بهترین جراح لگن

بسیاری از افراد پس از آسیب مفصل لگن خود برای جراحی به دنبال بهترین جراح لگن می‌گردند. در واقع به دلیل نقش حیاتی این مفصل در عملکرد فرد و احتمال بروز اختلال در حرکت فرد ضروری است در صورت نیاز به جراحی برای اقدام مناسب به یک متخصص مجرب مراجعه کرد. به دلیل پیچیدگی لگن که شامل اجزای اسکلتی- ماهیچه‌ای (Musculoskeletal) و احشایی دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه تناسلی، ادراری، گوارشی و اعصاب و عروق پیچیده‌ای هستند که عروق و اعصاب را از طریق بافت‌های فشرده‌ای از تنه به اندام تحتنانی انتقال می‌دهند، اختلالات بسیاری می‌توانند منجر به تحریک این عروق و خصوصاً اعصاب شوند.

از سوی دیگر مشکلات دستگاه‌های احشایی و اسکلتی-ماهیچه‌ای می‌توانند به شکل مشکل در اندام تحتانی یا دیواره شکم بروز کنند از همین رو اختلالات بسیاری از جمله تغییرات مفصل لگن، دیواره شکم، مفصل هیپ (ران) و سایر استخوان‌ها نیازمند جراحی لگن هستند و ضروری است برای جراحی به یک پزشک متخصص و باسابقه و مسلط به آناتومی بدن مراجعه نمایید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری نمایید.

مرکز فوق تخصصی ما با سابقه انجام جراحی‌های متعدد طی سالیان متمادی و برخورداری از کادری متبحر و کارآزموده آماده است به کلیه بیماران لگن کمک کند.

بهترین جراح لگن

بهترین جراح لگن

آگاهی از این نکته ضروری است که جراح ارتوپد، بهترین جراح لگن محسوب می‌شود و از مهمترین مسئولیت‌های وی می‌توان به جراحی تعویض مفصل ران، جراحی شکستگی لگن و ترمیم مفصل ران اشاره کرد. هرچند رفع تومورهای استخوانی با جراحی و جراحی رفع سیاهی سر استخوان ران نیز در حیطه تخصص این گروه از پزشکان است.

برای درمان دردهای مرتبط با لگن و یا آسیب‌های لگنی بهترین کار مراجعه به پزشکی است که در این زمینه تخصص دارد. برای همین منظور می‌‌توانید به متخصصین ارتوپد دارای تخصص کافی در حوزه لگن مراجعه نمایید. در گام نخست متخصصین ارتوپد با انجام اقداماتی مانع آسیب رسیدن به سیستم اسکلتی ماهیچه‌ای بیمار می‌شود و سپس در صورت بروز هرگونه آسیب نسبت به تشخیص آن اقدام می‌کنند. در مرحله بعد و پس از تشخیص آسیب وارده با توجه به شرایط و وضعیت بیمار از میان گزینه‌های درمانی مختلف، بهترین درمان را اتخاذ خواهند کرد.

آناتومی لگن

اتخاذ بهترین رویکرد درمانی و انتخاب بهترین جراح لگن برای آسیب‌های لگنی نیازمند آگاهی از آناتومی آن است. لگن به عنوان بزرگترین مفصل بدن از یک مفصل گوی و کاسه تشکیل شده و قادر به تحمل حرکات مکرر بوده و دامنه حرکتی وسیعی دارد. عضروف لگن به حرکت سر استخوان ران داخل استخوان لگن در حین حرکت کمک کرده و این حرکات را روان می‌سازد.

این مفصل در برابر آسیب مصون نبوده و با افزایش سن، بیش کاری و صدمات ناشی از تصادفات رانندگی و حوادث در معرض آسیب‌های جدی خواهد بود.

لگن یک حلقه استخوانی شامل استخوان دنبالچه، ساکروم و هیپ (مفصل ران و یا هانش) که خود متشکل از استخوان‌های ایلیوم، ایسکیوم و پوبیس می‌باشد.

اهمیت انتخاب بهترین جراح لگن در چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم به دلیل تحمیل فشار بیش از حد روی مفصل ران، معمولاً این مفصل در معرض آسیب‌‌های بسیاری قرار خواهد داشت. از همین رو ضروری است برای بهبود وضعیت این آسیب‌ها و درمان مشکلات مرتبط به یک پزشک متخصص و متبحر مراجعه نماییم. افزایش احتمال اشتباهات پزشکی، بکارگیری مواد و ابزار نامناسب  حین جراحی و… از فاکتورهای اثربخش بر روند جراحی و نتایج حاصل از آن هستند و در صورت عدم توجه به اهمیت انتخاب بهترین جراح لگن قادرند عوارض نامطلوب متعددی را برای بیمار پدید آورند.

آسیب‌های شایع مفصل لگن شامل چه مواردی خواهد بود؟

پیش از آنکه بخواهید برای رفع مشکلات مرتبط با لگن خود بهترین جراح لگن را بیابید بد نیست در خصوص مشکلات و آسیب‌های مفصل لگن بیشتر بدانید.

  • مشکل مفصل پوبیس

استخوان عانه یا پوبیس یک آسیب شایع در ورزشکاران است که این استخوان بخش جلویی لگن خاصره را تشکیل می‌دهد. این آسیب در اثر التهاب محل اتصال استخوان پوبیس راست و چپ در جلوی عانه بروز می‌کند و بیشتر در ورزش‌های پربرخوردی چون فوتبال آمریکایی، راگبی و هاکی و برخی ورزش‌های دیگر از جمله دوی استقامت، فوتبال و اسکی بروز می‌کند.

  • اختلالات تاندونی

این اختلالات در محل چسبیدن تاندون‌های اندام تحتنانی به استخوان‌های لگن بروز می‌کند. از جمله تاندونیت عضلات اداکتور که در اثر پارگی جزئی یا کامل تاندون بروز کرده و این مشکل در اثر ورزش ممکن است بروز کند و در صورت مزمن شدن بیمار در حین ورزش درد خواهد داشت.

  •  شکستگی استخوان فمور (ران)

این شکستگی در افراد جوان بیشتر در اثر تصادفات با وسایل نقلیه موتوری یا موتور سیکلت و تصادف با ماشین روی می‌دهد. از سوی دیگر عواملی چون افتادن از ارتفاع زیاد یا در اثر اصابت گلوله نیز عامل دیگر بروز شکستگی استخوان فمور می‌تواند باشد. در افراد مسن به دلیل ضعف و شکنندگی بالای استخوان ممکن است افتادن روی زمین حین ایستادن و حتی حوادثی با شدت نیروی کم در این افراد شکستگی ایجاد کند که شایع ترین راهکار آن تعویض کامل مفصل ران (Total hip arthroplasty) می‌باشد.

  • دررفتگی‌های لگن چه به شکل مادرزادی چه در اثر حوادث

در نوع مادرزادی نوزاد از بدو تولد به دلایل گوناگونی چون انقباض شدید ماهیچه لگن، قرارگیری جنین به حالت بریچ در کیسه آب (سر جنین در حین زایمان رو به بالا قرار می‌گیرد)، سفت و محکم قنداق کردن کودک دچار دررفتگی می‌شود و لگن از محل خود خارج شده و دچار بی‌ثباتی می‌گردد. گاهی وارد شدن فشار یا ضربه شدید به لگن نیز در بزرگسالی می‌تواند موجب در رفتن لگن از محل طبیعی خود شده و لگن را دچار آسیب نماید.

  • شکستگی استخوان استابولوم

احتمال بروز شکستگی استخوان استابولوم در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان معمولاً در اثر یک ضربه محدود مثل زمین خوردن ساده وجود دارد چرا که کیفیت استخوان در این افراد بسیار پایین است، حال آنکه در جوانتر‌ها شکستگی در اثر ضربات شدیدتری چون تصادفات رانندگی و سقوط از ارتفاع و وارد آمدن ضربات شدیدتر ممکن است بروز کند.

  • آرتروز مفصل لگن

این بیماری موجب سایش و تحلیل غضروف مفصلی سطح انتهایی استخوان ران و یا سطح سوکت کروی لگن خواهد شد. در مبتلایان به آرتروز، سطح لیز غضروف که مانع اصطحکاک استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود رفته رفته زبر و خشن شده و نهایتاً در اثر سایش تحلیل می‌رود و احتمالاً بیمار ساییدن استخوان‌های خود روی یکدیگر را حس کند.

  • جراحی ثانویه تعویض مفصل لگن به واسطه عفونت

گاهی ممکن است بلافاصله بعد از انجام یک جراحی تعویض مفصل محل جراحی دچار عفونت گردد از همین رو نیاز به جراحی مجدد برای برداشتن مفصل تعویض شده و جایگزینی آن با یک مفصل جدید خواهد بود.

  • بورسیت لگن

بورسیت به التهاب کیسه‌های بورس می‌گویند. بورسیت تروخانتریک نواحی استخوانی مفصل لگن را پوشش داده و منجر به بروز درد و حساسیت به لمس در بخش خارجی لگن و ران می‌شود. بورس ایسکیال واقع در قسمت داخلی لگن و در بخش فوقانی باسن است.

  • تاندونیت لگن

مهمترین تاندونیت‌های لگن به ترتیب شامل ایلیوپسواس، همسترینگ و عضلات اددکتور است. اولین تاندونیت در اثر التهاب تاندون ایلیوپسواس بروز کرده و همراه با بورسیت ایلیوپکتینئال بروز می‌کند. تاندنیت همسترینگ با بورسیت ایسکیوگلوتئال همراه است.  تاندونیت نوع سوم به التهاب تاندون‌های موجود در سطح داخلی ران مرتبط است.

  • پارگی مفصل ران

لابروم بافت محکم و انعطاف‌پذیر در اطراف لبه استابولوم داخل مفصل ران می‌باشد به پایداری بیشتر این مفصل کمک می‌کند. گیرافتادگی لابروم بین سر استخوان ران و لبه حفره استابولوم حین انجام  فعالیت‌های شدید بدنی و ورزشی را ایمپینجمنت Impingement گویند. این رویداد منجر به پارگی لابروم به دلیل تحت فشار قرارگیری بین دو استخوان خواهد شد.

عوامل دیگری از جمله تومورهای سرطانی، استئو نکروز و گرفتگی‌های عضلانی نیز می‌توانند جزو آسیب‌های لگن محسوب ‌شوند. دریافت درمان مناسب آسیب‌های مرتبط با لگن مستلزم شناخت آسیب‌های لگن و تشخیص درست از سوی یک متخصص ارتوپد است، برای همین منظور ضروری است به بهترین جراح لگن مراجعه کرد.

روش‌های درمانی برای آسیب‌های مرتبط با لگن

انتخاب یک رویکرد درمانی مناسب توسط متخصص ارتوپدی به عوامل بسیاری از جمله نوع و شدت آسیب بستگی دارد. در ادامه به برخی از رویکردهای درمانی غیرجراحی و جراحی اشاره شده که پیش از مراجعه به بهترین جراح لگن می‌توان یکی از این رویکردها را اتخاذ نمود.

  • کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سر یا گرم در محل آسیب دیدگی لگن احتمالاً به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. در صورت التهاب ناحیه آسیب دیده بواسطه آسیب دیدگی اخیر از جمله پیچ خوردگی یا تورم می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد. برای دردهای مزمن ناشی از لغزش و زمین خوردن استفاده از کمپرس گرم بهترین راهکار است چرا که جریان خون را افزایش می‌دهد.

  • دارو

چنانچه درد لگن ناشی از التهاب باشد احتمال دارد پزشک برای تسکین درد و کاهش التهاب داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تجویز نماید. برای درمان بورسیت و تاندونیت نیز احتمالاً پزشک مسکن تجویز خواهد کرد.

  • تزریق اوزون و کورتون

یک روش درمانی دیگر برای دردهای مرتبط با آسیب‌های لگن تزریق اوزون و کورتون است. اثربخشی اوزون در تسکین دردهای اسکلتی-عضلانی امروزه بر همگان آشکار شده است. از سوی دیگر تزریق مستقیم کورتون داخل مفصل ران به میزان قابل توجهی در تسکین درد لگن و ران نقش دارد.

  • فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی علاوه بر اصلاح راه رفتن فرد در حین درد، به تقویت و حفظ استحکام عضلات ران و لگن کمک کرده و با انجام حرکات و تمرینات ورزشی و اصلاحی به تحرک لگن کمک می‌کنند. در عین حال این رویکرد زمانی که فرد برخی ریسک فاکتورهای مرتبط با شغل یا فعالیت‌‌های ورزشی را عامل اصلی درد می‌داند قادر است به اصلاح و رفع این ریسک فاکتورها بپردازد.

  • جراحی

بروز هر گونه شکستگی یا ترک خوردگی استخوان لگن و یا آسیب‌‌های مشابه احتمالاً نیازمند جراحی به سبب ترمیم و تعویض مفصل است. برای انجام جراحی ضروری است به بهترین جراح لگن مراجعه کرد تا با توجه به شرایط بیمار و شدت آسیب بهترین درمان اتخاذ گردد.

  1. تعویض کامل و ناقص مفصل: برای آن دسته از بیمارانی که درد ناتوان کننده‌ای را تجربه کرده و برای تسکین درد همواره نیازمند دارو هستند، تعویض مفصل انجام می‌شود. در جراحی تعویض ناقص مفصل بدون انجام اقدامی روی حفره استابولوم صرفاً سر و گردن ران را با پروتز فلزی جایگزین می‌کنند حال آنکه در تعویض کامل در کنار تعویض سر و گردن استخوان ران، حفره‌ای از جنس پلی اتیلن گلیکول را جایگزین حفره استابولوم می‌کنند.
  2. استئوتومی انتهای فوقانی ران: در این جراحی سر استخوان ران را نسبت به استابولوم تغییر می‌دهند، در واقع قسمت‌های سالم سر استخوان ران را با نواحی از مفصل که بیشترین خوردگی را دارد جابجا می‌کنند. این شیوه جراحی به دلیل اثربخشی موقت مناسب جوانانی است که از درد رنج می‌برند اما در سنین تعویض مفصل نیستند، شیوه درمانی مناسبی خواهد بود.
  3. خشک کردن مفصل: این شیوه درمانی برای رفع درد در جوانان که گزینه مناسبی برای جراحی تعویض مفصل نیستند رویکرد درمانی مناسبی است اما باید توجه داشت که علاوه بر رفع درد امکان حرکت مفصل نیز از بین خواهد رفت. این روش به دلیل اعمال فشار بیشتر بر مفصل زانو پس از جراحی برای مبتلایان زانو درد و کمردرد مناسب نیست.
  4. برداشتن مفصل معیوب: در این روش سر و گردن استخوان ران و بخش‌های آسیب دیده استابولوم را برمی‌دارند تا یک بافت لیفی طی 4 تا 6 هفته بین سرباقی مانده استخوان و استابولوم پدید آید. در این حالت استخوان ران ناپایدارتر از حالت عادی است و احتمال لنگش بیمار در حین حرکت وجود دارد و صرفاً برای آن دسته از افرادی انجام می‌شود که امکان تعویض کامل مفصل وجود ندارد.

و کلام آخر

مفصل لگن به دلیل نقش خود در تحرک فرد و انتقال وزن بدن از بالاتنه به پاها بسیار حیاتی است و ورود هرگونه آسیب به آن می‌تواند فرد را ناتوان سازد. از همین رو جراحی لگن توانسته به آن دسته از افرادی که آسیب‌های لگن تحرک آنها را مختل ساخته جان دوباره‌ای ببخشد. تعویض مفصل لگن، جراحی بسیار پر ریسکی محسوب می‌شود و نیازمند مهارت و تجربه‌ی بالایی است را که قادر است روی فرم نشستن، ایستادن و حرکت فرد تاثیر بسزایی بگذارد.

از همین رو ضروری است برای اجتناب از تشدید مشکلات ناشی از آسیب‌های لگن از مراجعه به پزشک غیرمتخصص در این حوزه بپرهیزید. انتخاب یک پزشک ماهر در موفقیت و عدم موفقیت جراحی تعویض مفصل نقش اساسی دارد. مرکز فوق تخصصی ما با داشتن برترین جراحان متخصص ارتوپد انتخاب نخست به عنوان مرکز دارای بهترین جراح لگن برای بیماران محسوب می‌شود.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید