درد استخوان جلوی پا

درد استخوان جلوی ساق پا

درد استخوان جلوی ساق پا، مشکلات عروقی، بیماری‌های کرونری و نارسایی در عملکرد

به صورت کلی درد استخوان جلوی ساق پا دردی است که به صورت سوزش استخوان ساق پا و از ناحیه زانو به پایین بروز می‌کند و بیشتر در جلوی ساق‌پا و سطح داخلی است و به دنبال پیاده‌روی در مسافت‌های طولانی، دویدن، رقصیدن و تشدید پیدا کردن فعالیت‌های روزانه و تمرینات ورزشی معمول ایجاد می شود.

اگر می‌خواهید که با رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایل درد استخوان جلوی ساق پا آشنا بشید، علائم شایع همراه با این درد را بیشتر بشناسید و با عللی که باعث تشدید یا آغاز این دردها می شوند آشنا شوید همچنین راه‌های قطعی خلاص شدن از درد استخوان  ساق‌پا را بیاموزید.

درد استخوان جلوی ساق پا

علت درد استخوان ساق پا از چیست؟

وقتی از درد ساق‌پا و سوزش استخوان ساق‌پا صحبت می شود معمولا منظور دردی است که در قسمت استخوان جلوی ساق‌پا یا سطح داخلی ساق‌پا ایجاد می شود و ما این درد را احساس می‌کنیم.

اکثر افراد بعد از تمرینات ورزشی که شدت آن‌ها به تازگی افزایش پیدا کرده است، دچار این درد میشوند یا افرادی که ورزشکار نیستند و سابقه تحرک بدنی نداشته اند معمولا این درد را بعد از پیاده‌روی طولانی یا پشت سر گذاشتن روزی که در آن بلند مدت ایستاده یا راه رفته بودند می‌توانند تجربه کنند. حال در ادامه مطلب به سوال برای درد ساق پا به چه پزشکی مراجعه کنیم پاسخ دادیم با ما همراه باشید.

افرادی که مراجعه و اظهار می‌کنند که دچار درد استخوان جلوی ساق پا شده اند؛ دلایل مختلفی برای این درد متناسب با شرح حال و شرایط فرد مبتلا میتوانیم در نظر بگیریم. برخی از این علل به شرح زیر می‌باشد.

انجام فعالیت‌های بدنی، ورزشی،

 انجام فعالیت‌های بدنی، ورزشی، دویدن، انجام پرش می‌تواند باعث درد استخوان جلوی ساق پا و سوزش استخوان ساق پا شود. علت بعدی مشکلات عروقی است، توجه داشته باشید که بسیاری از افرادی که سابقه‌ی بیماری‌های کرونری دارند، ممکن است شریان‌های پایین زانویشان هم دچار بیماری‌های مزمن و نارسایی در عملکرد شود.

در این مشکلات فرد معمولا علائم همراه دیگری هم دارد و دردی که حس میکند علاوه بر استخوان جلوی ساق‌پا، در قسمت‌های دیگری از ساق‌پا، مچ پا و اندام تحتانی از لگن به پایین نیز حس می شود.

درد بعد از تروما، ضربه یا زمین خوردن

علت دیگری که می‌توانیم برای سوزش استخوان ساق پا نام ببریم، درد بعد از تروما، ضربه یا زمین خوردن است. آسیب مفصل می‌تواند باعث درد استخوان جلوی ساق پا شود.  ضرب دیدگی‌ها در حین بازی‌های ورزشی، حین رقابت‌های ورزشی، دررفتگی مفصل زانو به دنبال تصادف اتومبیل، شکستگی‌های استخوانی از شایع‌ترین دلایلی است که باعث ناراحتی و درد استخوان جلوی پا می شود. معمولا افراد در این موارد تورم و دردهای شدیدی را در زیر زانو و ساق‌پا اظهار می‌کنند.

گرفتگی عضلات

از دیگر علت درد استخوان ساق پا که می‌توانیم به آن بپردازیم، گرفتگی عضلات است. با وجود اینکه گرفتگی و اسپاسم عضلات معمولا عضلات حجیم پشت ساق‌پا را در بر می‌گیرد، اما مواردی وجود دارد که با وجود اسپاسم و گرفتگی عضلات پشت ساق‌پا و علت داغ شدن ماهیچه ساق پا باز هم فرد دردها و ناراحتی‌های مبهمی را در قسمت استخوان جلوی ساق‌پا احساس می‌کند.

استرس‌ها کاهش جریان خون به عنوان مثال به علت بیماری‌های عروقی که در قسمت بالا بهش اشاره کردیم، کمبودهای مواد معدنی مانند،کمبود پتاسیم، کمبود کلسیم و کم آبی بدن می‌توانند باعث اسپاسم‌های عضلات پایین ساق و پشت ساق‌پا شود و به این ترتیب باعث ایجاد درد استخوان جلوی ساق پا شود.

در افرادی که دچار درد استخوان پا هستند، در گروهی از آن‌ها اگر از آنها بخواهیم که با تکیه بر پاشنه‌ی پا و بدون زمین گذاشتن کف پا و پنجه‌ی پا چند قدمی راه بروند، زمانی که این حرکت را انجام میدهند دردهای ناراحت کننده و تیر کشنده ای در قسمت استخوان جلوی ساق‌پا خود احساس میکنند.

یادتان باشد از تمام عللی که برای سوزش استخوان ساق پا نام بردیم و به نحوی مربوط به بافت های داخلی از جمله عضلات، مفاصل، رشته‌های عصبی و عروق می شود، وجود مشکلات پوستی مانند، گزش حشرات یا حساسیت‌های پوستی یا بریدگی‌ها و یا زخم هایی که در ناحیه‌ی زانو به پایین هم ایجاد می شود ممکن است باعث ایجاد دردهایی شود که فرد آن را در جلوی زانو احساس می‌کند.

التهاب تاندون

دیگر علت درد استخوان ساق پا که معمولا افراد بعد از دویدن در سراشیبی به آن مبتلا میشوند، التهاب تاندون هایی است که وظیفه‌ی ثبات زانو را به عهده میگیرد و یک سر این تاندون‌ها به استخوان‌های ساق متصل است، ممکن است در مواردی که التهاب این تاندون‌ها بسیار زیاد شود، فرد علاوه بر دردی که در ساق‌پا احساس میکند، احساس ناپایداری و حتی خالی کردن زانو هم داشته باشد.

التهاب تاندون و درد استخوان

علل اصلی و رایج درد استخوان جلوی ساق پا 

1-شکستگی و دررفتگی‌های مفاصل و استخوان‌ها

2-کشیدگی تاندون‌ها و التهاب تاندون ها

3-اسپاسم عضلات

4- مشکلات پوستی

 5-مشکلاتی که منشاء آن ها از ستون فقرات است.

6-نوروپاتی‌های محیطی

یکی از عللی که باعث ایجاد تغییرات حسی و گاهی سوزش استخوان ساق پا، درد،گز گز، مور مور، بی‌حسی و حالت گرفتگی و چنگ شدن از زانو به پایین در جلوی ساق می‌کند، مربوط به آسیب دیدگی رشته‌های عصبی است که اصطلاحا نوروپاتی‌های محیطی نامیده می شود. نوروپاتی‌های محیطی دسته‌ی بسیار بزرگی هستند که در طی آن‌ها عوامل آسیب رسان باعث صدمه دیدگی و التهاب رشته‌های عصبی می شود.

این نوروپاتی های محیطی دلایل مختلفی دارند. شایع ترین نوروپاتی محیطی که باعث درد در جلوی ساق‌پا یا تغییرات حسی جلوی ساق‌پا و نزدیک مچ پا می شود، نوروپاتی مربوط به دیابت است.

نوروپاتی محیطی دیگر، نوروپاتی الکلی است که در افرادی که به مدت طولانی مقادیر بسیاری نوشیدنی الکلی مصرف کرده اند ایجاد می شود.

نوروپاتی محیطی دیگر، نوروپاتی سوء تغذیه‌ای است، افرادی که سو جذب یا سوء دریافت ویتامین  ب 12 دارند، دچار این نوع نوروپاتی محیطی میشوندکه اصطلاحا نوروپاتی تغذیه‌ای است.

نوروپاتی های محیطی دیگری که کمتر شیوع دارند عبارتند از؛ نوروپاتی های دارویی، به عنوان مثال به دنبال بعضی از داروهای شیمی درمانی به خصوص داروهایی که دارای ترکیبات فلزات سنگین مانند طلا هستند، داروهایی که در درمان عفونت‌های بیماری ایدز استفاده میشوند.

این داروها می‌توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند و علاوه بر همه‌ی آن‌ها، بعضی از عفونت‌ها هم ممکن است باعث آسیب دیدگی دائمی رشته‌های عصبی و نوروپاتی های محیطی شده باشند. مسمومیت با آرسنیک و جیوه از موارد کمتر شایعی است که می‌تواند باعث نوروپاتی محیطی، آسیب دیدگی عصب‌هایی شود که به قسمت جلوی ساق‌پا عصب‌دهی می‌کند و به این ترتیب فرد درد استخوان جلوی ساق پا و سوزش استخوان ساق پا را احساس کند. گاهی اوقات ممکن است درد استخوان ساق پا ناشی از سرطان استخوان باشد که باید آن را جدی بگیرید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنم مقاله مربوط به درد ساق پا و سرطان را مطالعه کنید.

مشاهده می‌کنیم که علل ایجاد کننده‌ی این درد بسیار متنوع است پس اگر دردی دارید که مزمن شده است یا به دفعات تکرارمی شود و همراه علائم خطر هشداردهنده‌ای مانند رنگ پریدگی پشت ساق‌پا، تورم بیش از حد مچ و ساق‌پا، زخم‌های عفونی شده در این ناحیه‌ها است؛ باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

سوزش استخوان ساق پا نشانه چیست؟

اصطلاحی تحت عنوان شین اسپلینت وجود دارد که گفته می شود مهم‌ترین و شایع‌ترین علت درد استخوان ساق پا است که باعث ایجاد درد استخوان جلوی ساق پا می شود. از عللی که باعث ایجاد این درد می شود، به موارد زیر دقت کنید.

ورزش‌ها و حرکاتی که در آنها جهش و پرش ناگهانی و فراوان وجوددارد یا ورزش‌هایی که در آن‌ها بعد از به دنبال دویدن طولانی توقف‌های ناگهانی یا کاهش‌های ناگهانی سرعت هنگام دویدن وجود داشته باشد و همچنین برخورد مستقیم ضربات شدید به عضلات پشت ساق این‌ها از دلایل بسیار شایعی هستند که می‌توانند باعث ایجاد دردی تحت عنوان شین اسپلینت شوند.

شین اسپلینت یا درد استخوان جلوی ساق پا را افرادی تجربه می‌کنند که فعالیت بدنی بسیاری دارند. حتی ورزشکاران که تمریناتشان شدت بیشتری گرفته هم ممکن است این درد و سوزش استخوان ساق پا را تجربه کنند و همچنین افرادی که آمادگی بدنی کافی ندارند بعد از یک روز پر فعالیت بعد از یک پیاده‌روی طولانی، بعد از راه رفتن طولانی، بعد از رقصیدن طولانی ممکن است دچار شین اسپلینت شوند.

شین اسپلینت یکی از علل بسیار شایع دردهای ساق‌پا است که توسط همه‌ی افراد میتواند تجربه شود ؛درد آزار دهنده و ناراحت کننده‌ای دارد اما عوارض جدی و خطرناکی به دنبال ندارد و با کاهش فعالیت و یا شدت فعالیت، استراحت و کمپرس سرد در ساعات اولیه درد میتواند به خوبی کنترل شود؛ در صورت نیاز می‌توانید از ایبوبروفن و ناپروکسن و استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنید.

یکی دیگر از علل شایع درد استخوان جلوی ساق پا احساس می شود؛ کشیدگی و آسیب‌دیدگی تاندون‌های پا است. این کشیدگی می‌تواند به علت کشیدگی و آسیب دیدگی تاندون‌هایی باشد که استخوان‌های مفصل زانو و ساق را به همدیگر مرتبط می‌کنند و یا به علت کشیدگی تاندون آشیل باشد. پس کشیدگی تاندون‌ها که یک سر اتصال این تاندون به استخوان‌های ساق است؛ یکی از علل بسیار شایعی است که باعث دردهای ساق‌پا می شود.

یکی از عللی که باعث آسیب دیدگی تاندون‌ها، لیگامان‌ها و به عبارت عام تر پیشبردگی، کشیدگی یا رگ به رگ شدن تاندون‌ها ولی لیگامان‌ها و سوزش استخوان ساق پا می شود، انجام نادرست تمرینات کششی قبل از شروع یک فعالیت ورزشی شدید است. گرم نکردن قبل از تمرینات بدنی و شروع ناگهانی یک فعالیت شدید و یک تمرین بدنی شدید نیز می‌تواند از عللی باشد که باعث می شود که شما پیچ خوردگی، رگ به رگ شدن و کشیدگی را تجربه کنید و درد های ساق پا به سراغ شما آید.

مواردی که عدم رسیدگی به موقع به آن‌ها می‌تواند عوارض جدی و تهدید کننده حیاتی برای فرد مبتلا به دنبال داشته باشد. از علل جدی درد استخوان جلوی ساق پا به انواع زیر توجه کنید.

اولین علت درد استخوان ساق پا ایجاد لخته‌ی خون در سیاهرگ‌های عمقی یا دی وی تی. دی وی تی بر اثر نارسایی سیاهرگ‌های عمقی ساق‌پا ایجاد می شود و به صورت دردهای ناگهانی، عموما یک طرفه و تورم ناحیه‌ی پایین زانو اتفاق می افتد. در این موارد فرد به صورت ناگهانی دچار درد و تورم پشت ساق می شود، نمیتواند پای سمت آسیب دیده را به روی زمین بگذارد.

دی وی تی از آن جهت حائز اهمیت است که لختی تشکیل شده می‌تواند کنده شود یا تیکه تیکه شود و این تیکه کنده شده به سمت قلب حرکت کنند و در شریان‌های ظریف ریه گیر کنند و باعث آمبولی‌های خطرناک ریه شوند.

همچنین این لخته‌ها ممکن است باعث انواع دیگر از آمبولی‌ها و انسداد انواع دیگری از شریان‌های ظریف حیاتی شوند که می‌تواند  فرد را با حوادث جدی و منجر به مرگ تهدید کند.

علت درد استخوان ساق پا جدی دوم؛ بیماری تحت عنوان پی اِی دی یا بیماری عروق محیطی است. شریان‌هایی که خارج از قلب هستند هم می‌توانند مثل عروق کرونر قلب دچار تنگی و انسداد شوند و به تنگی و انسدادی که در دیواره ی شریان‌های خارج قلب رخ میدهد، اصطلاحا بیماری شریان‌های محیط یا بیماری عروق محیطی یا پی‌ اِی دی اطلاق می شود.

این بیماری معمولا در افراد دیابتی، چاق، سیگاری و الکلی و افرادی که سابقه‌ی بیماری‌های کرونر وجود دارد بسیارشایع است.

در این افراد به علت تنگی ایجاد شده در عروق پایین ساق، خون‌رسانی به بافت‌های پایین زانو و ساق انجام نمی شود؛ در نتیجه کاهش خون رسانی، رنگ پوست ساق این افراد پریده است، به علت عدم خونرسانی کافی عضلات دچار اسپاسم میشوند و این اسپاسم باعث ایجاد درد استخوان جلوی ساق پا می شود.

باعث اسپاسم عضلات پشت ساق و درد پشت ساق می شود؛ اگر به پوست این افراد توجه کنید علاوه بر رنگ پریدگی هنگام لمس سرد هستند و در مشاهده موهای آن ناحیه دچار ریزش شده است.

پس اگر شما دردهایی با این ویژگی‌ها دارید، باید به درمان درد ساق پا به صورت خانگی یا داروهای مسکن اکتفا نکنید و سریعا با پزشک متخصص حضوری مشورت کنید

. توجه داشته باشید که اکثر قریب اتفاقات علت درد استخوان ساق پا با استراحت، کاهش شدت فعالیت، استفاده از داروهای ضد درد ضد التهاب معمولی، استفاده از کمپرس‌های حرارتی مناسب به بالا گرفتن ساق‌پا از سطح زمین هنگام نشستن و خوابیدن برطرف می شود؛ اما موارد جدی از جمله دی وی تی و بیماری عروق محیطی از مواردی هستند که برای رفع آنها و بررسی خطرات احتمالی آن‌ها حتما احتیاج به مراجعه فوری به پزشک متخصص دارید.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

بهترین روش های درمان درد ساق پا؟

برای اینکه بهترین راه درمان درد ساق پا را تشخیص دهید؛ قدم اول و مهمترین قدم تشخیص اصلی ترین علت درد استخوان ساق پا است. زمانی که علت درد پا مشخص شد، پزشک متخصص می‌تواند بهترین و قطعی‌ترین درمان مناسب با علت را برای شما اعمال کند. به  روش های درمانی زیر توجه کنید.

1.درمان درد ساق پا به صورت حمایتی-مراقبتی

 اگر علت درد استخوان جلوی ساق پا شین اسپلینت باشد یا کشیدگی و رگ به رگ شدن و التهاب های تاندوم لیگامان باشد و اسپاسم و گرفتگی عضلات باشد، به علت گرم نکردن کافی قبل تمرینات ورزشی در این موارد استراحت،کاهش فعالیت‌های بدنی منجر به درد (به عنوان مثال:اگر دویدن باعث تشدیددرد می شود، تا زمانی که بهبود پیدا کنید، از دویدن اجتناب شود) بالا نگه داشتن بافت‌های ساق‌پا و پا بالاتر از سطح قلب هنگام خوابیدن، یعنی هنگام خواب 1 یا 2 بالشت کوچک به زیر پا قرار دهید تا مانع تورم بیشتر و تشدید التهاب شود.

در هنگامی که به روی صندلی می‌نشینید، به روی یک چهارپایه دیگر تشکچه ای قرار دهید و پاهایتان را به روی آن قرار دهید؛ یعنی در حالت باید بنشینید یا استراحت کنید که مایعات تحت جاذبه‌ی زمین به سمت زانو سرازیر شوندو این امر باعث می شود که تورم در پایین ساق و پا افزایش پیدا نکند، زیرا خود تورم هم باعث می شود که آن روند آسیب دیدگی مزمن تر و کهنه‌تر شود و تشدید پیدا کند و دیرتر التیام پیدا کند.

2. استفاده از کمپرس سرد

 استفاده از کمپرس سرد 2 الی 3 روز اول آسیب دیدگی و بعد آن استفاده از کمپرس گرم؛ این کمپرس‌های حرارتی 3 الی 4 نوبت در شبانه روز و هر بار 15 الی 20 دقیقه به روی موضع باید انجام شود.

از  تماس مستقیم یخ یا بسته‌ی پلاستیکی که حاوی خورده‌های یخ است به روی پوست باید پرهیز شود؛ به این دلیل که سرما التیام بافت‌ها را به تعویق می اندازد و می‌تواند باعث تشدید آسیب دیدگی و حتی مرگ سلولی شود. در این موارد حتما بسته‌ی حاوی یخ را در یک پارچه‌ی ظریف یا یک حوله‌ی لطیف پیچیده شود و آن را به روی پا قرار دهید. تمام موارد نام برده باعث بهبود علت درد استخوان ساق پا میشوند.

3.بانداژ های کشی

 بانداژ های کشی به علت این که باعث می شود که تورم کاهش پیدا کند و تخلیه‌ی مایع جمع شده در بافت‌ها بهبود پیدا کند؛ می‌تواند باعث بهبود التیام درد و  ناراحتی شما شود؛ و از همه مهم‌تر این است که بعد از گذشتن فاز حاد درد، حتما در حد تحمل بدن رفته رفته فعالیت‌های ورزشی را آغاز کنید.

4.گرفتن آتل، گرفتن گچ ، جراحی

اگر علت شکستگی یا دررفتگی‌های استخوان مفصلی باشد، با توجه به نوع دررفتگی حتما درمان درد ساق پا متناسب توسط متخصص ارتوپدی که می‌تواند شامل گرفتن آتل، گرفتن گچ و حتی جراحی باشد، برای شما در نظر گرفته می شود.

در مواردی که شما به دنبال تصادف اتومبیل دچار دررفتگی زانو شده باشید و درد ساق ایجاد شده باشد، در این موارد جا اندازی به موقع دررفتگی زانو توسط متخصص باتجربه می‌تواند از دردهای شدیدتر و مزمن تر پیشگیری کند.

5.درمان توسط ارتوپد متخصص

 اگر دردهایی که در ساق احساس می شود، اسپاسم ها، گرفتگی عضلات و همچنین دردهای تیرکشنده در ساق‌پا به علت مشکلات ستون فقرات باشد( به عنوان مثال سیاتیک می‌تواند باعث دردهای تیر کشنده‌ای شود که از پشت زانو به پشت ساق و کف پا منتشرمی شود) در این مواقع درمان درد ساق پا عامل اصلی که احتمالا التهاب ریشه‌های نخاعی یا التهاب تنه‌ی عصبی در بالاتر از زانو است، درمان تخصصی آن‌ها می‌تواند توسط ارتوپد متخصص باعث رفع دردهای آزاردهنده‌ی ساق شود.

6.درمان توسط متخصص قلب و عروق

 بیماری‌های مربوط به شریان‌های محیطی یا پی اِی دی، در این موارد  درمان درد ساق پا به صورت تخصصی باید توسط متخصص قلب و عروق انجام شود. در صورتی که دردهای تکرار شونده دارید و به ارتوپد متخصص و باتجربه مراجعه کردید؛ اگر مشکوک به بیماری پی اِی دی باشید، به متخصص قلب و عروق ارجا داده می شوید تا تحت درمان های مناسب قرار گیرید.

مورد بعدی، زمانی که لخته در سیاهرگ‌های عمقی وجود دارد یا دی وی تی وجود دارد؛ در این موارد هم درمان درد ساق پا به صورت تخصصی باید حتما  فورا آغاز شود.

درمان‌های تثبیت‌کننده‌ی لختگی مانع از شکسته شدن و حرکت لخته میشوند، از قبیل داروهای کنترل کننده‌ی کلسترول، نظیر داروی رزوواستاتین، دارویی مانند آسپرین مدنظر قرار می‌گیرند تا فرد مبتلا به سرعت طولانی مدت آن را استفاده کند، اما اگر فرد مبتلا به دی وی دی دچار حمله‌ی آمبولی شده باشد، به عنوان مثال فرد با سرفه‌ی ناگهانی، درد شدید ناگهانی قفسه‌ی سینه، سرفه‌های خونی، تنگی نفس شدید ناگهانی مراجعه کرده باشد و احتمال آمبولی ریه برای آن مسجل شده باشد، فورا باید درمان‌های نجات دهنده‌ی جان بیمار در اورژانس‌های مجهز بدون فوت وقت انجام شود تا جان بیمار حفظ شود.

می‌بینید که درمان‌های مربوط به درمان درد استخوان جلوی ساق پا متنوع است. تاکید می‌کنیم که اگر شما دردهایی دارید که مزمن شده اند و همراه با رنگ‌پریدگی پوست ساق‌پا و ریزش موهای قسمت پایین ساق‌پا هستند و یا به هنگام لمس پوست ساق‌پا احساس سردی می‌کنید و یا بی‌حسی و درد، همراه با هم وجوددارد، بخصوص اگر فرد چاق است، دیابت دارد و یا سابقه‌ی سکته‌ی قلبی دارد، حتما باید برای بررسی فوری مراجعه کند.

همچنین اگر فردی هستید که دچار واریس های وسیع همراه با نارسایی سیاهرگ های عمقی پا بوده اید، سابقه لخته در پا داشته اید، باردار هستید یا سابقه‌ی شیمی درمانی داشته اید یا در حال حاضر به یک سرطان و بدخیمی مبتلا هستید و دچار درد ناگهانی و ورم یک ساق‌پا شده اید، حتما برای بررسی احتمال دی وی تی و  درمان درد ساق پا فورا به مرکز درمانی مجهز مراجعه کنید.

اگر علائم شما همراه با درد قفسه‌ی سینه‌ی ناگهانی، تنگی‌ نفس، سرفه و خلط خونی است، مراجعه و تماس با اورژانس را در الویت قرار دهید، زیرا تمام موارد  علت درد استخوان ساق پا  هستند و هر گونه تاخیر می‌تواند به قیمت جان فرد مبتلا تمام شود.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

عوارض درمان درد استخوان جلوی ساق پا چیست؟

به طور کلی زمانی که درمان درد ساق پا به صورت طبی و علمی توسط متخصص برای درمان قطعی درد استخوان جلوی ساق پا برای شما گذاشته شود، نباید دیگر نگران عوارض باشید.

از جمله عوارضی که می‌توانیم ذکر کنیم این است که اگر قرار به مصرف دارو های خانواده‌ی اِن سید مانند، ناپروکسن، ایبوبروفن و یا ژلوفن شده است،  اگر سابقه‌ی بیماری قلبی-عروقی قبلی داشته اید و یا دچارخونریزی‌ها و زخم گوارشی بوده اید یا با مصرف این داروها دچار سوء حاضمه و درد معده شده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

در مورد عارضه‌ی بعدی، افرادی که بر اثر حوادث مختلف دچار زخم‌های باز شده اند، این زخم‌ها بخصوص در افرادی که مشکلات خونرسانی دارند به عنوان مثال، دیابتیک هستند، می‌تواند باعث عفونت‌های جدی شود که این عفونت‌ها از سطح به عمق استخوان و حتی به خون منتشر شود و در بدن پخش شود و سلامت شما را تهدید کند، پس اگر زخم بازی دارید که طول کشیده است و خوب نمی شود و ترشحات فراوان، چرکی و بدبویی دارد، حتما پزشک متخصص را در جریان قرار دهید.

از عوارض دیگری که مربوط به درد استخوان جلوی ساق پا می‌تواند دچار آن بشوید، زمانی است که درمان دررفتگی‌ها یا شکستگی‌ها توسط پزشک ارتوپد انجام نشده باشد و توسط یک شکسته بند غیر پزشک گچ گیری انجام شده باشد و این گچ‌گیری به قدری سفت است که باعث ایجاد سندروم کُمپارتمان می شود و تورم ایجاد شده و مایعات انباشته شده در بافت‌های ساق‌پا  اگر از حدی بیشتر شود و زمانی که ساق‌پا محصور در گچ سفتی است، این تورم به روی رشته‌های عصبی و عروق افشار می آورد، باعث قطع خون‌رسانی می شود و به این ترتیب به بافت های ساق‌پا، مچ پا و پا انگشتان، خونرسانی قطع می شود و ممکن است فرد سلول‌های زنده‌ی این قسمت ها را از دست بدهد.

پس گچ‌گیری، بی حرکت کردن، آتل بندی حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود؛ و خود فرد هم در صورت دیدن تورم بیش از حد پاها، درد شدید ناگهانی پاها، سیاه شدن پاها اگر گچ‌گیری ساق پا دارید، باید حتما به متخصص ارتوپدی فورا اطلاع دهید.

در کل عدم درمان درد ساق پا و دی وی تی و پی اِی دی از جمله عوارض عمده‌ای و علت درد استخوان ساق پا است که در افرادی که دچار دردهای مزمن ساق پا هستند و به دنبال درمان قطعی به نزد متخصص مراجعه نمی‌کنند مشاهده می شود.

عارضه دیگری که بهتر است به آن توجه شود؛ این است که اگر دچار شکستگی و دررفتگی شده اید و بنا به نظر پزشک ارتوپدی برای شما بی حرکتی با گچ، آتل انجام شده است و یا جراحی انجام داده اید تا تکیه‌های بی‌ثبات استخوان از طریق میل گذاری داخلی یا الیزاروف که یک وسیله‌ی ثابت کردن شکستگی‌های چند قطعه‌ای استخوان های ساق است، اگر این روش ها را انجام داده اید، و این دوره جراحی و گچ را پشت سر گذاشته اید، گچ و الیزاروف شما باز شده است، حتما فیزیوتراپی و ورزش‌های لازم برای بازگرداندن فعالیت‌های طبیعی پا خود را فراموش نکنید؛ زیرا در غیر این صورت عضلات توان خودشون را برای تحمل وزن از دست میدهند و بازگرداندن قدرت عضلات در این موارد بسیار دشوار است.

نکته‌ی دیگری که در مورد عوارض درمان می‌توانیم به ان اشاره کنیم،دیر اقدام کردن برای درمان است. زمانی که فردی به علت درد استخوان ساق پا و مشکلات ستون فقرات و تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی در نخاع یا اطراف نخاع یا در مسیر به عنوان مثال عصب سیاتیک دچار دردهای ساق پا شده است، اگر به موقع برای درمان مراجعه نکند عضلات پشت ساق پا تحلیل میرود، ضعیف می شود و حتی فرد می‌تواند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و تغییرات حسی غیر عادی در قسمت پایین زانوها، ساق پا، مچ پا و کف پا را تجربه کند.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

برای درد استخوان جلوی ساق پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

عمده‌ی عللی که منجر به درد استخوان‌ جلوی ساق پا و ساق پا می شوند جز حیطه‌ی تخصصی، متخصصان ارتوپد است. متخصصان ارتوپد می‌توانند با شرح حال دقیق، اطلاع از سابقه‌ی شما و معاینات در کنار تصویر برداری ها و آزمایش‌های لازم علت این درر را تشخیص دهند و درمان قطعی و بدون عارضه و به موقع را برای شما تجویز کنند.

در مواردی که علل دردهای مزمن، بیماری‌های مربوط به عروق یعنی بیماری پی اِی دی یا بیماری شریان‌های محیطی باشد؛ ارجاع به متخصص قلب و عروق به صورت فوری الزامی است. بیمارانی که مبتلا به دی ‌وی تی شده اند، بخصوص زمانی که علائم مربوط به آمبولی ریه را دارند باید فورا به اورژانس‌های مجهز قلب و عروق مراجعه کنند.

چه داروهایی برای درد استخوان جلوی ساق پا مناسب است؟

داروهای ضد درد ضد التهاب

افرادی که دچار درد استخوان جلوی ساق پا و کشیدگی‌ها، رگ به رگ شدن‌ها و التهاب تاندون لیگامان‌ها می‌شوند، علاوه بر استراحت و استفاده از کمپرس های حرارتی و بانداژ های کشی توصیه می شود که از داروهای ضد درد ضد التهاب متعلق به گروه خانواده‌ی اِن سید مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای مدت محدودی استفاده کنند.

 استفاده از این داروها علاوه بر این که التهاب را کاهش میدهد، تورم را هم کم می‌کند و با کاهش تورم فشار از روی رشته‌های عصبی برداشته می شود و درد هم کاهش پیدا می‌کند. با کاهش التهاب و کاهش تورم، خونرسانی بهبود پیدا میکند؛ مواد زائدی که در عضلات دچار اسپاسم انباشته شده اند از آن ناحیه شسته میشوند و به این ترتیب با پاکسازی آن ناحیه از سموم، درد کاهش پیدا می کند.

داروهای جدیدی مثل ملوکسی فار

 داروهای جدیدی مثل ملوکسی فار ممکن است در موارد آزاردهنده و طول کشیده طبق نظر پزشک تجویز شود. از این داروها که بگذریم، مکمل هایی که حاوی عوامل تقویت سیستم عضلانی اسکلتی هستند، به طور مثال مکمل‌هایی که حاوی مقادیر استاندارد کلسیم و منیزیم دارند، برای افراد که احتمال سوء مصرف و سوء جذب مواد مغذی در آنها وجود دارد، توسط پزشک توصیه می شود.

ویتامین ب 12

داروی بعدی که موثر است در افرادی است که رژیم مطلقا گیاهخواری دارند یا گیاهخواری خالص دارند، یا افراد سالمندی که احتمال داده می شود که کمبود ویتامین ب 12 داشته باشند و دچار نوروپاتی محیطی ناشی از کمبود ویتامین ب 12 شده باشند؛ در این موارد دریافت مکمل‌های استاندارد حاوی ب 12 یا دریافت تزریق عضلانی ویتامین ب 12 که توسط پزشک توصیه می شود کمک کننده است تا دردهای ساق پا تسکین پیدا کند.

مصرف داروهای تخصصی برای مشکلات عروق و سیاهرگ از جمله عوامل تثبیت کننده‌ی لخته مانند داروهای گروه استاتین به عنوان مثال آتورواستاتین یا رزوواستاتین و همچنین آسپرین و داروهایی نظیر آن فقط با نظر متخصص قلب و عروق و پس از بررسی‌های تخصصی الزام پیدا می‌کند؛ لذا توصیه می شود از مصرف خودسرانه‌ی داروهای فوق پرهیز کنید.

سخن پایانی

دردهای ساق پا، درد های شایعی هستند که معمولا افرادی که فعالیت بدنی شدیدی را تجربه کرده اند از آن شکایت دارند. اگر شما آمادگی بدنی کافی نداشته باشید و یک روز پر فعالیت را سپری کرده باشید، حتما از درد پاها شکایت خواهید کرد، همچنین ورزشکارانی که بدون گرم کردن و حرکات کششی وارد مسابقات میشوند هم از درد استخوان جلوی ساق پا شکایت می‌کنند.

شایع‌ترین این دردها اصطلاحا شین اسپلینت نامیده می شود که درد شایعی است که اصولا با روش‌های حمایتی-مراقبتی مانند استراحت، کمپرس‌های حرارتی و داروهای در دسترس مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و بالا نگه داشتن پا و در مواردی استفاده از باندازهای کشی در عرض چند روز بهبود پیدا میکند.

 اکثر اوقات درد استخوان ساق پا با درمان‌های ارتوپدی قابل رفع و کنترل هستند اما مواردی که مربوط به مشکلات سیاهرگ‌ها و شریان‌های ساق پا میشوند و در آن‌ها احتمال وقوع آمبولی و احتمال قطع خونرسانی به قسمت‌های پایین ساق پا محتمل است، در این موارد حتما باید فورا تحت نظر پزشک متخصص قلب و عروق درمان تخصصی برای رفع مشکلات رگ‌ها آغاز شود.

در صورتی که شما همراه درد استخوان جلوی ساق پا، تورم ناگهانی، گرم شدن پوست، التهاب منطقه‌ی متورم دارید و دچار سرفه شدید، درد قفسه سینه و تنگی نفس شدید و ناگهانی شده اید؛ با احتمال به این که دچار آمبولی ریه، ثانویه لخته‌های خون در سیاهرگ‌های ساق پا هستید و همه آنها باعث علت درد استخوان ساق پا هستند، فورا به مرکز درمانی مجهز مراجعه کنید.

در کل توصیه می شود برای درمان دردهای ساق پا که شامل علائم خطر مانند تنگی نفس، رنگ‌پریدگی و ریزش موهای ساق پا نیستند، حتما با یک ارتوپد باتجربه مشورت کنید و از مراجعه به افراد غیر پزشک برای درمان خودداری کنید.

از پا درد رنج می برید؟
با پزشک متخصص تماس بگیرید
 

دیدگاهتان را بنویسید