درد دست چپ عصبی

درد دست چپ عصبی از مشکلات رایجی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. منشاء درد دست چپ می‌تواند قلبی و عروقی، گوارشی و یا در اثر برخی مشکلات ارتوپدی از جمله گیرافتادگی عصب در اثر تنگی کانال نخاعی، بیرون زدگی دیسک مهره گردن، سندروم تونل کوبیتال و روتاتور کاف خواهد بود. برای تعیین علت دقیق درد ضروری است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و از هر گونه خوددرمانی که ممکن است روند بهبودی را طولانی کند جدا اجتناب نمایید.

Nervous-pain-left-hand

 

آیا درد دست چپ عصبی را باید جدی گرفت؟

برخی از دردهای جسمی که ما در زندگی خود تجربه می‌کنیم، ریشه جسمی ندارند و منشا‌ء آن‌ها را باید در روح و روان جستجو کرد. مشکلاتی مانند استرس و اضطراب، عوارض خود را در جسم نشان می‌دهند. درد دست چپ عصبی، یکی از شایع‌ترین نوع این بیماری‌هاست که با قرار گرفتن در شرایط روحی نامناسب، آن را تجربه می‌کنیم.

برای پی بردن به علت درد در دست راست و چپ، حتماً به متخصص مراجعه نموده و به طور دقیق منشا‌ء بروز آن را پیدا کنید. ما در این مقاله، درد عصبی دست سمت چپ را مورد بررسی قرار داده و به برخی از راهکارهای درمانی آن پرداخته‌ایم؛ پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

زمانی که فرد به هر علتی دچار استرس و اضطراب می‌گردد، برخی از علائم ناخوشایند را در جسم خود تجربه می‌کند و یکی از این علائم درد دست چپ عصبی است. وقتی که یک فرد از نظر عصبی دچار به هم ریختگی‌هایی در روح و روان خود می‌گردد، برخی از نوروهورمون‌ها در جسم او ترشح شده و باعث افزایش ضربان قلب می‌گردند.

در چنین شرایطی اگر در عروق قلبی گرفتگی وجود داشته باشد، خونرسانی به قلب کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که با بالا رفتن ضربان قلب، مسلماً نیاز قلب به اکسیژن بیش از هر زمان دیگری است.

بنابراین هر دردی که هنگام استرس در بدن ایجاد گردد و به خصوص درد در دست راست و چپ، ممکن است نشان دهنده گرفتگی عروق قلبی باشد. بنابراین می‌توان گفت درد در دست سمت چپ در هنگام عصبانیت و استرس بسیار جدی است و باید توسط متخصص قلب مورد ارزیابی قرار گیرد.

در چنین شرایطی پزشکان با استفاده از نوار قلب و اکو، وضعیت بیمار را بررسی نموده و اگر مشکلی در این ناحیه وجود نداشت، بیمار را برای سایر درمان‌ها راهنمایی می‌کنند.

هزچند گاهی عامل درد دست چپ عصبی می‌تواند گیرافتادگی عصب در اثر بیماری‌های ارتوپدی چون تونل کوبیتال، سندرم روتاتور کاف، تنگی کانال نخاعی و یا بیرون زدگی دیسک باشد.

ارتباط میان درد دست چپ عصبی و استرس

قبل از این که به ارتباط میان درد دست چپ عصبی و استرس اشاره کنیم، باید نکته مهمی را به عرض شما برسانیم. علت درد در رگ دست راست و چپ، همیشه هم عصبی نیست و گاهی اوقات ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی و خطرناک در جسم باشد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی، سکته قلبی، دیسک گردن، سرطان قفسه سینه و عفونت‌های کلیوی اشاره نمود.

بنابراین توصیه می‌کنیم زمانی که در دست خود دردی را احساس کردید، قبل از انجام هر کاری، پزشک خود را در جریان قرار دهید. اگر با بررسی‌ها و آزمایشات گوناگون علت درد رگ دست چپ، منشاء جسمی نداشت، آن‌گاه می‌توان به ریشه‌های روانی آن مانند استرس پرداخت.

همه ما به خوبی می‌دانیم که استرس و درد در دست راست و چپ، ارتباط بسیار نزدیکی با همدیگر دارند؛ در واقع اگر این درد ناخوشایند و آزار دهنده هیچ منشاء جسمی نداشت، باید ریشه‌های آن را در استرس و اضطراب جستجو کرد.

خوشبختانه‌ بیماری‌های روحی و روانی مانند استرس و اضطراب، کاملآً قابل درمان هستند و پزشکان ممکن است با درمان‌های دارویی یا روان درمانی، ریشه استرس را پیدا کرده و از بین ببرند. در این حالت به مرور زمان متوجه خواهید شد که درد  در دست راست و چپ شما نیز از بین رفته و دیگر نشانه‌ای از آن نیست.

استرس چگونه باعث ایجاد درد دست چپ عصبی می‌شود؟

از دیدگاه روانشناسی، درد دست چپ عصبی و استرس ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند. زمانی که فرد از نظر روانی به هم ریخته و دچار استرس می‌شود، بیش از همیشه نسبت به حواس بدنی خود آگاهی پیدا کرده و کوچکترین واکنش جسمی را احساس می‌کند.

هنگامی که فرد به هر علتی استرس را تجربه می‌کند، ترشح آدرنالین در جسم او افزایش پیدا کرده و سریع‌تر از سایر زمان‌ها نفس می‌کشد. این موارد علت درد رگ دست چپ در وجود شخص هستند و باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند.

علاوه بر این، بعضی از افراد در هنگام استرس، دچار حملات عصبی می‌شوند که در اصطلاح پزشکی به آن حملات پانیک گفته می‌شود. حملات پانیک علائمی مانند افزایش تپش قلب، درد در دست سمت چپ و تنگی نفس دارد و باعث ایجاد ترس و نگرانی فراوان در وجود شخص می‌گردد.

پزشکان اعتقاد دارند افرادی که به بیماری‌های قلبی دچار هستند، در هنگام استرس، بیش از سایرین در معرض درد در دست چپ قرار دارند. بنابراین تمامی افرادی که این شرایط را در زندگی خود تجربه می‌کنند، باید برای بررسی‌های دقیق‌تر به متخصص مراجعه نمایند.

موثرترین قرص برای درد دست چپ چیست؟

زمانی که علت درد دست چپ عصبی توسط پزشک متخصص مشخص شد، پس از آن نوبت به ارائه راهکارهای درمانی می‌رسد. معمولاً پزشکان با توجه به نوع بیماری و شرایط بیمار خویش، یک نوع رویکرد درمانی درد عصبی دست چپ را برای او در نظر می‌گیرند. خوشبختانه این روزها داروهایی وجود دارند که باعث کاهش درد و التهاب دست راست و چپ شده و آن را به خوبی تسکین می‌دهند.

این نکته را فراموش نکنید که تجویز قرص برای درد دست چپ، تنها باید توسط متخصص انجام پذیرد و شما هرگز نباید به صورت خودسرانه اقدام به مصرف قرص نمایید؛ زیرا در بسیاری از مواقع درد ایجاد شده در دست، کاملاً با قلب و مشکلات قلبی مرتبط است؛ قلب نیز یکی از حساس‌ترین اعضای بدن ماست که مصرف هر دارویی به صورت خودسرانه می‌تواند عوارض بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

علت درد رگ دست چپ چیست؟

پی بردن به علت درد در رگ دست راست و چپ به صورت دقیق و کامل، تنها از طریق مراجعه به متخصص و انجام آزمایشات و بررسی‌‌های گوناگون امکان پذیر است. ما در این قسمت برای این که آشنایی مختصری با اصلی‌ترین علت‌های بروز درد دست چپ عصبی داشته باشید، به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فشرده شدن رگ عصبی در گردن

جالب است بدانید که تمامی اعصابی که عضلات و احساس دست را به وجود می‌آورند، از گردن سرچشمه می‌گیرند؛ بنابراین اگر یکی از این رگ‌های عصبی تحت فشار قرار گیرند، می‌توانند تمامی قسمت‌های دست را تحت تاثیر قرار دهند. این نوع درد معمولاً از گردن آغاز شده و در بازو و دست راست و چپ احساس می‌شود.

  • آسیب به روتاتور کاف

روتاتور کاف به گروهی از عضلات شانه گفته می‌شوند که باعث پشتیبانی کامل از شانه و چرخش بازو می‌گردند. اگر این عضلات به هر علتی دچار آسیب شوند، درد ایجاد شده در آن‌ها از شانه آغاز شده و به بازو کشیده می‌شود. این نوع آسیب یکی از مهمترین علت درد رگ دست چپ به شمار می‌رود.

  • سندرم تونل CUBITAL

گاهی اوقات خم نگه داشتن آرنج دست به مدت طولانی، باعث ایجاد آسیب به عصب اولنار که یکی از اعصاب فوقانی بدن است می‌گردد. این موضوع نه تنها باعث فشار مستقیم به استخوان دست می‌گردد، بلکه موجب کشش عصب دست نیز می‌شود.

در چنین شرایطی بیماران نشانه‌هایی مانند بی حسی، گز گز و درد در دست راست یا چپ خود احساس می‌کنند. پزشکان اعتقاد دارند اصلی‌ترین علت بروز این درد، انجام بیش از اندازه بازی‌های کامپیوتری، بد خوابیدن و استفاده بیش از اندازه از موبایل است.

  • سندرم تونل کارپال

در مچ دست انسان عصبی به نام مدیان وجود دارد و اگر به هر علتی با فشردگی و آسیب مواجه شود، سندرم تونل کارپال به وجود می‌آید که یکی از مهم‌ترین علل درد دست چپ عصبی به شمار می‌رود.

تحقیقات نشان دهنده آن است که این عصب در مچ دست انسان، بسیار آسیب پذیر است، زیرا حرکت آن در یک فضای بسته انجام می شود. معمولاً بسیاری از افرادی که با دستان خود فعالیت‌های تکراری انجام می‌دهند، بیش از دیگران در معرض این بیماری قرار می گیرند.

  • حمله قلبی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که به عنوان علت درد رگ دست چپ مطرح شده، حمله قلبی است. به طور کلی یک حمله قلبی خود را با نشانه‌هایی مانند تنگی نفس، درد در قفسه سینه، سرگیجه، سبک بودن سر و همچنین درد در دست سمت چپ نشان می‌دهد. در چنین شرایطی باید بدون اتلاف وقت، با اورژانس تماس گرفته و تحت نظر پزشک، اقدام به درمان مشکل قلبی خود نمایید.

چه زمانی برای درد دست چپ عصبی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد دست چپ عصبی، نشان‌دهنده یک مشکل جدی در قلب انسان باشد، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمود. همان گونه که می‌دانید تمامی مشکلات قلبی، حساسیت‌های خاص خود را دارند و اگر به سرعت درمان نشوند، می‌توانند حیات و زندگی انسان را به خطر اندازند.

بنابراین باید هر نوع دردی در دست را کاملاً جدی گرفت و برای درمان درد عصبی دست چپ با متخصص مشورت نمود. پزشک با آزمایشات متعدد، ممکن است انواع روش‌های درمانی مانند آنژیوگرافی، عمل جراحی، استراحت و یا مصرف انواع داروها و قرص برای درد دست چپ را تجویز نماید. در این قسمت به مهم‌ترین نشانه‌های درد دست که باید با مشاهده آن‌ها هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید، اشاره می‌نماییم:

درد دست شدید که همراه با علائم دیگری مانند تنگی نفس و درد در قفسه سینه رخ دهد.

دست چپ علاوه بر درد، دچار بی حسی شود.

بیمار به همراه درد در دست سمت چپ خویش با سرگیجه و ناهماهنگی بدن مواجه گردد

درد در دست چپ به همراه لکنت زبان و فلج شانه و بازو رخ دهد.

رنگ پوست دست تغییر کرده و تیره یا روشن‌تر از همیشه شود.

بیمار دچار اختلال در تکلم شده و لکنت زبان پیدا کند.

آیا ممکن است درد در دست سمت چپ به معده مربوط باشد؟

گاهی اوقات دردهای سیستم گوارش و به خصوص معده، در قسمت دست احساس می‌شوند و علائمی مانند بیماری‌های قبلی را به وجود می‌آورند. در واقع در برخی از مواقع درد معده به قدری شدید است که علاوه بر شکم، در نواحی قلب و دست چپ نیز احساس می شود.

این موضوع سبب می‌شود که بسیاری از افراد، هر گونه علامت و دردی در قسمت قلب و دست چپ خود را به معده نسبت داده و از مراجعه به موقع به متخصص خودداری کنند؛ اما بسیاری از متخصصان و پزشکان بر این عقیده هستند که حتی اگر مطمئن هستید که درد دست شما به سبب مشکلات معده و سیستم گوارش است، باز هم در ذهن خود احتمالی را برای بیماری‌های قلبی در نظر بگیرید.

بنابراین اگر چنین دردهایی را با شدت بسیار زیاد احساس می‌کنید، حتماً به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نموده و خیال خود را از بابت بیماری‌های قلبی راحت کنید.

راهکارهایی برای درمان درد عصبی دست چپ

همان گونه که تاکنون بارها به آن اشاره کردیم، هر نوع درد دست چپ عصبی را که مشاهده نمودید، به پزشک مراجعه کرده و از انجام هر نوع درمان خود سرانه ممانعت کنید. قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است که زندگی و حیات ما به آن بستگی دارد؛ بنابراین هر نوع درد و مشکلی در قلب، قفسه سینه و دست چپ را کاملاً جدی بگیرید.

اگر پزشک شما با بررسی‌ها و آزمایشات مختلف، به این نتیجه رسید که درد شما کاملاً عصبی است و هیچ ارتباطی با جسم شما ندارد، آن‌گاه می‌توانید از پارامترهای زیر که برای تسکین و درمان درد عصبی دست چپ مطرح شده‌اند، استفاده نمایید. همچنان با ما همراه باشید تا به برخی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند اشاره کنیم:

  • استرس و موقعیت‌های تنش زا را کاملاً از خود دور کنید

همان گونه که اشاره شد، در بسیاری از مواقع درد دست چپ عصبی است. در چنین شرایطی باید هر آن‌چه در وجود شما استرس و اضطراب ایجاد می‌کند را از خود دور کنید. معمولاً مراجعه به یک مشاور و روانشناس، نقش بسیار مهمی در کاهش استرس دارد، زیرا با کمک یک روان درمانگر، می‌توان راه حل‌های خوبی برای مشکلات پیدا کرد و به این صورت یک زندگی آرام را برای خود به ارمغان آورد.

  • از سیگار و مشروبات الکلی استفاده نکنید

برخی از افراد برای مقابله با شرایط استرس زای زندگی خود، از سیگار و مشروبات الکلی استفاده می‌کنند. این موضوع نه تنها به حل مسئله کمک نمی‌کند، بلکه خود می‌تواند سر منشا‌‌ء بسیاری از مشکلات قلبی و تنفسی در زندگی انسان باشد.

  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

جسم و روان ما انسان‌ها، با همدیگر در ارتباط هستند و بر روی هم تاثیر می‌گذارند. بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نه تنها سلامتی جسم را به همراه دارد، بلکه بر روی درد دست چپ عصبی نیز تاثیرگذار است. بنابراین سعی کنید در طول روز از مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غذاهای دریایی، پروتئین‌های گیاهی، لبنیات و… به میزان متعادل استفاده کنید.

  • ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید

حرکات ورزشی اگر به درستی انجام شوند، باعث تقویت عضلات قلب شده و همچنین استرس را از انسان دور می‌کنند. بنابراین به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی درد عصبی دست، ورزش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته اگر با مشکلات قلبی و عروقی مواجه هستید، برای انتخاب نوع ورزش حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

  • داروهایی که پزشک برای شما تجویز نموده را به موقع مصرف کنید

علت درد دست چپ عصبی، هر چه که باشد، مسلماً داروهای متعددی برای درمان و تسکین آن وجود دارند. برخی از این داروها برای جسم انسان مناسب هستند و به عنوان قرص برای درد دست چپ تجویز می‌شوند و برخی دیگر برای درمان روان و صور پنهان انسان مفید هستند.

فراموش نکنید که این داروها باید توسط متخصص دست تجویز شوند و شما باید آن‌ها را سر ساعت و به صورت منظم مصرف کنید تا روز به روز به درمان درد عصبی دست چپ خود نزدیک‌تر شوید.

درمان خانگی درد دست چپ عصبی

در کنار انواع درمان‌هایی که توسط پزشک برای برطرف شدن درد دست چپ عصبی برای ما تجویز می‌گردد، می‌توان از درمان‌های خانگی نیز در این زمینه استفاده نمود. برخی از این درمان‌ها نقش بسیار مهمی در تسکین و کاهش این درد ایفا می‌نمایند، بنابراین می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک درمان جانبی بهره ببرید.

از جمله مهم‌ترین پارامترهایی که به عنوان درمان خانگی درد دست مطرح شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید، زیرا این دمنوش‌ها نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب ایفا می‌نمایند. بهترین نوع دمنوش‌های گیاهی شامل عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج و دمنوش گل گاو زبان هستند.

سعی کنید به موسیقی‌های آرامش بخش گوش کنید و خود را از قرار گرفتن در معرض اخبار منفی دور نگه دارید.

دستان خود را گرم نگه دارید؛ گاهی اوقات سرمای هوا، درد دست را تشدید می‌نماید.

به ورزش‌هایی مانند شنا بپردازید، زیرا شنا علاوه بر سلامتی جسم، برای روح و روان انسان نیز مفید است.

از چای به صورت روزانه استفاده کنید؛ تحقیقات نشان دهنده آن است که مصرف روزانه 1 یا 2 فنجان چای سبز، باعث تسکین درد در دست راست و چپ می‌گردد.

سخن پایانی

از این که تا انتهای مطلب ما را همراه کردید، از شما بسیار سپاس‌گزاریم؛ ما در این مقاله سعی کردیم در مورد علل درد دست چپ عصبی، نکاتی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. همچنین به نکات مهمی در مورد زمان مراجعه به پزشک و راهکارهای درمان درد عصبی دست چپ اشاره کردیم و به چند درمان خانگی آن پرداختیم.

در پایان باید این نکته را بدانیم که درد در دست راست و چپ، نشان‌دهنده وجود برخی از بیماری‌ها و اختلالات در جسم یا روان ماست. هر دو این قسمت‌ها مهم هستند و برای درمان قطعی و کامل آن‌ها باید به متخصص قلب یا روانپزشک مراجعه نموده و روند درمان خود را به صورت پیگیرانه دنبال کنید. هیچ چیز به اندازه سلامتی جسم و روان، زندگی آرام و شادی را برای ما به ارمغان نمی‌آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید