برای درد انگشتان دست به چه دکتری مراجعه کنیم

درد انگشتان دست روی تحرک مفاصل تاثیر گذار بوده و می تواند سبب اخلال در انجام فعالیت های روزمره فرد گردد. در پاسخ برای درد انگشتان دست به چه دکتری مراجعه کنیم می توان گفت ابتدا باید علت اصلی ایجاد درد را پیدا کرد. وجود عواملی مانند آسیب، عفونت، مشکلات تاندون و آرتروز ممکن است سبب ایجاد درد انگشتان دست گردند. به دلیل اهمیت مشکلات دست بهتر است در صورت داشتن درد انگشتان دست سریعا به دکتر متخصص انگشتان دست مراجعه شود.

doctor-see-finger-pain

درد دست نشانه چیست و برای درد انگشتان دست به چه دکتری مراجعه کنیم

در این مقاله پیش از انتخاب پزشک ضروری است بدانیم درد دست نشانه چیست. از آن جایی که بسیاری از آسیب‌ های دست مربوط به استخوان ‌ها، بافت ‌ها و رباط‌ ها می باشد برای پاسخ به برای درد انگشتان دست به چه دکتری مراجعه کنیم، باید به یک متخصص ارتوپد باتجربه در کلینیک های تخصصی ارتوپدی مراجعه نمود.

با توجه به این که دست اندامی بسیار مهمی می باشد و در قسمت مچ دست استخوان‌ های ریز وجود داشته که ممکن است شکستگی آن ها به سادگی قابل تشخیص نباشد. به همین دلیل انتخاب یک ارتوپد باتجربه در تشخیص علت درد دست و درمان مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

باید توجه داشت در صورتی که برخی آسیب‌ های دست مانند شکستگی‌ ها اگر به موقع و به ‌طور صحیح درمان نگردند، ممکن است بیماری‌ هایی مانند آرتروز و آسیب ‌های دائمی را برای فرد به همراه داشته باشند.

پس از مراجعه به متخصص ارتوپد در برخی موارد ممکن است پزشک بیمار را به یک فوق تخصص دست که به‌ طور متمرکز آسیب‌ های دست را درمان می کند ارجاع دهد. این موارد شامل درد دستی است که به دلیل بیماری ‌های قلبی و یا دردی که به خاطر فتق دیسک ‌های گردنی ایجاد شده هستند.

در برخی موارد آسیب ‌های دست کوتاه ‌مدت بوده و تنها با استراحت و استفاده از برخی روش های درمانی قابل برطرف شدن هستند. اما در شکستگی ‌ها به درمان های طولانی تر و دقیق تری نیاز بوده و باید به متخصص ارتوپدی که در تشخیص و درمان آسیب های دست تجربه زیادی دارد مراجعه گردد.

درمان درد انگشتان دست توسط متخصص ارتوپدی که در شبکه‌ های عروق خونی، ماهیچه‌ ها، رباط‌ ها، اعصاب و استخوان ‌های تشکیل‌ دهنده دست تخصص کافی دارد صورت می گیرد.

وجود عواملی مانند آسیب، عفونت، مشکلات تاندون و آرتروز ممکن است سبب ایجاد درد انگشتان دست گردند. از رایج ترین انواع آرتریت، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می باشند. عارضه استئوآرتریت در غضروف بین انگشتان رخ می دهد و سبب سایش استخوان ها خواهد شد.

آرتریت روماتوئید نیز یک اختلال خود ایمنی بوده که در آن بدن به بافت های سالم مفصل حمله کرده و بافت ها را از بین می برد. استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت، هر دو روی انگشتان اثر می گذارند.

برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم تا دچار آسیب ‌های تاثیر گذار نشویم؟

حال که می‌دانیم درد دست نشانه چیست باید با آسیب‌های اثربخش بر دست آشنا شویم. دست به دلیل داشتن نقش عمده در انجام فعالیت ‌های روزانه، در برابر بسیاری از انواع آسیب‌ ها و اختلالات آسیب ‌پذیر خواهد بود. ممکن است در برخی آسیب ها فرد علائمی مانند درد، کبودی و تورم را تجربه نماید.

اما بسیاری از شرایط به ‌تدریج و با گذشت زمان ایجاد یا تشدید می گردد که نتیجه صدمات به دست می باشند و ممکن است باعث وارد شدن فشار بر تاندون‌ ها، اعصاب و مفاصل گردند. مثلا آرتروز دست ممکن است روی مفاصل اثر گذار باشد. آرتریت دست یکی از شایع ‌ترین علل درد و از دست دادن عملکرد و تحرک دست‌ ها می باشد.

دلیل درد مفاصل انگشتان دست و درد دست

از آن جایی که دست یک عضو آسیب پذیر است و در معرض خطرات گوناگونی قرار دارد، عوامل مختلفی سبب ایجاد درد انگشتان دست می شوند. با توجه به علت ایجاد درد و معاینات بالینی بیمار، متخصص دست شیوه درمانی مناسب را توصیه می کند. در ادامه به شرح دلیل درد مفاصل انگشتان دست و خود دست خواهیم پرداخت.

  • استئوآرتریت

آرتروز هنگامی که غضروف در انتهای استخوان ها که ناحیه ی مفصلی را پوشش داده، دچار آسیب و یا ساییدگی شود رخ می دهد. این عارضه سبب تورم  و درد و سختی مفاصل می گردد. آرتروز در دست ها به خصوص مفاصل بین انگشتان دست و ناحیه‌ ی اتصال انگشت شست و مچ دست رایج است. بی حرکتی، مصرف داروهای ضد التهاب و انجام فیزیوتراپی دست می توانند در کاهش علائم آرتروز موثر واقع شوند.

  • آرتریت روماتویید

بیماری آرتریت روماتویید روی برخی سلول ها اثر گذاشته که سبب تورم بافت های مفصلی می شود و در نهایت با فرسودگی غضروف و استخوان ها همراه است. همچنین التهاب سبب درگیری تاندون ها می شود. کنترل درد و تورم دست با انجام فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضد التهابی کنترل می گردد.

  • سندرم تونل کارپ

عصب ها و تاندون ها در داخل تونل کارپ در صورت ایجاد التهاب در داخل این کانال سبب ایجاد فشار بر روی عصب گردد ممکن است فرد بی حسی و ضعف در عضلات دست را تجربه نماید. با مراجعه به متخصص ارتوپد این عارضه با استفاده از فیزیوتراپی، ثابت نگه داشتن دست با اسپیلنت یا مچ بند قابل درمان خواهد بود.

  • نوروپاتی محیطی

در اثر گذشت زمان، بیماری دیابت ممکن است اعصاب مسئول ارسال پیام درد به مغز و عروق تغذیه کننده ی اعصاب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است فرد دچار بی حسی ، درد و سوزش در دستان خود گردد. درمان این مشکل با انجام فیزیوتراپی دست، مصرف دارو و تغییرات ر در رژیم غذایی انجام می شود. همچنین کنترل عامل ایجاد این عارضه یعنی سطح قند خون نیز برای بهبودی ضروری خواهد بود.

  • سندرم دکوئرون

از علائم شایع سندروم دکوئرون می توان زمانی که فرد در هنگام گرفتن یک وسیله با دست، درد و التهاب در انگشت شست و مچ را تجربه کند نام برد. این سندرم زمانی که تاندون های حرکت دهنده انگشت شست در بالای مچ دست دچار التهاب و ضخیم شدگی شوند رخ می دهد. روش های درمان های اصلی این بیماری شامل فیزیوتراپی دست، استفاده از داروهای ضد التهابی، استفاده از مچ بند و در صورت موثر نبودن روش های غیر تهاجمی، عمل جراحی خواهد بود.

  • تاندونیت

تاندون ها سبب اتصال عضلات کوچک دست به استخوان می گردند و در اثر گذشت زمان ممکن است دچار فرسودگی و التهاب شوند که سبب ایجاد درد در کف دست و یا انگشتان می گردند. روش های درمانی که برای این عارضه استفاده می شوند شامل سرما درمانی، گرما درمانی، استفاده از بریس، مصرف داروهای ضد التهابی خواهند بود.

  • کیست گانگلیون

کیست گانگلیون در بیشتر موارد در قدام مچ دست یا ابتدای انگشتان به وجود می آید. اندازه این کیست قابل تغییر است و یا حتی ممکن است به صورت خودبه‌خود از بین برود. از شیوه های درمانی این عارضه می توان انجام فیزیوتراپی، استفاده از مچ بند برای بی حرکتی و استفاده از داروهای ضد التهابی را نام برد. در موارد شدید تر ممکن است فرد نیاز به تخلیه کیست با استفاده از سوزن یا جراحی پیدا کند.

  • شکستگی

در برخی موارد در اثر افتادن ممکن است یک یا چند استخوان در دست دچار ترک و یا شکستگی گردند که با درد و تورم دست همراه خواهد بود. در برخی افراد شکستگی با تغییر در ظاهر دست یا انگشتان نیز همراه است. بی حرکت نگه داشتن دست با گچ و یا اسپیلنت از متداول ترین روش های درمان شکستگی خواهد بود. در موارد شدیدتر ممکن است پزشک به فرد جراحی را توصیه نماید.

  • اسپرین

لیگامان ها که اتصال استخوان ها به یکدیگر را فراهم می کنند، ممکن است در برخی موارد دچار پارگی گردند. این عارضه زمانی رخ می دهد که برای جلوگیری از افتادن روی زمین فرد دستان خود را حائل قرار می دهد. معمولا این مشکل در مفصل انگشتان شست یا میانی ایجاد می گردد. در صورت بروز مشکل و یا درد های ممتد، پزشک فیزیوتراپی توصیه خواهد کرد و با سرما درمانی نیز می توان علائم را کنترل نمود.

  • استرین

استرین زمانی ایجاد می شود که عضله یا تاندون، به طور ناگهانی هنگام افتادن بر روی زمین دچار پارگی شود یا به آهستگی و به دنبال انجام فعالیت هایی مثل تایپ کردن یا بلند کردن اجسام آسیب ببیند. سرما درمانی، بالا نگه داشتن عضو و مراجعه به متخصص ارتوپدی از شیوه های درمانی این عارضه هستند.

  • تریگر فینگر

در برخی موارد ممکن است تاندون مسئول انجام حرکت انگشتان دست، دچار یک گره کوچک شود و یا پوشش تاندون دچار التهاب و تورم گردد. این التهاب سبب بروز درد هنگام حرکت تاندون می گردد. همچنین ممکن است انگشت در حالت خمیده بماند. انجام فیزیوتراپی دست، مصرف داروهای ضد التهابی یا استفاده از بریس برای تریگر فینگر و درمان درد انگشتان دست توسط متخصص ارتوپدی توصیه می شود.

  • کنترکچر دپویترون

کنترکچر دپویترون هنگامی که بافت در زیر پوست کف دست بیشتر از حد طبیعی ضخیم شود رخ می دهد و ممکن است در بافت زیر پوست برجستگی خطوط یا گود رفتگی نیز ایجاد گردد. این وضعیت ممکن است سبب خم ماندن انگشتان دست گردد. در بیشتر موارد این پدیده بدون درد بوده و پزشک متخصص تزریق یا انجام فیزیوتراپی را توصیه خواهد کرد.

  • نقرس

نقرس در اثر تجمع یک ماده ی زاید بنام اسید اوریک در انگشت شست پا و انگشتان دست ایجاد می گردد. این عارضه باعث بروز درد و تورم شدیدی برای فرد خواهد شد. معمولا استراحت و مصرف دارو برای کاهش درد نقرس توصیه می شود. داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش در کنار مصرف دارو سبب کنترل این حملات می گردند.

  • پدیده ی رینود

در پدیده ی رینود عروق خونی داخل دست نسبت به استرس یا سرما واکنش نشان خواهند داد. در این واکنش ها عروق دست منقبض شده و خون رسانی دچار محدودیت خواهد شد. پدیده ی رینودبا احساس سرما و بی حسی انگشتان دست همراه خواهد بود. ممکن است هنگام برقراری مجدد جریان خون فرد احساس درد، سوزن و سوزن شدن در انگشتان را تجربه کند. معمولا متخصص ارتوپد دارو درمانی جهت کنترل علائم و پیش گیری از ایجاد آسیب های بیشتر را توصیه خواهد کرد.

علل درد انگشت دست

علاوه بر آرتریت، موارد زیر نیز می تواند سبب ایجاد درد در انگشتان دست شود:

  •  رمانتیسم جوانان
  • رمانتیسم مفصلی
  • آسیب انگشتان
  • آرترو
  • اختلالات در جریان خون
  • مشکلات مربوط به اعصاب دست

برای درد انگشتان دست به چه دکتری مراجعه کنیم تا دردمان را تسکین دهیم؟

روش های مختلفی برای درمان درد انگشتان دست توسط متخصص ارتوپدی توصیه می شود که شامل مصرف داروها، تزریق استروئید در مفاصل و استفاده از گچ یا بریس می باشد. در صورتی که این روش های درمانی موثر نباشند متخصص ارتوپدی جراحی را برای ترمیم مفصل آسیب‌ دیده توصیه خواهد کرد.

اگر فرد هنگام داشتن درد انگشتان دست در مراحل اولیه به متخصص ارتوپد مراجعه کند، با روش های درمانی ساده که در ادامه اشاره می شود، مشکل فرد برطرف می شود.

اما در صورت مراجعه دیر هنگام به متخصص ارتوپدی در کلینیک های تخصصی، ممکن است علاوه بر طولانی تر شدن روند درمانی و هزینه های بیشتر، عوارض جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد. بنابراین در صورت داشتن مشکلات دست بهتر است سریعا به پزشک متخصص در کلینیک های تخصصی ارتوپدی مراجعه شود.

  • اوزون تراپی

روش اوزون تراپی مبتنی بر غلظت اکسیژن و گاز اوزون می باشد. این ترکیب سریعا در بدن حل شده و با مولکول ‌ها تماس پیدا کرده و سبب ایجاد استرس اکسیداتیوی می گردد.

روش اوزون تراپی با افزایش ظرفیت انتقال اکسیژن، اکسیژن بافت ها و سیستم‌ های آنتی ‌اکسیدان بدن را بهبود خواهد بخشید. از مزایای این روش می توان به تاثیرات ضد التهابی، ضد باکتری و ضد عفونی ‌کننده اشاره کرد. همچنین اوزون تراپی به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ‌ها کمک خواهد کرد.

  • ورزش دست

درمان‌ های مختلفی برای کاهش درد و ناتوانی آرتروز توسط متخصص ارتوپدی توصیه می شوند. یکی از روش‌ های موثر و غیر مخرب برای حفظ انعطاف ‌پذیری مفاصل، افزایش دامنه حرکت و تسکین درد دست، انجام تمرینات دست می باشد.

انجام  تمرینات دست که پزشک توصیه می کند در تقویت عضلات حمایت کننده از مفصل دست، موثر خواهند بود. همچنین این تمرینات می‌ تواند در حفظ تاندون‌ های انعطاف‌ پذیر و بهبود عملکرد دست موثر خواهند بود. باید توجه داشت ورزش سبب افزایش تولید مایع سینوویال می گردد که سبب بهبودی عملکرد مفصل خواهد شد.

  • بریس و جراحی

در صورتی که دارو درمانی اثر موثری نداشته باشد، پزشک متخصص ارتوپدی استفاده از مچ بند را برای تسکین درد هنگام انجام فعالیت های روزانه توصیه خواهد کرد. در موارد وخیم، برای درمان درد انگشتان دست توسط متخصص ارتوپدی جراحی مفصل توصیه خواهد شد.

  • تزریق

تزریق کورتیکواستروئید در مفاصل التهاب را کاهش می دهد. تسکین با استفاده از کورتیکواستروئید می تواند تا یک سال اثر داشته باشد.

 

  • درمان پزشکی

در صورتی که اقداماتی مانند، تزریق داروهای کورتونی به داخل مفصل و مصرف داروها در رفع درد موثر نباشند، پزشک ممکناست جراحی را به بیمار پیشنهاد کند.

به طور کلی سه عمل جراحی برای کاهش درد آرتروز انگشت دست انجام می شود:

1. خشک کردن مفصل: خشک کردن مفصل یا فیوژن به این معنی است که جراح دو استخوان تشکیل دهنده مفصل را به یکدیگر متصل کرده و در این صورت مفاصل دیگر حرکت ندارند اما درد بیمار برطرف میشود.

2. تعویض مفصل: برخی از جراحان به کمک جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی برای درمان آرتروز انگشت دست استفاده می کنند.

این نوع جراحی عمدتاً در افراد مسن استفاده می شود. این افراد فشار زیادی به مفاصل خود وارد نمی کنند و نیازی به پایداری مفصل ندارند، اما در عوض به حرکت مفصل نیاز دارند.

3. بازسازی مفصل: در این نوع جراحی، جراح سطوح آسیب دیده غضروف را از دو انتهای استخوان و ناحیه مفصل برداشته و سپس بافت نرمی مانند بخشی از تاندون را بین آنها قرار می دهد. این عمل باعث می شود که حرکات مفصل حفظ شود و

 

برای درد انگشتان دست به چه دکتری مراجعه کنیم تا هدایت عصبی انجام دهد؟

معمولا بررسی هدایت عصبی با الکترومیوگرافی جهت تعیین عملکرد عصب انجام خواهد شد. سوالی که مطرح می‌شود آن است که برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم تا این کار را انجام دهد. پزشک متخصص ارتوپدی برای انجام آزمایش، الکترودهایی را به پوست در نقاط مختلف متصل می نماید. سپس پزشک با استفاده از جریان الکتریکی عصب را تحریک خواهد کرد.

با توجه به حرکت جریان در مسیر عصبی، الکترودها در مسیر سیگنال قرار گرفته و سرعت حرکت سیگنال را اندازه گیری می کنند. در صورتی که عصب آسیب دیده باشد، سیگنال کندتر و ضعیف تر حرکت می کند. با تحریک عصب در قسمت های مختلف، پزشک محل خاص آسیب را تعیین می نماید.

با توجه به این که در ابتدا تحریک ناگهانی ایجاد می شود اما این تحریک دردناک نبوده و بیشتر افراد در طی مراحل آزمایش مشکل خاصی ندارند. ممکن است پزشک متخصص آزمایش الکترودیاژنتیک را جهت تشخیص مشکلات ناشی از فشار عصب به خصوص در بازو، آرنج یا مچ دست توصیه نماید.

به این مشکلات نوروپاتی فشرده گفته می شود که شامل سندرم تونل کارپ در عصب میانی دست در بین استخوان مچ و زیر رباط عرضی، نفوذ عصب اولنار، سندرم خروجی توراکسون بر روی رشته پیوندی در زیر ترقوه در شانه و فشار بر ریشه های عصبی در ستون فقرات گردن یا کمر می باشند.

بسیاری از جراحان و متخصصان ارتوپد پیش از انجام عمل جراحی، آزمایش الکترودهای تشخیصی را به بیمار توصیه خواهند کرد. آزمایش الکترودهای تشخیصی جهت تعیین میزان آسیب عصب پس از حادثه و بررسی اثرات بیماری دیابت نیز انجام می شود.

سخن پایانی

انتخاب روش های درمانی درد دست به دلیل درد مفاصل انگشتان دست بستگی دارند. پس از بررسی  برای درد انگشتان دست به چه دکتری مراجعه کنیم، متخصص و جراح ارتوپد با توجه به نوع آسیب و شرایط فردی بیمار روش‌ درمانی مناسب را توصیه خواهد کرد.

برخی از روش ‌های تجویزی برای درمان درد انگشتان دست توسط متخصص ارتوپدی شامل حرکت‌ درمانی، دارو درمانی، تزریق اوزون و داشتن رژیم غذایی مناسب خواهد بود. برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم تا با تشخیص صحیح علت درد انگشتان دست به درمان آن بپردازد.

عدم‌ تشخیص صحیح علت درد توسط متخصص ارتوپدی ممکن است عوارض شدیدی مانند آرتروز زودرس و فلج اندام تحتانی را به همراه داشته باشد. بنابراین انتخاب پزشک متخصص ارتوپدی ماهر و باتجربه از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

در کلینیک ‌های تخصصی پزشک ارتوپدی با بررسی کامل شرایط بیمار و معاینات بالینی علت اصلی درد را تشخیص و بهترین شیوه درمانی را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

باید توجه داشت از آن جایی که مشکلات ارتوپدی اهمیت زیادی داشته و می توانند در زندگی روزانه فرد نیز خلل ایجاد کنند بنابراین مراجعه زود هنگام به متخصص ارتوپدی در روند درمانی و مدت زمان بهبودی فرد تاثیر زیادی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید