درمان درد دست راست از ارنج تا مچ

ساعد (حدفاصل ارنج تا مچ) به دلیل موقعیت حساس خود قسمت مهم و فعالی است که در صورت آسیب قادر است عملکرد دست را کاملاً مختل کرده و کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. درمان درد دست راست از ارنج تا مچ برای پیشگیری از پیامدهای ناشی از عدم درمان درد دست راست از جمله عدم تحرک دست، بی حسی و خشکی بسیار مهم است و باید به یک متخصص متبحر و باتجربه مراجعه نمایید.

دست از پرکاربردترین اعضای بدن است و به دلیل موقعیت قرارگیری حساسی که دارد قسمت مهم و فعالی محسوب می‌شود.

به دلیل همین حساسیت درمان درد دست راست از ارنج تا مچ بسیار حائز اهمیت بوده و می‌بایست نسبت به آن اقدام فوری انجام شود. اگر در پی یک درمان قطعی برای درد دست هستید و می‌خواهید با بهترین روش درمان آشنا شوید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درمان درد دست راست از ارنج تا مچ

اهمیت شناخت ساختار ساعد جهت درمان درد دست راست از آرنج تا مچ چیست؟

برای درمان درد دست راست از آرنج تا مچ حتما باید در ابتدا علت بروز این درد را ریشه یابی کرد. همچون تمام اندام‌های حرکتی بدن، ساختمان ساعد دست (یعنی حد فاصل بین آرنج تا مچ دست) از گردهمایی تاندون‌ها‌، رباط‌ها، عضلات، مفاصل، استخوان‌ها و اعصاب تشکیل شده است. با شناخت کلی ساختمان ساعد، می‌توان درک بهتری از دلایل بروز این دردها و درمان آنها داشت.

ساعد دست متشکل از دو استخوان بزرگ و اصلی به نام‌های استخوان رادیوس و اولنا (به ترتیب زند زبرین و زند زیرین) است که مفصل مچ دست را به آرنج  وصل خواهد کرد.

حد فاصل استخوان‌های ساعد و مچ و آرنج را مفاصل دو سوی ساعد پر کرده و تمامی استخوان‌ها بواسطه رباط به یکدیگر متصل شده‌اند. سطح این استخوان‌ها بواسطه عضلات دست پوشانده شده و با کمک تاندون‌ها به این یکدیگر متصل شده‌اند.

با بروز هرگونه آسیب یا تنش در هرکدام از این اعضاء که شرح دادیم، شخص ممکن است در ساعد دست خود احساس درد کند. علت درد دست راست از ارنج تا مچ را می‌توان با بررسی آسیب‌های احتمالی وارد بر تک‌تک این اعضا جست و جو و ریشه‌یابی و در نهایت برای درمان آن اقدام کرد.

درمان درد دست راست از ارنج تا مچ با ریشه‌یابی علت آن ؟

شایع‌ترین و متداول‌ترین علل درد دست از ارنج تا مچ بروز آسیب‌ها و حوادث ورزشی است اما به طور کلی دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند موجب بروز درد دست راست و انگشتان بشوند که به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

  • آسیب فیزیکی (خصوصا کشیدگی)

شایع‌ترین علتی که قادر به ایجاد درد دست از ارنج تا مچ است، بروز آسیب‌های فیزیکی خصوصا آسیب‌های ورزشی در جوارح و اعضای داخلی ساعد دست نظیر تاندون‌ها و عضلات و خصوصا رباط‌های دست است.

اگر دست را به دلیل استفاده غیراصولی از آن تحت فشار قرار دهیم، تاندون‌های مچ دست که به شدت مستعد کشیدگی هستند ممکن است دچار آسب دیدگی شوند.

در اثر این کشیدگی تاندون‌ها ملتهب شده و حتی ممکن است پارگی‌هایی در مقیاس بسیار کوچک در تاندون‌ها بروز کند و به علاوه ممکن است رباط‌های مچ دست که حامی استخوان‌های دست هستند دچار کشیدگی و یا پیچ خوردگی شوند (اصطلاحا رگ به رگ شوند)، که تمامی این موارد با احساس درد همراه خواهند بود.

همچنین عضلات دست هم ممکن است در اثر حوادث یا فشارهای زیاد دچار جراحت و آسیب دیدگی شوند، پس ممکن است علت درد دست راست از ارنج تا مچ  نوعی آسیب دیدگی فیزیکی باشد که در عضلات ساعد دست پدید آمده که نسبتا این معضل شیوع کمتری دارد.

  • کار کشیدن بیش از حد از دست و یا شغل نامناسب

استفاده بیش از حد از دست و یا فشار آوردن به آن می‌تواند موجب خستگی تاندون‌ها، رباط‌ها و یا حتی عضلات دست شود و به مرور زمان این اعضا را دچار آسیب و درد کند.

به علاوه در گروهی از مشاغل و یا ورزش‌هایی که نیازمند فعالیت زیاد دست هستند و یا حرکات تکرار شونده و متناوب دست ممکن است صورت گیرد (از جمله انجام ورزش‌هایی چون تنیس روی میز، وزنه برداری یا افرادی چون طراحان و برنامه نویسان کامپیوتری یا حتی تایپیست‌ها و مترجم‌ها یا کارهای سیستمی …)، بیش از مشاغل دیگر، افراد را در معرض مواجه با آسیب‌های فیزیکی دست قرارداده و در درازمدت دست این افراد را دچار عارضه و درد کنند.

  • سندرم تونل کارپال (تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های دست)

در قسمت مچ دست انسان یک ساختار تونلی شکل از جنس فیبری – استخوانی وجود دارد که توسط آرایش قرار گیری بخصوص استخوان‌های مچ دست و رباط‌های دست نسبت به هم به وجود آمده است که به آن تونل کارپال می‌گویند. این تونل محل عبور تاندون‌ها، رگ‌ها و اعصاب دست و انگشتان می‌باشد.

سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می‌افتد که عصبی به نام مدین که از این تونل عبور می‌کند تحت فشار قرار گرفته و اصطلاحاً دچار گیر افتادگی عصب ‌می‌شود و همین مسئله منجر به بروز علائم حسی و در موارد حادتر علائم حرکتی خواهد شد. بنابراین یکی از علل اصلی درد در دست و انگشتان دست سندرم تونل کارپال خواهد بود.

این عارضه به طور معمول خود را در قالب درد و بی‌حسی و گزگز (و حتی گاهی ضعف حرکتی) در انگشتان مختلفی از جمله اشاره، شست، حلقه یا میانی و حتی در کف دست نشان می‌دهد، با این حال در موارد شدیدتر این درد مچ دست و حتی بخشی از ساعد دست را درگیر خواهد کرد.

بنابراین دیگر علت درد دست راست از ارنج تا مچ می‌تواند همین فشردگی یا گیر افتادن عصب مدین دست باشد که باید توسط متخصص دست بررسی و تشخیص داده شود.

  • تحت فشار قرارگیری اعصاب دست

علاوه بر سندرم تونل کارپال که ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب مدین دست ایجاد می‌شود، اعصاب دیگری در ساختمان دست هستند که اگر به هر دلیلی تحت فشار قرار بگیرند (مثل ضربه، استفاده غیر اصولی از دست، عفونت و …)، از خودشان درد و واکنش‌های حسی و حرکتی نشان می‌دهند.

  • آرتروز مفاصل دست

عارضه‌ آرتروز یا آرتریت در مفاصل اتفاق می‌افتد و زمانی رخ می‌دهد که غضروف موجود در ناحیه مفصل دچار فرسودگی و سایش شده و یا آسیب ببیند و به مرور از بین برود. هم مفصل آرنج و هم مفصل مچ دست می‌توانند دچار آرتروز شوند (البته احتمال برو آرتروز دست بسیار کمتر از زانو می‌باشد).

یکی از علائم و نشانه‌های مرتبط با آرتروز مفصل مچ دست یا مفصل آرنج دست راست، پدیداری درد دست راست و انگشتان و ساعد است که امروزه تمامی این موارد بسیار شایع می‌باشد.

  • بیماری‌های خود ایمنی (شامل بیماری‌های روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید)

آرتروز در اثر استفاده بیش از اندازه از مفصل آسیب دیده به وجود می‌آید، اما در برخی موارد هم مشکلات سیستم ایمنی بدن می‌تواند آرتریت را تشدید و یا مفاصل را ملتهب کرده و تولید درد بکنند و حتی به آن‌ها صدمه بزند.

تفاوتی که بین آرتروز و آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی وجود دارد آن است که آرتروز به دلیل فرسایش مفاصل به وجود می‌آید اما آرتریت روماتوئید ناشی از یک اخلال در سیستم ایمنی بدن است که در منجر به التهاب مفاصل می‌شود.

  • ضعف ماهیچه‌ها

گاها ممکن است که علت درد دست راست از ارنج تا مچ، دارای منشاء عضلانی باشد و این مسئله ارتباطی با  بیماری یا عارضه خاص ندارد.

این دردها می‌توانند به دلیل خستگی، ضعف و یا حتی رشد عضلانی دست بروز کرده باشند. بدنسازانی که ورزش‌های سنگین دست انجام می‌دهند گاها باعث خستگی و ضعف عضلات خود می‌شوند که این ضعف خود را به صورت درد خفیف و کسل کننده نشان می‌دهد. همچنین عضلاتی که به واسطه تمرین و ورزش در فاز رشد کردن قرار می‌گیرند از خود درد و احساس کوفتگی بروز می‌دهند.

  • بیماری اپیکوندیلیت جانبی آرنج

اپیکوندیلیت جانبی یک آسیب نسبتا خفیف در قسمت محل اتصال عضلات ساعد دست به استخوان‌های آرنج است که بیشتر این معضل میان ورزشکاران خصوصاً تنیس بازان رایج بوده، به همین رو به آن آرنج تنیس‌بازان نیز می‌گویند.

در این بیماری رفته رفته با خسته شدن عضلات ساعد دست تاندون‌هایی که عضلات را به استخوان آرنج وصل می‌کنند فشار بیشتری متحمل شده و دچار التهاب یا پارگی خفیف می‌شوند.

در بعضی از موارد علت درد دست راست از ارنج تا مچ می‌تواند همین بیماری باشد، در چنین شرایطی به منظور درمان درد دست راست از آرنج تا مچ کافیست نسبت به درمان اپیکوندیلیت جانبی آرنج اقدام نمایید.

  • تاندونیت (التهاب و تورم تاندون‌های مچ دست)

یکی دیگر از دلایل احساس درد در دست و انگشتان، عارضه‌ای به نام تاندونیت مچ دست است. تاندونیت مچ دست یک فرآیند التهابی است که در اثر ایجاد یک آسیب ناگهانی به مچ دست و یا تکرار طولانی مدت یک حرکت تناوبی و تکراری توسط مچ دست ایجاد می‌شود.

این عارضه یک بیماری مزمن و دژنراتیو بوده و نسبتاً شیوع آن در دست راست به عنوان دست غالب مردم می‌باشد.

  • شکستگی یا دررفتگی استخوان‌ها در مچ دست (اکثر موارد هر دو عارضه با هم اتفاق می‌افتند)

همانطور که گفتیم، ساعد دست از دو استخوان رادیوس و اولنا (زند زبرین و زند زیرین) شکل گرفته است و همچنین مچ دست نیز از تعداد زیادی استخوان نظیر استخوان‌های کاپیتیت، لونیت، تری کواترال، اسکافوید و غیره تشکیل شده است.

ممکن است علل درد دست از ارنج تا مچ دست، بروز شکستگی یا مو برداشتگی در یکی از این استخوان‌های ساعد دست و یا دررفتگی یکی از استخوان‌های مچ دست و یا حتی بعضا ممکن است علت درد ترکیبی از موارد فوق باشد که طی یک ضربه یا حادثه رخ داده است.

مهمترین نشانه شکستگی یا دررفتگی استخوان ساعد و مچ دست، باد کردن، کبودی و حساسیت به لمس می‌باشد. همچنین ممکن است شخص نتواند مچ دست خود را چرخانده یا حرکت دهد و در صورت تکان دادن درد آن تشدید شود.

به طور معمول در کنار شکستگی استخوان مچ دست ممکن است دررفتگی نیز بروز کند، علت این دررفتگی به دلیل اتصال این استخوان‌ها به یکدیگر توسط رباط‌های مجاور بوده که در صورت تحمیل فشاری بیش از حد به مچ دست و بروز شکستگی، با حرکت این رباط‌ها عامل دررفتگی استخوان‌های مچ دست خواهند بود.

  • کیست یا تومور در ساعد دست

در موارد بسیار کم و نادر، ممکن است علت درد دست راست از ارنج تا مچ، ناشی از رشد کردن و پیدایش یک کیست خوش خیم و یا حتی شکل گیری یک تومور بسیار بدخیم در ساعد یا مچ دست باشد. به عنوان مثال کیست‌های گانگلیون، که در مچ دست ایجاد شده و بعضا باعث درد مچ دست در هنگام خم کردن آن می‌شوند.

  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای

برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و کم‌کاری تیروئید نیز ممکن است به صورت غیرمستقیم با آسیب رساندن به اعصاب دست، موجوب بروز احساس درد دست راست و انگشتان شوند. (مصرف بیش از اندازه الکل هم می‌تواند اعصاب محیطی را تحریک و در کار آن‌ها اختلال و احساس درد ایجاد کند)

همچنین افرادی که دارای دیسک گردن هستند نیز ممکن است در مچ دست خود گاها احساس درد بکنند.

  • بیماری کین باخ مچ دست یا Kienbock’s Disease

این بیماری، از بیماری‌های رایج مچ دست است که به دلیل اخلال در فرآیند خونرسانی به یکی از استخوان‌های مچ دست پدید می‌آید، این بیماری باعث بروز احساس درد در دست راست و انگشتان و خصوصا مچ دست می‌شود و درمان قطعی ندارد اما می‌توان درد آن را تسکین داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

  • بیماری تنوسینوویت دکوروین

این بیماری نیز یکی از بیماری‌های التهابی تاندون‌های انگشتان دست است که با فشار آوردن به اعصاب مجاور خود باعث بروز احساس درد در دست راست و انگشتان و حتی مچ دست می‌شود.

  • عفونت

عفونت در عروق لنفاوی و سیستم گردش خون نیز می‌تواند موجب بروز درد در ساعد دست راست شود. حتی بعضا ممکن است این عفونت بعد از انجام یک عمل جراحی یا بروز یک جراحت در جوارح دست تشکیل شده و تولید درد بکند.

دیگر عوارض همراه درد دست راست و انگشتان

شایع‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای ساعد دست و جوارح آن بیافتد و علت درد دست راست از ارنج تا مچ باشد، التهاب این جوارح است. اما درد و التهاب تنها عارضه‌ای نیستند که در‌ ساعد دست نمایان می‌شوند و پیامدهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بیمار به آنها دچار شود. این پیامدها شامل:

  • احساس ناتوانی و یا ضعف عملکرد مچ دست در بلند کردن اجسام یا حرکت دست
  • احساس سوزش در مچ دست یا آرنج
  • احساس بی حسی در آرنج، انگشتان و مچ دست
  • خستگی و کوفتگی دست
  • خشکی عضلات و تاندون‌ها بعد از خواب یا استراحت طولانی
  • احساس نبض و ضربان خصوصا در مچ دست
  • احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن انگشتان یا کف دست که بعضا تا ساعد هم تیر می‌کشد
  • گرم شدن یا حساس شدن ساعد دست و …

تشخیص ریشه و علت درد دست راست از ارنج تا مچ

در صورتی که درد دست راست و انگشتان را تجربه کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. با وجود آن که در اکثر موارد این درد موقتی و خوشخیم بوده اما گاهی هم ممکن است جدی و تاثیر گذار باشد. هرچه زودتر علل درد دست راست از ارنج تا مچ ریشه یابی و درمان شود نتیجه بهتری در درمان حاصل می‌شود.

پزشک متخصص با گرفتن شرح حال از بیمار تلاش می‌کند علت درد دست راست از ارنج تا مچ دست بیمار را ریشه یابی کند.

به عنوان مثال اگر درد به صورت ناگهانی و حاصل از بروز یک حادثه یا ضربه این چنینی پدیدار شده باشد، احتمال دارد اسخوان دچار شکستگی و دررفتگی و یا جوارج داخلی دچار پارگی شود که در این صورت پزشک با بررسی محل دقیق درد و حساسیت بیمار نسبت به لمس تشخیص اولیه خود را بیان می‌کند.

همچنین اگر درد به مرور شکل گرفته و اکنون پیشرفت کرده باشد احتمال بروز التهاب در جوارح دست، تاندونیت یا آرتیریت وجود دارد که در این صورت پزشک با طرح سوالاتی در ارتباط با شغل، سابقه پزشکی، بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و غیره، موارد تشدید کننده یا تسکین دهنده درد و همچنین معاینه بالینی تشخیص اولیه خود را بیان می‌کند.

اگر تشخیص پزشک بر احتمال بروز یک عارضه جدی همچون تاندونیت باشد، برای اتخاذ بهترین راه درمان درد دست راست از آرنج تا مچ بیمار خود، دستور به انجام آزمایش‌های دقیق‌تری همچون تصویربرداری (ام آر آی، رادیوگرافی و …) را می‌دهد.

رویکردهای درمان درد دست راست از آرنج تا مچ

معمولا روش‌ها و ملاحضات درمانی برای تمام عواملی که موجب بروز درد ساعد و درد در دست راست و انگشتان می‌شوند بسیار به هم شبیه می‌باشند. اما به طور کلی درمان مهم‌ترین دلایلی که ریشه درد دست راست از ارنج تا مچ می‌باشند را به تفکیک شرح می‌دهیم:

  • درمان درد دست راست از آرنج تا مچ ناشی از استئو آرتریت یا آرتروز

چنانچه عامل اصلی و علت درد دست راست از ارنج تا مچ ، به دلیل بروز آرتروز (یا استئو آرتریت) مفصل مچ یا مفصل آرنج دست باشد برای آن درمان خاصی برای آن وجود ندارد، هرچند می‌توان از آیتم‌های زیر به جهت پیشگیری یا تسکین درد آن و در نهایت جایگزینی آن کمک گرفت:

  • استراحت دادن به دست: از آنجا که آرتروز با التهاب همراه است، با استراحت دادن به دست خصوصا آرنج و مچ، این التهاب فروکش کرده و درد ناشی از التهاب کاهش می‌یابد. همچنین هر چه بیشتر به دست خود استراحت دهیم، کمک می‌کند فشار از روی غضروف مفصل برداشته شده و روند تخریب آن کند تر شود.
  • استفاده از بریس: بریس‌ها ابزارهای کمک درمانی هستند که با ثابت نگه داشته یا محدود کردن دامنه حرکتی دست‌ها به مفاصل و تاندون‌ها اجازه استراحت می‌دهند. و با کاهش التهاب درد را نیز کاهش می‌دهند و برای تسکین و درمان درد دست راست از آرنج تا مچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کمپرس گرم و سرد: با گرم و سرد کردن متوالی مفاصل آسیب دیده می‌توان درد آن‌ها را تا حد زیادی به صورت موقتی کاهش داد و حتی به روند بهبود آن‌ها نیز کمک کرد. کمپرس سرد التهابات را کاهش داده و کمپرس گرم گردش خون را افزارش داده و موجب تسکین درد دست راست و انگشتان می‌شوند.
  • داروها: مصرف هرگونه داروی ضدالتهابی یا مسکن در بهبود علائم بیمار و تسکین درد وی نقش دارد.
  • ورزش: افرادی مبتلا به ارتروز مبتلا هستند به راحتی نمی‌توانند ورزش کنند خصوصا اگر آرتروز آن‌ها پیشرف کرده باشد، اما با انجام ورزش‌های مخصوص تجویزی توسط پزشک متخصص، می‌توانیم با تقویت کردن عضلات جانبی مفاصل، از آن حمایت کرد و یا از بروز آرتروز پیشرفته پیشگیری نمود.

هرچه عضلات اطراف مفاصل بدن قوی‌تر باشند، فشار بیشتری از روی مفاصل و غضروف‌ها برداشته شده و عملا مفاصل بدن توسط عضلات حمایت می‌شوند.

  • طب فیزیکی و فیزیوتراپی: متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با انجام آموزش‌های بخصوصی به بیماران مبتلا به آرتروز، کمک می‌کنند تا آنها هم حرکات فیزیکی دست خود را اصلاح کنند و هم با انجام ورزش‌های بخصوص عضلات دست خود را تقویت کرده و به تسکین و درمان درد دست راست از آرنج تا مچ بپردازند.
  • ماساژ و انجام مراقبت‌های کایروپراکتیک: متخصصین کایروپراکتور با معااینه بیماران و انجام درمان‌های غیر تحاجمی و ماساژ درمانی و همچنین تمرینات ورزشی و توانبخشی، به بیماران کمک می‌کنند تا هم علائم دردشان کاهش یابد و هم بهتر عامل و محل ایجاد درد را شناسایی کنند.
  • اعمال جراحی: در برخی از موارد وقتی میزان آرتروز بیمار شدید بوده و تخریب غضروف و مفصل گسترده باشد، پزشک متخصص اعمال جراحی را برای وی تجویز می‌کند. این جراحی ممکن است شامل تغییر شکل یا برداشتن بخشی از مفصل و یا حتی در موارد شدیدتر تعویض کامل آن باشد.

آخرین رویکردی که پزشکان به بیماران مبتلا به آرتروز (استئو آرتریت) که در فاز حاد بیماری قرار دارند پیشنهاد و تجویز می‌کنند تعویض مفصل می‌باشد.

  • درمان درد دست راست از آرنج تا مچ ناشی سندروم تونل کارپال

اگر عامل اصلی و علت درد دست راست از ارنج تا مچ دست، ناشی از بروز سندروم تونل کارپال مچ دست باشد، می‌توان از موارد زیر برای درمان یا تسکین آن کمک گرفت:

  • بهترین کاری که می‌توان انجام داد پیشگیری از بروز این سندروم است، برای پیشگیری از سندوم تونل کارپال و حتی کمک به تسکین و درمان آن می‌بایست از کار طولانی مدت پرهیز کرده و به ازای هر نیم ساعت کار به مدت پنج دقیقه به مچ دستمان استراح دهیم و در طول روز هم از ورزش‌های کششی مچ دست (مطابق آموزش و دستور العمل متخصصین توان بخشی و تراپیست) کمک بگیریم.
  • فیزیو تراپی: اصلاح حرکات مچ دست و آموزش ورزش‌های مخصوص
  • استفاده از مچ بند طبی (اسپیلینت) برای صاف و ثابت نگه داشتن مچ دست.
  • تزریق داروهای ضد التهابی مثل کورتیزون برای کاهش برطرف کردن سریع التهاب و درد (معمولا پزشکان تلاش می‌کنند کمتر از این روش استفاده کنند زیرا عوارض جانبی آن نسبتا بالا بوده و یک درمان موقت به حساب می‌آید)
  • اعمال جراحی (باز و بسته): ممکن است فشار وارد بر عصب مدین نسبتا زیاد باشد به گونه‌ای که پزشک جراحی را توصیه کند، در جراحی تونل کارپال پزشک جراح با برش زدن بخشی از لیگمان عرضی، فشار را از روی عصب برمی‌دارد.
  • درمان درد دست راست از آرنج تا مچ ناشی تاندونیت مچ دست

اگر عامل اصلی و علت درد دست راست، ناشی از بروز التهاب در تاندون‌های مچ دست باشد، می‌توان از موارد زیر برای درمان یا تسکین آن کمک گرفت:

  • استراحت
  • ثابت کردن و بی حرکت نگاه داشتن مچ دست
  • مصرف کردن داروهای ضد التهابی ( و غیر استروئیدی)
  • ریشه یابی منشع بروز بیماری و اصلاح آن (شغل، سبک زندگی)
  • فیزیوتراپی و توانبخشی و …
  • درمان درد دست راست از آرنج تا مچ ناشی از کیست یا تومور

اگر علت درد دست راست از ارنج تا مچ دست، ناشی از وجود کیست باشد، پزشک متخصص با تجویز داروهای ضد التهابی و توصیه به بستن مچ بندهای ثابت کننده درد را کنترل و تسکین و کیست را به وسیله‌ی سرنگ تخلیه می‌کند. (بعد از تخلیه مایع درون کیست احتمال بازگشت دوباره آن نیز وجود دارد)

  • درمان درد آرنج تا مچ ناشی از بیماری تنوسینوویت دکوروین

دامنه روش‌های درمانی این بیماری از اقدامات غیر تهاجمی یا نیمه تهاجمی همچون تمرین درمانی، لیزر پرتوان، سوزن خشک و شاک ویوتراپی شروع شده و در حاد ترین مراحل بیماری شامل اعمال جراحی نیز می‌شود. پزشک متخصص  بسته به شرایط بیمار تصمیم به اتخاذ یکی از این روش‌های درمانی می‌گیرد.

درمان درد دست راست از آرنج تا مچ ناشی از شکستگی دررفتگی استخوان‌های ساعد و مچ دست

مانند هر شکستگی دیگری، در صورت شکسته شدن یا مو برداشتن استخوان‌های ساعد یا مچ دست که با عکس تشخیص قطعی داده می‌شوند، درمان با شکسته بندی کردن عضو آسیب دیده (گچ گرفتن یا استفاده از دست بندهای ثابت کننده دست) انجام می‌شود.

همچنین همانطور که پیشتر گفتیم این شکستگی ممکن است با دررفتگی یکی از استخوان‌های مچ دست همراه باشد یا فقط دررفتگی به تنهایی اتفاق افتاده باشد، که در این صورت پزشک متخصص ابتدا اقدام به جا انداختن استخوان مچ دست و سپس شکسته بندی می‌کند.

همچنین ممکن است از تجویز داروهای ضد التهابی همچون ایبوپروفن، ناپروکسن یا غیره، برای تسکین درد و کاهش التهاب و تورم و دفع مایعات جمع شده نیز کمک بگیرد.

توجه: در صورت بروز شکستگی و دررفتگی استخوان‌های مچ دست باید هرچه سریع تر برای درمان و جا انداختن آن اقدام شود.

  • درمان درد دست راست از آرنج تا مچ ناشی از بیماری کین باخ مچ دست

همانطور که گفتیم این بیماری درمان قطعی نداشته و فقط می‌توان از پیشرفت درد جلوگیری کرد و آن را تسکین داد.

  • درمان درد آرنج تا مچ ناشی از بیماری اپیکوندیلیت جانبی آرنج

بیماری اپیکوندیلیت جانبی آرنج یا همان آرنج تنیس بازان معمولا بسیار خفیف بوده، به شکلی که اکثر قریب به اتفاق مبتلایان با درمان‌های غیر جراحی کاملا درمان می‌شوند. برای درمان این عارضه اقدامات زیر مورد اتخاذ قرار می‌گیرد:

  • استراحت و استفاده از بریس (برای ثابت نگه داشتن آرنج)
  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی
  • تغییر شغل یا سبک زندگی
  • شاک ویو درمانی (بهبود روند درمان و تسریع آن به کمک امواج صوتی)
  • تزریق (تزریق مستقیم استروئیدها، کورتیزون به محل التهاب)
  • جراحی (در موارد خیلی حاد که معمولا به ندرت پیش می‌آید) و …

سایر مواردی هم که ریشه و علل درد دست راست از ارنج تا مچ هستند (آسیب‌های فیزیکی، استفاده بیش از حد از دستان، بیماری خود ایمنی، بیماری‌های زمینه‌ای و … ) با استراحت کردن و رعایت اقدامات و مصرف داروهایی که پزشک متخصص مشخص می‌کند، قابل درمان یا پیشگیری می‌باشند.

درمان خانگی درد آرنج و درد دست راست و انگشتان شامل چه مواردی است؟

بهترین اقدامی که می‌توان به عنوان درمان خانگی درد آرنج و همچنین درد در دست راست و انگشتان انجام داد، استراحت کردن و ثابت نگه داشتن دست می‌باشد.

همانطور که گفتیم کمپرس گرم و سرد هم می‌تواند در تسکین درد و روند درمان تاثیر گذار باشد، انجام ورزش‌های فیزیوتراپی تحت نظر تراپیست و پزشک متخصص هم به تقویت جوارح دست کمک می‌کند.

اما نباید فراموش کنیم که تمام این‌ها باید بعد از تشخیص ریشه درد دست راست از ارنج تا مچ در دستور کار قرار بگیرند زیرا ممکن است مثلا خود ورزش کردن یا کمپرس گرم و سرد باعث حاد تر شدن و پیشروی بیماری شود.

سخن پایانی

در صورتی که در دستان خود احساس درد کردید حتما باید به پزشک متخصص مراجعه و علت آن را جویا شوید، پشت گوش انداختن درد در دست راست و انگشتان و پیگیری نکردن به موقع آن می‌تواند موجب پیشروی خاموش بیماری‌ احتمالی دستتان بشود.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ما در ریشه یابی علت درد در دست راست و انگشتان شما کمکتان می‌کند تا برای درمان درد دست راست از آرنج تا مچ بهترین رویکرد ممکن را پیش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید