علت بی حس شدن انگشتان دست راست

بی حسی در انگشتان یک مشکل نا خوشایندی است که هر فردی آن را تجربه کرده است. علت بی حس شدن انگشتان دست راست، می تواند بی خطر باشد. اما در برخی موارد نشانه ای از بیمار و مشکل جدی در فرد می باشد.

از این علل می توان به مواردی مانند: سندروم تونل کارپال ( گیر کردن عصب در تونل مچ دست)؛ دیسک گردن و سندروم خروجی قفسه سینه اشاره کرد. این ناهنجاری ها در صورت عدم درمان و تشخیص درست سبب فشار پایدار روی اعصاب می شوند و در دراز مدت باعث ضعف و فلج انگشتان و ماهیچه ها می شوند و انجام کارهای روزانه را مختل می کند.

از این رو تشخیص دقیق علت بی حس شدن انگشتان دست راست; و درمان صحیح و به موقع آن بسیار حائز اهمیت است و از پیشگیری بیماری ها جلوگیری می کنید. بنابراین توصیه می گردد به پزشک متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید.

اگر شما نیز این تجربه را داشته اید و علاقه مند به دانستن در این خصوص هستید; تا انتهای مطلب ما راه همراهی کنید. چرا که قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با بی حسی دستان، تشخیص و علت این عارضه بدهیم. برای دسترسی سریع به متن مقاله می توانید از فهرست مطالب استفاده نمایید.

 

علت بی حس شدن انگشتان دست راست

بی حسی انگشتان دست

علت بی حس شدن انگشتان دست راست

بی حس شدن انگشتان دست راست و چپ یک وضعیت غیر عادی است که افراد زیادی در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. زمانی که انگشتان دست بی حس می شوند ممکن است بر توانایی فرد در جا به جایی وسایل تاثیرگذار باشد. بی حسی  ممکن است با علائمی مانند گزگز، خارش و سوزن سوزن شدن انگشتان و دست همراه باشد.

عوامل زیادی به عنوان علت بی حس شدن انگشتان دست راست شمرده می شوند که ما در ادامه رایج ترین دلایل را شرح می دهیم. توصیه می کنیم در صورت ابتلا به این عارضه برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص ارتوپد خوب در مرکز ارتوپدی ما مراجعه نمایید.

علت بی حس شدن انگشتان دست راست

بی حس شدن انگشتان  دست می تواند دلیل پزشکی جدی نداشته باشد. از طرفی ممکن است از نشانه ای از طیف گسترده ی اختلالات و بیماری ها باشد. در حالت کلی علت بی حس شدن انگشتان دست می تواند بر اثر مشکلات مختلف ارتوپدی، جریان خون و اعصاب باشد. در ادامه به این علل اشاره کرده ایم :

سندرم تونل کارپال

یکی از علت های بی حس شدن انگشتان ست راست و چپ; بیماری سندروم تونل کارپال است. تونل کارپال یک راهروی باریک در کف و مچ دست است; که متشکل از استخوان ها و رباط ها است. عصب مدیان یکی از اعصاب داخل این تونل است که وظیفه ی کنترل حس و حرکت انگشتان شست و سه انگشت کناری آن را دارد.

هنگامی که این عصب تحت فشار قرار می گیرد; (مانند زمانی که فرد ساعاتی طولانی با کامپیوتر کار می کند); سبب گزگز شدن، ضعف و بی حسی در انگشتان دست می شود. اگر سندروم کانال توپال دیر تشخیص داده شود; ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد. بنابراین مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی  از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیسک گردن

گردن انسان ها دارای 7 مهره است که بین آن ها دیسک های بین مهره ای قرار دارد. زمانی که هر کدام از این دیسک های بین مهره ای از محل خود بیرون بزنند; به اعصاب نزدیک به آن فشار وارد می شود. در چنین حالتی می گویند فرد دچار دیسک گردن شده است. یکی از علائم آن بی حسی و گزگز شدن دست و انگشتان دست و حتی پا است.

در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند باعث ضعف و فلج کل بدن، بی اختیاری ادرار و مدفوع و حتی ناتوانی جنسی می شود. از این رو برای تشخیص و درمان این بیماری توصیه می کنیم به پزشک متخصص ارتوپدی خوب و با تجربه در مرکز ارتوپدی ما مراجعه نمایید.

سندروم خروجی قفسه سینه (TOS)

سندروم خروجی قفسه سینه که به آن دنده گردنی نیز گفته می شود; یکی دیگر از علت بی حس شدن انگشتان دست راست می باشد.  گاهی امکان دارد رگ های خونی و عصبی که بین دنده ها و ترقوه هستند; فشرده شوند که در ادامه سبب بی حسی در انگشتان دست و بازو می گردد.

این اتاق معمولا زمانی رخ می دهد که فرد برای مدت زمانی طولانی یک فعالیت تکراری را انجام دهد; مانند حمل کیف سنگین. در چنین شرایطی باید هرچه سریع تر به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمود.

رماتیسم مفاصل

بیماری رماتیسم مفصلی; یک بیماری خود ایمنی است که  همراه با درد مفاصل; ضعف، تورم، خارش و حتی بی حسی انگشتان دست راست و چپ را به همراه دارد. برای تشخیص و درمان بیماری خود می توانید به مرکز ارتوپدی ما مراجعه نمایید.

بیماری MS

بیماری ام اس MS که از رایج ترین بیماری ها و مشکلات مغز و اعصاب است; بیماری خود ایمنی است و تاثیر مستقیم برو روی اعصاب و سیستم عصبی بدن دارد. این بیماری را می توان از علت بی حس شدن انگشتان دست راست; به حساب آورد.

مشکلات گردش خون

زمانی که گردش خون در بدن از حالت طبیعی و عادی خود خارج شود;  سبب سرمازدگی و دمای خیلی پایین در بدن می شود. این بیماری ممکن است در انگشتان سبب مور مور شدن و بی حسی گردد. این اختلال که بسیار نادر است را رینود می نامند. در صورتی که با مشکلات جدی در رابطه گردش خون دچار هستید; باید به پزشک مراجعه کنید.

دیابت

از نشانه ها و علائم اولیه ی بیماری دیابت یا همان قند خون; احساس بی حسی است که معمولا از پاها شروع شده; و ممکن است این بی حسی در انگشتان دست هم بروز یابد. این عارضه به علت کاهش جریان خون و آسیب به عصب ها اتفاق می افتد.

بارداری

بارداری تغییرات زیادی را در بدن زنان ایجاد می کنند. برخی از خانم ها ممکن است دچار سندروم تونل کاپال شوند. چرا که در بارداری با فزایش وزن بر روی اعصاب فشار وارد می شود; که این امر می تواند علت بی حس شدن انگشتان دست راست گردد.

علت بی حس شدن انگشتان دست راست

بیماری بورگر

این بیماری که اغلب افراد سیگاری دچار می شوند; می تواند علت بی حس شدن انگشتان دست راست شود. در اثر مصرف زیاد و بیش از حد نیکوتین; جریان خون مختلف می شود که سبب فقدان مواد معدنی در بدن می گردد. این مشکل در ابتدا منجر به بی حسی انگشت ها و سپس تمام بازو می شود.

خستگی و کوفتگی

برخی از افراد زمانی که وسایل سنگین را بلند می کنند; ممکن است در انگشتان خود سوزن سوزن شدن و بی حسی را تجربه نمایند. به این علت است که مچ دست در حالت نا آرامی قرار می گیرد و باعث فشار به عصب های سطح پوست در قسمت انگشتان می شود. از این رو خستگی و تحت فشار بودن عصب ها را می توان از علت بی حس شدن انگشت دست راست مطرح کرد. برای درمان بایستی استراحت کرده و از ماساژ استفاده نمایید.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین های E و گروه B مانند B1، B6، B12 ; می تواند منجر به مور مور شدن و بی حسی انگشتان دست راست و چپ شود. میزان ویتامین ها باید به اندازه نرمال در بدن وجود داشته باشد تا ایجاد مشکل ننماید. در این حالت حتما باید از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

سایر دلایل بی حسی انگشتان دست

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شدند; دلایل دیگری نیز وجود دارند که می توان از آن ها به عنوان علت بی حس شدن انگشتان دست راست; نام برد. این دلایل عبارتند از :

●    بیماری HIV
●    جذام
●    سکته مغزی
●    زونا ( بیماری عفونت ویروسی (
●    بیماری هپاتیت B
●    کم کاری تیروئید
●    مسمومیت بر اثر استفاده از الکل
●    مسمومیت با فلزات سنگین مثل سرب
●    نوروپاتی محیطی ( بیماری اختلال اعصاب)
●    تومور
●    آسیب نخاعی
●    بیماری لوپوس ( حمله ی اشتباه بدن به سلول و بافت های سالم)
●    بیماری شریان محیطی ( اختلال گردش خون )
●    شکستی استخوان های دست یا مچ
●    عوارض دارویی مانند عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علت بی حس شدن انگشتان دست راست خود را نمی دانید; و همراه با حسی علائمی مانند: خارش; سرگیجه، اختلال تنفس; سردرد شدید و ضعف یا فلجی ناگهانی دارید; باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید. علاوه بر این اگر این علائم به صورت مکرر اتفاق افتند و سبب اختلال در انجام فعالیت های روزانه شوند; مراجعه به پزشک الزامی است.

سخن پایانی

ما در این مقاله علت بی حس شدن انگشتان دست را برای شما شرح دادیم. توصیه مجدد می کنیم; در زمانی که دچار بی حسی در انگشتان و دستان خود شدید; و علائمی مانند سرگیجه و خارش را نیز داشتید; بایستی به پزشک متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید. چرا که ممکن است بی حسی نشانه ی بیماری جدی در شما باشد.

تمام پزشکان متخصص ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی; بهترین پزشکان در حیطه فعالیت خود هستند. از این رو می توانید با اطمینان خاطر برای بررسی سلامتی خود به کلینیک ما مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید