دیسک گردن

 دیسک گردن جز بیماری هایی است که تشخیص درست و بموقع آن باعث پیشگیری از عوارض ناگوار و خطرناک آن اعم از بی اختیاری ادرار و مدفوع، ناتوانی جنسی، فلج اندام و دست می شود لازم است بدانید برای فهمیدن این موضوع که آیا دیسک گردن دارید یا نه هیچ راهی غیر از انجام معاینات تخصصی و تصویربرداری های دقیق وجود ندارد این بیماری علائم مختلفی مانند:

درد در قسمت‌های مختلف بدن مانند شانه و گردن، تا حدودی ستون فقرات، درد در ناحیه نخاعی، دردهای موجود در بین دو کتف و در حالت پیشرفته این بیماری بی اختیاری ادرار و مدفوع دارد ما سعی داریم در این مقاله شما را با  علائم و درمان این بیماری آشنا کنیم. اگر از درد ناحیه گردن آزرده شده‌اید یا احساس می‌کنید دیسک گردن دارید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ برخی از سوالات خود پی ببرید.

هم چنین برای پاسخ تخصصی‌تر به سوال‌های خود می‌توانید به پیج اینستاگرامی ما سر زده و در بخش هایلایت‌ها با تجربه‌های افراد دیگری که به دیسک گردن مبتلا شده‌اند آشنا شوید. در ادامه مقاله قرار است بخش‌های مهمی را مورد بررسی قرار دهیم که این بخش‌های مهم عبارت‌اند از:

درد دیسک گردن چیست؟

در طول زندگی ممکن است نقاط مختلف بدن آسیب دیده و فرد دردهای زیادی را تجربه کند. گردن از جمله نقاط بدن انسان است که بیشتر از هر قسمت در معرض خطر و آسیب است. دیسک گردن از جمله آسیب‌هایی است که فرد با درد شدید گردن مواجه شده و باید برای درمان آن به پزشک مجرب مراجعه کند. درد گردن در طول زندگی به وجود می‌آید اما دیسک گردن چیزی فراتر از یک درد ساده است. 

درد دیسک گردن قادر است بی حسی و ضعف را در قسمت های مختلف بدن فرد ایجاد کرده و این عدم توانایی در تحرک باعث تاثیر گذاری بر روی فرایند و عملکرد زندگی می‌شود برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد.

سخت‌ترین بیماری که گردن به آن مبتلا می‌شود دیسک گردن است; که به علت بیرون زدگی آخرین مهره یا به زبان رایج دیسک یا فتق به وجود می‌آید. در این بیماری ماده غضروفی که در بین مهرهای گردن وجود دارد; بیرون آمده و باعث فشار بر روی اعصاب گردن شده و در نهایت درد شدیدی را ایجاد می‌کند.

این درد یا واکنش التهابی شدید موجب شده تا فرد نتواند به خوبی گردن و دست‌های خود را تکان داده و ناراحتی زیادی را تحمل کند. اصلی ترین  مهره هایی که باعث دیسک گردن می‌شود مهرهای ۵ و ۶ یا ۶ و ۷ ستون فقرات هستند.

در دیسک گردن دست‌ها مورمور، گزگز و بی‌حس شده و تیر می‌کشند. گاهی تیر کشیدن دست‌ها از ناحیه چپ بدن بوده و فرد آن را با درد قلب اشتباه گرفته و به دنبال درمان قلبی می‌روند. ناگفته نماند که درد دیسک گردن گاهی تنها به دست‌ها انتقال پیدا کرده و فرد هیچ دردی  در ناحیه گردن خود متوجه نمی‌شود.

معمولا درمان دیسک گردن بسیار سخت است و بیمار باید همکاری زیادی داشته باشد. اما خبر خوشحال کننده این است که امروزه درمان‌های زیادی برای دیسک گردن وجود دارد که کاملا غیر تهاجمی بوده و توانسته اند تاثیر زیادی نیز داشته باشد. این روش کاملا رضایت بخش است، و بیماران میتواندد برای بیماری دیسک کمر نیز از آن استفاده کنند.

ساختار دیسک گردن چگونه است؟

ستون فقرات گردن معمولا از۷ استخوان تشکیل شده که به آن دیسک یا مهره می‌گویند. دیسک‌ها دارای یک ماده بین غضروفی هستند که اجازه می‌دهد مهره‌ها بر روی هم بلغزند. این ماده ضرباتی که به این ناحیه وارد می‌شوند را کاملا تعدیل کرده و آن را در برابر فشارها محافظت می‌کند.

اگر دیسک‌ها در درون گردن وجود نداشتند افراد قادر نبودند که گردن خود را به خوبی به عقب یا جلو حرکت دهند. دیسک‌های ناحیه گردن نازک‌تر از دیسک‌های ناحیه کمر است. دیسک‌ها به عنوان جذب کننده طبیعی شوک در بدن عمل کرده و در طول زمان فضای بین مهره ها نازک شده و شروع به فاسد شدن می‌کنند.

به زبان ساده‌تر این فرایند را بیماری دیسک گردن می‌گویند. گروه سنی که بیشترین احتمال را برای مبتلا شدن به این بیماری را دارند ۴۰ سال به بالا هستند. از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری دیسک گردن کم شدن میزان انعطاف‌پذیری و سفتی گردن است.

زمانی که دیسک پاره شود یا بیرون زده شود فرد احساس فشار بر روی رشته نخاعی و رشته عصبی خود احساس می‌کند. فرایند این بیماری گاهی بسیار آهسته است، و گاهی ممکن است بر اثر یک فشار زیاد به سرعت رخ دهد.

فرایند ابتلا به دیسک گردن

افرادی که به درد گردن مبتلا می‌شوند معمولا دو گروه سنی هستند که عبارت‌اند از:

افرادی که در گروه سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی داشته و کارمند هستند. این افراد به دلیل شرایط محیط کاری خود دچار دردهای شدید ناحیه گردن شده و نمی‌توانند به خوبی زندگی خود را بگذرانند.

افرادی که در گروه سنی ۴۰ به بالا هستند; در اثر گذر زمان دیسک‌های ناحیه گردن آن‌ها به روی هم فشرده شده و باعث این بیماری شده اند.

بروز این بیماری نیز به دو شکل انجام‌پذیر است که عبارت آمد از:

دردهای مکانیکی

درد مکانیکی گردن کاملا موضعی بوده و در ستون فقرات احساس می‌شود. نزدیکی این درد به مهر باعث شده فرد نتواند به خوبی گردن خود را حرکت دهد. دردهای مکانیکی دیسک گردن در هنگام صبح احساس نشده و فرد در گذر روز این درد را بیشتر احساس کرده و در شب بیشترین درد را متوجه می‌شود.

•        درد انتشاری

این درد در ناحیه دست، بازو، ساعد، و کف دست احساس می‌شود. این درد در ناحیه بالای دست احساس برق‌گرفتگی و کوفتگی داشته و هرچه به سمت پایین برود; و به انگشتان نزدیک شود درد کمتر شده و فرد احساس بی‌حسی در بین انگشتان خود می‌کند. پزشک قادر است با بی‌حسی انگشتان به این نکته پی ببرد که درد در کدام ریشه عصبی وارد شده است. به عنوان مثال بی‌حسی انگشت وسط به معنی آسیب به روی عصب هفتم و بی‌حسی انگشت کوچک به معنی آسیب بر روی عصب هشتم است.

نشانه‌های بیماری دیسک گردن چیست؟

رایج‌ترین و مهم‌ترین نشانه‌ی بیماری دیسک گردن سفتی و درد گردن است. نشانه‌ها و علایم بالینی که فرسایش و آسیب‌های دیسک گردن را نشان می‌دهد بستگی به میزان فشار وارد شده بر اعصاب گردن دارد. معمولا این فشار به نخاع به سه روش و ترکیب وجود دارد که عبارت‌اند از:

1. درد و خشکی گردن که به صورت موضعی است.

2. درد در ناحیه شانه، بازو، بین دو کتف و یا دست که به همراه ضعف و اختلال بی‌حسی به صورت دو طرفه و یا یک طرفه باشد.

3. درد در ناحیه نخاع و بی‌حسی و مشکل در راه رفتن و دفع ادرار و مدفوع

البته در بعضی از افراد این علائم وجود نداشته و در بعضی از افراد دیگر ممکن است این علائم به صورت کامل یا تنها یک نشانه وجود داشته باشد.

تشخیص بیماری دیسک گردن

برای تشخیص بیماری دیسک گردن باید به سراغ پزشک متخصص اعصاب بروید. پزشک در صورت مشاهده این علائم بیمار را برای انجام آزمایش‌های تصویر برداری; ام آر آی، سی تی اسکن برای رشته‌های نخاعی معرفی می‌کند. با استفاده از این روش درمانی پزشک به مرجع درد گردن شما پی برده و می‌تواند درمانی کاملا مناسب را برای بیمار خود تجویز کند.

عوامل دیسک گردن

به طور کلی عوامل مختلفی باعث درد گردن می‌شود. این عوامل می‌تواند التهاب بافت نخاعی، التهاب بافت نرم بین یا اطراف مفصل‌های مهره ای، خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب گردن، خوابیدن نامناسب، آرتروز، بیماری‌های گرفتگی عضلانی، تغییر شکل مهره ها، وضعیت بد شانه و سر، کشیدگی لیگامانی و… می‌تواند عوامل کاملا موثری برای تشدید درد گردن و در نهایت بیماری دیسک گردن شود.

معمولا درد گردن می‌تواند بر اثر علت‌های مختلفی نظیر کار و فعالیت‌های زیاد به وجود آید. معمولا این نوع درد گردن‌ها به علت انجام حرکت‌های تکراری و طولانی عضلات گردن اتفاق می‌افتد. زمانی که تاندون‌ها و لیگامان ها، استخون‌ها و مفاصل مربوط به گردن یک نوع حرکت تکراری را انجام دهد; باعث می‌شود تا آن ناحیه آسیب دیده و فرد نتواند به خوبی گردن خود را تکان دهد.

زمانی که کشیدگی عضلات و آسیب‌های لیگامان‌ها زیاد شود درد گردن نیز افزایش پیدا کرده و بیماری‌های دیسک گردن نیز تشدید پیدا می‌کند.

بیرون زدگی دیسک گردن چگونه به وجود می‌آید؟

زمانی که فشار وارد شده بر روی ستون فقرات بیش از حد باشد و دیسک‌های بین مهره‌ای نتوانند این فشار را با تغییر شکل خود تعدیل و تحمل کنند بیرون زدگی دیسک گردن اتفاق می‌افتد. زمانی که این اتفاق بیفتد; بخشی از دیسک از حالت طبیعی خود خارج شده و بیرون می‌زند که به آن فتق دیسک می‌گویند.

در بعضی از مواقع ممکن است دیسک پاره شده و علائم جدی‌تری را بروز می‌دهد. این بیرون زندگی دیسک گردن سبب فشار وارد شده بر عصبی است; که از دیسک بیرون زده و کارایی آن را مختل می‌کند. این قسمت از بدن وظایف کاملا حیاتی را بر عهده دارد مه عبارت‌اند از انتقال حس از پاها و دست‌ها به مغز. زمانی که این کارایی مختل شود فرد قادر نیست که زندگی خود را اداره کند. درد ناشی از این عضلات و بی‌حسی و بی‌حرکتی سبب فشار زیادی است که به او وارد می‌شود.

نحوه درمان دیسک گردن:

معمولا آسیب‌هایی که از دیسک گردن وارد می‌شود از دو روش جراحی و غیر جراحی قابل درمان است. نکته مثبت پاسخ دهی این بیماری به روش‌های غیر تهاجمی است. البته ناگفته نماند که در بعضی از موارد نیز به وجود گذراندن درمان‌های غیر جراحی پاسخی داده نشده. در این صورت به درمان جراحی و تهاجمی ارجاع داده می‌شود. زمانی این روش توصیه می‌شود که بیمار با دردهای ‌غیر‌تحمل و التهاب موجود در نخاع مواجهه شده و زندگی روز مره آن دچار اختلال شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی طیف وسیعی از درمان‌های غیر تهاجمی در دسترس است که بیماران قادراند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. این روش می‌توانند دارویی و تزریقی تا فیزیوتراپی و درمان‌های ورزشی باشند. طبق آخرین آزمایشات نشان داده شده که درمان ترکیبی از ورزش‌های قدرتی و دارو می‌تواند تاثیر کاملا زیادی بر روی این بیماری بگذارد.

زمانی که بیماران دیسک گردن به پزشک مراجعه می‌کنند دارای دردهای انتشاری شدیدی هستند. در این صورت پزشک ورزش‌های هوازی را به همراه گردنبند های طبی به آن‌ها معرفی کرده; و در صورت بهبود وضعیت بیمار روش هایی مانند دوچرخه سواری و شنا برای آن‌ها بلامانع می‌شود. نکته قابل توجه مضر بودن بعضی از فعالیت‌ها و ورزش‌ها مانند پریدن، دویدن، بلند کردن وزنه‌های سنگین است.

چند نکته مهم برای تسکین درد دیسک گردن

می‌توانید برای کاهش درد خود از گردنبندهای طبی استفاده کنید اما طول مدت آن را باید کاهش داده; زیرا در صورت استفاده مکرر باعث تضعیف عضلات گردن می‌شود. نحوه نشستن یا ایستادن و قرار گرفتن گردن در طول فعالیت‌های روزانه و ورزش کردن در بهبود این درد تاثیر زیادی دارد. بهتر است که از ورزش و فعالیت که باعث درد بیشتر می‌شود را انجام ندهند.

هر ۳۰ دقیقه از جای خود برخاسته و سعی کنید حرکات کششی مناسبی انجام دهید. برای نشستن از صندلی‌های استفاده کنید که دسته داشته باشد تا بتوانید به آن تکیه کنید. برای بلند کردن اجسام وزن آن را در نظر گرفته و اجسام بیشتر از ۲ کیلوگرم بلند نکنید.

سخن پایانی

دیسک گردن از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که فرد ممکن است در طول زندگی خود آن را تجربه کند. این بیماری به علت شرایط زندگی نا مناسب و فعالیت بیش از اندازه گردن ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی این بیماری روش‌های غیر جراحی زیادی مانند استفاده از دارو; گردن بندهای طبی، فیزیوتراپی، دارو، تزریق کورتیکواستروئید، و… دارد.

این بیماری تمامی شرایط زندگی افراد را تحت تاثیر گذاشته; و باعث می شود تا فرد نتواند به خوبی عملکرد زندگی خود را به دست بگیرد. برای درمان این بیماری حتما باید به متخصصان مجرب مراجعه کنید. مجموعه ما می‌تواند با ارائه بهترین کارشناسان به تمامی سوال‌های مراجعه کنندگان پاسخ دهد; متخصصان مجرب ما قادراند بهترین درمان‌ها را با توجه به شرایط بیماران تجویز کنند.