص علت درد دنبالچه

از آن جایی که تشخیص علت درد و درمان آن بسیار تخصصی است، پس اولین مرحله تشخیص درد دنبالچه را می توان مراجعه به پزشک دانست. به دلیل این که اغلب تشخیص و درمان درد دنبالچه در حوزه ی ارتوپدی است، شما نیز باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

پس از این که پزشک مراجعه نمودید، پزشک شروع به انجام معاینات بدنی و پرسیدن سابقه پزشکی شما می کند.

پزشک ارتوپد ممکن است که سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • آیا باردار هستید و یا به تازگی زایمان کرده اید؟
  • سابقه ی مشکلات دستگاه گوارش داشته اید؟
  • مشکل عضلانی خاصی دارید؟

در ادامه ممکن است که پزشک برای بررسی دقیق شرایط، از برای شما آزمایش تجویز کند. برخی از آن آزمایش ها موارد زیر هستند که اغلب در مطب پزشک انجام می شوند:

  • معاینه لگن و ارزیابی کف لگن
  • معاینه مقعدی برای تعیین وجود و یا عدم وجود مشکلات مقعدی
  • آزمایش های تصویر برداری مانند آزمایش اشعه X و یا آزمایش MRI از استخوان دنبالچه و ستون فقرات
  • آزمایش خون برای رد سایر علل مانند کمبود مواد مغذی و یا عفونت های مختلف

درمان درد دنبالچه

همان طور که پیش تر خواندید، عوامل بسیار زیادی می توانند باعث ایجاد درد دنبالچه شوند. به همین دلیل ابتدا باید تشخیص به صورت کاملا دقیق و اصولی انجام شود و سپس با توجه به تشخیص پزشک می تواند راه درمان متناسب با بیمار را برای او ایجاد کند و درمان را آغاز کند.

رایج ترین درمان های درد استخوان دنبالچه شامل موارد زیر است:

فیزیوتراپی

اگر دلیل ایجاد درد در شما فشار زیاد به استخوان دنبالچه و یا ضعف عضلات اطراف آن باشد، می توان از فیزیوتراپی برای حل این مشکل استفاده کرد. در فیزیوتراپی، پزشک ورزش ها و حرکات خاصی را به بیمار توصیه می کند تا با انجام آن ها عضلات ناحیه تقویت شوند و درد کاهش یابد.

همچنین فیزیوتراپیست به فرد توصیه هایی می کند تا با انجام آن ها و تغییر سبک زندگی، فشار وارده به استخوان دنبالچه کاهش یابد تا بهبودی حاصل شود.

دارو های مسکن و یا ضد التهاب

اگر علائم و درد با درمان های اولیه کاهش نمی یابد، پزشک ممکن است که برای کاهش درد برای بیمار دارو های مسکن و یا کاهش دهنده التهاب را تجویز کند تا در مقداری کاهش یابد و درمان اصلی ادامه یابد.

استفاده از دونات کوشن

دونات کوشن یک بالشتک دونات شکل است که پزشک آن را برای بیمار تجویز می کند تا در هنگام نشستن، بیمار آن را زیر خود قرار دهد تا فشار از روی استخوان دنبالچه برداشته شود تا درد ناشی از فشار نیز ایجاد نشود و بهبود ایجاد شود.

استفاده از این بالشتک برای نشستن، درد دنبالچه را به مقدار چشمگیری کاهش خواهد داد.

جراحی

اگر استخوان دنبالچه دچار مشکلات ساختاری مانند شکستگی و یا در رفتگی شده باشد، نیاز است تا جراحی انجام شود.

همچنین در موارد که پارگی دیسک باعث ایجاد درد شده باشد  و یا این که افتادگی کف لگن مشکل ایجاد کرده  باشد، برای درمان درد دنبالچه نیاز به عمل جراحی است.

دارو های تزریقی

تزریق ماده بی حس کننده  موضعی و دارو های غیر استروئیدی می تواند درد ناحیه را به مقدار چشمگیری کاهش دهد.

درمان بیماری های زمینه ای

گاهی اوقات برخی بیماری های زمینه ای مانند بواسیر باعث ایجاد درد دنبالچه می شوند که در این موارد باید ابتدا این بیماری های درمان شوند.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

تا به اینجا متوجه شدید که درد دنبالچه اغلب به دلیل فشار های زندگی روزانه ایجاد می شود و می توان با استراحت کردن و فیزیوتراپی درد را از بین برد. همچنین با اصلاح سبک زندگی نیز می توان از ایجاد این درد جلوگیری کرد.

اما برخی مواقع درد دنبالچه نشان دهنده یک مشکل بزرگتر مانند دیسک کمر و یا تنگی کانال نخاع است. به این گونه موارد باید سریعا رسیدگی شود زیرا عدم درمان این مشکلات، عواقب بسیار شدید تری مانند فلج قسمتی از بدن را ایجاد می کند.

از آن جایی که می توان گفت تشخیص و درمان اغلب درد های دنبالچه در حوزه ی ارتوپدی است، شما می توانید همین الان با مراجعه به کلینیک تخصصی ارتوپدی ما ، ابتدا با مشورت پزشکان متخصص و با تجربه به تشخیص علت ایجاد درد بپردازید و در ادامه در صورت نیاز، به درمان مشکل خود بپردازید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاه خود را بنویسید