درد لگن در بارداری

درد لگن در بارداری از مشکلات شایعی است که در بسیاری از بانوان باردار دیده می شود. این درد بیشتر به علت افزایش وزن ، درد سیاتیک، تغییرات هورمونی و نرمی مفاصل ایجاد می گردد. باید بدانید که این درد های تا حد اندکی طبیعی است و از عوارض بارداری می باشد.

اما ممکن است در برخی مواقع درد لگن درد بارداری از حد نرمال بیشتر باشد. بنابراین بهتری کار در زمان احساس درد، مراجعه به پزشک است تا از سلامت مادر و جنین مطمئن شوید.

شما می توانید با مراجعه به پزشکان ما در کلینیک جامع تخصص فوق تخصصی دکتر ارتوپد; به ارزیابی و بررسی درد لگن در بارداری خود بپردازید. در این مقاله قصد داریم در جهت افزایش آگاهی شما; عوامل و دلایلی که سبب بروز این عارضه می شود را مطرح نماییم.

مجددا تاکید می شود که در صورت احساس درد به پزشک مراجعه نمایید و از درمان های خودسرانه اجتناب نمایید. برای دسترسی سریع تر می توانید از فهرست مطالب استفاده نمایید.

درد لگن در بارداری

 

دلایل درد لگن در بارداری چیست ؟

درد لگن در بارداری

درد لگن در بارداری از جمله دردهای ناشی از عوارض بارداری است که معمولا در ماه های آخر بارداری و مخصوصا در سه ماه آخر بیشتر احساس می گردد. این درد در اغلب خانم ها شدید نمی باشد ولی گاهی اوقات ممکن است به صورت دردناک باشد و مادر از انجام فعالیت های روزانه ی خود باز بماند.

در ادامه برخی از دلایل رایج که باعث ایجاد درد لگن در بارداری می شوند را مطرح کرده ایم. اما تاکید می کنیم که برای بررسی دقیق و درمان مناسب می بایست به پزشک ارتوپدی خوب مراجعه نمایید.

نرمی مفصل

بارداری سبب تغییرات هورمونی در بدن زنان می شود. هورمون ریلاکسین هورمونی است که از همان ابتدای حاملگی در بدن ترشح می کند و نقش مهمی را در این دوران ایفا می کند. ریلاکسین بر روی سیستم اسکلتی و عضلانی زن تاثیر می گذارد و باعث نرمی زیاد مفصل لگن و افزایش انعطاف رباط ها می شود.

همین امر است که می تواند باعث ایجاد درد را در ناحیه باسن، قسمت پایین کمر و زانو شود که عامل ایجاد درد لگن در بارداری نیز خواهد بود.

افزایش وزن 

از دیگر دلایل عمده درد لگن در بارداری، افزایش وزن مادر است. با بالا رفتن وزن و رشد کودک فشار بیشتری به مفاصل و استخوان ها وارد می گردد. در صورتی که بیش از اندازه ی نرمال دچار اضافه وزن در بارداری شده باشید این امکان وجود دارد که به مفصل لگن و پاها فشار زیادی وارد شود دچار در رفتگی یا مشکلات جدی تری شوید. بنابراین برای کنترل وزن خود بهتر است به توصیه ها و راهنمایی پزشک خود توجه نمایید.


پوکی استخوان گذرا و ناپایدار

به ندرت پوکی استخوان گذرا سبب درد لگن در بارداری می شود به خصوص در سه ماه آخر این دوره. این درد بدین علت است که بافت های استخوانی به صورت موقت و کوتاه مدت کاهش می یابند و سبب ایجاد درد ناگهانی در لگن مخصوصا در زمان پیاده روی; می شود. این نوع پوکی استخوان ناپایدار به علت کاهش میزان کلسیم و پتاسیم بدن رخ می دهد که معمولا بعد از زایمان بهبود می یابد. برای تشخیص دقیق این علت درد لگن در بارداری به پزشک ارتوپدی خوب مراجعه نمایید.

عصب سیاتیک

طولانی ترین عصب بدن عصب سیاتیک می باشد که از قسمت انتهایی کمر و بالای لگن به سمت پاها عبور می کند. در دوران بارداری این عصب مورد فشار قرار گرفته  و تحریک می شود; که در نهایت سبب ایجاد دردهای شدید در ناحیه کمر،پا و درد لگن در بارداری می شود. در اواخر دوره ی حاملگی به دلایلی اعم از اضافه وزن و کش آمدن رحم این عارضه به وفور مشاهده شده است.

درد رباط گرد یا دایره ای

رباط هایی که در ناحیه لگن قرار دارند، رحم را به صورت دایره ای شکل نگه می دارند. این رباط ها معمولا از بالای رحم تا کشاله ران ادامه دارند. در بانوان باردار مخصوصا در سه ماهه‌ی دوم بارداری دردهایی از ناحیه پهلو تا بالای مفصل لگن; در هنگام راه رفتن یا بلند شدن از روی صندلی احساس می شود.

علت این درد کشیده شدن رباط ها هستند. چرا که با بارداری و رشد جنین رحم بزرگتر شده و این رباط ها نرم تر و کشیده تر می شوند. از این رو  در هنگام فشرده شدن باعث ایجاد درد لگن در بارداری می شود.

درد لگن در بارداری

سایر دلایل بروز درد لگن در بارداری

مشکلات و عوامل دیگری علاوه بر موارد مذکور در بالا نیز وجود دارند که سبب ایجاد درد لگن در بارداری می شوند. این دلایل عبارتند از :

·   کیست های تخمدان

·   سقط جنین

·   یبوست

·   عفونت مجاری ادراری

·   انقباض مفصل لگن

·   بد خوابیدن

·   وضعیت بد بدن مادر

·   حرکات نامنظم لگن در دوران بارداری

·   سابقه قبلی درد لگن و کمر قبل از بارداری

·   انجام حرکات فیزیکی تکراری و شدید در دوران حاملگی

راهکار هایی برای درمان و تسکین درد لگن در بارداری

در ادامه ی این مطلب نکات و توصیه هایی را آورده ایم که در کاهش درد لگن در بارداری موثر هستند. البته توجه نمایید که در صورت مشاهده ی درد لگن برای اطمینان از عادی بودن دردها و نبودن مشکلات جدی; به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید. توصیه های زیر برای تسکین دردهای طبیعی لگن در بارداری مفید هستند :

کمپرس یا حمام آب گرم

دوش گرفتن با آب گرم و یا استفاده از کمپرس گرم باعث بهتر شدن جریان خون و تسریع آن می گردد. هم چنین سفتی مفصل را کاهش می دهد و باعث تسکین درد می شود.

دراز کشیدن به پهلو

در زمان هایی که درد لگن در بارداری شدت می گیرد می توانید برای تسکین این درد و کاهش فشار به پهلو دراز بکشید. با خوابیدن به پهلو وضعیت بدن در شرایطی قرار می گیرد که فشار به لگن کم می شود و درد آن بهبود می یابد.

ماساژ بارداری

در مواقعی که کشیده شدن رباط ها و مفاصل سبب بروز درد لگن در بارداری می شود; ماساژ دادن به کاهش این درد ها بسیار کمک می کند. البته به دلیل حساس بودن بارداری این ماساژ باید توسط فردی ماهر و متخصص انجام شود تا مشکلی برای سلامتی مادر و جنین به وجود نیاید.

 بالا قرار دادن پاها

گاهی به علت نشستن فشار زیادی به لگن، کمر و مفاصل ران وارد می شود. از این رو بهتر است برای تسکین این دردها پاها را در سطح بالاتری از زمین قرار دهید تا زانو و مفاصل ران در یک راستا قرار گیرند. این امر باعث کاهش فشار وارد شده به کنر و لگن می شود و در تسکین این دردها موثر است.

تمرینات ورزشی و یوگا

در دوران بارداری پزشکان توصیه می کنند برای کاهش و تسکین دردهای لگنی; به انجام تمریناتی که برای تقویت ماهیچه های کف لگن، شکم، کمر و باسن می باشند را انجام دهید.

استفاده از کمربند بارداری و بالشت ها

بالشت ها و کمربند های مخصوص دوران حاملگی وجود دارد که می توانند به قرار گرفتن وضعیت بدن مادر در خواب کمک کند. از این رو باعث کاهش درد لگن در بارداری می شود.

چه زمانی برای درد لگن در بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

از آنجایی که دوران بارداری دوره ای بسیار حساس است بروز هر گونه علائم و نشانه های غیرعادی سریعا به پزشک مراجعه نمایید. البته انقباض یا فشار لگن تا حدی طبیعی است. اما اگر دردها شدید و ناگهانی باشند می بایست به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید که علت دقیق را ریشه یابی کند. البته در مواقعی که با درد لگن خون ریزی دارید بایستی به پزشک زنان معالج خود تماس بگیرید. چرا که احتمال سقط وجود دارد.

توصیه انتهایی

در این مقاله تلاش کردیم در جهت افزایش اطلاعات و آگاهی شما دلایلی و شرایطی که مسبب درد لگن در بارداری می گردد را مطرح کنیم. هم چنین راهکارهایی در خصوص کنترل و کاهش این دردها بیان کردیم.

با این وجود مجددا تاکید می کنیم که با توجه به حساسیت دوران باردرای در صورت مشاهده هر گونه درد یا علائم غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت خود و جنین اطمینان یابید. شما می توانید برای درمان مشکلات ارتوپدی ناشی از بارداری اعم از درد لگن در بارداری نزد پزشکان متخصص ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید