درد کف دست چپ و قلب

حتماً شما یا اطرافیانتان دچار درد دست شده ­اید. باید بدانید درد رگ دست چپ می­تواند ناشی از حملات قلبی باشد. پزشکان دریافته ­اند که بین درد شانه و بازو و درد کف دست چپ و قلب رابطه‌ای برقرار است که در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد و یا حتی زندگی شما را تهدید کند. در این مطلب همراه ما باشید تا به شما در خصوص ارتباط درد قلب و دست چپ بگوییم و عنوان کنیم در چه مواردی نباید این درد به ظاهر ساده را نادیده گرفت!

درد کف دست چپ و فلب

 

درد کف دست چپ و قلب چه رابطه­ ای با یکدیگر دارند؟

اگر هم‌زمان درد قفسه سینه و درد بازو و درد کف دست چپ و قلب  یا سوزن سوزن شدن دست چپ و قلب زا احساس می کنید، احتمال اینکه مشکل شما قلبی باشد؛ زیاد است.

درد هم‌زمان قفسه سینه و بازو ممکن است با ناراحتی قلبی رخ دهد؛ زیرا سیگنال‌های درد که از قفسه سینه نشئت می‌گیرند؛ در واقع می‌توانند به یک یا هر دو شانه و بازو و همچنین به پشت، گردن و فک تراوش کنند.

با توجه به این موضوع علت درد رگ دست چپ ، می­تواند مشکلات حاد قلبی باشد. هرچند علت دردهای قفسه سینه بسیار متنوع هستند. مشکلات تنفسی، رفلاکس معده یا فشار عضلانی از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند منشأ درد قلب و درد قفسه سینه باشند.

شما باید در صورت بروز درد در بازو، درد قفسه سینه و درد کف دست چپ و قلب بسیار هوشیارانه عمل کنید و از علائم و نشانه­هایی که ممکن است به تعیین علت درد شما کمک کند؛ آگاهی کامل داشته باشید. در صورتی که شک کردید دچار حمله قلبی شده­اید باید سریع با اورژانس تماس بگیرید.

به این دلیل که درمان هرچه زودتر حمله قلبی، بافت قلبی بیشتری را محافظت می­کند و در صورت خطر می‌تواند شما را از مرگ نجات دهد.

در مواقعی که خطر حمله قلبی وجود دارد؛ امکان دارد درد بازو و پشت شانه چپ و درد سینه هم‌زمان اتفاق بیفتد. هرچند گاهی اوقات درد هم‌زمان بازو و قفسه سینه و درد در کف دست چپ و قلب ممکن است به دلیل یک آسیب ورزشی، اختلال روانی و یا سایر علل غیر قلبی باشد.

علل شایع درد در کف دست چپ و قلب مربوط به قلب بصورت همزمان می­تواند موارد زیر باشد:

فشار عضلانی

تمرینات قدرتی شدید، آسیب‌های ورزشی، زمین خوردن یا حوادث دیگر می‌توانند عضلات سینه‌ای در قفسه سینه و همچنین عضلات شانه‌ها و بازوها را تحت فشار قرار دهند و منجر به درد کف دست چپ و قلب نیز بشوند. این نوع آسیب‌ها اغلب می­توانند خود به خود بهبود یابند، اما آسیب­های جدی ممکن است نیاز به مراقبت­های پزشکی داشته باشند.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می­دهد که یک شریان قلب به شدت مسدود می­شود و از رسیدن خون غنی از اکسیژن به عضله قلب جلوگیری می­کند و به طور دائمی به ماهیچه قلب آسیب می­رساند. این مشکل به عنوان بیماری عروق کرونر (CAD) شناخته می­شود.

حمله فلبی و درد دست چپ

برخی از  CAD را می­توان قبل از انسداد کامل رگ خونی و حمله قلبی تشخیص داد و درمان کرد. حمله قلبی به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علاوه بر درد قفسه سینه و بازو و درد کف دست چپ و قلب ، علائم حمله قلبی را احساس کردید؛ باید سریع با اورژانس تماس بگیرید و یا از کسی بخواهید که شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند.

علائمی مانند تنگی نفس، عرق سرد، تپش قلب، ناهوشیاری، سرگیجه، حالت تهوع ناگهانی و احساس درد شدید در سینه اگر با درد دست چپ و بازو همراه باشند؛ احتمال حمله قلبی قریب‌الوقوع است.

درد در کف دست چپ و قلب نشانه چیست ؟

هنگامی که درد قفسه سینه و بازو با علائم دیگری همراه می‌شود، می‌تواند نشان دهنده حمله قلبی یا نشان دهنده وجود سایر شرایط احتمالی باشد. رخ دادن درد قفسه سینه و علت درد رگ دست چپ می­تواند به هم مرتبط باشد. این درد ممکن است در قسمت‌های مختلفی بروز کند که شامل موارد زیر خواهد بود:

درد قفسه سینه و بازوی راست یا بازوی چپ

همان طور که گفته شد اولین و محتمل­ترین علت درد در رگ دست چپ و قفسه سینه، حمله قلبی و بیماری­های مربوط به قلب است. این درد در بازو و کف دست چپ و قلب و سپس در تمام قفسه سینه منتشر می­شود و نشانه حمله قلبی است.

درد سینه و زیر بغل

قابل توجه است که درد قفسه سینه مربوط به حمله قلبی می‌تواند در هر دو دست یا هر دو زیر بغل احساس شود، اما اگر بپرسید در چنین مواردی درد دست چپ نشانه چیست؟ باید بگوییم که درد قفسه سینه همراه با درد زیر بغل در سمت چپ و یا راست، ممکن است نشانه‌ای از آسیب عضلانی یا چیزی جدی‌تر مانند سرطان سینه یا بزرگ شدن غدد لنفاوی متورم باشد.

درد سینه، بازو و شانه

حمله قلبی و بیماری عروق قلبی یا همان درد آنژین را می­توان در قفسه سینه، شانه و پایین بازو احساس کرد. کشش عضلانی ناشی از بلند کردن چیزی سنگین از بالای سر یا یک عمل تکراری مانند پرتاب توپ نیز اغلب دلیلی برای شانه درد است.

درد سینه و بازو بعد از غذا خوردن

در برخی موارد درد رگ دست چپ و درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن شروع می­شود. این دردها به طور معمول مربوط به رفلاکس معده است و معمولاً به وسط قفسه سینه محدود می­شوند. با این حال، درد مربوط به رفلاکس معده را می­توان در نقاط دیگر، از جمله دست، بازو و شکم نیز احساس کرد.

درد سینه و بازو بعد از عطسه

اگرچه کمردرد ناشی از عطسه یک آسیب شایع‌تر مربوط به عضله است که در اثر عطسه ایجاد می‌شود، اما تکان‌های غیرمنتظره و شدید بدن ناشی از عطسه بزرگ می‌تواند عضلات قفسه سینه، گردن و بازوها و علت درد رگ دست چپ را نیز باعث شود.

قفسه سینه و بازو ناشی از اضطراب

اضطراب یک اختلال روان‌شناختی رایج است که می­تواند علائم جسمی زیادی را به همراه داشته باشد، علائمی از جمله سرگیجه، تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع و تپش قلب می­تواند در اثر اضطراب بروز پیدا کند. درد بازوی چپ و درد در دست چپ ناشی از اضطراب نیز ممکن است رخ دهد. یک اختلال اضطراب جدی یا حمله پانیک می‌تواند علائم فیزیکی هشدار دهنده‌ای مانند درد کف دست چپ و قلب و همچنین تنش شدید یا میگرن را ایجاد کند.

درد دست چپ و فلب

در هنگام بروز حمله قلبی و درد کف دست چپ و قلب باید چه کار کنیم؟

شروع علائم حمله قلبی همیشه باید به‌عنوان یک وضعیت اورژانسی تلقی شود. اگر احساس کردید نشانه­ها پشت سر هم در حال وقوع هستند؛ بدون فوت وقت با 115 تماس بگیرید و وضعیت خود را گزارش دهید. در صورت ناتوانی از نزدیکان خود بخواهید که این کار را انجام دهند.

 

با بروز نشانه­هایی مانند درد در قفسه سینه، درد در پشت شانه، بازو و همچنین درد در کف دست چپ و قلب که با نشانه­های ذکر شده مانند تنگی نفس و عرق سرد و… همراه باشد؛ شما می­بایست خطر حمله قلبی را جدی بگیرید. این نکته قابل توجه است که اگر احساس می‌کنید ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید، هرگز سعی نکنید خود را به اورژانس برسانید. فقط تماس بگیرید یا از دیگری بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.

اگر دوره کوتاهی از درد کف دست چپ و قلب را تجربه کردید و علائم دیگری نداشتید، همچنان باید به زودی به پزشک متخصص قلب در ابتدا مراجعه کنید. ممکن است رفلاکس معده تشخیص داده نشود و بیماری قلبی دیگری داشته باشید که باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر شرایط و بیماری­های زیر را دارید که قبلاً تشخیص داده شده است، باید در صورت بروز کم­ترین علائم به پزشک مراجعه کنید:

بیماری قلبی

دیابت قندی

بیماری کلیوی

فشار خون بالا

کلسترول بالا

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

راه های تشخیص درد رگ دست چپ مرتبط با قلب چگونه است؟

شما پس از مراجعه به اورژانس و گزارش علائم حمله قلبی به طور معمول تحت چند آزمایش برای پاسخ به این سؤال قرار می­گیرید که درد قفسه سینه و درد دست چپ نشانه چیست؟ آزمایش­های احتمالی موارد زیر را شامل می­شوند:

آزمایش خون

این تست، آنزیم‌های قلبی مانند افزایش سطح تروپونین را بررسی می­کند که می­تواند نشان دهنده وقوع یا ادامه حمله قلبی باشد.

الکتروکاردیوگرام

فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند و مشخص می‌کند که آیا حمله قلبی رخ داده است، رخ می‌دهد یا به زودی رخ خواهد داد.

عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه

می‌تواند نشان دهد که قلب بزرگ شده یا مایعی در ریه‌ها جمع شده که در واقع یکی از نشانه‌های حمله قلبی است.

اسکن MRI

تغییراتی را در ویژگی­های قلب نشان می­دهد که می­تواند نشان دهنده میوکاردیت یا بیماری دریچه قلب باشد.

پزشک همچنین سابقه پزشکی شما را می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی، از جمله حرکت آرام بازوها و تنه شما برای بررسی علائم کشیدگی عضلانی یا مشکل مفصلی انجام می‌دهد.

درد در بازوی چپ نشانه چیست؟

تا اینجا شما را با انواع علت­هایی که می­توانند احساس ناراحتی مشترک و هم‌زمان درد کف دست چپ و قلب را موجب شوند؛ آشنا کردیم اما نکته قابل توجه اشاره به این موضوع است که علت درد رگ دست چپ یا بازوی چپ، می­تواند مختص به خود دست باشد.

درد بازوی چپ و قلب

دلایل زیادی برای بی­حسی، ضعف یا درد در دست چپ وجود دارد. در زیر چند مورد از دلایل درد دست بدون درد قفسه سینه وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید و در صورت بروز حتما به متخصص دست خوب مراجعه فرمایید:

درد بر اثر آسیب

درد ممکن است ناشی از آسیب در جای دیگری مانند مچ دست یا کف دست باشد. تروما، مانند زمین خوردن، تصادف یا ورزش تماسی، یکی از علل شایع این آسیب­ها است.

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی یک اصطلاح گسترده برای شرایطی است که به اعصاب سیستم عصبی محیطی آسیب می­رسد. این آسیب می­تواند به روی بازوها تأثیر بگذارد و باعث درد و بی­حسی در این ناحیه شود. برای مثال باریک شدن کانال نخاعی در گردن یک نمونه است که به اعصاب فشار وارد می‌کند و می‌تواند باعث درد و ضعف در بازوها، ساعد یا کف دست شود.

گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف نیز می‌تواند منجر به این درد شود. به‌عنوان‌مثال، فشار روی دست می‌تواند جریان خون را در آن ناحیه محدود کند و باعث بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن یا علت درد رگ دست چپ باشد.

اضطراب

اضطراب نیز می­تواند باعث درد شود. در زمانی که شرایط دیگری باعث درد دست چپ می­شود؛ اضطراب می‌تواند درد را بدتر کند. هرچند به طور معمول یک علامت اولیه حمله قلبی، درد ناگهانی در بازوی چپ است که در عرض چند دقیقه شدیدتر می­شود.

تاندونیت

تاندونیت به دلیل استفاده مکرر از مفصل ایجاد می‌شود. تاندونیت در شانه یا آرنج می­تواند منبع درد در دست و بازوی چپ باشد.

علت درد کف دست چپ و قلب چگونه تشخیص داده می­شود؟

از آنجایی که درد کف دست چپ و قلب می‌تواند نشانه بسیاری از اختلالات بخصوص مشکلات قلبی باشد، تشخیص دقیق در صورتی که درد مداوم باشد یا باعث ناراحتی شود، بسیار مهم است. در صورت لزوم، پزشک بعد از گرفتن شرح حال و معاینات فیزیکی لازم، آزمایش­های تصویربرداری را تجویز می­کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تصویر برداری MRI

آزمایش تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) در واقع از میدان­های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از هر ناحیه بدن استفاده می­کند.

آزمایش اولتراسوند

در این آزمایش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای بدن استفاده می‌شود. اولتراسوند می‌تواند به تشخیص سندرم‌های فشاری مانند سندرم تونل کارپال کمک کند.

مطالعه هدایت عصبی

در این آزمایش تکانه‌های عصبی را هنگامی که مقدار کمی جریان برای تشخیص عصب آسیب دیده اعمال شده، اندازه گیری می­کنند.

تست الکترومیوگرافی (EMG)

این روش در واقع قرار دادن یک الکترود سوزنی در ماهیچه­ها برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی آن است که می­تواند به تشخیص آسیب به اعصابی که به عضلات می­رود کمک کند.

درمان­ و قرص برای درد دست چپ چه مواردی را شامل می­ شوند؟

اگرچه آسیب دیدگی و وجود درد در دست چپ ممکن است تهدید کننده زندگی نباشد، اما بسیار مهم است که از یک پزشک، معاینه پزشکی دریافت کنید. باید بدانید درمان زود هنگام می­تواند به بهبود بافت­ها یا استخوان­ها و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.

اگر فردی مبتلا به بیماری قلبی باشد، درمان ممکن است شامل داروها، قرص برای درد دست چپ و تسکین علائم و تغییرات سبک زندگی سالم برای قلب باشد. اگر فردی بیماری قلبی جدی داشته باشد، ممکن است برای تمیز کردن یا دور زدن شریان‌های مسدود شده به جراحی نیاز باشد.

در شرایط آسیب به دست نیز، استخوان­های شکسته یا هرگونه آسیب‌دیدگی باید درمان شوند و تا زمان بهبودی کامل مراقبت‌های لازم تحت نظر متخصص صورت پذیرد. مثلا در صورت شکستگی ممکن است نیاز به پوشیدن گچ برای چند هفته باشد.

درمان کف دست چپ

هرچند آسیب‌های جدی گاهی نیاز به جراحی دارند. برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی، بهتر است بازو را بالا آورده و استراحت دهید. چند بار در روز یخ را روی محل قرار دهید. بانداژ یا آتل نیز ممکن است مفید باشد. در برخی موارد درمان­های ساده و خوردن قرص برای درد دست چپ مؤثر نیست و شما می­بایست تحت فیزیوتراپی یا کاردرمانی قرار بگیرید.

اگر درد دست چپ مربوط به قلب باشد از قرص‌های مربوط به بیماری تشخیص داده شده استفاده می‌شوند. مثلا برای برخی از دردهای اضطرابی پروپرانولول تجویز می‌شود ولی اگر مربوط به آسیب عضلانی و دست باشد ممکن است با قرص‌هایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و … کاهش درد ایجاد گردد.

به طور کلی داروهای مسکن ساده مانند استامینوفن (پاراستامول) یا آسپرین اغلب در تسکین دست درد مفید هستند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن نیز می­توانند مفید باشند. در برخی موارد، داروهای کورتیکواستروئیدی مانند کورتیزون نیز ممکن است توصیه شود. این دارو به کنترل التهابی که با درد دست مرتبط است کمک می­کند و می­تواند به محل درد موضعی تزریق شود.

برای شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری می‌توانند به اصلاح سیر بیماری و کاهش بدتر شدن درد کمک کنند. اصلاح‌کننده‌های پاسخ بیولوژیک دسته دیگری از داروها هستند که می‌توانند به تسکین درد دست مرتبط با شرایط التهابی کمک کنند. برای درد دست ناشی از نقرس، داروهای پیشگیرانه مانند آلوپورینول برای کاهش غلظت اسید اوریک در خون می­تواند به جلوگیری از حملات دردناک نقرس در آینده کمک کنند.

در صورت بروز درد کف دست چپ و قلب چه نشانه ­هایی را جدی بگیریم؟

درد دست و درد قلب مواقع متفاوتی رخ می­دهند. در اینجا سعی داریم مواردی که دردهای جدی و غیر قابل چشم پوشی اتفاق می­افتند را عنوان کنیم. شما در صورت بروز این دردها باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

درد بازو، شانه، آرنج یا مچ دست نتیجه یک ضربه جدی باشد.

درد ناگهانی در بازو، شانه، قفسه سینه یا پشت، همراه با فشار قفسه سینه، ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد.

در حالتی که با ورزش درد را تجربه می‌کنید، اما درد شما با استراحت تسکین می­یابد.

آسیب ناگهانی را تجربه کنید (مخصوصاً زمانی که همراه با ضربه ناگهانی باشد.)

تجربه درد شدید و تورم

مشکل در حرکت عادی

مشکل در چرخاندن کف دست به بالا و پایین یا برعکس

دردی که پس از استراحت از بین نمی‌رود.

افزایش و تداوم قرمزی، تورم یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده

برای درمان درد کف دست چپ و قلب در خانه چه کارهایی می­توان انجام داد؟

بهتر است در صورتی که بصورت ناگهانی این درد ایجاد شده است با اورژانس تماس بگیرید ولی برای کاهش درد در صورتی که آسیب یا شرایط دیگری باعث التهاب دست‌ها شده، توصیه می‌شود در اسرع وقت هر زیورآلات یا ساعت را از انگشتان و مچ خود خارج کنید. باید توجه داشت؛ در زمانی که تورم شدیدتر است، برداشتن این موارد دشوارتر می­شود و همچنین ممکن است منجر به تشدید درد شود.

برای جلوگیری از آسیب سرما، دست‌ها باید در زمستان با پوشیدن دستکش هنگام بیرون رفتن؛ از دمای بسیار سرد محافظت شوند. همچنین بهتر است از خوابیدن روی دست خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند جریان خون در دست را کاهش دهد و درد را تشدید کند. علاوه بر دقت به انجام این کارها درمان­های خانگی دیگری نیز برای کاهش درد دست وجود دارند. این درمان­ها به شرح زیر هستند:

درد کف دست چپ و قلب

سه بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه از کیسه یخ روی محل درد استفاده کنید.

مسکن­های بدون نسخه مصرف کنید، چند روز به دست استراحت دهید و آن را بالا نگه دارید.

سعی کنید مقداری آفتاب بگیرید تا بدن بتواند ویتامین D مورد نیاز خود را برای محافظت از مفاصل در برابر آسیب آرتروز تأمین کند.

شنا یک نوع تمرین مقاومتی است که از کل بدن استفاده می­کند. شنا و آب درمانی یک راه آرامش بخش برای بهبود سلامت و تسکین درد است.

نوشیدن 3 الی 4 فنجان چای سبز به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در روز در مبارزه با درد بسیار مؤثر است.

سخن آخر

درد دست و به طور دقیق­تر درد بازوی چپ، درد پشت شانه چپ و درد کف دست چپ و قلب در برخی موارد رابطه مستقیمی با هم دارند. بسیاری از بیماری­های قلبی علت درد رگ دست چپ هستند. حمله قلبی درد پیچیده­ای دارد که ممکن است؛ دست چپ و یا حتی معده را درگیر کند.

در این مطلب سعی شد مطالبی را در مورد درد دست و علت­های مختلف آن در اختیار شما بگذاریم. در صورتی که درگیر این درد هستید؛ پزشک مناسبی برای راهنمایی و درمان لازم دارید. شما می­توانید برای برقراری ارتباط با بهترین پزشکان توسط شماره‌های بخش تماس با ما با همکاران ما در این مرکز در ارتباط باشید و یک وقت ملاقات جهت ارزیابی سلامت قلب خود رزرو کنید.

برای درمان درد دست
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

دیدگاهتان را بنویسید