پاشنه درد صبحگاهی

پاشنه درد صبحگاهی یکی از شایع ترین علائم اختلالات التهابی کف پا می باشد که شاید در کشور ما کمتر به عوارض آن توجه شده است. مسلما هر بیماری عوارضی دارد که دانستن آن برای شخص بیمار بیش از هر چیز دیگری لازم است. بنابر این همراه ما باشید تا به صورت کامل به بیماری پاشنه درد صبحگاهی و عوارض آن به پردازیم.

پاشنه درد صبحگاهی
آنچه در این مقاله می خوانید :

علت پاشنه درد صبحگاهی چیست؟

پاشنه درد صبحگاهی به نشانه ای اطلاق می شود که در اولین قدمی که از پس از بیدار شدن بر می دارید ، کف پای شما بسیار درد ناک می باشد که رفته رفته این درد کاهش می یابد.

دلیل پاشنه درد پس از بیدار شدن التهاب بافت محکمی به نام فاشیای پا است که در کف پا قرار دارد. خارپاشنه یا در اصطلاح پزشکی (پلنتار فاشئیت) عمده ترین دلیل التهاب فاشیای پا می باشد. دلایل دیگری نیز مانند تاندونیت یا التهاب تاندون آشیل وجود دارد که در ایجاد این التهاب دخیل می باشند.

علاوه بر التهاب آشیل عوامل زمینه ای مانند چاقی ، کفش نامناسب و… نیز می توانند در پاشنه درد به هنگام صبح نقش داشته باشند زیرا این موارد نیز به خودی خود در فاشئیت یا التهاب فاشیای پا موثر اند.

بهتر است بدانید یکی دیگر از عومل التهاب فاشیای کف پا ، روماتیسم مفصلی است. زیرا این بیماری در اثر اختلالات التهابی ناشی از بیماری های التهابی شکل می گیرد ، می تواند در تورم فاشیای پا نقش داشته باشد و نهایتن منجر به ایجاد علامت پاشنه درد صبحگاهی شود.

فاشیای پا بافت محکمی است که در کف پا ، از قسمت پاشنه تا انگشتان پا کشیده شده است. وجود این بافت به حفظ قوس کف پا منجر می شود.

هنگامی که این بافت محکم ملتهب می شود شما دچار پاشنه درد خواهید شد. به دلیل اینکه ممکن است این التهاب هنگامی که خواب هستید رخ دهد ، پاشنه درد صبحگاهی را تجربه خواهید کرد. این التهاب می تواند دلایلی ختلی داشته باشد که کمی قبل تر ذکر کردیم.

وجود تورم و التهاب در قسمت بافت فاشیای می تواند منجر به درد شدید قسمت پاشنه پا و قسمت برآمدگی کف پا شود. این درد می تواند به گونه ای باشد که حتی اگر به کف پایتان دست بزنید متوجه آن خواهید شد.

بهتر است بدانید التهاب فاشیای کف پا سالانه 2 میلیون نفر را مبتلا به پاشنه درد صبحگاهی می کند. و مهم تر از همه این که درمان بیماری هایی که منجر به ایجاد پاشنه درد صبحگاهی می شوند ، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا بیماری های التهابی در صورتی که درمان نشوند می توانند بیماری های التهابی مزمن را در پی داشته باشند که درمان این نوع از بیماری به شدت سخت تر خواهد بود.

التهاب فاشیای پا را چگونه تشخیص دهیم؟

پیش تر گفتیم که خاصیت بیماری التهابی به این شکل می باشد که ابتدا درد شدیدی به همراه دارد اما رفته رفته از مقدار درد آن کاهش می یابد.

با وجود اینکه مراجعه به پزشک متخصص یکی از بهترین گزینه برای تشخیص التهاب فاشیای پا می باشد و می تواند به شما در درمان سریع آن کمک کند اما خودتان نیز می توانید با ایجاد فشار در قسمت کف پا از آن مطلع شوید. در این بیماری هنگامی که از خواب بیداری می شوید ، تا چندین قدم اول شدت درد را متوجه می شوید که رفته رفته کمتر می شود.

درصورتی که پس از بیدار شدن از خواب درد حاصل از راه رفتن دچار لنگش شما شود و پس از اینکه چند قدم به راه رفتن ادامه متوجه کمتر شدن درد آن شدید ، به احتمال زیاد دچار التهاب فاشیای پا شده اید.

خارپاشنه دلیل اصلی  التهاب فاشیای پا

خار پاشنه در واقع یک رشد غیر طبیعی از استخوان است که درواقع در اثر تجمع کلسیم در پاشنه پا شکل می گیرد. این رشد غیر طبیعی استخوان می تواند در اثر جراحت ها و بیماری های استخوان به وجود بیاید.

درد حاصل از بیماری خار پاشنه را در اغلب موارد پس از بیدار شدن از خواب احساس خواهید کرد. در این حالت اگر کف پای خود را به سمت بالا حرکت دهید ، متوجه شدید تر شدن درد آن خواهید شد.

سایر عوامل التهاب فشیا (فاشئیت پا)

اگر تاندون آشیل شما سفت و کشیده شود می تواند شما را به این بیماری دچار سازد. همچنین سفتی عضله ی دو قلو در ساق پا نیز می تواند از سایر عوامل خطر سازد باشد.

از عوامل دیگری که ممکن است بار ها به ان ها برخورد کرده باشید دویدن و فعالیت بیش از حد است. چاقی ، صاف بودن کف پا یا قوس بیش از حد از سایر عوامل زمینه ای این بیماری محسوب می شوند.

جالب است بدانید استفاده از کفش نامناسب به خودی خود می تواند در کشیدگی و التهاب تاندون کف پا (فاشیای پا) نقش داشته باشد. که در این هنگام پزشک متخصص می تواند کفش با کفی مناسب شخص بیمار را تجویز کند.

کشیدگی آشیل پا و نقش آن در پاشنه درد صبحگاهی

تاندون آشیل یکی دیگر از زرد پی های پاست که به استخوان پاشنه متصل شده است. کشیدگی این تاندون که بزرگ ترین تاندون بدن نیز به شمار می آید می تواند منجر به کشیدگی فاشیای پای نیز شود. که در ادامه آن باعث احساس درد در قسمت پاشنه خواهد شد.

برای اینکه بتوانید پاشنه درد خود را کاهش دهید یکی از کار هایی که می توانید انجام دهید کشش این بافت است. مطابق تصویر بالا مقابل دیوار بایستید و پایی که در قسمت پاشنه آن احساس درد می کنید را حالت تکیه قرار دهید تا فشار وارد آن ، کشش لازم را ایجاد کند.

پاشنه درد صبحگاهی

چرا کشیدگی تاندون ها در خواب شکل می گیرد؟

دواقع بدن در حالت خواب تحرکی ندارد و عدم تحرک پا منجر به کاهش جریان خون در پاها خواهد شد. از طرفی به دلیل اینکه عضلات و زرد پی ها خواهان حرکت هستند ، فقدان فعالیت می تواند به سفت شدن آن ها منجر شود که در نهایت می تواند یکی از دلایل پاشنه درد صبحگاهی باشد.

آسیب دیدگی یکی دیگر از دلایل درد در قسمت پاشنه

این مورد نمی تواند فقط به پاشنه درد صبحگاهی مربوط باشد و شما ان را در فعالیت های روزانه احساس خواهید کرد. اما ممکن است به دلیل اینکه پس از خواب سیستم عصبی شما پیام های عصبی کمتری دریافت می کند درد های ناشی از آسیب دیدگی را بیش از پیش احساس کنید.

پاشنه درد صبحگاهی

در این حال بهترین کار مراجعه به پزشک است. کشیدگی تاندون ها را شاید بتوانید تا حدودی بر طرف کنید اما اگر پاشنه شما دچار درد ضربه یا اسیب دیدگی شده است ، هرچه سریعتر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید نیز می تواند از عوامل درد پاشنه محسوب شود

بهتر است بدانید کم کاری تیروئید ، می تواند در پاشنه درد نیز موثر باشد. درواقع اختلال در مواد شیمایی و هورمونی در بدن می تواند منجر به تورم در پا ، قسمت مچ پا و همچنین پاشنه پا شود.

یکی دیگر از عواقب کم کاری تیروئید که باید نگران آن باشید این است که ممکن است موجب سندرم تونل تارسل شود.

در صورتی که صبح ها درد ناگهانی در پاشنه پا احساس کردید و از طرفی غده تیروئید شما کم کار نیز بوده است ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش های لازم از شما گرفته شود.

عوارض درد پاشنه چیست و چرا باید آن را درمان کنیم؟

درصورتی که پاشنه درد خود را از بین نبرید رفته رفته این درد شما تبدیل به درد مزمن خواهد شد و در این حال حتی فعالیت های روزمره ای نیز برای شما ناممکن خواهد بود. عدم تحرک کافی به تنهایی می تواند منجر به چاقی ، زانو درد و مشکلات پا را به دنبال داشته باشد.

درمان بیماری های التهابی مزمن می تواند کار را به شدت سخت تر کند بنابر این علامت پاشنه درد صبحگاهی را جدی بگیرد و در صورتی که دچار این علامت شدید به سرعت با پزشک های کلینیک ما ارتباط برقرار کنید.

 

پاشنه درد صبحگاهی

 

همانطور که گفتیم عمده ترین دلیل پاشنه درد صبحگاهی کشیده شدن و سفت شدن تاندون کف پا هاست که دلایل متعددی دارد که اصلی ترین دلیل ان خارپاشنه است. با این وجود دلایل دیگری نیز ذکر کردیم که باید به آن ها نیز توجه داشته باشید. بنابر این به صورت خودسرانه عمل نکنید و حتما در رابطه با پاشنه دردتان با دکتر متخصص ارتوپد مشورت کنید.

چگونه از التهاب فاشیای پا جلو گیری کنیم؟

مراحل زیر می تواند در پیشگیری از التهاب بافت کف پا (فاشیا) به شما کمک کند.

  • صبح ها قبل از راه رفتن در رخت خواب کف پا ها را ماساژ دهید.
  • حدالمقدور از راه رفتن زیاد بپرهیزید و از دویدن در مکان نامناسب اجتناب کنید.
  • سبک زندگی سالم داشته باشید و از خوردن زیاد بپرهیزید تا وزن مناسب داشته باشید.
  • از ورزش هایی که به طور مستقیم روی پاها فشار وارد می کنند بپرهیزید.
  • از کفش های طبی و مناسب استفاده کنید.
  • همچنین از پوشیدن کفش های پاشنه بلند بپرهیزید.

درمان پاشنه درد حاصل از التهاب فاشیا به چه روش هایی انجام می شود؟

  1. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد پاشنه
  2. استفاده از اسپلینت شبانه با تجویز و صلاح دید پزشک

هنگام خواب مچ پا به سمت جلو خم می شود و در این حالت فاشیا حالت کشیدگی خود را از دست می دهد و در حالت استراحت کمی کوچک تر می شود. به همین دلیل است نباید بلافاصله از خواب بیدار شوید و راه بروید زیرا این کار باعث پاشنه درد صبحگاهی خواهد شد.

برای این که در حالت خواب کشیدگی این بافت را حفظ کنید می توانید از اسپلینت استفاده کنید. نحوه عملکرد این محصول را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

  • درمان با فیزیوتراپی
  • درمان از طریق گچ به مدت محدود
  • جراحی
  • تزریق کورتون

در برخی از آسیب های فاشیای پا پزشکان تصمیم به گچ کردن پای بیمار می گیرند که می تواند تا 3 هفته بر اساس صلاح دید پزشک معالج تایین شود.

پاشنه درد صبحگاهی نیازی به مراجعه به پزشک دارد؟

در صورتی که بتوانید درد را به روش های خانگی کاهش دهید می توان گفت نیازی به مراجعه ندارید اما توصیه همیشگی ما مراجعه به پزشک است. زیرا ممکن است علل درد فقط به دلیل کشیده شدن فاشیای پا در اثر حالت قرارگیری در خواب نباشد و ممکن است خار پاشنه موجب این التهاب شده باشد ، در این صورت پزشک متخصص می تواند آن را تشخیص دهد.

از طرفی اگر با درمان های خانگی موفق نشدید ، پزشک می تواند روش های درمانی پیشرفته تری را برای شما در نظر بگیرد. برای مثال می توان به تجویز تزریق استروئید ، فیزیوتراپی ، اسپلینت شبانه و یا حتی جراحی اشاره کرد.

نحوه جراحی می تواند بنا به تصمیم پزشک متفاوت باشد اما اغلب جراحی ها در این بیماری با آزاد سازی یکی از عضلات ساق پا انجام می شود تا سفتی عضله پا کاهش یابد و کشش بافت کف پا کمتر شود.

 ورزش در دوران التهاب رباط کف پا

در حالی که التهاب در کف پا ممکن است انجام فعالیت های منظم شما را دشوار کند ، اما مهم است که روش طبیعی راه رفتن را تغییر ندهید ، زیرا این امر می تواند منجر به سایر مشکلات مفصل ، پا و یا حتی مشکلات کمر نیز شود.

برای این افراد تمریناتی که فشار زیادی به کف پا وارد نمی کنند می تواند مفید باشد. برای مثال می توانید از ورزش شنا و دوچرخه سواری بهره ببرید.

 

جمع بندی و خلاصه مطالب

اصلی ترین نشانه بیماری خارپاشنه ( عمده ترین دلیل پاشنه درد صبحگاهی ) ، احساس درد در قسمت کف پا هنگام راه رفتن پس از خواب می باشد. این بیماری که موجب التهاب فاشیای پا می شود باید به سرعت درمان شود.

به دلیل اینکه بیشترین فشار وارده از طرف زمین به ما از طریق کف پا می باشد و از طرفی درمان نیز نیاز به استراحت دارد ، ممکن است در صورتی که التهاب فاشیای پا تبدیل به التهاب مزمن شود ، راه رفتن برای شما غیر ممکن شود.

بنابراین درمان این بیماری را باید جدی بگیرید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

پاشنه درد صبحگاهی می تواند به دلیل عوامل زمینه ای مانند چاقی ، کفش نامناسب ، دویدن بیش از حد و … ایجاد شده باشد.

درد پاشنه پا گاهی با درمان های خانگی مانند یخ و استراحت قابل درمان است. اما در صورتی که درد شما باعث شد راه رفتن شما مختل شود حتما هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

این کلینیک با پزشکان متخصص خود سعی دارد تا هرچه سریع تر به شما کمک کند بیماری هایی که می تواند بیشرین صدمه را برای شما داشته باشد درمان کنید.